Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minkä hemmetin takia puolisotilaallisella pursiseuralla tulisi olla johtamiskyky laivasto-osastoille? Rehellisesti sanon ettei mopolla liikoja. Isot pojat yleensä haluaa itse johtaa toimintaansa.
Yhteensopivuuden maksimointia, kun solahtaa mihin tahansa vällin kuin Naton yksikkö niin on helppo osallistua harjoituksiin ja ottaa vastaan apua.

SNMG1 on jo NRF:n komponentti, jossa Suomi ja Ruotsi mukana Naton ulkopuolisina. Kaipa se Naton mallin mukaan tekeminen on järkevä yhteinen standardi myös Suomi-Ruotsi-yhteistyössä kaikenlaisten jakojen suhteen.

Naton nopean toiminnan NRF-joukkojen toimintaan osallistuminen on uusi elementti Suomen kumppanuusyhteistyössä. NRF on muodostunut yhä olennaisemmaksi eurooppalaisten asevoimien suorituskykyjä kehittäväksi työkaluksi. Suomi on ilmoittanut NRF-joukkopooliin ensimmäisen kontribuutionsa, maavoimien suojelun erikoisosaston, vuodelle 2012. Vuodeksi 2013 Suomi on nimennyt joukkopooliin maavoimien erikoisoperaatio-osaston, vuodeksi 2014 ilmavoimien valmiusyksikön ja vuodeksi 2015 merivoimien rannikkojääkäriyksikön.
https://www.defmin.fi/tehtavat_ja_toiminta/puolustuspolitiikka/nato/suomen_nato-yhteistyo
 
Minkä hemmetin takia puolisotilaallisella pursiseuralla tulisi olla johtamiskyky laivasto-osastoille? Rehellisesti sanon ettei mopolla liikoja. Isot pojat yleensä haluaa itse johtaa toimintaansa.

En ainakaan itse tiedä, mitä Suomi ja Ruotsi ovat keskenään sopineet keskinäisen merellisen taisteluosaston tehtävänjaosta. Ja operatiivisen valmiuden saavuttaminen edellyttänee vaikka mitä...
 
Ilman USA:n ja Venäjän panosta tuo taistelu ei olisi vielä päättynyt. Tietysti esim. kurdit tekivät merkittävää työtä jv:n osalta, mutta heillä ei ilmavoimia tietääkseni ole ja ilmapommitukset olivat minusta ratkaisevassa asemassa.
Jihad ei ole salaliitto. Käsky käydä kamppailua vääräuskoisia vastaan on luettavissa koraanista. Sieltä voi tarkistaa onko mielikuvituksen tuotetta vai ei.
Netti on pullollaan videoita joista näkee millä motiivilla monet näistä Eurooppaan pyrkivistä ovat liikkeellä. Tuossa yksi pätkä. Mieluiten keskustelisin asiasta jossain muualla kuin tässä merivoima-threadissa.

Miten Jihad muuttuu sen mukaan paljonko muslimeita on maassa

Voinhan minäkin sanoa että kaikki oikeistolaiset ovat natseja ja todistaa asian muutaman linkin heittämällä. Viimeinen viesti tästä offotpicista tässä ketjussa.
 
Koska rannikkolaivaston rannikkofregatit muodostavat jo itsessään yhden Itämeren voimakkaimmista laivasto-osastoista?
Juu toki. Nopeasti Googletin noita lyhenteitä ja sieltä tuli jopa laivasto-osastojen kuvia missä lentotukialuksia mukana. Näissä on se taustalla, että annetaan suomalaistenkin nyt hieman kokeilla johtamista. Vähän samaa kuin lapsi päästetään istumaan paloauton ratin taakse. Tuntee itsensä tärkeäksi. Eihän siinä ole mitään järkeä, että Suomi johtaisi kokonaista taisteluosastoa valtamerillä. Sen sijaan ymmärrän, että Itämeren olosuhteissa voisimme johtaa vaikkapa miinanraivaajien osastoa. Ja siihen katanpää-luokka kykeneekin käsittääkseni. Samaten johtovastuu Itämeren valtioiden kanssa. Sen sijaan valtamerillä meillä ei ole tarvetta tai syytä johtaa yhtään mitään! Liian isot vedet ja kalat meille.
 
