Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kun katsoo Katanpään, Pansion ja Hamina luokan yhteenlaskettua miehistön määrää niin se on 280 paikkeilla. Pohjanmaa-luokan korveteille ilmoitettu miehistön määrä on 60-120 paikkeilla, eli jos niiden tilalle tulee uusi versio Pohjanmaa-luokasta päivitettynä, ja miehistön määrä ei koe minkäänlaista laskua, enintään neljä korvettia tulisi tilalle, ja se voisi olla myös kaksi korvettia.

Tuskin löytyy 30-luvulla rahaa taas uuteen korvettihankintaan.
 

Itse ehdottaisin tämän tyylistä ratkaisua korvaamaan Haminat ja Pansiot korvaamaan. Neljä tällaista. Aseistuksena torpeot, tykki, konekivääri, it-ohjukset ja meritorjuntaohjukset. Mukaan vielä kyky miinojen kantamiselle.
Gepard on saksalainen näkemys perinteisestä ohjusveneestä samalla tavalla kuin Hamina on suomalainen näkemys, ainoastaan yhtä sukupolvea uudempi. Jos Haminat jossain vaiheessa korvaava alusluokka suunnitellaan prikulleen samanlaisiin tehtäviin kuin nykyiset, uuden sukupolven ohjusvene voi olla ihan toimiva ratkaisu ja tällaisista merivoimilla on vuosikymmenien kokemus. Pansio-luokan korvaaminen ohjusveneellä ei kyllä suoraan onnistu.
 
Gepard on saksalainen näkemys perinteisestä ohjusveneestä samalla tavalla kuin Hamina on suomalainen näkemys, ainoastaan yhtä sukupolvea uudempi. Jos Haminat jossain vaiheessa korvaava alusluokka suunnitellaan prikulleen samanlaisiin tehtäviin kuin nykyiset, uuden sukupolven ohjusvene voi olla ihan toimiva ratkaisu ja tällaisista merivoimilla on vuosikymmenien kokemus. Pansio-luokan korvaaminen ohjusveneellä ei kyllä suoraan onnistu.
No sitten ehdotan, että Pansio-luokka korvataan myös kolmella vastaavaan tarkoitukseen valmistetulla aluksella, ja sitten Haminoiden seuraajaa tulisi neljä kappaletta, ja Haminan seuraajan MLU:ssa + Pohjanmaan MLUssa sitten koitettaisiin paikata Katanpäiden mukana poistuvaa suorituskykyä.
 
No sitten ehdotan, että Pansio-luokka korvataan myös kolmella vastaavaan tarkoitukseen valmistetulla aluksella, ja sitten Haminoiden seuraajaa tulisi neljä kappaletta, ja Haminan seuraajan MLU:ssa + Pohjanmaan MLUssa sitten koitettaisiin paikata Katanpäiden mukana poistuvaa suorituskykyä.

Katanpää on erikoistunut miinantorjuntaan, taitaa olla maailman parhaita siinä, sitä kykyä ei korvata millään monitoimialuksella.
 
Katanpää on erikoistunut miinantorjuntaan, taitaa olla maailman parhaita siinä, sitä kykyä ei korvata millään monitoimialuksella.
Kyllä, Katanpää jos mikä on erikoisalus ja on todella vaikeaa uskoa, että sen ominaisuuksia voitaisiin mitenkään rakentaa jälkikäteen toiseen tehtävään suunniteltuun alukseen tämän MLU:ssa.
 
No sitten ehdotan, että Pansio-luokka korvataan myös kolmella vastaavaan tarkoitukseen valmistetulla aluksella, ja sitten Haminoiden seuraajaa tulisi neljä kappaletta, ja Haminan seuraajan MLU:ssa + Pohjanmaan MLUssa sitten koitettaisiin paikata Katanpäiden mukana poistuvaa suorituskykyä.
Ei tämä varmaan mikään huono arvaus olisi! Jos tehtävät ja tarpeet säilyvät samanlaisina, uudempi samantyyppinen alus voi korvata vanhemman. Näinhän on jo tehty ohjusveneiden osalta vuosikymmeniä (Tuuli => Helsinki => Rauma => Hamina).
 
Katanpää on erikoistunut miinantorjuntaan, taitaa olla maailman parhaita siinä, sitä kykyä ei korvata millään monitoimialuksella.

Noin vuonna 2045-2050 kun Katanpää-luokasta aika jättää voi tilanne olla jo toinen. Katanpäätkin tukeutuvat vahvasti miehittämättömiin laitteisiin niin miinojen etsimisessä kuin tuhoamisessakin. Kun laitteiden toimintamatkat pitenevät niin niiden tukialuksen ei välttämättä tarvitse olla enää erikoisrakenteinen miinantorjunta-alus.
 
Noin vuonna 2045-2050 kun Katanpää-luokasta aika jättää voi tilanne olla jo toinen. Katanpäätkin tukeutuvat vahvasti miehittämättömiin laitteisiin niin miinojen etsimisessä kuin tuhoamisessakin. Kun laitteiden toimintamatkat pitenevät niin niiden tukialuksen ei välttämättä tarvitse olla enää erikoisrakenteinen miinantorjunta-alus.
Joo, jos kehitystä katsoo ja 40-luvun tekniikkaa arvailee, tuntuu melkein väistämättömältä että silloin uiskentelee paljon suklari-robotteja jotka väsymättä jahtaavat ja pikku torpedoilla tai laserilla poksauttelevat miinoja. Josko siihen jonkin emäaluksen tarvitsee, ei välttämättä sitäkään jos toiminta-aikaa on päiväkaupalla ja älyä vehkeessä tarpeeksi luotettavaan omaan päätöksentekoon.
 
