Merivoimien kehitysnäkymät

Denel köysissä. Meillä vaikuttaa enemmän merivoimiin, joskin Umkhonto on jo kohta saattohoidossa ja tarvittaessa poistetaan ehkä ennenaikaisesti kuin Mistralit. Mitään uutta ei ainakaan tule eikä tarvinne.


Patria voisi vetää ostohousut jalkaan, siellä on ihan kiinnostavia palasia.
Itseasiassa todellinen kaappaus jos tuon nappaa, Patria-Denel kuullostaakin hyvältä, Kongsbergiäkin luulisi kiinnostavan.



The following divisions form part of Denel

 
Viimeksi muokattu:
Upeita kuvia! Tuntuu hurjalta, että Rauma-luokka on jo 30-vuotias. Sehän oli ihan vastikään, kun nämä tulivat täydentämään Hesareita!

Niin se aika kuluu... Aikansa huipputuote ohjusvenerintamalla, jota jopa sloboille esiteltiin 90-luvun alussa. Esittelijät saivat kuulema lahjaksi silloiselta puolustusministeriltä lahjaksi lähes aidot sveitsiläiset kellot.... Onneksi olin tuolloin vapaalla/lomalla :)
 
Niin se aika kuluu... Aikansa huipputuote ohjusvenerintamalla, jota jopa sloboille esiteltiin 90-luvun alussa. Esittelijät saivat kuulema lahjaksi silloiselta puolustusministeriltä lahjaksi lähes aidot sveitsiläiset kellot.... Onneksi olin tuolloin vapaalla/lomalla :)
Olen siinä käsityksessä, että Hesareita arvostettiin ammattilaisten toimesta paljon Raumoja enemmän. Onko tässä mitään totuuspohjaa ja jos on, niin mistä johtui?
 
Olen iloinen, että sain palveluksessani nähdä vielä rivissä Pohjanmaan, Hämeenmaat, Raumat, Hesarit, Kuhat, Tuimat, R veneet, Turunmaan sekä Haminan. Eipä vastaavaa nostalgiaa enää näe.

Minä olen ollut maittavalla lounaalla sekä Turunmaalla että Karjalalla, maalannut R-luokkaa Tanskan-matkaa varten ja ollut kahvilla sekä esikuntalaiva Kemiöllä että Tuima luokalla, eli pistäppä paremmaksi ;)
 
Olen siinä käsityksessä, että Hesareita arvostettiin ammattilaisten toimesta paljon Raumoja enemmän. Onko tässä mitään totuuspohjaa ja jos on, niin mistä johtui?
Olet oikeassa. Niin minäkin teen. Helsinki-luokka oli huomattavasti paremmin suunniteltu ja valmistettu alus. Myös oikeaa uppoumaa on Helsinki-luokassa huomattavasti enemmän käytettävissä. Eräisiin teknisiin yksityiskohtiin voitaneen mennä vasta oikeassa historiankirjoituksessa joskus 2030 -luvulla. Helsinki-luokka (2 kpl) jatkaa palvelustaan uusien tyytyväisten omistajien huomassa ehkä vielä senkin jälkeen, kun Rauma-lk on romutettu ja poissa tästä maailmasta.
 
Minä olen ollut maittavalla lounaalla sekä Turunmaalla että Karjalalla, maalannut R-luokkaa Tanskan-matkaa varten ja ollut kahvilla sekä esikuntalaiva Kemiöllä että Tuima luokalla, eli pistäppä paremmaksi ;)
Jonain viikonloppuna piti mennä Karjalalle syömään. Tarjolla oli kalakeittoa joten päätimme poistua ja palata Oululle. Ohjusvene oli juuri vieraillut Saksassa joten siellä oli runsaasti filettä kylmässä. Kaikki saivat hyvät pihvit lisukkeineen. Päivystävä upseeri sai myös vatsansa täyteen joten ei edes esitutkintaa suoritettu.
 
Olet oikeassa. Niin minäkin teen. Helsinki-luokka oli huomattavasti paremmin suunniteltu ja valmistettu alus. Myös oikeaa uppoumaa on Helsinki-luokassa huomattavasti enemmän käytettävissä. Eräisiin teknisiin yksityiskohtiin voitaneen mennä vasta oikeassa historiankirjoituksessa joskus 2030 -luvulla. Helsinki-luokka (2 kpl) jatkaa palvelustaan uusien tyytyväisten omistajien huomassa ehkä vielä senkin jälkeen, kun Rauma-lk on romutettu ja poissa tästä maailmasta.
Toivottavasti saamme Turkuun museoalukseksi jomman kumman. Olisi avara ja oivallinen museokohde.
 
