Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En sinällään ihmettelisi tähänkään hullutukseen lähtemistä, mutta ehkä kruunu (tai sen puute) on kova konsultti. Sen, mitä olen katsonut heidän ideoitaan... niin järjetöntä, aivan järjetöntä. Suurennettu "Visby" tulee olemaan myös katastrofina edeltääjänsä suurempi... Ei ne näköjään opi. No, säilyypähän "Pohjanmaiden" Itämeren "herruus"... :)
picture-2.png

Onhan näitä General-purkin taakse luonnosteltu aiemminkin. Mahtaako tulevat olla jotain tästä sukupuusta vai jotain ihan uutta?

Hämmästyttää Visby++:n nopeusskaala: 33-45 solmua. Liekö tuossa lyöntivirhe vai onko oikeasti esitetty jotain tällaista LCS-wannabeta.
 
Siinä on vähän samantyypinen setti kuin "Pohjanmaissa". Mutta esim sensorit voi olla vähän vaatimattomammat. Lisäksi puuttuu miinoituskyky, joka ottaa paljon tonneja. Venäjällä ei myöskään miehistön tiloihin ja viihtyvyyteen panostata lainkaan. Koneisto on yksinkertaisempi ja halvempi. Ja kevyempi. Sanalla sanoen se on ankeampi joka kantilta. Siitä se ero muodostuu.
20380:n ilmapuolustusjärjestelmä on vähän köykäisempi kuin Pohjanmaassa, päätutka on Furke-2 joka on ehkä samaa tasoa kuin Haminoiden TRS-3D. Redut-siiloja on vain 12, eli voisi luulla tyypillisen täytön olevan 8* 9M96 -ohjus, ja 16* 9M100. Ensinmainittu on sellaista ESSM-luokkaa, viimeksimainittu aika hyvä vastine Umkhontolle.

Onhan nuo kokoisekseen raskaasti aseistettuja, kuten sisämerikorvetit usein, tosin ei ihan Sa'ar-tasoa.

20380%2Bgr%C3%A1fico%2Bstoykiy%2Bingl%C3%A9s.jpg


Jatkokehittely Gremjastshij on sitten järeämpi laitos, siinä on Zaslon-tutkamasto joka on oletettavasti Furkea tehokkaampi. Ja tietenkin raskaat UKSK-siilot risteilyohjuksille. Tiettävästi alustyyppi on myös aika kallis, mikä selittänee miksi 20380:aa tehdään edelleen.

11163694.jpg
 
Viimeksi muokattu:
picture-2.png

Onhan näitä General-purkin taakse luonnosteltu aiemminkin. Mahtaako tulevat olla jotain tästä sukupuusta vai jotain ihan uutta?

Hämmästyttää Visby++:n nopeusskaala: 33-45 solmua. Liekö tuossa lyöntivirhe vai onko oikeasti esitetty jotain tällaista LCS-wannabeta.

Kuva taitaa olla jo noin 20v vanha. Saab on myöhemmin esitellyt uuden konseptin miehitetyistä-miehittämättömistä pintataistelualuksista.
 

Reynolds also announced that the government will acquire eight new, role-adaptable ships for mine countermeasures and hydrographic missions under Project Sea 1905. The new ships will be a variant of the Arafura-class offshore patrol vessels currently under construction for the Navy and will be built at Henderson in Western Australia.

Australiakaan ei siis rakenna varsinaisia perinteisiä miinantorjunta-aluksia vaan Belgian tapaan monikäyttöaluksia joilta toimii robotteja. N:nen kerran pohdin, että kannattaakohan Kataisia MLU:ta vai siirtää käyttökelpoiset järjestelmät + hankittavat uudet Haminan/Pansion korvaajiin?


