Merivoimien kehitysnäkymät

NH on varmasti se kallein lavetti, mutta en osaa edes arvioida, minkälainen kokonaisuus muodostuu, kun mukana on laadukas pintavalvontatutka, releointivermeet, sonopoijujärjestelmä, dipping-sonar sekä kyky käyttää sekä syvyyspommeja että suto-torpedoja. Ed lisättäköön vielä omasuoja ja pintatorjuntakyky sekä johtamisjärjestelmä. Vaakakupissa painanee myös Norjan, Ruotsin, Saksan ja Hollannin valinnat. Menee kyllä h...vetin vaikeaksi tehdä mitään järkevää tai perusteltua arviota...

No itse toivon että brittien kanssa tehtäisiin enemmän tulevaisuudessa, heidän kanssaan pidettäisiin yhteydet Viroon auki vaikka.
 
Jos minä olisin venäläinen sotaministeri niin minulla olisi sodan syttymisen varalle valmiiksi ohjelmoitu pari (termobaarista ehkä) ohjusta jokaiselle tornille.
Ehkä miehistö selviää hengissä mutta tykki toimimaton sen jälkeen.
Aloittaisitko myös harmaan vaiheen tuolla tavalla? ;) :uzi:
 
Miksi pitää olla mitään "harmaata vaihetta"? Siksikö, että suomalaisissa sotakouluissa ja harjoituksissa on niin opetettu? F...ck harmaalle vaiheelle ja suoraan vaan saa...inen ralli päälle. Siinä on vastapuoli ihmeissään.

Tähän on helppo yhtyä, kun sain just luettua Remeksen Kremlin nyrkin... Pitää kuitenkin muistaa ne ahvenanmaalaiset separatistit :)
 
Kopterit on jaettu kahteen komppaniaan, toinen tuottaa erikoisoperaatioiden tarvitseman suorituskyvyn ja toinen komppania palvelee muita asiakkaita sekä kouluttaa.
edit. Tämä siis rauhan aikana, 20 juuri ja juuri riittää tehtäviin sodan aikana.

Määrä on tosiaan vaatimaton, jos sotaan joudutaan. Siksi en lähtisi muuntamaan kuljetuskalustoa merikäyttöön.
 
Miksi pitää olla mitään "harmaata vaihetta"? Siksikö, että suomalaisissa sotakouluissa ja harjoituksissa on niin opetettu? F...ck harmaalle vaiheelle ja suoraan vaan saa...inen ralli päälle. Siinä on vastapuoli ihmeissään.
Saattaa pitää paikkansa. :rolleyes: Kaikki kiinteät ja tilapäisesti paikallaan jököttävät kohteet ovat silloin tulilinjalla. Puttena aloittaisin jälkimmäisistä.
Putte & Co tuntuvat kuitenkin mielellään toistelevan eri yhteyksissä, että "ei Venäjä siellä ole" (tai korkeintaan on jotain lomalaisia). Tämä on siis se toinen vaihtoehto, enkä tiedä, miksei sekin voisi tulla kysymykseen.
Jos desantti taas tekee ennakoivia toimia eri aselajien lähistöllä, tuottaa saareen hiipiminen hieman lisää vaikeusastetta.
 
Epäilen vaan että NH ei pääse lähellekään samaa hintaa jos siihen ei päässyt MH-60R?

AgustaWestland said that its contract, which also includes aircrew and maintenance training, initial spares and support services, is worth about $370 million. The Korean government gave a program value of $570 million, which also includes weapons, facilities and other expenditure. According to last year’s Pentagon notification to the U.S. Congress, the alternative MH-60R package, which also included eight helicopters, would have cost $1 billion.


Bruno Spagnolini, CEO of AgustaWestland, said, “This was a demanding competition, and it demonstrates that the AW159 offers capability and value for money, even when competing against larger helicopters.” The Anglo-Italian company claims that the AW159 has “the most modern integrated cockpit of any naval helicopter.”


Muistetaan nyt tässäkin Purasen kirjoitus HX-hankkeeseen liittyvistä ilmoituksista kongressille: esitetty hinta ei vastaa tarjottua hintaa, se on aina reilusti suurempi.
 
Kyllä he normaalioloissa jakaisivat lentotunteja ja ylläpitotaakkaa, mutta tarve on kova omallekin käytölle silloin, kun niitä eniten tarvittaisiin merioperaatioiden tukemiseen, eli ratkaisematon dilemma!

Niin, tiedän ja ymmärrän tilanteen heidänkin kannalta. Kriisitilanteissa NH-kalustolle olisi kyllä ottajia. Utin rauhan ajan toimintaan riittää huomattavasti pienempikin määrä, mistä seuraa alhainen käyttöaste ja dilemma on sekin ettei muuta soveltuvaa käyttöä oikein saada löydettyä.
 
Niin, tiedän ja ymmärrän tilanteen heidänkin kannalta. Kriisitilanteissa NH-kalustolle olisi kyllä ottajia. Utin rauhan ajan toimintaan riittää huomattavasti pienempikin määrä, mistä seuraa alhainen käyttöaste ja dilemma on sekin ettei muuta soveltuvaa käyttöä oikein saada löydettyä.
Muiden viranomaisten virka-apupyynnöt helikoptereille ja sitä myöten oletettavasti myös tarve, on jatkuvasti kasvanut.

