Merivoimien kehitysnäkymät

No näinhän se tuotos-panos arvuuttelu menee, ja on käytännössä mahdollista vain, mikäli on vaihtoehtoja. Käytännössä ammutaan sillä, mitä on käytössä, ja millä saadaan nopeimmin ja varmimmin haluttu lopputulos!
Niin, taistelun keskellä ei euroja lasketa. Ajattele mikä muutos laivue- ja pataljoonaupseereiden työnkuvaan. Ei enää TRSS-exceliä...
 
Niin, taistelun keskellä ei euroja lasketa. Ajattele mikä muutos laivue- ja pataljoonaupseereiden työnkuvaan. Ei enää TRSS-exceliä...

Jep, periaatteella: sotiminen on parasta, mitä mies voi tehdä housut jalassa, jääkiekon lisäksi, ja voittaa aina kotiolot!

Maalittamisen tuki on kieltämättä hankala alue, etenkin kun puhutaan aikakriittisestä dynaamisesta vaikuttamisesta (se kuuluisa Kill Chain).
 
No näinhän se tuotos-panos arvuuttelu menee, ja on käytännössä mahdollista vain, mikäli on vaihtoehtoja. Käytännössä ammutaan sillä, mitä on käytössä, ja millä saadaan nopeimmin ja varmimmin haluttu lopputulos!
Ylijohdon reservistä löytyy vielä fanaattisimpien foorumilaisten räjähdebusterit. Toivottavasti tähän tilanteeseen ei jouduta koskaan.
 
Ei HX:n merelle vaikuttamiskyky ole välttämättä kokonaan tai ollenkaan perinteinen MTO. Esim AGM-154C-1/ER, GBU-53 tai SPEAR cap 3 ovat hyviä vaihtoehtoja pienempään kohteeseen.

Toistaiseksi riittäisi mainiosti, että HX tuottaa maalinosoituskyvyn. Tietenkin ilmasta laukaistavat ohjukset ed lisäksi olisi enemmän kuin optimitilanne. Mutta valitettavasti niitä hx-lavetteja tarvitaan muihinkin tärkeisiin tehtäviin samanaikaisesti. Kaikki lisätehtävät arvioidun tulevan lavettifleetin lisäksi edellyttävät myös lukumäärien kasvattamista...
 

Tästä Merivoimien eilen julkaisemasta videostahan voisivat merielementin asiantuntijamme kertoa aikaan sidottuna, mitä mielenkiintoista rainalta on havaittavissa. Itekin kyllä huomasin vanhan kunnon kosketusmiinan M43 tai lienee sittenkin trotyyliä tehokkaammalla räjähdysaineella ladattu M43-55. Miinojen lastaus oli kyllä komeampaa katsella silloin, kun ne tuli jonossa kiskoja pitkin laiturille.
Kohdassa 1:45 putken päällä on lähtönopeustutka. Sivukuvasta havaitsee, mitä jäsen @Commander tarkoitti sillä että pyyhkäisevä lentorata lisää osumatarkkuutta. Ammuksen tulokulma on vain hieman suurempi kun lähtökulma
 
Viimeksi muokattu:

Tästä Merivoimien eilen julkaisemasta videostahan voisivat merielementin asiantuntijamme kertoa aikaan sidottuna, mitä mielenkiintoista rainalta on havaittavissa. Itekin kyllä huomasin vanhan kunnon kosketusmiinan M43 tai lienee sittenkin trotyyliä tehokkaammalla räjähdysaineella ladattu M43-55. Miinojen lastaus oli kyllä komeampaa katsella silloin, kun ne tuli jonossa kiskoja pitkin laiturille.

Pitääpi katsoa, mutta koiran uimareissu on nyt ykkösprio...
 
Nämä 5 metrin tarkkuuteen pystyvät täsmäaseet edellyttäisivät oikeastaan, että vastustaja ystävällisesti ankkuroisi aluksensa paikoilleen meidän maaliksemme. Ne tulee lentoradan loppuvaiheen pystysuoraan alas joten voi silti mennä vähän ohi huonolla tuurilla. En nyt muista, oliko tarkkuuskaan sama ilman GPS-signaalia.

Ammus kyllä lentää pitkälle mutta pitkä on myös tarvittava ennakko, jos lentoaika on esim 120 sek. Laivan edetessä 30 solmun vauhtia se on tasan meripeninkulma. 100 piirun muutos suunnassa tai 10 % ero vauhdissa tarkoittaisi 200 m heittoa. Tietokoneet laskee nämä helposti mutta olisi oltava myös järjestelmä, joka siirtää sijaintitiedon sytyttimeen automaattisesti. Sellainen oli II MS aikaisilla raskailla it-pattereilla eli pyykkilingon kokoinen purkki, johon kranaatin kärki työnnettiin.

