Yleensä matkaan sidottu kulutus kasvaa liukuvarunkoisella ensin "liukukynnykseen" saakka, sitten putoaa merkittävästi, jonka jälkeen taas lähtee kasvuun nopeuden kasvaessa. L/NM ei siis ole suurin esim 4 solmun nopeudella. Suurimmilla moottorin kierroksilla todennäköisesti perämoottoreissa suurin L/NM kulutus.
Kyse oli kuitenkin
@StmSvejk viestissä tuntikulutuksesta. Tuntikulutus on pienin tyhjäkäynnillä ja suurin suurimmilla kierroksilla. Ylläolevasta ei löydy tuntikulutusta, mutta joiltain venevalmistajilta löytyy testiraportit laajemmin.
Kun puhutaan muutaman solmun nopeudesta niin on ihan mahdollista päästä yli 24 h ajoaikaan jopa 48 h pienilläkin perämoottoriveneillä. Tästä oli myös kyse aikaisemmin olleissa viesteissä.
Kaiken kaikkiaan
@StmSvejk höpinät on sitä samaa puppua kuin aina. Viestien ongelmana on ettei asioita ole mietitty kovin kattavasti ja siksi moni asia näyttää hänen mielestään niin suorituskykyiseltä ja helpolta toteuttaa. StmSvejk vähän lisää syvyyttä pohdintoihin ja vasta sitten kirjoittamaan, kykyä löytyy huomattavasti enemmän kuin suurimmalta osalta täällä.