Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minulle ei kyllä tule mieleen.
Muistelen otsikoita että kaveri pakoili pitkään poliisia, hyppäs jonku tehtaan pihaan ja kierteli mökkejä jossain Kemin korkeudella. Vissiin virallisesti venäläinen vankikarkuri. Luovutettiin kai rajan yli. Mutta haisi ihan muulle ku piripäälle. Olisko aikaa joku 10 vuotta. Eikö kellään tuu tämä keissi mieleen?
 
Muistelen otsikoita että kaveri pakoili pitkään poliisia, hyppäs jonku tehtaan pihaan ja kierteli mökkejä jossain Kemin korkeudella. Vissiin virallisesti venäläinen vankikarkuri. Luovutettiin kai rajan yli. Mutta haisi ihan muulle ku piripäälle. Olisko aikaa joku 10 vuotta. Eikö kellään tuu tämä keissi mieleen?

Löytyi myös jonkun höperön hauska kuvaus aiheesta:
Aliyah Beith
17.06.2011 15:08
Suomi on luovuttanut Sonkajärven ammuskelijaksi kutsutun miehen Venäjälle, kertoi mm Savon Sanomat.

Yhteistyö Suomen sotilastiedustelun ja GRU:n välillä toimii.

Kirjoitin palstalla 8.10.2010 ,jolloin ammuskelija vielä piti poliisia ja puolustusvoimia pilkkanaan eikä miestä oltu saatu kiinni, että kyseessä oli Spetsnaz-agentti, jonka koulutuksellinen seikkailu Suomessa samalla mahdollisti Venäjän signaalitiedustelun tiedonsaantia Suomen viranomaisyhteistyöstä.
Kerroin, myös että kiinni saamisen jälkeen hänet luovutetaan Venäjälle "etsintäkuulutettuna rikollisena."
Näin on tehty ja nyt miestä debriifataan Venäjällä.
Asiassa on toinenkin ulottuvuus: Georgij Alafuzoffin ja GRU:n edustajien alun perin sopima operaatio.

Tosin Alafuzoff-osuma nykytiedon valossa on hauska yhteensattuma. Vaikka silloin se ei olekaan perustunut kai kuin epäluuloon taustasta nimen perusteella.
 

Löytyi myös jonkun höperön hauska kuvaus aiheesta:


Tosin Alafuzoff-osuma nykytiedon valossa on hauska yhteensattuma. Vaikka silloin se ei olekaan perustunut kai kuin epäluuloon taustasta nimen perusteella.
Kiitos, siinähän se!

Muistelen tuolloin miettineeni kaverista että ihan ny ei kuulosta vankikarkurilta.
 
Tosin vähän pois aiheesta, mutta ideana oli tuo että näitä yllättäviä tapahtumia on ollu monenlaisia, joissa varmaan on testattu. Ja Merivoimienkin pitää omalta osaltaan näihin varautua.
 
Ja kun näihin erikoisiin elementteihin lisätään Cyberiä, lapsikiistaa, kaasuputkea ja muuta vastaavaa kohinaa niin saa siinä aluksen päällikkö olla Kaliningradin edustalla tarkkana.
 
Kiitos, siinähän se!

Muistelen tuolloin miettineeni kaverista että ihan ny ei kuulosta vankikarkurilta.

Joka kolmas foorumilainen olisi vankilasta karatessaan Sonkajärven sissi. Jos kyseessä olisi ollut SVR-operaattori, niin miksi se väitti itselleen liettualaista henkilöllisyyttä ja miksi sillä oli sormenjäljet, joista se paljastui valko-venäläiseksi? Miksi sormenjälkiä ei oltu muunnettu (kirurgia) tai tuhottu (tuli, happo)?
 
Erikoinen tapaushan tuo oli, sitä ei käy kiistäminen, mutta onhan noita. Ovatko nämä rajan yli tulleet ja ammuskelleet varusmiehetkin ryssän kätyreitä? Ja ihan muuten vain tappavat itsensä kesken kaiken?

 
Kun suhteutetaan merialueen kokoon, ei siinä niin paljon eroa ole kuten huomaat. Onko sitten Suomen tarpeen varautua moiseen? Mielestäni on, Suomen kauppameriliikenne on ehkä otollisin kohde "vihreille" (sinisille?) miehille. Suomen mantereella heillä ei juuri toimintaedellytyksiä ole.
Joo, onhan meillä tuota kykyä kyllä tällä rapakolla tietysti jonkin verran. Tuo Ranskan kyvykkyys on sitten ihan eri sfäärissä kun toiminta voidaan ulottaa satojen kilometrien päähän ja siitä voi haaveilla vain.
 