No ajatellaampa sitten toisella tavalla. Eli tarvitaankos tuossa sitten niitä ohjattuja ammuksia? Jos lentoaika kranaateilla on tuon 120 sek. niin vissiin se hajontakin on aika iso. Ja poikkeuksena tavalliseen tilanteeseen, jossa ajatellaan maalialueella olevia tankkeja, niin nyt maalina on sellainen 120 metriä pitkä ja 16 metriä leveä alus (Ivan Gren-luokka, nopeus 18 solmua). Eli jos sitä ampuu esim. patteri (en usko tähän käytettävän K9:jä, vaan korkeintaan 155K98:ja, eli 6 putkea), niin siitä voi miettiä, että kuinka se laiva mahtuu sekaan. Väistely tarkoittaa vain sitä, että kantamalla pysytään pidemmän aikaa ja raivaajat eivät kykene auttamaan laivaosastoa.
 
No ajatellaampa sitten toisella tavalla. Eli tarvitaankos tuossa sitten niitä ohjattuja ammuksia? Jos lentoaika kranaateilla on tuon 120 sek. niin vissiin se hajontakin on aika iso. Ja poikkeuksena tavalliseen tilanteeseen, jossa ajatellaan maalialueella olevia tankkeja, niin nyt maalina on sellainen 120 metriä pitkä ja 16 metriä leveä alus (Ivan Gren-luokka, nopeus 18 solmua). Eli jos sitä ampuu esim. patteri (en usko tähän käytettävän K9:jä, vaan korkeintaan 155K98:ja, eli 6 putkea), niin siitä voi miettiä, että kuinka se laiva mahtuu sekaan. Väistely tarkoittaa vain sitä, että kantamalla pysytään pidemmän aikaa ja raivaajat eivät kykene auttamaan laivaosastoa.

Tuossa videolla kerrotaan Sea Venom ohjuksesta jota UK ja Ranska tulevat pian käyttämään helikoptereissaan (NH-90 ja Wildcat ainakin). Ohjuksen maalia voi säätää lennon aikana kun välittää kuvaa datalinkin avulla. Silloin isosta laivasta voi valita mihin kohtaan alusta ohjus iskee.
 
Tuossa videolla kerrotaan Sea Venom ohjuksesta jota UK ja Ranska tulevat pian käyttämään helikoptereissaan (NH-90 ja Wildcat ainakin). Ohjuksen maalia voi säätää lennon aikana kun välittää kuvaa datalinkin avulla. Silloin isosta laivasta voi valita mihin kohtaan alusta ohjus iskee.

Enemmän olisin kiinnostunut siitä Spear 3:sta. Soveltuu paremmin lentokoneesta laukaistavaksi. Etenkin F-35:n luukuista ammuttavaksi.
 
Nämä 5 metrin tarkkuuteen pystyvät täsmäaseet edellyttäisivät oikeastaan, että vastustaja ystävällisesti ankkuroisi aluksensa paikoilleen meidän maaliksemme. Ne tulee lentoradan loppuvaiheen pystysuoraan alas joten voi silti mennä vähän ohi huonolla tuurilla. En nyt muista, oliko tarkkuuskaan sama ilman GPS-signaalia.

Ammus kyllä lentää pitkälle mutta pitkä on myös tarvittava ennakko, jos lentoaika on esim 120 sek. Laivan edetessä 30 solmun vauhtia se on tasan meripeninkulma. 100 piirun muutos suunnassa tai 10 % ero vauhdissa tarkoittaisi 200 m heittoa. Tietokoneet laskee nämä helposti mutta olisi oltava myös järjestelmä, joka siirtää sijaintitiedon sytyttimeen automaattisesti. Sellainen oli II MS aikaisilla raskailla it-pattereilla eli pyykkilingon kokoinen purkki, johon kranaatin kärki työnnettiin.

130K:n saa unohtaa kuten jo kirjoitettiin. Mutta asia on epäilemättä pohdinnassa Merivoimissa K9:n option lunastamisesta keskusteltaessa. Tarvittava kehitystyö täytyisi jonkun kustantaa; oliskiko meidän Merivoimilla kuitenkaan siihen halukkuutta.


Vulcano on suunniteltu ammuttavaksi laivatykistä toista laivaa vastaan, se ohjautuu lopuksi hakupään ja siivekkeiden avulla.
Sitä on suojattu GPS-häirintää vastaan ainakin, IR-hakupäästä en tiedä kuten ei varmaan kukaan julkisista lähteistä.
 
Enemmän olisin kiinnostunut siitä Spear 3:sta. Soveltuu paremmin lentokoneesta laukaistavaksi. Etenkin F-35:n luukuista ammuttavaksi.

Spear3 on mielenkiintoinen lentokonekäyttöön muutaman vuoden kuluttua. Kantama paljon pidempi kuin näissä helikoptereista ammuttavissa.
 
Puhuin ihan yleisesti koko erikoisoperaatio paketista, itse kyllä ymmärrän halun pitää ne Utissa, muiden budjetit ei ainakaan venyisi heidän suuntaansa.
Jos käyttöaste olisi noille hekoilla edes vähän parempi kuin 50% niin nykyisten käytettävien hekojen määrä olisi riittävä maavoimille, vaikka meritoimintaversioita olisi 4-5 kpl.
Jos ilmavoimat on nykyään joint, kuten kaikki muukin, niin miksei hekot? Älytöntä pienelle maalle hankkia tollanen määrä kuljetushekoja vaan maavoimille.

