Merivoimien kehitysnäkymät

Olisiko mitään hyötyä vesijetillä kyydissä? Selailin vastaavia veneitä maailmalta ja osassa oli jetti.

Vesiskootteri ei ole muuta kuin yhden miehistönjäsenen pakokeino, kun paatti on uppoamispisteessä... :poop:

Mistäkö tiedän? :rolleyes: BF4.
 
Olen ikuinen haaveilija. Itse näkisin veneen käyttäjäksi ennemmin laivastojoukot.

Ja meillähän oli jo aikoinaan saman kokoluokan proto-taisteluvene, eli Hurja lka. Oli vaan hieman alitehoinen, ja vesisuihkupropulsio ei kait ollut vielä tuolloin oikein toimiva.

Muutoin ed kokoluokan taisteluveneet voisivat olla oikein passeli lavetti, mikäli päädyttäisiin meripuolustuksessa siihen hyvin perinteiseen jakoon: avomerikelpoinen rannikkolaivasto Turussa (örlogsflottan) sekä rannikkojoukkopainoitteinen saaristolaivasto Suomenlahdella. Eli kunnon hyppy ja vauhdinhaku 1700-luvulta...;)
 
Ja meillähän oli jo aikoinaan saman kokoluokan proto-taisteluvene, eli Hurja lka. Oli vaan hieman alitehoinen, ja vesisuihkupropulsio ei kait ollut vielä tuolloin oikein toimiva.

Muutoin ed kokoluokan taisteluveneet voisivat olla oikein passeli lavetti, mikäli päädyttäisiin meripuolustuksessa siihen hyvin perinteiseen jakoon: avomerikelpoinen rannikkolaivasto Turussa (örlogsflottan) sekä rannikkojoukkopainoitteinen saaristolaivasto Suomenlahdella. Eli kunnon hyppy ja vauhdinhaku 1700-luvulta...;)


Sellainen jako kuulostaa parhaalta, Suomenlinnan merilinnoitus ja saaristolaivasto sulkee Suomenlahden ja suojaa metropolin sekä vapauttaa rannikkolaivaston Itämeren pääaltaan suuntaan.

Itse olen maallikkona koko ajan ajatellut että Haminat hoitavan Suomenlahden ja Pohjanmaat keskittyvät muualle.
 
Eipä tarjonnut juurikaan mitään uutta tämä uutinen.

Vahvistettiinhan siinä kantaman huomattava kasvu.

Gabriel 400km kantamalla, Oulun ja Helsingin edustalla sekä Gotlannin pohjoiskärjen tasalta.

azUzdpC.png
 
MK3 versio ilmeisesti olisi kyennyt myös maaleihin.

Uskoakseni Mk3:n pystyy ampumaan maakohteisiin inertiasuunnistuksen avulla kuten vanhanajan risteilyohjukset. Tarkkuus ei varmaan ole tällä menetelmällä parhaimpia. Svedujen aivan uusimmassa versiossa on sitten tätä(kin) ominaisuutta kehitetty.
Tietenkin tutkahakuisen ohjuksen voi periaatteessa ampua mihin tahansa maaliin johon tutka voi lukittua: jo wanhan kunnon Termitin pystyi ampumaan rannalla sijaitseviin rakennuksiin.
 
Vahvistettiinhan siinä kantaman huomattava kasvu.

Gabriel 400km kantamalla, Oulun ja Helsingin edustalla sekä Gotlannin pohjoiskärjen tasalta.

azUzdpC.png
Tässähän jää odottamaan ilmoitusta, milloin Nellimiin perustetaan meritorjuntaohjuspatteri!
 
Back
Top