Merivoimien kehitysnäkymät

Ei korveteista enää leikata. Maavoimien hankkeet ne ovat vaarassa jos Meri- ja Ilmavoimat eivät saa lisärahoitustaan. Kaikki mitä @Analysti listasi on sitä paitsi jo olemassa tai tilattuna. Sitä jo todettua ESSM-täydennystä lukuunottamatta tietysti.
Niin, Eduskunta on myöntänyt rahoitukset jo vuoden 2018 budjetissa. Lisäbudjetissa tulee puuttuva 93 miljoonaa. Kehyspäätökset ja vuosiosuudet on löydettävissä valtion budjettikirjoista 2018, 2019 ja 2020. Varsinaisesti on siis kyse erillisrahoituksesta, jolla LV2020 ja HX-hanke rahoitetaan. Teknisesti rahat ovat tietysti puolustusbudjetissa, joka näillä lisäyksillä nouseekin jo yli 1,5% BKT:stä 20-luvun alkupuolen ajaksi. Maavoimia voidaan varustaa edelleen reilulla 300 miljoonalla joka vuosi mikä tekee vuosikymmenen aikana siis 3 miljardia. Ehkä silläkin saadaan jotain aikaiseksi?
 
Niin, Eduskunta on myöntänyt rahoitukset jo vuoden 2018 budjetissa. Lisäbudjetissa tulee puuttuva 93 miljoonaa. Kehyspäätökset ja vuosiosuudet on löydettävissä valtion budjettikirjoista 2018, 2019 ja 2020. Varsinaisesti on siis kyse erillisrahoituksesta, jolla LV2020 ja HX-hanke rahoitetaan. Teknisesti rahat ovat tietysti puolustusbudjetissa, joka näillä lisäyksillä nouseekin jo yli 1,5% BKT:stä 20-luvun alkupuolen ajaksi. Maavoimia voidaan varustaa edelleen reilulla 300 miljoonalla joka vuosi mikä tekee vuosikymmenen aikana siis 3 miljardia. Ehkä silläkin saadaan jotain aikaiseksi?

Lopulliset linjaukset tehdään kuitenkin vuositasolla. Muistetaan riskit mutta toivotaan parasta. Lisärahoitusten toteutuessa on Maavoimienkin tilanne vähintään kohtuullinen eikä 2030-luvulla tarvitse lähteä nollasta vaan pystytään kehittämään tärkeimpiä osasia perustusten ollessa valmiiksi kohtuutolalla. Kutinat ovat onneksi sellaiset että puolustuksen rahoitustarpeet on ymmärretty kautta puoluekentän.
 
Eiköhän kyseessä ole kuitenkin ”perinteet” kuin tiedustelutiedot. Ainakin näin itse uskon.
Ja nyt tosin kuin Hornet-hankinnan aikana, tiedetään että ryssä ei ryssästä muuksi muutu edes voissa paistamalla. Eipä tullut ryssästä liberaalidemokratiaa niin kuin 90-lukulaiset maanpuolustuksen alasajajat uumoilivat. Vaan ryssästä tuli militantti agressiivinen kleptokratinen oligarkia, joka on suuri uhka naapureilleen.
 
Toisaalta maanpuolustukseen nuivasti suhtautuvienkin puolueiden on helpompi suostua kertaluonteisiin lisärahoituksiin pysyvän tasokorotuksen sijasta. Kaiken kaikkiaan fiksu järjestely joka rauhoittaa tilannetta taas 50-luvulle saakka. Siis toteutuessaan.
 
Toisaalta maanpuolustukseen nuivasti suhtautuvienkin puolueiden on helpompi suostua kertaluonteisiin lisärahoituksiin pysyvän tasokorotuksen sijasta. Kaiken kaikkiaan fiksu järjestely joka rauhoittaa tilannetta taas 50-luvulle saakka. Siis toteutuessaan.
Tämä. Varsinkin kun näihin hankkeisiin on lyöty ehto, että uuder järjestelmät eivät saa ylittää vanhojen ylläpitokustannuksia.
 