Noin suurten hankkeiden pitäisi palvella laajemmin puolustusvoimia. Nyt ne toimivat vain erikoisjääkärien leluina ja yksi tai kaksi lentävät satunnaisia maastopaloja.
 
Jos käyttöaste olisi noille hekoilla edes vähän parempi kuin 50% niin nykyisten käytettävien hekojen määrä olisi riittävä maavoimille, vaikka meritoimintaversioita olisi 4-5 kpl.
Jos ilmavoimat on nykyään joint, kuten kaikki muukin, niin miksei hekot? Älytöntä pienelle maalle hankkia tollanen määrä kuljetushekoja vaan maavoimille.

Noin suurten hankkeiden pitäisi palvella laajemmin puolustusvoimia. Nyt ne toimivat vain erikoisjääkärien leluina ja yksi tai kaksi lentävät satunnaisia maastopaloja.


Tämä antaa parhaan panos-tuotos- suhteen, ylivoimaisesti, kyseessä on on operatiivinen ja strateginen suorituskyky.
 
Tämä antaa parhaan panos-tuotos- suhteen, ylivoimaisesti, kyseessä on on operatiivinen ja strateginen suorituskyky.
Joo, tosiaan! Muutamalla kymmenellä jääkärillä on monen sadan miljoonan euron kalusto ja maavoimien kalleimmat käyttötunnit. On kyllä todellinen super-eliitti, jota kannattaa palvoa.
Minä repisin niistä pikkasen enemmän irti kuitenkin.

Totuus lienee vaan se, että intillä ei ole varaa lentää niillä koneillaan kovin paljon ja jos varaosaongelma jatkuu niin ei siellä ole 10 konetta enempää lentokuntoisina missään tilanteessa.
 
Joo, tosiaan! Muutamalla kymmenellä jääkärillä on monen sadan miljoonan euron kalusto ja maavoimien kalleimmat käyttötunnit. On kyllä todellinen super-eliitti, jota kannattaa palvoa.
Minä repisin niistä pikkasen enemmän irti kuitenkin.

Totuus lienee vaan se, että intillä ei ole varaa lentää niillä koneillaan kovin paljon ja jos varaosaongelma jatkuu niin ei siellä ole 10 konetta enempää lentokuntoisina missään tilanteessa.

Suomen erikoisoperaatio joukkojen vahvuus on hiukan enemmän kuin muutamia kymmeniä.
Eivätkä kaipaa varmasti mitään palvontaa, pieni arvostus varmaan riittäisi.
 
Jos käyttöaste olisi noille hekoilla edes vähän parempi kuin 50% niin nykyisten käytettävien hekojen määrä olisi riittävä maavoimille, vaikka meritoimintaversioita olisi 4-5 kpl.
Jos ilmavoimat on nykyään joint, kuten kaikki muukin, niin miksei hekot? Älytöntä pienelle maalle hankkia tollanen määrä kuljetushekoja vaan maavoimille.

Noin suurten hankkeiden pitäisi palvella laajemmin puolustusvoimia. Nyt ne toimivat vain erikoisjääkärien leluina ja yksi tai kaksi lentävät satunnaisia maastopaloja.

Nyt on pakko olla hieman eri mieltä. Erikoisjoukot ovat osa yhteistä vaikuttamista, eli joint-kyky, eli UTJR ja HEKOP ovat juuri niitä. Rauhan aikana hekoja voidaan varustaa ja käyttää mihin tahansa meritoimintaan, mutta poikkeusolojen kolkuttaessa ovelle hekoista pitää heittää pois kaikki merihilavitkuttimet.

UTJR tuottama erikoisjoukko on rakennettu mm niiden hekojen varaan! Eli älkäämme koskeko niihin! Ja saattaa olla, että merivoimistakin löytyy käyttäjiä, muttei suto-tarkoituksessa.
 
Suomen erikoisoperaatio joukkojen vahvuus on hiukan enemmän kuin muutamia kymmeniä.
Eivätkä kaipaa varmasti mitään palvontaa, pieni arvostus varmaan riittäisi.
En puhunut sodanajan joukoista, vaan siitä porukasta joka on koulutuksessa. Meinaatko että sodanaikana 8-10 hekoa ei riitä kuljettamaan niitä jääkäreitä tehtäväänsä? Vaikka lasketaan 15 miehen mukaan niin 10 koneessa menee 150 miestä kerralla. Eikö riitä? Se viisi voidaan vielä laskea pois huoltojen ym. takia jos käytettävyys on se toivottu 70-75%.

Maavoimat tuli toimeen Mi-8 koneilla, joita oli 6 kpl vielä 1990-luvulla. Eikä pidä uskoa että jääkärit voisivat tukeutua kriisissä aina hekoihin. Vastapuolen toiminta nimittäin sanelee aika paljon että missä niitä voi käyttää ja tästä esitettiin jo aika pessimistisiä arvioita hankinnan alkuaikoina.

Eikä ole arvostuksen puutetta olla hieman eri mieltä asiasta kuin sinä!
 
Back
Top