Juu toki. Nopeasti Googletin noita lyhenteitä ja sieltä tuli jopa laivasto-osastojen kuvia missä lentotukialuksia mukana. Näissä on se taustalla, että annetaan suomalaistenkin nyt hieman kokeilla johtamista. Vähän samaa kuin lapsi päästetään istumaan paloauton ratin taakse. Tuntee itsensä tärkeäksi. Eihän siinä ole mitään järkeä, että Suomi johtaisi kokonaista taisteluosastoa valtamerillä. Sen sijaan ymmärrän, että Itämeren olosuhteissa voisimme johtaa vaikkapa miinanraivaajien osastoa. Ja siihen katanpää-luokka kykeneekin käsittääkseni. Samaten johtovastuu Itämeren valtioiden kanssa. Sen sijaan valtamerillä meillä ei ole tarvetta tai syytä johtaa yhtään mitään! Liian isot vedet ja kalat meille.

Mistä on syntynyt käsitys taisteluosaston johtamisesta valtameriolosuhteissa? Itämerellä homma lienee samankaltaista, mutta huomioon otettavia tekijöitä vain on paljon enemmän, ja muutoinkin etäisyyssuhteet ja Confined and Shallow waters -tekijät lisäävät vaikeuskerrointa!
 
Mistä on syntynyt käsitys taisteluosaston johtamisesta valtameriolosuhteissa? Itämerellä homma lienee samankaltaista, mutta huomioon otettavia tekijöitä vain on paljon enemmän, ja muutoinkin etäisyyssuhteet ja Confined and Shallow waters -tekijät lisäävät vaikeuskerrointa!
Itselleni tuli käsitys, kun näkemässäni osastossa purjehti Nimitz luokan lentotukialus sekä laaja skaala suuria taistelualuksia ympäri maailmaa.
 
Itselleni tuli käsitys, kun näkemässäni osastossa purjehti Nimitz luokan lentotukialus sekä laaja skaala suuria taistelualuksia ympäri maailmaa.

Kyllä meidän on tarkoitus ensisijaisesti keskittyä siihen haastavimpaan tilanteeseen, eli taisteluosastotasan johtamiseen Itämeri-lätäkössä, ja pahimmassa tapauksessa vielä vilkasta siviililiikennettä. Kaikki voimakeinot edellyttävät tunnistusta, operaatioalue on jatkuvan valvonnan ja asevaikutusuhan alla (ilmasta, pinnan alta ja maalta). Kyllä ne valtameriolosuhteet itse asiassa voisivat olle aika helpottavat ;)
 
Kyllä meidän on tarkoitus ensisijaisesti keskittyä siihen haastavimpaan tilanteeseen, eli taisteluosastotasan johtamiseen Itämeri-lätäkössä, ja pahimmassa tapauksessa vielä vilkasta siviililiikennettä. Kaikki voimakeinot edellyttävät tunnistusta, operaatioalue on jatkuvan valvonnan ja asevaikutusuhan alla (ilmasta, pinnan alta ja maalta). Kyllä ne valtameriolosuhteet itse asiassa voisivat olle aika helpottavat ;)

Siis keskellä vilkasta siviililiikennettä...
 
Kyllä meidän on tarkoitus ensisijaisesti keskittyä siihen haastavimpaan tilanteeseen, eli taisteluosastotasan johtamiseen Itämeri-lätäkössä, ja pahimmassa tapauksessa vielä vilkasta siviililiikennettä. Kaikki voimakeinot edellyttävät tunnistusta, operaatioalue on jatkuvan valvonnan ja asevaikutusuhan alla (ilmasta, pinnan alta ja maalta). Kyllä ne valtameriolosuhteet itse asiassa voisivat olle aika helpottavat ;)

Reagointiajat ja taistelutilan hallinta on yhtä kauhuelokuvaa Itämerellä nykyisten sensorien ja aseiden aikana.