Lopulliset linjaukset tehdään kuitenkin vuositasolla. Muistetaan riskit mutta toivotaan parasta. Lisärahoitusten toteutuessa on Maavoimienkin tilanne vähintään kohtuullinen eikä 2030-luvulla tarvitse lähteä nollasta vaan pystytään kehittämään tärkeimpiä osasia perustusten ollessa valmiiksi kohtuutolalla. Kutinat ovat onneksi sellaiset että puolustuksen rahoitustarpeet on ymmärretty kautta puoluekentän.
Valtiovarainministeriö suunnittelee valtion budjettitalouden pitkällä aikajänteellä. Näissä suunnitelmissa huomioidaan mm. tiedossa olevat suuret hankkeet, kuten vaikkapa Järvenpää-Lahti -oikorata ja HX-hanke. Samalla arvioidaan tulopuoli mm. verotulojen ja lainanottotarpeen näkökulmasta. Suunnitelmat tarkennetaan vuosittain seuraavan vuoden budjetin valmistelun yhteydessä. Tässä pitkän tähtäinen suunnittelussa on huomioitu korvetit, HX-hanke ja puolustusvoimien muu rahoitus.

Viimeisten hallituksien aikana Suomessa on ollut käytäntö, että eri ministeriöiden budjettikehykset kiinnitetään hallituskauden ajaksi hallitusohjelmaa neuvoteltaessa. Tämä onkin järkevää, koska tuolloin hallitusohjelmat perustuvat reaalimaailmaan rahoitustason ollessa tiedossa. Rinteen ja nykyinen Marinin hallitus kiinnittivät hallituskauden ajaksi budjettikehykset ja voit ihan itsekin käydä vm:n sivuilta lukemassa budjettisuunnitelmat. Budjettikehyksissä on huomioitu korvetit ja HX ja korvettien osalta erillisrahoitus on jo käynnistynyt. Linjauksia ei tehdä vuositasolla. Näiden kiinnitettyjen kehysten lisäksi yleensä on ollut noin 200 miljoonan euron vuosittainen erä (0,3 % valtion budjetista), jota ei ole kohdennettu mihinkään ja josta mm. budjettiriihissä taistellaan.

Suomi on aika jäsentynyt yhteiskunta ja mm. budjettitalous suunnitellaan huolella. Yllätyksiä tapahtuu todella harvoin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt voisit lopulta ihan rautalangasta selittää, miten tämä tapahtuu sen sijaan, että aina vaan hoetaan, että rahoitusta leikataan...

Valtiovarainministeriö suunnittelee valtion budjettitalouden pitkällä aikajänteellä. Näissä suunnitelmissa huomioidaan mm. tiedossa olevat suuret hankkeet, kuten vaikkapa Järvenpää-Lahti -oikorata ja HX-hanke. Samalla arvioidaan tulopuoli mm. verotulojen ja lainanottotarpeen näkökulmasta. Suunnitelmat tarkennetaan vuosittain seuraavan vuoden budjetin valmistelun yhteydessä. Tässä pitkän tähtäinen suunnittelussa on huomioitu korvetit, HX-hanke ja puolustusvoimien muu rahoitus.

Viimeisten hallituksien aikana Suomessa on ollut käytäntö, että eri ministeriöiden budjettikehykset kiinnitetään hallituskauden ajaksi hallitusohjelmaa neuvoteltaessa. Tämä onkin järkevää, koska tuolloin hallitusohjelmat perustuvat reaalimaailmaan rahoitustason ollessa tiedossa. Rinteen ja nykyinen Marinin hallitus kiinnittivät hallituskauden ajaksi budjettikehykset ja voit ihan itsekin käydä vm:n sivuilta lukemassa budjettisuunnitelmat. Budjettikehyksissä on huomioitu korvetit ja HX ja korvettien osalta erillisrahoitus on jo käynnistynyt. Linjauksia ei tehdä vuositasolla. Näiden kiinnitettyjen kehysten lisäksi yleensä on ollut noin 200 miljoonan euron vuosittainen erä (0,3 % valtion budjetista), jota ei ole kohdennettu mihinkään ja josta mm. budjettiriihissä taistellaan.

Suomi on aika jäsentynyt yhteiskunta ja mm. budjettitalous suunnitellaan huolella. Yllätyksiä tapahtuu todella harvoin.

Pääsääntönä juuri näin. Ja poikkeus vahvistaa tässäkin asiassa säännön. Tuoreena esimerkkinä poikkeuksesta on vaikkapa Kataisen hallituksen puolustusmenoihin kohdistama satojen miljoonien eurojen leikkaus. Eli voisi sanoa vaikka niin että lisärahoitus on jo nyt varsin varmalla pohjalla ja sen lopullinen määrä ratkeaa HX-päätöksen yhteydessä. Puolustusbudjetin perustasosta päättää sitten kukin hallitus erikseen ensin hallitusneuvotteluissa ja tarvittaessa myös vuosittain paitsi varsinaisessa tulo- ja menoarviossa myös lisäbudjeteissa.

