Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Juurikin näin, tosin ymmärsin jäsen @Merten sheriffi aikomuksena olleen kevyt kyseenalaistus.

Ja sitten lähihistoriaan kirjaamaton esimerkki siitä, miten homman saa oikeasti kusemaan: LV2000-hankkeessa ITO-järjestelmäksi tuli valituksi Eteläafrikkalainen Denelin Umkhonto. Merivoimien komentaja hyväksyi valinnan päätösesittelyssä ja kaikki ok. Sitten paketti meni PLM:öön, jossa paperit lojuivat erään yksittäisen virkamiehen pöydällä noin 9kk. Vuonna 2000 piti vielä varmistua siitä, että Eteläafrikasta todellakin voi tilata jotain. Samaan aikaan EADS ja noin 50 insinööriä odotteli virallista päätöstä kyetäkseen aloittamaan oman integrointityönsä. Voin vaan sanoa, että em odottelu tuli kalliiksi, ja arvaatte varmaan, kuka maksoi!
Artisti?
 
Juurikin näin, tosin ymmärsin jäsen @Merten sheriffi aikomuksena olleen kevyt kyseenalaistus.

Ja sitten lähihistoriaan kirjaamaton esimerkki siitä, miten homman saa oikeasti kusemaan: LV2000-hankkeessa ITO-järjestelmäksi tuli valituksi Eteläafrikkalainen Denelin Umkhonto. Merivoimien komentaja hyväksyi valinnan päätösesittelyssä ja kaikki ok. Sitten paketti meni PLM:öön, jossa paperit lojuivat erään yksittäisen virkamiehen pöydällä noin 9kk. Vuonna 2000 piti vielä varmistua siitä, että Eteläafrikasta todellakin voi tilata jotain. Samaan aikaan EADS ja noin 50 insinööriä odotteli virallista päätöstä kyetäkseen aloittamaan oman integrointityönsä. Voin vaan sanoa, että em odottelu tuli kalliiksi, ja arvaatte varmaan, kuka maksoi!
80-90 luvulla vielä tuolta maailman kolkasta olisin ostanut mitä tahansa materiaalia. Tänä päivänä, vaikka komealta kalskahtava nimi Denel valomainoksessa niin ei missään nimessä.
 
80-90 luvulla vielä tuolta maailman kolkasta olisin ostanut mitä tahansa materiaalia. Tänä päivänä, vaikka komealta kalskahtava nimi Denel valomainoksessa niin ei missään nimessä.

Israel-Eteläafrikka -yhteistyö tuotti paljon hyvää. Osaaminen on kait vieläkin olemassa, mutta EA:n sotateollisuuskompleksi on vaan hieman ohhoin päällä, kun hallinto on aika epävarma sekä pihinoloinen.
 
Olisko tässä ollut hyvä CIWS korveteille?

Omasuojatykkinä varmasti oikein hyvä, mutta kokonaismassa aika iso, ja hangaarin kattoa pitäisi vahvistaa. Lisäksi vaatii oman directorin, ja niitä on käytössä vain neljä järjestelmää, eli Eteläafrikan Amatola (Meko 200) luokalla. Eli harvinainen ja todnäk aika tehokas. Mielummin se RAM, SeaRAM tai Millenium, tai jatkossa omasuojalaser, kunhan joku jokusen euron jyvittää tai uhkakuvat edellyttävät.
 
Omasuojatykkinä varmasti oikein hyvä, mutta kokonaismassa aika iso, ja hangaarin kattoa pitäisi vahvistaa. Lisäksi vaatii oman directorin, ja niitä on käytössä vain neljä järjestelmää, eli Eteläafrikan Amatola (Meko 200) luokalla. Eli harvinainen ja todnäk aika tehokas. Mielummin se RAM, SeaRAM tai Millenium, tai jatkossa omasuojalaser, kunhan joku jokusen euron jyvittää tai uhkakuvat edellyttävät.
Perehdyin vaan Deneliin ja tuo tuli vastaan. En ole aiemmin nähnyt.
 
Perehdyin vaan Deneliin ja tuo tuli vastaan. En ole aiemmin nähnyt.

Se on kyllä aika harvinainen värkki. Loppujen lopuksi yllättävän suuri osa Amatola lkan taistelujärjestelmästä on EA:n omaa suunnittelua ja tuotantoa sekä ennenkaikkea halvalla rakennettu: 76mm tykit vanhoista ohjusveneistä, Umkhonto oma, 35mm CIWS oma, tulenjohtosensorit omia, ew-järjestelmät omia, CMS ranskalainen Tavitac, mutta integrointityö omaa, viestijärjestelmä oma, exocetit liisattuja, tutkat Thalesin mrr (sama kuin Norjan Skjöld-luokalla) jne. Kaikenkaikkiaan hieno laiva!
 
