Merivoimien kehitysnäkymät

Luin pari vuotta vanhasta RP-lehdestä rannikkojoukkojen uudesta liikkuvasta taistelutavasta ja kiinteän rt:n alasajosta jne ja tuli mieleen että eikö olisi korkea aika hankkia muutama kopteri merivoimille tyyliin AW159? Kopteriin mto:t ja asw-laitteet ja kyky kuljettaa ohjusryhmiä. Jotenkin nämä muutamat 130tk:t ja reilu kymmenen spike-laukaisinta Jehuineen ei vakuuta. Vai ollaanko (rahan lisäksi) mietitty että rannikolla ei kovassa tilanteessa ole omille koptereille ilmatilaa?
Ei ole rahaa ja infraa. Toiveita ja tarpeita olisi vaikka mihin, mutta käsiä on ojossa liikaa. Aikoinaan rajan kopterit kykeni vielä kuuntelemaan pinnan alle, MD500 oli valjastettu rannikon tueksi ja muutama muukin kyky oli olemassa, joita ei ainakaan täysimääräisesti ole saatu korvattua. Katsotaan jos miehittämättömistä alustoista saadaan kohta uusia mahdollisuuksia.
 
Ei ole rahaa ja infraa. Toiveita ja tarpeita olisi vaikka mihin, mutta käsiä on ojossa liikaa. Aikoinaan rajan kopterit kykeni vielä kuuntelemaan pinnan alle, MD500 oli valjastettu rannikon tueksi ja muutama muukin kyky oli olemassa, joita ei ainakaan täysimääräisesti ole saatu korvattua. Katsotaan jos miehittämättömistä alustoista saadaan kohta uusia mahdollisuuksia.
Saas nähdä mitä käy. Selvää on, että miehittämättömät ilma-alukset nykyisillä massoilla eivät kykene tekemään mitään merisodankäynnin tarvitsemia heko-toimintoja. Muutaman kymmenen kilon hyötykuorma ei riitä. Eikä sähkö. Sitten kun mennään riittävän isoon laitteeseen, se maksaa saman kuin oikea heko. Ei vaan pysty tekemään kaikkea sitä, mitä oikea heko pystyy. Itse arvelen, että NH90-perustainen meritoimintahelikopteri operoi Suomen väreissä n. 2030. Ilman sitä ei nimittäin pärjätä. Tällöin uutta infraa ei tarvita, se on jo Utissa ja Hallissa.
 
Saas nähdä mitä käy. Selvää on, että miehittämättömät ilma-alukset nykyisillä massoilla eivät kykene tekemään mitään merisodankäynnin tarvitsemia heko-toimintoja. Muutaman kymmenen kilon hyötykuorma ei riitä. Eikä sähkö. Sitten kun mennään riittävän isoon laitteeseen, se maksaa saman kuin oikea heko. Ei vaan pysty tekemään kaikkea sitä, mitä oikea heko pystyy. Itse arvelen, että NH90-perustainen meritoimintahelikopteri operoi Suomen väreissä n. 2030. Ilman sitä ei nimittäin pärjätä. Tällöin uutta infraa ei tarvita, se on jo Utissa ja Hallissa.
Itse pelkään ja oletan, että näin ei käy, vaikka toivottavaa se olisi.

Kilpailevia resurssitarpeita on liikaa ja rannikolla kyetään käyttämään korvaavia ja huomattavasti halvempia välineitä, joilla jotenkuten pärjää.
 
NH90:n vaihtoehtona on oikeastaan vain EC 145 T2:n militääriversio, joka myy kuin häkä maailmalla ja meillä on sitä lääkintäkoptereiden muodossa. Eli jos sen puolen kansallistamissuunnitelma etenisi. Veikkaan kuitenkin, että kaikenlainen pääomaintensiivinen puuhastelu on hetken jäissä koronan takia.
 