Periaatteeliseksi pohdinnaksi jää onko lisärahoitus sitä enää sen jälkeen jos perusbudjettia samalla leikataan. Valittu ratkaisumalli jossa lainaa otetaan reippaan etupainoisesti on varmasti omiaan vähentämään tulevia leikkauspaineita. Samoin tietysti poliittinen yksimielisyys hankkeiden tärkeydestä. Yksimielisyyteen liittyy aivan olennaisesti näkemys Maavoimien kehittämisen tärkeydestä samanaikaisesti muiden puolustushaarojen kanssa.

Suunnittelukehyksistä on joka tapauksessa täysin mahdollista myös poiketa jos vain halutaan. Eli jos mennään täysillä vaalikausilla niin vuoden 2027 hallitusohjelman myötä tiedetään miten kokonaisuus eteni. Kokonaisuuteen voi suhtautua turvallisin mielin muttei kannata kuitenkaan nuolaista ennen kuin tipahtaa.
 
Juuri näin asia menee. Ja se on hyvä se. Niissä maissa, joissa tehdään toisella tavalla projektit tuppaa vaikeutumaan.


Valtiovarainministeriö suunnittelee valtion budjettitalouden pitkällä aikajänteellä. Näissä suunnitelmissa huomioidaan mm. tiedossa olevat suuret hankkeet, kuten vaikkapa Järvenpää-Lahti -oikorata ja HX-hanke. Samalla arvioidaan tulopuoli mm. verotulojen ja lainanottotarpeen näkökulmasta. Suunnitelmat tarkennetaan vuosittain seuraavan vuoden budjetin valmistelun yhteydessä. Tässä pitkän tähtäinen suunnittelussa on huomioitu korvetit, HX-hanke ja puolustusvoimien muu rahoitus.

Viimeisten hallituksien aikana Suomessa on ollut käytäntö, että eri ministeriöiden budjettikehykset kiinnitetään hallituskauden ajaksi hallitusohjelmaa neuvoteltaessa. Tämä onkin järkevää, koska tuolloin hallitusohjelmat perustuvat reaalimaailmaan rahoitustason ollessa tiedossa. Rinteen ja nykyinen Marinin hallitus kiinnittivät hallituskauden ajaksi budjettikehykset ja voit ihan itsekin käydä vm:n sivuilta lukemassa budjettisuunnitelmat. Budjettikehyksissä on huomioitu korvetit ja HX ja korvettien osalta erillisrahoitus on jo käynnistynyt. Linjauksia ei tehdä vuositasolla. Näiden kiinnitettyjen kehysten lisäksi yleensä on ollut noin 200 miljoonan euron vuosittainen erä (0,3 % valtion budjetista), jota ei ole kohdennettu mihinkään ja josta mm. budjettiriihissä taistellaan.

Suomi on aika jäsentynyt yhteiskunta ja mm. budjettitalous suunnitellaan huolella. Yllätyksiä tapahtuu todella harvoin.
,
 
@Analysti
Eikös Tanskan Absalon fregatit ole myös aika mopoja aseistuksen puolesta?

Miten ne liittyvät mihinkään?

Minusta ne ovat ihan keskinkertaisella fregatti-luokan varustuksella. Sensoripuolella päätutkana on monissa fregateissa käytetty SMART-S ja vedenalaiseen valvontaan on Atlaksen kaikumittain. Asepuolella ESSM:t ilmatorjuntaan, viisituumainen päätykki, pari CIWS-tykkiä, SUTO-torpedot ja Harpoon-meritorjuntaohjukset. Kyytiin mahtuu vielä pari helikopteria.

 
Miten ne liittyvät mihinkään?

Minusta ne ovat ihan keskinkertaisella fregatti-luokan varustuksella. Sensoripuolella päätutkana on monissa fregateissa käytetty SMART-S ja vedenalaiseen valvontaan on Atlaksen kaikumittain. Asepuolella ESSM:t ilmatorjuntaan, viisituumainen päätykki, pari CIWS-tykkiä, SUTO-torpedot ja Harpoon-meritorjuntaohjukset. Kyytiin mahtuu vielä pari helikopteria.