Sekin kannattaa huomioida kokonaismaanpuolustusta miettiessä.

MD kalusto on merivoimien tukena nyt, tavalla jota ei ainakaan toistaiseksi (tietääkseni) ole NH:lle kehitetty.
 
Viimeksi muokattu:
Brittiläisten erikoisjoukoille jyvitetty yhteislaivue on yllättäen joutunut kovien leikkausten kohteeksi, kertoo että kopterit pitää olla suoraan niiden joukkojen alaisuudessa jotka niitä tarvitsevat.

Viittasin Joint Force Harrieriin.
 
SUTO varustelu olisi täysin perusteltavissa rajan koptereihin ja koneisiin, silti merivoimatkin tarvitsisivat omansa.

Kyllä vaan. Tuo olisi erittäin luonnikas yhdistelmä. Samalla saataisiin lisäkalustoa meripelastukseen. Rajan Super Pumiin hankittiinkin aikanaan kaikessa hiljaisuudessa dipattavat sonarit, mutta ne ovat viimeistään peruskorjauksen jälkeen todennäköisesti historiaa.
 
Kyllä vaan. Tuo olisi erittäin luonnikas yhdistelmä. Samalla saataisiin lisäkalustoa meripelastukseen. Rajan Super Pumiin hankittiinkin aikanaan kaikessa hiljaisuudessa dipattavat sonarit, mutta ne ovat viimeistään peruskorjauksen jälkeen todennäköisesti historiaa.
Ikävä kyllä Rajavartiolaitoksen kiinnostus asiaan on tasan 0. Ei tule tapahtumaan. Merivoimien on ratkaistava sukellusveneentorjuntahelikopterikysymys ihan PV:n sisällä. Tarve on huomattavasti suurempi, kuin satunnainen miehistön kuljettelu manneralueella. Usein se on paljon nopeampaa ja turvallisempaa tehdä bussilla, kuin NH90:llä.
 
Ikävä kyllä Rajavartiolaitoksen kiinnostus asiaan on tasan 0. Ei tule tapahtumaan. Merivoimien on ratkaistava sukellusveneentorjuntahelikopterikysymys ihan PV:n sisällä. Tarve on huomattavasti suurempi, kuin satunnainen miehistön kuljettelu manneralueella. Usein se on paljon nopeampaa ja turvallisempaa tehdä bussilla, kuin NH90:llä.

Voihan ne kopterit olla Merivoimilla. SUTO päätehtävänä ja SAR hyvänä kakkosena. Suomeen jo luotu huoltojärjestelmä olisi varmasti laajennettavissa palvelemaan koko kalustoa viranomaistahosta riippumatta.

Mitä joukkojen siirtelyyn tulee niin näkisin sen tyypillisesti rajoittuvan karkeasti joukkueen kokoisiin osastoihin. Komppania olisi jo melkoinen ponnistus vaatien helposti tusinan koptereita samalle suunnalle. Toisin kuin tankkeja, ei koptereita ole välttämätöntä keskittää tietylle suunnalle.
 
Voihan ne kopterit olla Merivoimilla. SUTO päätehtävänä ja SAR hyvänä kakkosena. Suomeen jo luotu huoltojärjestelmä olisi varmasti laajennettavissa palvelemaan koko kalustoa viranomaistahosta riippumatta.

Mitä joukkojen siirtelyyn tulee niin näkisin sen tyypillisesti rajoittuvan karkeasti joukkueen kokoisiin osastoihin. Komppania olisi jo melkoinen ponnistus vaatien helposti tusinan koptereita samalle suunnalle. Toisin kuin tankkeja, ei koptereita ole välttämätöntä keskittää tietylle suunnalle.

Niin, no NH-kaluston tarkoituksena oli operatiivinen ja ennenkaikkea taktinen maahanlasku sellaisissa tilanteissa, missä sitä ei pyöräkalustolla pystytä tekemään. Kalusto oli alunperin mitoitettu muistaakseni kolmen komppanian taistelevien osien siirtämiseen kerralla, mutta tosiaan nykyinen käyttöperiaate on hieman tuosta muuttunut.
 
Niin, no NH-kaluston tarkoituksena oli operatiivinen ja ennenkaikkea taktinen maahanlasku sellaisissa tilanteissa, missä sitä ei pyöräkalustolla pystytä tekemään. Kalusto oli alunperin mitoitettu muistaakseni kolmen komppanian taistelevien osien siirtämiseen kerralla, mutta tosiaan nykyinen käyttöperiaate on hieman tuosta muuttunut.

Pataljoona yhdessä suunnassa, tai vaihtoehtoisesti komppania samanaikaisesti kolmessa eri suunnassa. Tuo vaatisi 50-60 NH:n kokoista kopteria. Hankkeella ei ollut minkäänlaista onnistumisen mahdollisuutta.
 
Back
Top