Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuossa HX-artikkelissa korostettiin että tulevaisuudessa simulaattoreiden rooli kasvaa. Onko tietoa mihin Merivoimissa simulaattoreita käytetään ja millainen tulevaisuus niillä on?
 
Aikalailla ylivoimainen paketti verrattuna kiinalaisiin. AEGIS-hävittäjän japanilainen versio (ei kopio).

Pääsin tutustumaan kiinalaiseen osastoon heidän ollessa laivastovierailulla Helsingissä. Mieleen jäi erityisesti aluskierroksilla valmisteilla olevan päivällisen kutkuttava tuoksu ;) No sen perusteella ei nyt syvällisempää analyysiä voi tehdä, mutta ITO-järjestelmä oli venäläistä alkuperää/kopio ja CIWS ranskalaisten lisenssin mukaan tehhtyä. CMS ohitettiin sujuvasti....
 
Pääsin tutustumaan kiinalaiseen osastoon heidän ollessa laivastovierailulla Helsingissä. Mieleen jäi erityisesti aluskierroksilla valmisteilla olevan päivällisen kutkuttava tuoksu ;) No sen perusteella ei nyt syvällisempää analyysiä voi tehdä, mutta ITO-järjestelmä oli venäläistä alkuperää/kopio ja CIWS ranskalaisten lisenssin mukaan tehhtyä. CMS ohitettiin sujuvasti....
Ei kai tarjolla ollut sivettikissaa tai lepakkoa;)
 
Miten tämä vertautuu specsien osalta kiinalaisten uusiin hävittäjiin?
Edustaa japanilaista 'moderni mutta konservatiivinen' -suuntausta. SPY-1 on aika vanhahtava tutka jo, nämä on varmaan melkolailla viimeisiä ellei ihan viimeisiä mihin se enää tulee. Kiinalaiset ovat siirtyneet jo AESA-tutkiin. Kiinalaisalus on myös raskaammin aseistettu, 16 siiloa enemmän ja kaksi CIWS-järjestelmää. Lisäksi kiinalaisjärjestelmän siilot ovat isompia ja niihin menee järeämmät ohjukset. Päätykkikin vaikuttaa modernimmalta. Tosin japanilaisaluksissa merimaaliohjukset (8kpl) on omissa laukaisimissaan. Mielenkiintoista ettei Japani ole ottanut RAMia käyttöön vaan edelleen luottaa Phalanxiin? Mayat on kyllä varmaan modernimmin verkottuneita ja niillä on tehokas BMD-kyky mitä ei ehkä kiinalaisilta vielä löydy, ainakaan samalla tasolla.

Sitähän ei sitten monikaan (jos kukaan) tiedä miten hyviä nämä oikeasti ovat. Teknisissä ratkaisuissa ja ohjelmistojen tasoissa on varmaan isojakin eroja...
 
Pääsin tutustumaan kiinalaiseen osastoon heidän ollessa laivastovierailulla Helsingissä. Mieleen jäi erityisesti aluskierroksilla valmisteilla olevan päivällisen kutkuttava tuoksu ;) No sen perusteella ei nyt syvällisempää analyysiä voi tehdä, mutta ITO-järjestelmä oli venäläistä alkuperää/kopio ja CIWS ranskalaisten lisenssin mukaan tehhtyä. CMS ohitettiin sujuvasti....
Pääsitkö käymään hävittäjällä vai fregatilla?
 
