Oliko tämä jo jossain vitjassa?
Onnettomuustutkintakeskus kehottaa merivoimia arvioimaan riskit, joita liittyy sen pyrkimyksiin liikkua merellä huomaamattomasti. Kyse on Otkesin mukaan sekä merivoimien omien että ulkopuolisten alusten turvallisuudesta.
www.ts.fi
Onnettomuustutkintakeskus kehottaa merivoimia arvioimaan riskit, joita liittyy sen pyrkimyksiin liikkua merellä huomaamattomasti. Kyse on Otkesin mukaan sekä merivoimien omien että ulkopuolisten alusten turvallisuudesta.
Suositus liittyy vaaratilanteeseen, joka sattui joulukuussa Porvoon Emäsalon länsipuolella. Finnpilot Pilotage Oy:n luotsivene oli jo törmäyskurssilla suoraan kohti merivoimien ohjusvenettä. Havaittuaan sen luotsiveneen kuljettaja onnistui tekemään jyrkän väistöliikkeen. Alukset sivuuttivat toisensa noin 40 metrin päästä.
Vaaratilanne sattui aamuyöllä. Sekä ohjus- että luotsiveneen henkilöstö teki siitä poikkeamailmoituksen, joka käsiteltiin kummankin organisaation sisällä. Vaaratilanteesta ei kuitenkaan tehty viranomaisilmoitusta.
Meriliikennekeskusten tilannekuva perustuu tutkatiedon lisäksi alusten lähettämään AIS-järjestelmän tietoihin. Tässä tapauksessa ohjusvene oli pudonnut tutkaseurannasta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Merivoimien alukset eivät lähtökohtaisesti lähetä paikka- ja tunnistetietoa eli nns. AIS-signaalia (Automatic Identification System).
Ohjusveneellä ei Otkesin mukaan tunnistettu mahdollisuutta, että luotsivene ei ollut havainnut väyläalueella kulussa olevaa ohjusvenettä.
Otkes huomauttaa, että kattavan tilannekuvan merkitys korostuu vilkkaan liikenteen alueilla ja vilkkaiden liikennekausien aikana.
– Turvallisen merenkulun varmistamiseksi on tärkeää, että meriliikenteen ohjaus saa kaikissa tilanteissa riittävät tiedot myös alueella toimivista viranomaisaluksista, tähdentää Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa myös, että merivoimat ja Finnpilot Pilotage Oy sopivat Liikenne- ja viestintäviraston kanssa menettelyt vaaratilanteiden ilmoittamisesta merenkulun turvallisuuden kokonaisvaltaiseksi kehittämiseksi.