Ja Virossa püsslaev.Savossa pyssylaeva
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja Virossa püsslaev.Savossa pyssylaeva
Lueskelin joskus, muutama vuosikymmen sitten, pari venäläisten itsensä kirjoittamaa teosta; toinen oli Rožestvenski'ä puolustava (vanha sekin) ja toinen oli 20-luvulla kirjoitettu neukkuteos, - olisiko jälkimmäisen kirjoittaja ollut itse jopa mukana (ellei molemmat)... jossain on kirjahyllyssä edelleen nämä. Edustivat siis vastakkaisia näkökantoja, mutta molemmissa kuvattiin Madagaskariin liittyvää sekoilua, ja sitä että saksalaiset huoltoalukset odottivat Intian valtamerellä, hiilen, ruokatarvikkeiden ja juomien kanssa. Yllättäen ruoka ehti pilaantua, mutta votka ei - onneksi. Siitäpä laivasto sitten kaartoi läpi Malakansalmesta, nautittuaan Intian valtameren ylityksessä elintarvikkeena pääsääntöisesti votkaa. Alueella operoinut brittilaivasto oli luonnehtinut suoritusta urheilulliseksi.Mikä mahtoi olla miehistön toimintakyky purjehduksen jäljiltä? Tuskin oli ihan tapissa.
Pitää toisaalta nostaa hattua että saivat kaikista kommelluksista huolimatta reissun tehtyä. Ei mikään väheksyttävä suoritus.
Ei tainnut siihen aikaan olla käytössä tarpeeksi vahvoja jäänmurtajia jotka olisivat koillisväylän läpi puskeneet. Paska reissuhan tuo ja venäläiset tiesivät kyllä että mahdollisuudet onnistua ovat vähäiset.
Ensimmäinen polaarimurtaja oli englantilaisten Venäjälle rakentama Jermak vuonna1899. Se olisi pystynyt ainakin kesällä puskemaan Koillisväylän läpi. Tuttu alus suomalaisille. Vetehinen yritti upottaa sen talvisodassa.Ei tainnut siihen aikaan olla käytössä tarpeeksi vahvoja jäänmurtajia jotka olisivat koillisväylän läpi puskeneet. Paska reissuhan tuo ja venäläiset tiesivät kyllä että mahdollisuudet onnistua ovat vähäiset.
Tarmokin kohtasi Jermakin niin sisällis- kuin talvisodassakin.Vetehinen yritti upottaa sen talvisodassa.
Osaatko muuten sanoa, milloin mm. amerikkalaisessa luokittelujärjestelmässä luovuttiin käyttämästä korveteista lyhennettä K ja siirryttiin nykyiseen FS:ään? Wikipedia sanoo tuosta K:sta, että "retired".Korveteissa käytetään "F" -kirjainta. Sille ei tavallaan ole omaa kirjainta yksikirjaimisessa merkinnässä. Joskus on käytetty "FL", "Frigate Light" merkintää.
Merkintä varmaan hävisi silloin kun heiltä ne sluupit ja "korvetit" lähti pois palveluksesta ja lyhennettä tarvittiin lähinnä ulkomaisten alusten kanssa? Esim Turunmaa-lk taisi kulkea juuri tuolla "FS" merkinnällä esim Jane's:ssa. Pohjanmaat taitaa olla jo hiukan painavia vajaan 4000 tn uppoumalla sille "L" merkinnälle. Esim "Steregushiy" sen sijaan voisi, ollessaan noin 2500 tn.Osaatko muuten sanoa, milloin mm. amerikkalaisessa luokittelujärjestelmässä luovuttiin käyttämästä korveteista lyhennettä K ja siirryttiin nykyiseen FS:ään? Wikipedia sanoo tuosta K:sta, että "retired".
Ja kun Haminoistakin käytetään yhdistelmälyhennettä PGG, niin eikö Pohjanmaa voisi olla FFLG, eikä FFG?
Tämä siis täyden asiantuntemattomuuden pohjalta tulevana pohdintana.
Näyttää ihan pienoismalille jonka joku kohta koppaa syliinsä ankkalammesta.
5 - 7 vuoden päästä Suomikin pystyy tuohon Itämeren alueella.Ranskan asevoimat järjestivät yhteisen anti-terroristi harjoituksen Kreetan vesillä tämän kuun puolivälissä. Mukana oli Mistral-tukialus, FREMM-fregatti, KC-130 tankkeri ja kuljetuskone, pari Rafalea, Puma / Cougar-hekoja ja laivaston erikoisjoukkoja. Harjoituksessa simuloitiin terroristien kaappaaman kauppalaivan haltuunottoa kaukana oman maan satamasta.