Tuskin tänne tunkua on kellään ängetä vähiä aluksiaan upotettavaksi, varmasti Suomen vastuunkantoa Laivue 2020 muodossa arvostetaan todella korkealle.
Ja miellellään varmasti liitytään suomalaisten taisteluosastojen osaksi, tietävät että meidän tietotaito ja kyky alueella tuovat turvaa.
 
Reagointiajat ja taistelutilan hallinta on yhtä kauhuelokuvaa Itämerellä nykyisten sensorien ja aseiden aikana.

Tuskin tänne tunkua on kellään ängetä vähiä aluksiaan upotettavaksi, varmasti Suomen vastuunkantoa Laivue 2020 muodossa arvostetaan todella korkealle.
Ja miellellään varmasti liitytään suomalaisten taisteluosastojen osaksi, tietävät että meidän tietotaito ja kyky alueella tuovat turvaa.

Suomi-Ruotsi Naval Task Force saattaisi olla melko haluttu runkokokoonpano useimmille kv-toimijoille.
 
Itselleni tuli käsitys, kun näkemässäni osastossa purjehti Nimitz luokan lentotukialus sekä laaja skaala suuria taistelualuksia ympäri maailmaa.
Jos käsityskyky on tuota luokkaa, että kuvittelet googlen kuvahakutuloksissa olevan vain ja ainoastaan todellisia kuvia hakemastasi lyhenteestä, niin :facepalm:
Olisit edes vilkaissut @magitsu :n linkeistä, mitä laivoja noissa osastoissa tällä hetkellä on, niin olisit saattanut välttyä todistamasta omaa asijan tuntumus tasoasi koko maailmalle.

Miinantorjuntaosasto 1:ssä on 1 täydennysalus johtoaluksena ja 4 miinantorjujaa/-raivaajaa.
As of 6 April 2020, SNMCMG1 consists of:[4]

Valmiusosasto 1:ssä on 1 pikkufregatti, 1 täydennysalus ja 1 hybridi joka yrittää olla vähän sitä sun tätä.
As of 6 April 2020, SNMG1 consists of:[14]

Pohjanmaa on ehkä vähän overkill tuonne miinantorjuntaan, valmiusosastoon se sopisi kuin provo suomi24:ään. 2-osastoja ei kannata liikaa miettiä, miinantorjunnassa välimerellä on vain pari hassua runkoa ja valmiusosasto osallistuu piraattijahtiin Adeninlahdella. Siihen tosin kuuluu myös ohjusveneitä yms. pienempiä kippoja, joten kokonsa tai kykyjensä puolesta Pohjanmaan ei tarvitsisi hävetä siinäkään seurassa.
 
Voinhan minäkin sanoa että kaikki oikeistolaiset ovat natseja ja todistaa asian muutaman linkin heittämällä. Viimeinen viesti tästä offotpicista tässä ketjussa.

Onko oikeistolaisilla joku yhteinen aate joka on kirjoitettu ylös johonkin ja josta se voidaan käydä lukemassa jos tulee esim. väittelyä mikä se aate on?
Islamilla ON oppi joka on kirjoitettu koraaniin ja joihinkin muihin kirjoihin. Sen perusteella islamia opetetaan uusille muslimeille ympäri maailman.

Tuossa venäläisessä uusnatsiryhmässä tuskin on kovin montaa tuhatta jäsentä. Muslimeja on yli 1.5 miljardia. Ja niiden toimintaa ei ole monessa maassa kielletty vaikka tekisivät mitä.

ps. tuossa muslimimoskeijan kutsu rukoukseen Ruotsista Vaxsjostä. Mieti noita sanoja, Millainen uskonto/ ideologia mahtaa olla kyseessä? Miten suhtautuvat muihin uskontoihin ja ei-muslimimaiden auktoriteettiin?
 
Viimeksi muokattu:
Jos käsityskyky on tuota luokkaa, että kuvittelet googlen kuvahakutuloksissa olevan vain ja ainoastaan todellisia kuvia hakemastasi lyhenteestä, niin :facepalm:
Olisit edes vilkaissut @magitsu :n linkeistä, mitä laivoja noissa osastoissa tällä hetkellä on, niin olisit saattanut välttyä todistamasta omaa asijan tuntumus tasoasi koko maailmalle.
Mä olen lähinnä kuorinut perunoita sotapaateilla joten suotakoon tietämättömyyteni.
 
