Merivoimien kehitysnäkymät

Olin viikonlopun Helsingissä. Katajannokan hotellin junior sviitistä oli suora näköala ranskalaiseen raivaajaan. Vieressä muuten poikkesi äärimmäisen harvinainen matkustaja risteilijä Astoria. Valmistunut toisen maailmansodan aikana.
Astoria... Helsingin katoavaa omaa vanhaa ilmettä...
 
Helsingissä piipahti vierailulla brittien lentotukialus 50 luvulla. Oli kiinni siinä jossain Vikingin terminaalin kohdilla.
 
Intia osti briteiltä lentotukialus Hermeksen joka valmistui 1944 ja toimi myöhemmin mm. Falklandin sodassa. Tuo laiva poistettiin laivastokäytöstä 2017 ja päätettiin muuttaa museoalukseksi

 
Ruotsin merivoimat palasi kylmän sodan aikaiseen tukikohtaan: Pidetään vastauksena Venäjän sotilaallisille toimille

Muskön tukikohta sijaitsee syvällä kallion uumenissa

RUOTSIN merivoimat otti maanantaina käyttöön uudelleen Muskön laivastotukikohdan syvällä kallion uumenissa noin 40 kilometrin päässä Tukholmasta.

”Muskön tukikohta on ainutlaatuinen sen linnoituksellisten ominaisuuksiensa vuoksi. Tukikohdan maanalainen alue on yhtä iso kuin Tukholman vanhakaupunki”, kertoi Rebecca Landberg Ruotsin merivoimista brittilehti Guardianille.

TUKIKOHTA valmistui 60-luvulla ja sieltä käsin jahdattiin kuumeisesti Neuvostoliiton sukellusveneitä Ruotsin aluevesillä. Nyt tukikohdan ottaminen jälleen käyttöön on tulkittu vastatoimena Venäjän sotilaallisille toimille.

”Ruotsalaisia kismittää erityisesti se, että ’mahdollisten sukellusveneitten’ uskotaan piileksineen tai yhä piileksivän Muskön saarella sijaitsevan laivastotukikohdan lähivesillä”, kirjoitti HS vuonna 1982.

KUN tukikohta valmistui, HS kirjoitti otsikossaan, kuinka edes ”Ydinpommi ei kaada Muskön tukikohtaa”.

”Tämä tukikohta kestää millaisen hyökkäyksen tahansa, myös ydinhyökkäyksen, sanoi eräs korkea-arvoinen laivastoupseeri”, lehdessä kerrottiin.

Myöhemmin tosin todettiin, ettei tukikohta aivan kestä ydinaseita, vaikka sitä ei tavanomaisilla aseilla pystytäkään tuhoamaan.

TUKIKOHTA suunniteltiin alkujaan hävittäjille ja sukellusveneille ja tiloissa on kilometrikaupalla tunneleita. Tukikohdan käyttö lopetettiin 90-luvulla, kun Ruotsin merivoimat keskittivät toimintansa Karlskronan ja Bergan tukikohtiin.


”Tukikohtaan palattiin, koska laskelmien mukaan Venäjä voisi käyttää voimakkaita aseita. Niitä vastaan vain Muskö pystyy tarjoamaan suojan”, totesi analyytikko Niklas Granholm Ruotsin puolustustutkimusinstituutista FOI:sta Guardianille.

KYLMÄN SODAN jälkeen Ruotsi muiden eurooppalaisten maiden tavoin vähensi puolustusmenojaan.

Tilanne kuitenkin muuttui Granholmin mukaan täysin sen jälkeen, kun Venäjä valtasi Ukrainalta Krimin niemimaan 2014. Samana vuonna Ruotsissa jäljitettiin jälleen venäläistä sukellusvenettä ja puolustusbudjettia paisutettiin.

”Krimin valtaus osoitti, mitä Venäjä tekee pienemmille naapureilleen”, Granholm sanoi.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006256824.html
 
Intia osti briteiltä lentotukialus Hermeksen joka valmistui 1944 ja toimi myöhemmin mm. Falklandin sodassa. Tuo laiva poistettiin laivastokäytöstä 2017 ja päätettiin muuttaa museoalukseksi

Ei valmistunut 1944, vaan rakentaminen vasta alkoi tuolloin - laid down = kölinlasku (kesäkuussa 1944). 50-luvun lopulla vasta saatiin palvelukseen, kun oli seissyt telakalla keskeneräisenä aika hiton kauan - yli 15 vuotta rakentamisen alusta.

The ship was laid down by Vickers-Armstrong at Barrow-in-Furness during World War II as HMS Elephant. Construction was suspended in 1945 but work was resumed in 1952 to clear the slipway and the hull was launched on 16 February 1953. The vessel remained unfinished until 1957, when she entered service on 18 November 1959 as HMS Hermes after extensive modifications which included installation of a massive Type 984 'searchlight' 3D radar, a fully angled deck with a deck-edge elevator, and steam catapults.
 
Something else that's important to note is that the Umkhonto-R is not a finished product & has never flown, so this contract includes a development portion with the actual purchase dependent on that development completing successfully. That makes this a high-risk project

Suuren riskin Etelä-Afrikkalainen projekti, ja kun tiedetään mitä siellä tapahtuu niin helkkarin hyvä ettei jatkettu Umkhonto linjalla Pohjanmaan kanssa.
 
Suuren riskin Etelä-Afrikkalainen projekti, ja kun tiedetään mitä siellä tapahtuu niin helkkarin hyvä ettei jatkettu Umkhonto linjalla Pohjanmaan kanssa.

Luojan kiitos tämä tulee sen verran myöhässä, ettei Umkhonto ole vaihtoehto... :salut:
 
Croudfunding epäonnistui, joten se museo ei tainnut toteutua.

Jep, näemmä tänä kesänä tulleet uusiin ajatuksiin. Ilmeisesti eivät pitäneet ideaa taloudellisesti kannattavana. Ehkä laivan kunnossapito on niin kallista ettei kävijöiltä saaduilla lipputuloilla sitä saada maksettua?
Sama loppu taitaa olla edessä Brasiliankin kaupittelemalla aluksella.
 
Mitä niissä on vikaa?

Se ettei ohjusta ole olemassa, vaan sen kehittäminen alkaa Egyptin kauppojen myötä. Kehitystyö voi myöhästyä eikä ohjuksia ehkä saataisi laivoihin ajoissa. Sitten seilataan ilman ilmatorjuntaohjuksia, kuten Visbyt. Sittenkin kun ohjus joskus valmistuu, niin se voi olla huonompi kuin odotettiin.

Liikaa riskiä siis.
 
Se ettei ohjusta ole olemassa, vaan sen kehittäminen alkaa Egyptin kauppojen myötä. Kehitystyö voi myöhästyä eikä ohjuksia ehkä saataisi laivoihin ajoissa. Sitten seilataan ilman ilmatorjuntaohjuksia, kuten Visbyt. Sittenkin kun ohjus joskus valmistuu, niin se voi olla huonompi kuin odotettiin.

Liikaa riskiä siis.

Näistä Etelä-Afrikan projekteista kannattaa yleensäkin pysyä kaukana. Maa ei ole entisensä.
 
Back
Top