Jonain viikonloppuna piti mennä Karjalalle syömään. Tarjolla oli kalakeittoa joten päätimme poistua ja palata Oululle. Ohjusvene oli juuri vieraillut Saksassa joten siellä oli runsaasti filettä kylmässä. Kaikki saivat hyvät pihvit lisukkeineen. Päivystävä upseeri sai myös vatsansa täyteen joten ei edes esitutkintaa suoritettu.

Samaan aikaan toisaalla maakrapu lämmittelee nötköttiä kaminan päällä.
 
Samaan aikaan toisaalla maakrapu lämmittelee nötköttiä kaminan päällä.
Joskus muistan Iniön suunnalla jonkun harjoituksen. Olimme saaressa kiinni ja joukko jotain meripioneereja mitä lie saapuivat tutustumaan kasvot mustattuna. Itse otin siinä kannella aurinkoa Ray-Banit päässä. Muistan sen tuijotuksen tänä päivänäkin.
 
Olen siinä käsityksessä, että Hesareita arvostettiin ammattilaisten toimesta paljon Raumoja enemmän. Onko tässä mitään totuuspohjaa ja jos on, niin mistä johtui?

Tuotas noin. Tähän on hyvin vaikeaa vastata, kun joku aikalainen voi vieläkin saada herneen nenään! Mutta tuolloin Rauma lka suunniteltiin halvaksi ohjuslavetiksi MTO85-järjestelmälle, ja mm taistelunjohtokeskuksessa oli vain kaksi operaattoripaikkaa. Muutoinkin Saab/Celsius teki sukupolvihyppäyksen taistelujärjestelmäarkkitehtuurissa, josta sitten seurasi tiettyjä juttuja...

Edelliseen liittyen Helsinki lka suunniteltiin alunperin merivoimien keihäänkärjeksi ja ykköskalustoksi, eli arvuuttelut lienevät ihan oikeansuuntaisia.
 
Olet oikeassa. Niin minäkin teen. Helsinki-luokka oli huomattavasti paremmin suunniteltu ja valmistettu alus. Myös oikeaa uppoumaa on Helsinki-luokassa huomattavasti enemmän käytettävissä. Eräisiin teknisiin yksityiskohtiin voitaneen mennä vasta oikeassa historiankirjoituksessa joskus 2030 -luvulla. Helsinki-luokka (2 kpl) jatkaa palvelustaan uusien tyytyväisten omistajien huomassa ehkä vielä senkin jälkeen, kun Rauma-lk on romutettu ja poissa tästä maailmasta.

Kyllä kait niistä luokitelluista yksityiskohdista voi jo vähän puhua/vihjaista. Spica III (Stockholm lka) suomalainen vastine, ja Hesarin alussuunnittelusta kertonee jotain lempinimi: oksennussimulaattori ;)
 
Jonain viikonloppuna piti mennä Karjalalle syömään. Tarjolla oli kalakeittoa joten päätimme poistua ja palata Oululle. Ohjusvene oli juuri vieraillut Saksassa joten siellä oli runsaasti filettä kylmässä. Kaikki saivat hyvät pihvit lisukkeineen. Päivystävä upseeri sai myös vatsansa täyteen joten ei edes esitutkintaa suoritettu.

Eihän vaan ollut Mikkola päällikkönä, tai Simo förstinä ;)
 
Kyllä kait niistä luokitelluista yksityiskohdista voi jo vähän puhua/vihjaista. Spica III (Stockholm lka) suomalainen vastine, ja Hesarin alussuunnittelusta kertonee jotain lempinimi: oksennussimulaattori ;)
Alkuvaiheessa Helsinki-luokkaan jouduttiin tekemään joitain muutoksia. Ehkä @Commander ja @Analysti kykenevät kertomaan tarkemmin mitä. Testeissä ohjusvene Helsingin 9LV220:sen antenni löi kovemmassa merenkäynnissä katon lommolle. Luokan myöhemmät aluksethan olivat hieman erinäköisiä...
 
Back
Top