Mä olen lähinnä kuorinut perunoita sotapaateilla joten suotakoon tietämättömyyteni.
Kannattaisiko sitten kommentoida vähän kunnioittavammin? Suomen merisotilaiden nimittely puolisotilaallisen pursiseuran jäseniksi ei minusta oikein matsää siihen mitä tiedän asiasta. Eikä siihen mitä kuulee maailmalla. Yhä useammassa alan konferenssissa tuo pieni laivasto mainitaan aina vaan useammin. Ja nimenomaan erittäin positiivisessa mielessä. On ollut aika mukavaa olla siellä sitä kuulemassa. :) Suomen Merivoimat ovat jo ajaneet ohi ruotsalaisista ja vauhti vaan kiihtyy.

Leijonalippu liehuu aina vaan ylpeämmin. Ja aina vaan hienompien alusten kahvelissa. BZ
 
Kannattaisiko sitten kommentoida vähän kunnioittavammin? Suomen merisotilaiden nimittely puolisotilaallisen pursiseuran jäseniksi ei minusta oikein matsää siihen mitä tiedän asiasta. Eikä siihen mitä kuulee maailmalla. Yhä useammassa alan konferenssissa tuo pieni laivasto mainitaan aina vaan useammin. Ja nimenomaan erittäin positiivisessa mielessä. On ollut aika mukavaa olla siellä sitä kuulemassa. :) Suomen Merivoimat ovat jo ajaneet ohi ruotsalaisista ja vauhti vaan kiihtyy.

Leijonalippu liehuu aina vaan ylpeämmin. Ja aina vaan hienompien alusten kahvelissa. BZ
Minulla ei henkilökohtaisesti ole paljoakaan hyvää sanottavaa Suomen merivoimista. Omaisuuttani vaurioitettiin Ohjusveneellä kostona siitä, että tarjoilin liikaa kuulemma samaa aamupalaa. Tästä menin luonnollisesti ilmoittamaan aluksen förstille. Kommentti oli, että oletko sitten tarjoillut kokoajan samaa. Tämä kyseinen herra on kovaa vauhtia menossa kohti kenraalikuntaa. Tässä vain yksi esimerkki kokemuksistani. Miinalaivalla minut käskettiin painumaan helvettiin kanttiinista, koska olin nuorempaa saapumiserää.
tällaiset kokemusta traumatisoi ja aiheuttaa katkeruutta.
 
Minulla ei henkilökohtaisesti ole paljoakaan hyvää sanottavaa Suomen merivoimista. Omaisuuttani vaurioitettiin Ohjusveneellä kostona siitä, että tarjoilin liikaa kuulemma samaa aamupalaa. Tästä menin luonnollisesti ilmoittamaan aluksen förstille. Kommentti oli, että oletko sitten tarjoillut kokoajan samaa. Tämä kyseinen herra on kovaa vauhtia menossa kohti kenraalikuntaa. Tässä vain yksi esimerkki kokemuksistani. Miinalaivalla minut käskettiin painumaan helvettiin kanttiinista, koska olin nuorempaa saapumiserää.
tällaiset kokemusta traumatisoi ja aiheuttaa katkeruutta.
Harmillista, että semmoista on tapahtunut. Siitä on selvästikin jo aika paljon aikaa ja mm. sitä kahden saapumiserän ongelmaa ei enää ole ollut pitkään aikaa. Merivoimat, niin kuin ei mikään muukaan paikka tai organisaatio missään, ole täydellinen. Eikä täydelliseksi tule. Hyväksi kyllä voi tulla.
 