NH90:n vaihtoehtona on oikeastaan vain EC 145 T2:n militääriversio, joka myy kuin häkä maailmalla ja meillä on sitä lääkintäkoptereiden muodossa. Eli jos sen puolen kansallistamissuunnitelma etenisi. Veikkaan kuitenkin, että kaikenlainen pääomaintensiivinen puuhastelu on hetken jäissä koronan takia.
Nämä ovat semmoisen aikajänteen asioita, ettei korona tai karina vaikuta tuon taivaallista. Mahdollinen heko-hanke olisi joskus 20205 - 2032, joten kukaan ei pysty ennustamaan, miten silloin on asiat. Puolustushankkeet muodostavat niin PIENEN osan Suomen julkisen sektorin menoista, ettei niillä ole mitään merkitystä. Julkisen sektorin "liikevaihto" on vuodessa semmoiset 150 miljardia ja puolustushankintoihin menee se noin 700 miljoonaa. Eli 0,46%. Tällä foorumilla oletetaan usein päättäjien olevan aivan tyhmiä ja toimivan pelkästään "fiilisten" perusteella. "Nyt on taloudessa niin tiukkaa, ettei puolustukseen ole rahaa". Näinhän ei ole, vaan asiat kyllä analysoidaan, suunnitellaan ja esitellään järkevästi päättäjille. Esim Hornet-päätös tehtiin huomattavasti, huomattavasti ankeammissa näkymissä. Silloin oli asiat niin, ettei ihan varmoja oltu edes siitä, saako Suomi seuraavana päivänä lainaa menoihinsa. Mutta Viinasen bluffi ja pokerinaama piti ja saatiin. Suomi selvisi. Nyt ei olla edes sinne päinkään. Suomelle MAKSETAAN siitä, että otamme jonkun rahaa investointeihimme (ja jopa kulutukseen). Eli eiköhän katsota asioita realistisesti ja mietitä miten hyvä tulee 2020-luvun loppupuolella ja esitetä hyviä suunnitelmia puolustuksen tehostamiseksi.
 
NH90:n vaihtoehtona on oikeastaan vain EC 145 T2:n militääriversio, joka myy kuin häkä maailmalla ja meillä on sitä lääkintäkoptereiden muodossa. Eli jos sen puolen kansallistamissuunnitelma etenisi. Veikkaan kuitenkin, että kaikenlainen pääomaintensiivinen puuhastelu on hetken jäissä koronan takia.

Oletko siis sitä mieltä, että yhteensopivuus nykyään olemassa olevien koptereiden kanssa on välttämättömyys vai miten päädyt tuohon EMS-kopteriin? Jos kyllä, niin miksi et huomioi rajavartiolaitoksen kalustoa?
 
Eikö jokseenkin jokainen torpedo ole koelaukaisujen jäljiltä ”käytetty”. Taistelukärjen tietysti soisi olevan uusi.

Tarkoittaako torpedon koelaukaisu samaa kuin AMRAAM:n rakettimoottorin polttotesti tehtaalla? Vai uitetaanko torpedoa vedessä pitkiä aikoja harjoitustarkoituksessa?
 
Oletko siis sitä mieltä, että yhteensopivuus nykyään olemassa olevien koptereiden kanssa on välttämättömyys vai miten päädyt tuohon EMS-kopteriin? Jos kyllä, niin miksi et huomioi rajavartiolaitoksen kalustoa?
Rajan kalustoa ei kannata enää huomioida. Siellä ei ole enää vähäisintäkään kiinnostusta sotilaalliseen maanpuolustukseen.
 
Rajan kalustoa ei kannata enää huomioida. Siellä ei ole enää vähäisintäkään kiinnostusta sotilaalliseen maanpuolustukseen.

Jos noin on, niin vielä vähemmän sitä on siviilipuolen ensihoidolla...
 
Samasta (velka)rahasta ne maksetaan. Mitä veikkaat, onko seuraavien 1-3 vuoden aikana kovaa painetta nostaa sote ja työllisyysmenoja?
Mainittakoon, että vain 0,5 - 2% budjetista on velkarahaa. Sotemenoja on pienenennettävä lähivuosina, siksi systeemiä koitetaan uudistaa tehokkaammaksi. Nyt yli 30% BKT:stä menee niihin. Se on kestämätön tilanne.
 
Kyllä se vaikuttaa. Julkisen sektorin kokonaisvelka on se mitä kannattaa seurata.
Suomen velkatilanne ei ole katastrofaalinen jos ei hyväkään. Itse asiassa budjetti olisi ihan helppo saada tasapainoon. Teollisuuden omistajille jaetaan joka vuosi nyt neljä miljardia. Puolittamalla se oltaisiin jo aika lähellä tasapainoa. :)
 
Ehdottaja ei varmaankaan tarkoittanut sitä, että olisikaan. Mutta sille konetyypille olisi huoltoinfraa Suomessa (osin). Mutta se kone ei tule kyseeseen muista syistä. NH on ainoa järkevä vaihtoehto.

Vai on NH90 ainoa järkevä vaihtoehto? Kovin varmaa puhetta mieheltä, joka ei tiennyt, että USMC käyttää edelleen Hornetia. :D

NH90 voi olla mahdollinen vaihtoehto. Toisaalta käyttökustannukset ovat toistaiseksi olleet melkoinen murheenkryyni ja ilmeisesti tuotantolinja on turvattu vain tämän vuosikymmenen puolivälin tienoille (Qatar saa viimeisensä 2025).