Juu. @analyst vaan otti esimerkiksi Norskien fregatit. Olisin kysellyt hänen mielipidettään näistä. Tosin löytyyhän juuteilta myös ihan it fregatit erikseen. Absaloneille aivan toisenlainen toimenkuva
 
Juu. @analyst vaan otti esimerkiksi Norskien fregatit. Olisin kysellyt hänen mielipidettään näistä. Tosin löytyyhän juuteilta myös ihan it fregatit erikseen. Absaloneille aivan toisenlainen toimenkuva

Jos viittaat allaolevaan, niin siinä oli käsittääkseni kyse niistä fregateista, joilla on puutteellinen lähitorjunta. Ei kokonaisuudesta, kuinka hyvä tai huono alus on.

Ainoa moderni fregatti (tässä lähivesillä, maailmalla kyllä niitä on paljonkin), jolla on mielestäni hiukan vajaa lähipuolustus on Norjan Nansen-lk, koska sen 76-mm tykki soveltuu lähitorjuntaan siinä versiossa huonosti (kyseinen tykki ei ole modernia myös ilmatorjuntaan optimoitua mallia). Mutta Norjakin rikkaana öljyvaltiona joutuu tyytymään kahteen järjestelmään lähitorjunnassa ja ne ovat ESSM ja ELSO.
 
Jos viittaat allaolevaan, niin siinä oli käsittääkseni kyse niistä fregateista, joilla on puutteellinen lähitorjunta. Ei kokonaisuudesta, kuinka hyvä tai huono alus on.
No millainen lähitorjunta Absaloneilla on sitten verrattuna tulemaan laivueeseen?
 
No millainen lähitorjunta Absaloneilla on sitten verrattuna tulemaan laivueeseen?

Voi perkeleen saatana, juurihan minä luettelin ja linkkasinkin Wikipediaan? :rolleyes:

No, voitaneen sanoa, että vahvempi. Jos tutkaillaan vain hard-killiä, niin ESSM:t on kummallakin, joten katseet kääntyvät tykkiaseistukseen.

Pohjanmaa-luokalla on vain yksi 57 mm tykki, kun taas Absaloneilla on kaksi tehtävään optimoitua 35 mm revolveritykkiä. Kilomääräisesti laskien 57 mm Bofors ampuu 220 lks/min ja projektiilin paino on 2,5 kg/lks, ts. rautaa lähtee minuutissa 550 kg. Millennium Gun taas ampuu 1000 lks/min ja projektiilin paino on 0,75 kg/lks, ts. rautaa lähtee yhdestäkin tykistä minuutissa 750 kg ja kahdesta melkein kolminkertaisesti versus Boforsin 57 mm. Lisäksi Absalonin viisituumaiselle tykille ja Stinger-laukaisimille voitaneen laskea jonkinlainen arvo, tosin lähitorjunnassa ohjuksia vastaan ne eivät liene järin optimaalisia.
 
Voi perkeleen saatana, juurihan minä luettelin ja linkkasinkin Wikipediaan? :rolleyes:

No, voitaneen sanoa, että vahvempi. Jos tutkaillaan vain hard-killiä, niin ESSM:t on kummallakin, joten katseet kääntyvät tykkiaseistukseen.

Pohjanmaa-luokalla on vain yksi 57 mm tykki, kun taas Absaloneilla on kaksi tehtävään optimoitua 35 mm revolveritykkiä. Kilomääräisesti laskien 57 mm Bofors ampuu 220 lks/min ja projektiilin paino on 2,5 kg/lks, ts. rautaa lähtee minuutissa 550 kg. Millennium Gun taas ampuu 1000 lks/min ja projektiilin paino on 0,75 kg/lks, ts. rautaa lähtee yhdestäkin tykistä minuutissa 750 kg ja kahdesta melkein kolminkertaisesti versus Boforsin 57 mm. Lisäksi Absalonin viisituumaiselle tykille ja Stinger-laukaisimille voitaneen laskea jonkinlainen arvo, tosin lähitorjunnassa ohjuksia vastaan ne eivät liene järin optimaalisia.
Turha oli kiroilla. En ymmärrä enempää tekniikan päälle. Nyt selvensit ja siitä iso kiitos!
 
Ja eikä se kg määrä, vaan se suuntausnopeus, nopea purske, tulenkorjaus yms on vaan nopeeta 35mm.
Jos joku Merivoimista pokalla alkaa selittämään, et noi 2 x RMS 12.7/50cal tuolla takakannella torjuu muuutakuin lokkeja tai DJI:n droneja, niin vetäkää sitä jo avarilla takaraivoon... :D
 
Back
Top