Harmillista, että semmoista on tapahtunut. Siitä on selvästikin jo aika paljon aikaa ja mm. sitä kahden saapumiserän ongelmaa ei enää ole ollut pitkään aikaa. Merivoimat, niin kuin ei mikään muukaan paikka tai organisaatio missään, ole täydellinen. Eikä täydelliseksi tule. Hyväksi kyllä voi tulla.
No kunhan hauskoja muistelin. Älä ota noita juttujani niin vakavasti. PS, kaikki perinteet ovat hävinneet sen jälkeen kun päällekkäiset saapumiserät poistuivat. Isäni palveli 69 ja itse 98. Meillä molemmilla samoja perinteitä muistissa mutta nyky varusmiehet eivät ole sellaisista kuulletkaan. Se on sääli mutta tosin tottakai samantekevää.
 
Voisivatko ihannemaailmassa RVL:n uudet ulkovartioalukset olla Pohjanmaita, fitted for but not with, tyyliin, ihan kuin USCG:n alukset ennen vanhaan olivat sodan ajan fregatteja? Joka tapauksessa toivon, että alusten suunnittelussa otetaan huomioon Merivoimien sodanajan tarpeet. Voihan olla, että telakkateollisuus tarvitsee tukea...

Rajan lekojen osalta toivottavasti sutokapasiteetti otetaan huomioon - jos ei muuten, niin tilavarauksena. Sinänsä hyvät IP-kamerat, SLAR-tutkat ym. soveltuvat myös sutoon kun voidaan havaita vaikkapa sukellusveneen kuplavana. Ihannekone olisi varmaan Casa C295M - yhteneväisyys Ilmavoimien koneen kanssa, käyttömahdollisuus myös kuljetuskoneena ym.



Merivartiostolla on nyt käytössään kolme ulkovartiolaivaa. Neljäs eli Merikarhu poistettiin vanhentuneena käytöstä viime vuonna.

Vartiolaivoista Turva on muita isompi ja modernimpi, sillä se otettiin käyttöön vuonna 2014. Sen peruskorjaus on suunniteltu tehtäväksi vasta vuonna 2029.

Sen sijaan Tursas ja Uisko on rakennettu 1980-luvulla. Ne on jo kerran peruskorjattu, ja niiden elinkaari päättyy 2025–2026.


Rajavartiolaitoksen tavoitteena on, että Merikarhu, Tursas ja Uisko korvattaisiin kahdella uudella isolla vartiolaivalla.

Uusien alusten pitäisi olla samaa kokoluokkaa kuin Turva, jotta niillä olisi riittävä öljynkeräyskapasiteetti.


Toistaiseksi poliittista tahtoa ja rahoitusta uusille aluksille ei vielä ole ilmennyt. Pahimmassa tapauksessa Suomella olisi viiden vuoden päästä vain yksi merivartiolaiva.

”Tämä on Rajavartiolaitokselle ja Suomelle tärkeä asia, koska kyky merellisissä turvallisuustehtävissä perustuu siihen, että meillä on ajanmukainen aluskalusto”, Tolppanen sanoo.

SEN SIJAAN Rajavartiolaitoksen kaksi vuonna 1995 rakennettua Dornier-valvontalentokonetta on hallitusohjelmassa päätetty korvata uusilla koneilla.


Rajavartiolaitos teki oman selvityksen siitä, olisiko koneet voitu korvata jollain muulla järjestelmällä, kuten lennokeilla, mutta päätyi siihen, etteivät lennokkiratkaisut ole vielä kypsiä käyttöön otettaviksi. Selvitys on turvaluokiteltu eli se ei ole julkinen.

Uusien lentokoneiden hankinta alkaa tänä vuonna järjestettävällä tietopyyntökierroksella.
 
Viimeksi muokattu:
Voisivatko ihannemaailmassa RVL:n uudet ulkovartioalukset olla Pohjanmaita, fitted for but not with, tyyliin, ihan kuin USCG:n alukset ennen vanhaan olivat sodan ajan fregatteja? Joka tapauksessa toivon, että alusten suunnittelussa otetaan huomioon Merivoimien sodanajan tarpeet. Voihan olla, että telakkateollisuus tarvitsee tukea...