Puolustusvoimien tavoitetila, vihollisen kehitys, käytettävissä olevat rahalliset resurssit, markkinoille tuleva käytetty kalusto, teknologinen kehitys ja muut vastaavat muuttujat heikentävät melkoisesti nyt foorumilla esitettyjen ja spekuloitujen vaihtoehtojen uskottavuutta. Kenelläkään täällä ei ole kykyä ottaa uskottavasti huomioon noita kaikkia, ei vaikka olisi minkä alan insinööri tai upseeri, kun puolustusvoimissakaan tällaisia hankintaprojekteja ei vedä läpi kukaan yksin. Lisäksi julkisesta keskustelusta puuttuu paljon olennaista punaleimaista tietoa.

Kopterihankinta voi myös osoittautua ikuisuusprojektiksi. Onhan sekin aika järkyttävää, että Suomessa on menty vuosikymmeniä ilman SUTO-torpedoja ja että asia on korjaantumassa vasta nyt Hamina-luokan MLU:n myötä.
 
Suomen velkatilanne ei ole katastrofaalinen jos ei hyväkään. Itse asiassa budjetti olisi ihan helppo saada tasapainoon. Teollisuuden omistajille jaetaan joka vuosi nyt neljä miljardia. Puolittamalla se oltaisiin jo aika lähellä tasapainoa. :)
Tässä kannattaa huomata, että puhe oli julkisen sektorin velasta, ei valtionvelasta.
 
Oletko siis sitä mieltä, että yhteensopivuus nykyään olemassa olevien koptereiden kanssa on välttämättömyys vai miten päädyt tuohon EMS-kopteriin? Jos kyllä, niin miksi et huomioi rajavartiolaitoksen kalustoa?
Ei välttämätön, mutta mahdollisesti hyödyllinen. Tuo kopterityyppi kattaisi tarpeen, joka syntyy lääkärihelikopterien kansallistamisesta. Se soveltuu kohtalaisen hyvin myös maavoimille kun MD500:t pian pitää korvata. Sehän ei ole vain EMS-kopteri. Sen militaariversiota on tukuittain esim. Saksan ilmavoimilla ja Yhdysvaltain armeijalla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_UH-72_Lakota (400 kpl USArmy)
https://de.wikipedia.org/wiki/Airbus_Helicopters_H145M (Luftwaffe 15, Heer 7, lisää tulossa)

Lieneekö kukaan erityisen tyytyväinen NH90 fregattiversioon? Ruotsista saanee halvalla. Meillä on varaa vain Skeldariin kunhan nyt ensin ylipäänsä saadaan Laivue 2020 maaliin täysilukuisena.
 
Viimeksi muokattu:
Ei välttämätön, mutta mahdollisesti hyödyllinen. Tuo kopterityyppi kattaisi tarpeen, joka syntyy lääkärihelikopterien kansallistamisesta. Se soveltuu kohtalaisen hyvin myös maavoimille kun MD500:t pian pitää korvata. Sehän ei ole vain EMS-kopteri. Sen militaariversiota on tukuittain esim. Saksan ilmavoimilla ja Yhdysvaltain armeijalla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_UH-72_Lakota (400 kpl USArmy)
https://de.wikipedia.org/wiki/Airbus_Helicopters_H145M (Luftwaffe 15, Heer 7, lisää tulossa)

Kukaan ei kai käytä tuota laivastohelikopterina. Kestääkö tekniikka suolan ja kosteuden vai alkaako jälleen ruuvinkannat ruostua (vrt. F-35A Norjassa)? Itämeri ei toki ole yhtä suolainen kuin valtameret.

Vähän mietityttää myös kantavuuden riittävyys. Täydellä tankilla kopteriin voi nähtävästi lastata ihmisiä ja tekniikkaa reilun tonnin edestä. Jos operoitaisiin optimistisesti kolmen hengen miehistöllä (2+1 tai 1+2), niin tekniikalle ja aseille jää 700+ kg. Kaipa tuohon kaikumittaimen ja yhden svedutorpedon saa? Mutta kaikumittainpoijut ja toinen torpedo jäänevät haaveeksi.

Lieneekö kukaan erityisen tyytyväinen NH90 fregattiversioon? Ruotsista saanee halvalla. Meillä on varaa vain Skeldariin kunhan nyt ensin ylipäänsä saadaan Laivue 2020 maaliin täysilukuisena.

Onko fregattiversiossa enemmän vikoja kuin maavoimamallissa? :oops:

Ruotsalaiset ei kai ole luopumassa. Lisää koptereita varusteltiin ASW-käyttöön sukellusvenejahtien jälkeen. Jos taas meinasit Norjaa, niin onko esitys säästää korvaamalla NH90:t Seahawkeilla edennyt lainkaan, vaikka mediassa sitä esitettiinkin?
 
Back
Top