SS Kamchatkaska tuli legendaarinen tuolla reissulla..Niin kuin Itämerenlaivaston toivioretki Aasiaan reilu 100 v sitten
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SS Kamchatkaska tuli legendaarinen tuolla reissulla..Niin kuin Itämerenlaivaston toivioretki Aasiaan reilu 100 v sitten
Tuo on varmaan ollut hilpeä reissu sen ajan olosuhteissa . Ensin jyskytetään 8 kuukautta maapallon toiselle puolelle ja siellä tulee samoin tein pataan 100-0.Niin kuin Itämerenlaivaston toivioretki Aasiaan reilu 100 v sitten
Tuo sota kiinostaa. Siitä voitaisiin keskustella toisaalla.Tuo on varmaan ollut hilpeä reissu sen ajan olosuhteissa . Ensin jyskytetään 8 kuukautta maapallon toiselle puolelle ja siellä tulee samoin tein pataan 100-0.
Ei tainnut siihen aikaan olla käytössä tarpeeksi vahvoja jäänmurtajia jotka olisivat koillisväylän läpi puskeneet. Paska reissuhan tuo ja venäläiset tiesivät kyllä että mahdollisuudet onnistua ovat vähäiset.Tuo on varmaan ollut hilpeä reissu sen ajan olosuhteissa . Ensin jyskytetään 8 kuukautta maapallon toiselle puolelle ja siellä tulee samoin tein pataan 100-0.
Mikä mahtoi olla miehistön toimintakyky purjehduksen jäljiltä? Tuskin oli ihan tapissa.Ei tainnut siihen aikaan olla käytössä tarpeeksi vahvoja jäänmurtajia jotka olisivat koillisväylän läpi puskeneet. Paska reissuhan tuo ja venäläiset tiesivät kyllä että mahdollisuudet onnistua ovat vähäiset.
Itse itseäni sivistäen.Tuossa HX-artikkelissa korostettiin että tulevaisuudessa simulaattoreiden rooli kasvaa. Onko tietoa mihin Merivoimissa simulaattoreita käytetään ja millainen tulevaisuus niillä on?
"Pohjanmaa" "priki" tai "kutteri"? Ensinnäkin, riippuu vähän mistä aikakaudesta tarkemmin puhutaan ja mitä nimityksiä oli käytössä. Aseiden lukumäärää ei mitenkään voi analogisesti verrata.Minähän olen esittänyt tuollaista luokittelua jo pitkään (Purjelaiva-aikana ei taidettu muistaakseni karronadeja laskea 'viralliseen' tykkilukemaan, pl. jotkut erikoisalukset joissa aseistuksena oli karronadit.)
Pohjanmaat ei kyllä tuossa luokittelussa näyttäisi kovin hyviltä: '8', tai '16' jos mukaan lasketaan Gabrielit. Purjelaiva-aikana tuollainen olisi ollut joku priki tai kutteri korkeintaan...
Tärkeintä ehkä on ettei luokituksella ole mitään merkitystä. Se on mielenkiintoinen aihe puolustusmenoja taivasteleville poliitikoille ja kaltaisilleni diletanteille joilla ei ruuti riitä asioista puhumiseen."Pohjanmaa" "priki" tai "kutteri"? Ensinnäkin, riippuu vähän mistä aikakaudesta tarkemmin puhutaan ja mitä nimityksiä oli käytössä. Aseiden lukumäärää ei mitenkään voi analogisesti verrata.
"Pohjanmaita" jos verrataan nyt muihin modernin ajan (1970 -->) sotalaivanrakennuksen tuotteisiin ja luokitteluun, niin objektiivisesti ottaen ne ovat uppoumaltaan kevyemmän pään fregatteihin rinnastettavia ja aseistukseltaan puolestaan raskaamman pään fregatteihin. Tästä asiantuntija jo voikin päätellä, ettei suunnittelu ja rakentaminen ole mikään maailman yksinkertaisin temppu. Vielä kun se tehdään ilman satojen vuosien sota-alusten rakentamisen perinnettä. Sitäkin syvempi on kumarrus ja hatunnosto noille miehille ja naisille.
Tässä valossa alusluokka olisi purjekaudella esim nopea galeoni tai myöhemmin pieni fregatti.
Asiallisesti ottaen "Pohjanmaat" olisi valtamerilaivastossa osa suojausosastoa jonkun raskaan yksikön suojana tai osana fregattiosastoa sukellusveneen etsintäryhmässä. Rajatun vesialueen laivastossa "Pohjanmaiden" tapainen pieni sota-alus muodostaakin usein juuri päätaisteluvoiman. Oho, juuri niin kuin Suomen Merivoimat on tainnutkin asian miettiä?
Eikä se haittaa, vaikka olisikin. Kirjain olisi joka tapauksessa "F". Ei missään tapauksessa "M" tai "P" eikä varsinkaan "PG".Tärkeintä ehkä on ettei luokituksella ole mitään merkitystä. Se on mielenkiintoinen aihe puolustusmenoja taivasteleville poliitikoille ja kaltaisilleni diletanteille joilla ei ruuti riitä asioista puhumiseen.
Minusta @fulcrum on kuitenkin oikeilla jäljillä. Jos eksaktia vastausta ei ole olemassa kannattaisi käyttää sopivan epämääräisiä määritelmiä. Olkoot seuraava Pohjanmaa vaikka ohjusprikantiini tai -flöitti. Paha ainakaan kenenkään mennä perustellusti sanomaan ettei ole . Oma suosikkini olisi kuitenkin edelleen tuoreempaa perua oleva erityisolosuhdefregatti eli saattaja. Onneksi meillä ei ole luokitusta kuvaavaa kirjainta kylkinumeron edessä.
Minä en, kun ei olla siirtomaavalta... Ehka jos Namibiasta olisi tullut meidän siirtomaa, olisimme voineet lähettää sinne pari "avisoa" pitämään yllä järjestystä. Ja tietenkin 2 saunaa...Itsehän kannatan perinteistä mannereurooppalaista nimitystä "aviso"
Ei helvetissä mitään F-kirjaimia. Meillä on vuodatettu niin paljon hikeä kun on todisteltu että kyseessä on korvetti eikä suinkaan fregatti. Ei anneta todisteita siitä että Eduskuntaa on harhautettuEikä se haittaa, vaikka olisikin. Kirjain olisi joka tapauksessa "F". Ei missään tapauksessa "M" tai "P" eikä varsinkaan "PG".
Nato-maiden käyttämässä luokittelussa ja heidän asiakirjoissaan "Pohjanmaat" tulee olemaan "FFG". Fast Frigate, Guidet Missile.
Aviisoilla sellaisia hankitaan! Tykkivenediplomatia ftw.Minä en, kun ei olla siirtomaavalta...
Korveteissa käytetään "F" -kirjainta. Sille ei tavallaan ole omaa kirjainta yksikirjaimisessa merkinnässä. Joskus on käytetty "FL", "Frigate Light" merkintää.Ei helvetissä mitään F-kirjaimia. Meillä on vuodatettu niin paljon hikeä kun on todisteltu että kyseessä on korvetti eikä suinkaan fregatti. Ei anneta todisteita siitä että Eduskuntaa on harhautettu
Ikään kuin sillä olisi merkitystä kun salaliittoja todennetaan. Eli jatketaan ihan vain numeroilla.Korveteissa käytetään "F" -kirjainta.