Merivoimien kehitysnäkymät

En edes yritä väittää, kunhan vain totean. Celsius/Saab pisti 1990-luvun lopussa koko perinteisen 9LV-järjestelmän arkkitehtuurin uusiksi. Paperilla kaikki oli ok, komponenttipohjainen rakenne, mutta company properiaty systeemillä yms yms. Se oli kova uudistus, joka ei elävässä elämässä tuolloin täysin toiminut, ja vikoja korvattiin lähes 10 vuotta. Nyt tilanne on jo toisin.

Vaikka kommentissasi olikin havaittavissa lievää sarkasmia, niin edellinen pitää kuitenkin paikkansa;)
 
:salut:
No jopas !

Aika kova suoritus kyllä, ehtivät tuohon väliin ajaa ylipäänsä kalustoa. Ja hämmästyttävää, että tuolla väylällä saa noinkin suuria veneitä vielä läpi; 1000 - 1500 tonnia ja syväystä yli 4 m. Tuon saman wikisivun mukaan kanava olisi tuolloin ollut 3,5m ... jotain jekkuja siinä on pitänyt tehdä, että veneet on saatu sujutettua läpi.

Ne ovat sellaisen proomun päällä. Nykyäänkin kuljettavat sisäreittejä vastaavasti.
 
No luuletko, että tänne voisi liittää em laivueen vaatimusmäärittelyyn noin vain, ja mistä ylipäätänsä on syntynyt joidenkin foorumilaisten käsitys, että verovaroja käytetään vain johonkin "matkailuun" yms yms... On se järjen käyttö ihan sallittua muuallakin kuin PV:ssa!

Discon kuitenkin olette sinne sovittaneet, piruvie!
 
Tai pohtivat, että tuo on varmaan isomman aluksen laivavene/amiraalivene? ;)
Eikö tuosta ole tornihuhu, että 1960-luvulla Matti Kurjen New Yorkin laivastovierailua varten jenkit varasivat 300 metrin laiturin Suomen laivaston lippulaivalle. Matti Kurki kiinnittyi laituriin ja jenkit alkoivat ihmetellä, että milloin varsinainen lippulaiva saapuu, kun suojaavan alusosaston ensimmäinen alus jo saapui!
 
On se merkillistä miten noihin MCM-hankkeisiin tuhlataan valtavia summia, vaikka foorumilla merimiinat on julistettu aikaa sitten turhakkeiksi ja koko miinasodankäynti vanhanaikaiseksi. Miksei ne s...anan Belgit ja Alankomaalaiset torvet lue foorumia?
Vanha viidakon viisaus on toimia puolustushankinnoissa täysin päinvastoin kuin Maanpuolustus.net asiantuntijat tietävät oikeaksi! Tämä lisää hankkeen onnistumismahdollisuuksia heti 475%.
 
Ei olekaan. Mutta siihen ei kannata luottaa, että Venäjä siviililiikenteelle ilmoittaa kanavan olevan 4 m syväykselle. Joissakin muuallakin on harrastettu semmoista, että todellisuudessa vettä on enemmän, kun siitä kulkee sota-alus... :)

Ja kanavissa piisaa, että ensimmäinen ja viimeinen sulku ovat pysyvästi syvemmät. Tarvittaessa sitten tulvitetaan sulut ja kiinteät kanavat piripintaan. Saadaan lisää syväystä. Tuota tulvitusta ei voi rakenteiden kestävyyden ja usein veden riittävyyden sulutuksiin vuoksi käyttää koko ajan...
 
Eikö tuosta ole tornihuhu, että 1960-luvulla Matti Kurjen New Yorkin laivastovierailua varten jenkit varasivat 300 metrin laiturin Suomen laivaston lippulaivalle. Matti Kurki kiinnittyi laituriin ja jenkit alkoivat ihmetellä, että milloin varsinainen lippulaiva saapuu, kun suojaavan alusosaston ensimmäinen alus jo saapui!

Sama tornari on liitetty myös Pohjanmaahan
 
Back
Top