RHIB-vene pudotettiin ilmeisesti kuljetuskoneesta erikoisjoukkojen hypätessä laskuvarjoilla mereen.
Isoon laivaan entraaminen kyljestö, partaan alta köysitikkailla on aina yhtä hyytävän näköistä ja vaarallista. Jos vastapuoli huomaa heittokoukun, siinä saa ensimmäiset ukot kyytiä aaltoihin. Ei tuo hekosta tehtävä köysilaskukaan ole vaaraton, mutta sentään sieltä näkee kannelle ja pystyy jopa vastaamaan tulitukseen.
Vaikuttava harjoitus ja näyttö Ranskan kyvykkyydestä toimia kaukana merellä.
Eli LHD, taktinen kuljetuskone, AWACS(unohtui mainita) ja ilmatankkeri ovat tulossa?5 - 7 vuoden päästä Suomikin pystyy tuohon Itämeren alueella.
Ei. Onko tuo jonkin sortin v... lua, vai mitä? Jos näin on, unohda koko juttu ja jos vaikka laitat minut sitten ignoreen, niin ei harmita niin paljon.Eli LHD, taktinen kuljetuskone, AWACS(unohtui mainita) ja ilmatankkeri ovat tulossa?
Ranska tuo loput kunhan ostetaan Rafale.Eli LHD, taktinen kuljetuskone, AWACS(unohtui mainita) ja ilmatankkeri ovat tulossa?
Ei ollut vittuilua. Luulin että tässä oltiin vaan huumorimielellä asialla. Niin paljon eroa tässä suorituskyvyssä vaan on että pidin vitsinä.Ei. Onko tuo jonkin sortin v... lua, vai mitä? Jos näin on, unohda koko juttu ja jos vaikka laitat minut sitten ignoreen, niin ei harmita niin paljon.
Tuo operaatio EI vaadi JUURI noita laitteita. Maali voidaan hakea uudella pidemmän toimintasäteen omaavalla uudella merivalvontakoneella (AWACS:in kyky tuossa asiassa), Hornetit voivat suojata, lisätankeilla aika pitkälle omin kyvyin (ja tarvittaessa tankkeria voidaan lainata tai kts. kommenttini loppu), Pohjanmaat ja Turva voivat toimia helikopterien tukeutumiseen ja nopeat veneet kuuluvat alusten varustukseen automaattisesti. Erikoisjoukkojen joukkue(-) voi tulla joko Upinnimestä tai Utista, tukeutuminen esim korvetille. Kuljetuskoneet (CASA) ovat jo olemassa, veneen pudotus koneesta on ihan jonninjoutavaa showta tuossa videossa. Eli ei vaadi kuin harjoittelua ja CONOPSin luomista moiseen toimintaan. Modulaarinen tankkauskyky voitaisiin ja olisi järkevää luoda kuljetuskoneisiin.
Eikä 20 - 30 sotilaan tukeuttamiseen mitään LHD:ta tarvita. Se tarvitaan vasta kun mennään muutaman komppanian - pataljoonan tarpeeseen. Sekin olisi kyllä kiva...
Olisiko kannattanut ostaa se Venäjältä pidätetty Mistral Suomeen? Siinä olisi ollut pidättelemistä kun olisi nähnyt naapurin happaman ilmeen. Olisihan sitä jouduttu luopumaan K9, tutka ja ITSUKO-hankkeesta varmaan mutta olisipa meillä ollut tukialus ainoana länsivaltana Itämerellä!Ranska tuo loput kunhan ostetaan Rafale.
Mitä jos jätetään tuollainen touhu isoille pojille. Meille riittää se, että raja ja karhu laskeutuu kopterilla aluksille veneiden lisäksi5 - 7 vuoden päästä Suomikin pystyy tuohon Itämeren alueella.
Kun suhteutetaan merialueen kokoon, ei siinä niin paljon eroa ole kuten huomaat. Onko sitten Suomen tarpeen varautua moiseen? Mielestäni on, Suomen kauppameriliikenne on ehkä otollisin kohde "vihreille" (sinisille?) miehille. Suomen mantereella heillä ei juuri toimintaedellytyksiä ole.Ei ollut vittuilua. Luulin että tässä oltiin vaan huumorimielellä asialla. Niin paljon eroa tässä suorituskyvyssä vaan on että pidin vitsinä.