Itsellänikin on tämä logistiikka-alus-sivulause herättänyt mietteitä. Kepeän googlailun perusteella näyttää RASsauksesta merivoimissa alkaneen tulla selviä juttuja ulos vuoden 2018 aikana. (Aihe on kyllä nähtävissä jo tännekin aiemmin linkitetyssä
MEPU15-videossa vuodelta 2015.) Hauska kuulla että hommaa on harjoiteltu jo 2010. Olisi tietysti kiva tietää minkänäköistä laivaa on tulossa, mutta ei taida siitä olla kunnollista kuvaa vielä merivoimien sisälläkään. (Hetkinen... onko siis mahdollista että RAS-tehtävä olisi otettu huomioon jo Louhen alkuperäisessä suunnittelussa?)
Ensimmäinen muuttuja on tietysti mitä aluksella halutaan tehdä. RAS on oletuksemme, mutta korvataanko samalla muita poistuvien tai jo poistuneiden alusluokkien tehtäviä? Merivoimat on harjoitellut RASsausta nyt öljyntorjunta-aluksilla. Hylje ja Halli on kuitenkin peruskorjattu viime vuosikymmenellä ja poistuvat vasta 2025-2030. Toisaalta tuo minimi 5 vuotta on aika lyhyt aika uuden (erikois)alusluokan saamiseen piirustuspöydältä palveluskäyttöön. Pansiot on myös peruskorjattu ja jatkavat 30-luvulle asti. Valas- ja Kampela-luokista on jo poistunut yli puolet ja loputkin alkanevat olla kuluneita. Toisaalta rannikkolinnoitustoiminnan väheneminen lienee vähentänyt myös tarvetta isommalle määrälle pienempiä kuljetusaluksia.
Periaatteessa voisi olla mahdollista valmistaa muutaman aluksen luokka hitaalla tahdilla niin, että ensimmäinen ehtii korvaamaan loput Valaat ja Kampelat, toinen vanhemmat öljyntorjunta-alukset ja kolmas Pansiot. Useampiakin saatetaan tarvita jos aluksista tehdään pienempiä. Aluksen kokoon vaikuttaa tietysti minkä mittakaavan tehtäviä sillä aiotaan hoitaa. Linnoituslogistiikkaan ja miinanlaskuun riittänee ro-ro-kansi perärampilla. Meritäydennysten osalta keksin seuraavat skenaariot jotka vaikuttavat vaadittavan lastikapasiteetin (polttoöljyt ja kuivalastit erikseen) määrään.
Pohjanmaa-korvettien täydentäminen oman rannikon läheisyydessä. Pienemmät alukset voidaan ajaa saaren rantaan täydennystä ottamaan, mutta näin isoille sopivia rantoja on kovin vähän. Meritäydennys saaristossa mahdollistaisi vastaavien täydennystaktiikoiden käyttämisen isojen laivojen kanssa. Tämä suosii ketteriä aluksia joilla on kohtuullinen syväys. Aluksen ei tarvitse olla valtava, koska se ehtii käydä satamassa hakemassa uuden lastin täydennysten välissä.
Pienempien aluksien toiminta-ajan venyttäminen Pohjanmaita vastaavaksi. Tämä vaatii alukselta kohtuullista nopeutta jotta se pysyy esim. eteläisellä Itämerellä partio/saattotehtävää suorittavan osaston mukana. Ohjusveneiden ja miinantorjunta-alusten tukemiseen ei tarvita kuitenkaan kovin isoa laivaa. Elbe-luokka on tyyppiesimerkki tähän tarkoitetusta aluksesta.
Pohjanmaiden toiminta-ajan ja/tai -matkan merkittävä kasvattaminen. Tämä tarkoittaisi käytännössä jatkuvaa läsnäoloa eteläisellä Itämerellä tai kv. tehtävissä. Alukselta vaaditaan riittävää nopeutta ja kokoa. Perinteisten avomerilaivastojen logistiikka-alukset näyttävät mallia tähän tarkoitukseen.
Ensimmäinen ja viimeinen ovat lähestulkoon toistensa antiteesejä, mutta keskimmäinen onnistuisi kumman tahansa kanssa samalla rungolla. Se on myös lähinnä sitä mitä merivoimat tekee jo nyt Hallilla ja Louhella. (Onko kukaan muuten nähnyt Hyljettä täydennystä antamassa?)
Noh, taitaa olla niin, että nykytiedoilla ei voida päätellä minkälaista logistiikka-alusta merivoimat on hakemassa. Yhtä hyvin se voisi olla kasvatettu Louhi kuin muunnettu pienehkö tankkeri tai roro-alus. Toki täysin tehtävään suunniteltu runkokin tulee kyseeseen. Sivu-RAS-järjestelmää pidän todennäköisenä, mutta luultavasti vain yhdellä asemalla per puoli. Ennemminkin, kunhan näemme minkälainen alus tulee olemaan, voimme siitä päätellä minkälaista toimintaa merivoimat priorisoi omassa toiminnassaan.