Rajan lekojen osalta toivottavasti sutokapasiteetti otetaan huomioon - jos ei muuten, niin tilavarauksena. Sinänsä hyvät IP-kamerat, SLAR-tutkat ym. soveltuvat myös sutoon kun voidaan havaita vaikkapa sukellusveneen kuplavana. Ihannekone olisi varmaan Casa C295M - yhteneväisyys Ilmavoimien koneen kanssa, käyttömahdollisuus myös kuljetuskoneena ym.



Merivartiostolla on nyt käytössään kolme ulkovartiolaivaa. Neljäs eli Merikarhu poistettiin vanhentuneena käytöstä viime vuonna.

Vartiolaivoista Turva on muita isompi ja modernimpi, sillä se otettiin käyttöön vuonna 2014. Sen peruskorjaus on suunniteltu tehtäväksi vasta vuonna 2029.

Sen sijaan Tursas ja Uisko on rakennettu 1980-luvulla. Ne on jo kerran peruskorjattu, ja niiden elinkaari päättyy 2025–2026.


Rajavartiolaitoksen tavoitteena on, että Merikarhu, Tursas ja Uisko korvattaisiin kahdella uudella isolla vartiolaivalla.

Uusien alusten pitäisi olla samaa kokoluokkaa kuin Turva, jotta niillä olisi riittävä öljynkeräyskapasiteetti.


Toistaiseksi poliittista tahtoa ja rahoitusta uusille aluksille ei vielä ole ilmennyt. Pahimmassa tapauksessa Suomella olisi viiden vuoden päästä vain yksi merivartiolaiva.

”Tämä on Rajavartiolaitokselle ja Suomelle tärkeä asia, koska kyky merellisissä turvallisuustehtävissä perustuu siihen, että meillä on ajanmukainen aluskalusto”, Tolppanen sanoo.

SEN SIJAAN Rajavartiolaitoksen kaksi vuonna 1995 rakennettua Dornier-valvontalentokonetta on hallitusohjelmassa päätetty korvata uusilla koneilla.


Rajavartiolaitos teki oman selvityksen siitä, olisiko koneet voitu korvata jollain muulla järjestelmällä, kuten lennokeilla, mutta päätyi siihen, etteivät lennokkiratkaisut ole vielä kypsiä käyttöön otettaviksi. Selvitys on turvaluokiteltu eli se ei ole julkinen.

Uusien lentokoneiden hankinta alkaa tänä vuonna järjestettävällä tietopyyntökierroksella.
On todella harmi, kun Merivartioston sotilaallisesta suorituskyvystä ja yhteensopivuudesta Merivoimien kanssa on tullut kirosana. On tahoja, jotka erityisesti varmistavat, ettei Rajavartiolaitoksen kalustolla tule olemaan mitään sotilaallista roolia. Osa laitoksen henkilökunnastakin on sitä mieltä, että sotilaallisuus pitäisi lopettaa kokonaan ja muodostaa vain "rajapoliisi". VL Turva on maanpuolustuksen kannalta 98% hyödytön ja on mahdotonta nähdä, että tulevat vartiolaivat olisi "Pohjanmaita" kevyemmin varustettuna. Ikävä kyllä. Siinä nimittäin olisi suuri mahdollisuus.

Öljyntorjunnan nostaminen maan tärkeimmäksi merelliseksi tehtäväksi on tosiaan taitava operaatio. Sitä perustellaan sillä, että öljyonnettomuus on paljon todennäköisempi kuin sota. Niin on. Mutta riskienhallinnassa on kaksi tekijää: esiintymistodennäköisyys ja vaikutus. Kokonaisriski on näiden tulo. Olipa öljyonnettomuus kuinka todennäköinen tahansa, se ei uhkaa koko valtakunnan olemassaoloa. Vaikka pahinkin tapahtuisi, ei 20 vuoden kuluttua olisi juuri mitään nähtävissä. Sen sijaan, jos maan puolustuksen annetaan heikentyä ja houkutella joku hyökkäämään, seuraukset näkyvät satoja vuosia ja paljon pahempina kuin mikään öljyturma.

Uusien rajavartioalusten hankinnassa pitäisi niiden sotilaallinen käyttö kriisitilanteessa olla korkealla prioriteetilla ja suunnittelu sen mukaista.
 
Back
Top