Se on kyllä aika harvinainen värkki. Loppujen lopuksi yllättävän suuri osa Amatola lkan taistelujärjestelmästä on EA:n omaa suunnittelua ja tuotantoa sekä ennenkaikkea halvalla rakennettu: 76mm tykit vanhoista ohjusveneistä, Umkhonto oma, 35mm CIWS oma, tulenjohtosensorit omia, ew-järjestelmät omia, CMS ranskalainen Tavitac, mutta integrointityö omaa, viestijärjestelmä oma, exocetit liisattuja, tutkat Thalesin mrr (sama kuin Norjan Skjöld-luokalla) jne. Kaikenkaikkiaan hieno laiva!
Pakko kysyä. Mihin kyseinen maa tarvitsee taistelualuksia ja jopa sukellusveneitä? Mikä maa olisi mahdollinen uhka?
 
Pakko kysyä. Mihin kyseinen maa tarvitsee taistelualuksia ja jopa sukellusveneitä? Mikä maa olisi mahdollinen uhka?
Yleensä uhkaajia kyllä löytyy, jos et hoida omaa pesääsi kuntoon. Katsopa Etelä-Afrikan tasavallan sijaintia. Se on aika strategisessa paikassa ja maa varmasti tarvitsee vahvan puolustuksen. Eikä sen kaikki naapuritkaan niin vaikaita siinä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä uhkaajia kyllä löytyy, jos et hoida omaa pesääsi kuntoon. Katsopa Etelä-Afrikan tasavallan sijaintia. Se on aika strategisessa paikassa ja maa varmasti tarvitsee vahvan puolustuksen. Eikä en kaikki naapuritkaan niin vaikaita siinä ole.
Taitaa naapurimaissa vaan paukkua laivatykistön sijasta rummut. Ketä vastaan ydinase oli olemassa?
 
Ei se niin mene. Se on hinta suhteessa suorituskykyyn. Muutenhan tarjoamalla ihan mitä vaan, kunhan hinta on halpa, saisi kaupan. Lue valtion hankintaohjeet, niiden mukaan Puolustusvoimat hankintansa tekee. Jos tuote on huono, eikä täytä vaatimuksia, ei siinä halpa hinta auta. Tavaran pitää olla toimivaa, täyttää KAIKKI kriittiset vaatimukset ja sitten muilla vaatimuksilla saada eniten pisteitä ja vielä olla kustannustehokas (joissain tapauksissa hinta on määrätty ja sitten vaan katsotaan kuka tekee parhaan tuotteen sillä rahalla, ns. "design to cost").

Vaikka kuinka koitat vängätä, niitä hankintoja tekee tämän maan parhaat ammattilaiset, ja jos siihen ei poliitikot (heidän osuutensa on sanoa, mitä pitää isossa kuvassa saada aikaiseksi ja antaa rahat) vain sekaannu, homma toimii kyllä. Ylemmältä taholta tulleet lehmänkaupat kyllä saa homman "kusemaan" jos niitä joku erehtyy tekemään. Se on onneksi käynyt aika harvinaiseksi.
PV on osannut nämä hankinnat toisin kuin monet ns julkisen sektorin toimijat. Hankintalaki antaa mahdollisuuden vaatia laatuvaatimuksia. Epäonnistuneista hankinnoista moni tuntuu kohdiatuvan lapsiin ja vanhuksiin. Siksi on tärkeää että hankintaihmiset osaavat hommansa. Ei ole ns vasemmalla kädellä tehtävää hommaa. Jos rajusti kärjistetään niin pelkkä hinta valintakriteerinä, olisi voitto mennyt vaikka halvimman kävyn myyjälle. "Lentää ulos aluksesta ja on mahdollisuus upottaa laiva". Siinä sitten vängättäis mikä on kävyn mahis... Mutta jos hankinta olisi niin tuotu julki ja vertailtu niin Gabriel ei varmaan olisi pärjännyt. Oletettavaa siis on julkisen tiedon perusteella, että Gabriel hankittiin määriteltyjen laatuvaatimusten mukaisesti. Joilla se voitti muut ehdokkaat ja jopa todennäköisesti hinnallaan.
 
No jopas !

Aika kova suoritus kyllä, ehtivät tuohon väliin ajaa ylipäänsä kalustoa. Ja hämmästyttävää, että tuolla väylällä saa noinkin suuria veneitä vielä läpi; 1000 - 1500 tonnia ja syväystä yli 4 m. Tuon saman wikisivun mukaan kanava olisi tuolloin ollut 3,5m ... jotain jekkuja siinä on pitänyt tehdä, että veneet on saatu sujutettua läpi.

En oikein usko että Vienanmeren kanavasta olisi Kiloja tuotu millään konstilla. Viittaukset sodan jälkeen siirretyistä sukellusveneistä lienevät olleet jotain Whiskeyn (projekti 613) kokoluokan veneitä (1000-1500 tonnia). Wikin mukaan kanava jäi liian pieneksi eikä siitä koskaan saatu toivottua taloudellista hyötyä irti.

Moskovasta pääsee pohjoisille merille myös Vienanjoen kanavaa pitkin, mutta se on kai vieläkin kapeampi.
 
Back
Top