 
Olisipa upeaa nähdä pitkästä aikaa Götanmaan leijona kyntämässä Itämerta. Heillä on siihen rahaa joten piruvie tahtoa myös mukaan kiitos. Du gamla Du Fria. Laittakaa svedut Pohjanmaat näyttämään kirkkoveneiltä:cool:
Tällä hetkellä näyttää, ettei ole pelkoa moisesta. Maksimi, mihin he voisivat päästä on sama taso. Ostamalla kaksi "Pohjanmaata". :)

Oman uuden konseptin luominen tyhjästä onnistuu tietenkin isolla rahalla. Sitä ei vain taida olla luvassa... Jos Ruotsin merivoimat menee kerjäämään poliitikoilta muutamaa miljardia kruunua "isomman aluksen, kuin Suomen Pohjanmaat", kehittämiseen, heidät kyllä nauretaan ulos... Kyseessä olisi n. 120 - 135 m, 5500 - 6500 tn alus, jonka kustannus heidän tavallaan nousisi 800 - 1000 miljoonaan euroon/kpl ja pelkkä kehitystyö ottaisi 8 - 10 vuotta. Siinä ajassa ja sillä rahalla saa kaksi valmista "Pohjanmaata".
 
Reynolds also announced that the government will acquire eight new, role-adaptable ships for mine countermeasures and hydrographic missions under Project Sea 1905. The new ships will be a variant of the Arafura-class offshore patrol vessels currently under construction for the Navy and will be built at Henderson in Western Australia.

Australiakaan ei siis rakenna varsinaisia perinteisiä miinantorjunta-aluksia vaan Belgian tapaan monikäyttöaluksia joilta toimii robotteja. N:nen kerran pohdin, että kannattaakohan Kataisia MLU:ta vai siirtää käyttökelpoiset järjestelmät + hankittavat uudet Haminan/Pansion korvaajiin?


Riippuu ainakin MLU:n sisällöstä. Jos vanhoilla kaluilla pystyy edes kohtuumitassa jatkamaan niin Katanpäät kannattaa varmasti peruskorjata. Runkojen määrästä tinkiminen on aina huono homma jolle pitäisi saada vastinetta. Kannattaako koko varustusta uusia vanhoihin runkoihin on sitten ehkä toinen juttu.
 
Riippuu ainakin MLU:n sisällöstä. Jos vanhoilla kaluilla pystyy edes kohtuumitassa jatkamaan niin Katanpäät kannattaa varmasti peruskorjata. Runkojen määrästä tinkiminen on aina huono homma jolle pitäisi saada vastinetta. Kannattaako koko varustusta uusia vanhoihin runkoihin on sitten ehkä toinen juttu.

Mietin vaan, että Katanpäät ovat silloin yksikäyttöaluksia ilman omasuojaa ja sitovat muutakin kuin pelkkään miinantorjuntaan tarkoitettua henkilöstöä. Lisäksi epäilen, että onko koko GRP-raivaajakonsepti oikein relevantti tuolloin - talvisin käyttö ei kovin paksuissa jäissä onnistu.
 
Tällä hetkellä näyttää, ettei ole pelkoa moisesta. Maksimi, mihin he voisivat päästä on sama taso. Ostamalla kaksi "Pohjanmaata". :)

Oman uuden konseptin luominen tyhjästä onnistuu tietenkin isolla rahalla. Sitä ei vain taida olla luvassa... Jos Ruotsin merivoimat menee kerjäämään poliitikoilta muutamaa miljardia kruunua "isomman aluksen, kuin Suomen Pohjanmaat", kehittämiseen, heidät kyllä nauretaan ulos... Kyseessä olisi n. 120 - 135 m, 5500 - 6500 tn alus, jonka kustannus heidän tavallaan nousisi 800 - 1000 miljoonaan euroon/kpl ja pelkkä kehitystyö ottaisi 8 - 10 vuotta. Siinä ajassa ja sillä rahalla saa kaksi valmista "Pohjanmaata".
Ja siinä ajassa suomalaiset ovat suunnitelleet Haminoiden tilalle pari Pohjanmaa 2.0 alusta, joten naapurin alukset jäisivät heti uusina kakkosiksi uudelleen.
 
Mietin vaan, että Katanpäät ovat silloin yksikäyttöaluksia ilman omasuojaa ja sitovat muutakin kuin pelkkään miinantorjuntaan tarkoitettua henkilöstöä. Lisäksi epäilen, että onko koko GRP-raivaajakonsepti oikein relevantti tuolloin - talvisin käyttö ei kovin paksuissa jäissä onnistu.
Ei mikään ykaioikoinen asia tämäkään.
 
dujjt_jxgaa-nwv-jpg.3765


Törmäsin tällaiseen ehdotukseen USA:n merivoimien ilmatukialuksen lentävän kaluston kokoonpanoon vuosimallia 2040. Vaikuttaa uskottavalta kehityspolulta.
 