Pääsin tutustumaan kiinalaiseen osastoon heidän ollessa laivastovierailulla Helsingissä. Mieleen jäi erityisesti aluskierroksilla valmisteilla olevan päivällisen kutkuttava tuoksu ;) No sen perusteella ei nyt syvällisempää analyysiä voi tehdä, mutta ITO-järjestelmä oli venäläistä alkuperää/kopio ja CIWS ranskalaisten lisenssin mukaan tehhtyä. CMS ohitettiin sujuvasti....
Pohjimmiltaa kaikki on venäläisten laitteiden kopioita. "Moderni" tykkikin on itse asiassa AK-130:tä. Ei ole mitään automatiikaa siinäkään, että AESA-tutka olisi parempi kuin PESA (vaikka lähtökohtaisesti näin pitäisi olla). Kaikki on niin monesta asiasta kiinni. Itse arvelen kiinalaisten olevan n. 10 - 15 v jäljessä USA-tekniikaa. SPY-1:stäkin on kehitetty koko ajan ja viimeiset tuotteet ovat jotain ihan muuta. Nyt on USA:ssakin tulossa sitten uuden sukupolven tutkat.
 
Kiinalaisten tutka on ilmeisesti omaa tekoa (ainakin pääosin). Tosin kiinalaisten ja intialaisten (ja muidenkin) projekteissa on usein käynyt niin että on aloitettu omalta pohjalta ja jossain välissä tullut seinä vastaan ja palkattu 'konsultaatiota' Ranskasta tai Venäjältä yms. Ei AESA tietenkään automaagisesti ole parempi kuin PESA. Toisaalta AESAa on helpompi tulevaisuudessa päivittää paremmaksi uudella teknologialla, SPY-1:stä on varmaan aikalailla potentiaali tiristetty irti.

H/PJ-38:n tornikin näyttää siltä kuin olisi sahattu AK-130 keskeltä kahtia:
PLAN_Type_052D_Destroyer_exercise_1.jpg


Tykki on kuitenkin uudempaa lähtöä kuin amerikkalainen Mk45, joka on peräisin 70-luvun alusta. Ja uusinkin malli jo 20 vuotta vanha.
 
Pohjimmiltaa kaikki on venäläisten laitteiden kopioita. "Moderni" tykkikin on itse asiassa AK-130:tä. Ei ole mitään automatiikaa siinäkään, että AESA-tutka olisi parempi kuin PESA (vaikka lähtökohtaisesti näin pitäisi olla). Kaikki on niin monesta asiasta kiinni. Itse arvelen kiinalaisten olevan n. 10 - 15 v jäljessä USA-tekniikaa. SPY-1:stäkin on kehitetty koko ajan ja viimeiset tuotteet ovat jotain ihan muuta. Nyt on USA:ssakin tulossa sitten uuden sukupolven tutkat.

Pääsääntöisesti juurikin näin. Mitä tulee tiettyihin osajärjestelmiin niin mm ranskalaiset myivät 90-luvulla paljon tekniikkaa Kiinaan ja Venäjälle. Kaikki ed eivät poista sitä tosiasiaa, että kiiinalaisilla saattaa olla kohtuu hyvät päivällistarjoilut...
 
Ja voin kyllä kertoa, että Japanissa ei ole kaikesta huolimatta perinteitä (joissakin kohdin, ikävä kyllä) hävitetty. Sanoisin, että tietävät jopa Suomen Merivoimia paremmin, mitä ovat tekemässä. :)
 
Ja voin kyllä kertoa, että Japanissa ei ole kaikesta huolimatta perinteitä (joissakin kohdin, ikävä kyllä) hävitetty. Sanoisin, että tietävät jopa Suomen Merivoimia paremmin, mitä ovat tekemässä. :)
Kiinalla voi mennä tovi ennen kuin saavat upouuden valtamerilaivastonsa harjaannutettua japsien tasolle. Oppia on epäilemättä imuroitu maailmalta jo pitkään.
 
Kiinalla voi mennä tovi ennen kuin saavat upouuden valtamerilaivastonsa harjaannutettua japsien tasolle. Oppia on epäilemättä imuroitu maailmalta jo pitkään.
Kyllä menee. En tiedä, tuleeko uusi kahina ennen sitä jo ja se laivasto on meren pohjassa jo ennen kuin kunnolla syntyikään. Tuntuu, että kaivavat verta nenästään oikein urakalla. Eikä japskien kohtalo 40-luvulla opettanut, että lopulta saa mitä tilaa...
 
Back
Top