Joo, jos kehitystä katsoo ja 40-luvun tekniikkaa arvailee, tuntuu melkein väistämättömältä että silloin uiskentelee paljon suklari-robotteja jotka väsymättä jahtaavat ja pikku torpedoilla tai laserilla poksauttelevat miinoja. Josko siihen jonkin emäaluksen tarvitsee, ei välttämättä sitäkään jos toiminta-aikaa on päiväkaupalla ja älyä vehkeessä tarpeeksi luotettavaan omaan päätöksentekoon.

Merikuljetuskyky on varmasti hyvä olemassa jatkossakin. Sehän ei tietysti vaadi kuin kuljetuslautan tai suojatulla kuormakannella varustetun miinalautan. Yhtä lailla kalut tietysti liikkuvat autokyydilläkin. Laitteiston hintakin todennäköisesti kasvaa siihen malliin ettei mitään erityistä miinantorjunta-alusta edes pystyttäisi sen lisäksi hankkimaan.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Kyllä, Katanpää jos mikä on erikoisalus ja on todella vaikeaa uskoa, että sen ominaisuuksia voitaisiin mitenkään rakentaa jälkikäteen toiseen tehtävään suunniteltuun alukseen tämän MLU:ssa.

Noin vuonna 2045-2050 kun Katanpää-luokasta aika jättää voi tilanne olla jo toinen. Katanpäätkin tukeutuvat vahvasti miehittämättömiin laitteisiin niin miinojen etsimisessä kuin tuhoamisessakin. Kun laitteiden toimintamatkat pitenevät niin niiden tukialuksen ei välttämättä tarvitse olla enää erikoisrakenteinen miinantorjunta-alus.

Katanpään korvaaminen ei tosiaan ole ajankohtaista vielä pariinkymmeneen vuoteen, eli kehitykselle on vielä aikaa. Miehittämättömät alukset ovat kuitenkin jo arkipäivää miinasodankäynnissä, ja on vaikea nähdä, että niiden käyttö tulisi ainakaan vähenemään tulevaisuudessa.

Esimerkiksi Saksassa konvertoitiin pieniä miinanraivaajia valinnaisesti miehitetyiksi Seehundeiksi. Tanskalla on käytössä vastaavat MSF ja MRD -tyyppiset valinnaisesti miehitetyt alukset, eikä Tanskan laivastolla enää ole lainkaan varsinaisia miinantorjuntaan/miinanraivaukseen suunniteltuja perinteisiä miehitettyjä aluksia.

No sitten ehdotan, että Pansio-luokka korvataan myös kolmella vastaavaan tarkoitukseen valmistetulla aluksella, ja sitten Haminoiden seuraajaa tulisi neljä kappaletta, ja Haminan seuraajan MLU:ssa + Pohjanmaan MLUssa sitten koitettaisiin paikata Katanpäiden mukana poistuvaa suorituskykyä.

Ei tämä varmaan mikään huono arvaus olisi! Jos tehtävät ja tarpeet säilyvät samanlaisina, uudempi samantyyppinen alus voi korvata vanhemman. Näinhän on jo tehty ohjusveneiden osalta vuosikymmeniä (Tuuli => Helsinki => Rauma => Hamina).

Liekö tehtäväkuva säilyy lainkaan samannäköisenä? Painopiste on jo siirtynyt vahvasti meriliikenteen suojaamiseen, pois maihinnousun torjunnasta. Eihän se tietenkään mahdotonta ole, mutta itse näkisin todennäköisempänä suurempien monitoimialusten ja miehittämättömien laitteiden hankinnan. Esim. 1000-1500 tonniin saisi varmaankin jo Itämeren olosuhteisiin kelvollisen monitoimikorvetin Pohjanmaiden rinnalle, ellei sitten tehdä suoraan Pohjanmaa 2 -luokkaa tai jotakin vielä isompaa alusluokkaa (Absalon?).
 


Räyhäkän näköinen peli, sensoreitakin näkyy olevan enemmän kun laki sallii ! Nettilähteiden mukaan tällä Aselsanilla on tutevalikoimassaan laaja valikoima viestintälaitteita ja sotilasteknologian tuotteita.
Ensimmäisenä tulee mieleen kun näkee tämän kaltaisia laitteita että kävisikö meidän korvettien kannelle mutta Turkki???
 
Räyhäkän näköinen peli, sensoreitakin näkyy olevan enemmän kun laki sallii ! Nettilähteiden mukaan tällä Aselsanilla on tutevalikoimassaan laaja valikoima viestintälaitteita ja sotilasteknologian tuotteita.
Ensimmäisenä tulee mieleen kun näkee tämän kaltaisia laitteita että kävisikö meidän korvettien kannelle mutta Turkki???

IMO väärässä paikassa säästetään.

Muuten tuplaputkista CIWSiä ei paljon näe. Italian Dardo ja Denelin dualpurpose taitaa olla ainoita. Turkkilaisten sensoripakettikin taitaa olla made in Turkey kun vastaavaa ei ole muualla. Onko tässä tosiaan korkea kotimaisuusaste, toisin kuin 95% turkkilaisten "kotimaisissa" länsilisenssiaseissa?
 
Back
Top