Törmäsin tällaiseen ehdotukseen USA:n merivoimien ilmatukialuksen lentävän kaluston kokoonpanoon vuosimallia 2040. Vaikuttaa uskottavalta kehityspolulta.

Lentotukialus on vakiintunut suomenkielinen käsite. Mitä taas tulee uskottavuuteen, niin droonit ei ole läheskään noin pitkällä. Ei jatkoon.
 
dujjt_jxgaa-nwv-jpg.3765


Törmäsin tällaiseen ehdotukseen USA:n merivoimien ilmatukialuksen lentävän kaluston kokoonpanoon vuosimallia 2040. Vaikuttaa uskottavalta kehityspolulta.
Tuolla kehityspolulla ei ole minkäänlaista uskottavuutta. Ei millään ehdi, ei millään. Ehkä 10 - 20 lentävästä laitteesta voisi olla tuolloin autonomisia/ "siipimiehiä"? On tyypillistä, että lyhyen tähtäimen muutos yliarvioidaan, mutta pitkän tähtäimen aliarvioidaan. Eli 2060 tilanne on enemmän kuin tuo, mutta 2040 se on vähemmän.
 
Tuolla kehityspolulla ei ole minkäänlaista uskottavuutta. Ei millään ehdi, ei millään. Ehkä 10 - 20 lentävästä laitteesta voisi olla tuolloin autonomisia/ "siipimiehiä"? On tyypillistä, että lyhyen tähtäimen muutos yliarvioidaan, mutta pitkän tähtäimen aliarvioidaan. Eli 2060 tilanne on enemmän kuin tuo, mutta 2040 se on vähemmän.
Itse mietinkin, että olisiko sitten joskus HX:ää korvatessa tilanne tuon kaltainen meillä, että hankitaankin sitten sen tilalle muutama kymmenen miehitettyä hävittäjää ja niiden päälle tuollainen isompi orkesteri erilaista UAV-kalustoa.
 
Itse mietinkin, että olisiko sitten joskus HX:ää korvatessa tilanne tuon kaltainen meillä, että hankitaankin sitten sen tilalle muutama kymmenen miehitettyä hävittäjää ja niiden päälle tuollainen isompi orkesteri erilaista UAV-kalustoa.
Näin varmaan on asiat 2050 -luvulla kun HX:ää korvataan. Mutta tuskin lentäjä kokonaan katoaa ennen vuotta 2100, jos silloinkaan.
 
Näin varmaan on asiat 2050 -luvulla kun HX:ää korvataan. Mutta tuskin lentäjä kokonaan katoaa ennen vuotta 2100, jos silloinkaan.
Ja noita UAV-viritelmiä voi tulla jo HX:n MLU:ssa. Ja joskus vuosisadan loppupuolella voisi varmaankin olla niin, että perusyksikkönä toimii esimerkiksi hävittäjäpari, jolla on molemmilla oma parvi UAV-kalustoa tukemassa niitä.
 
Saksan merivoimien suunnitelmia:

Class 707 replenishment tankers
  • 2 units will replace the 2 class 704 tankers
The new ships will be significantly larger (160m, 20k tons vs 130m, 14k tons). The new ships also will have a helicopter deck which the old ships lack. Crew size will stay about the same

Class 424 SIGINT/ELINT reconnaissance ships
  • 3 units will replace 3 type 423 Oste class ships
  • First ship planned for 2025, with additional units in 2026 and 2027
Those ships also will be significantly larger (140m, 4k tons vs 84m, 3k tons). Crew size will also increase from 36+40 specialists to 50+50 specialists.

MUsE replenishment tankers
  • 6 units will replace the 6 class 404 tankers
Again a big growth in size (130m 10k tons vs 100m 3k tons)

9 boats of medium range for naval special forces with an option for another 12 units
  • replacements for RHIB H1010 boats
U212 CD submarine

The article also mentions that there is hope the order for the two new subs could be ordered within the first half of 2021 if the outstanding issues can be resolved.

 
Back
Top