Joo, onhan meillä tuota kykyä kyllä tällä rapakolla tietysti jonkin verran. Tuo Ranskan kyvykkyys on sitten ihan eri sfäärissä kun toiminta voidaan ulottaa satojen kilometrien päähän ja siitä voi haaveilla vain.
Miksei muka Suomi voisi helikopterikykyisellä aluksella (aluksillaan n. 5 vuoden kuluttua) ulottaa samantapaista operaatiota vaikka tuhansien kilometrien päähän, jos olisi tarvis? Minä ainakaan en keksi yhtään syytä. Tietenkin aikaa menee ajaessa, mutta ei se Ranskan Mistralkaan kulje kuin sen 18 - 20 solmua. Jos hävittäjiä tai muita kiinteäsiipisiä alueelle tarvittaisiin, se olisi tietenkin mahdotonta ilman tukeutumista jonnekin muuhun maahan, koska lentotukialusta ei Suomella ole, eikä tietenkään tarvitakaan.
 
Miksei muka Suomi voisi helikopterikykyisellä aluksella (aluksillaan n. 5 vuoden kuluttua) ulottaa samantapaista operaatiota vaikka tuhansien kilometrien päähän, jos olisi tarvis? Minä ainakaan en keksi yhtään syytä. Tietenkin aikaa menee ajaessa, mutta ei se Ranskan Mistralkaan kulje kuin sen 18 - 20 solmua. Jos hävittäjiä tai muita kiinteäsiipisiä alueelle tarvittaisiin, se olisi tietenkin mahdotonta ilman tukeutumista jonnekin muuhun maahan, koska lentotukialusta ei Suomella ole, eikä tietenkään tarvitakaan.
Toki, ainakin teoriassa jos joku muu tarjoaa ilmatilannekuvan, ilmatankkauksen yms. Korvetilla kestää aikaa ajaa tuhansien kilsojen päähän ja sekin tarvitsee gasoa. Jos rahtilaiva pitäisi paikantaa, seurata ja entrata sinne estämään mahdollinen terroristi-isku, voisi olla aika hasardihommaa.
 
Toki, ainakin teoriassa jos joku muu tarjoaa ilmatilannekuvan, ilmatankkauksen yms. Korvetilla kestää aikaa ajaa tuhansien kilsojen päähän ja sekin tarvitsee gasoa. Jos rahtilaiva pitäisi paikantaa, seurata ja entrata sinne estämään mahdollinen terroristi-isku, voisi olla aika hasardihommaa.
Ilmatankkauskyky olisi kyllä hyvä luoda itselle. Esim kuljetuskoneiden modulaarisena järjestelmänä. Vaatisiko se sitten isommat koneetkin, aivan sama. Ostetaan sitten nekin. :) Pääsisisi sitten iskemään tehokkaasti pitkälle Itämerelle. Jopa oman "pikku Pearl Harbourin" järjestäminen tulisi mahdolliseksi, paras "puna"-lippuinen laivasto on semmoinen, joka makaa kotisatamassaan hylkyinä...
 
Onko kellään muuten havaintoa millaiset polttoainejärjestelmät on hekoja varten niissä sotalaivoissa jossa ns hekokansi takana?

Onko se joku kiinteä tankki vai irrallinen järjestelmä, joka otetaan kyytiin tarpeen mukaan?
 
Ilmatankkausta tämäkin ja toteutettavissa paljon helpommin kuin lentokoneesta.
Healy-HIFR.jpg
 
Tuossa tankkaavana aluksena taitaa muuten olla jäänmurtaja USCGC Healy. HIFR on arkipäivää ja täkäläisistä aluksista Turvakin taitaa tuohon pystyä.

VL Turva.

 
Onko kellään muuten havaintoa millaiset polttoainejärjestelmät on hekoja varten niissä sotalaivoissa jossa ns hekokansi takana?

Onko se joku kiinteä tankki vai irrallinen järjestelmä, joka otetaan kyytiin tarpeen mukaan?
Yleensä lentokannelliset alukset on varustettu kiinteällä polttoaineentäydennysjärjestelmällä. Lentopolttoainetta voi olla jopa satoja kuutioita, kymmeniä vähintään, mukana ja se mahdollistaa lento-operaatiot jopa useiden viikkojen ajan. Merellä täydennettäessä, RAS, sitten otetaan huoltoalukselta oman polttoaineen lisäksi myös lentopolttoaine.
 
Yleensä lentokannelliset alukset on varustettu kiinteällä polttoaineentäydennysjärjestelmällä. Lentopolttoainetta voi olla jopa satoja kuutioita, kymmeniä vähintään, mukana ja se mahdollistaa lento-operaatiot jopa useiden viikkojen ajan. Merellä täydennettäessä, RAS, sitten otetaan huoltoalukselta oman polttoaineen lisäksi myös lentopolttoaine.
Onko käsitystä millainen Pohjanmaille tulee? Iso tankki vie tietysti paljon tilaa. Mutta kun alus on iso niin se kai ei ongelma?
 
VL Turva.

Tuommoiseen opinnäytetyöhön törmäsin joskus. Käsittelee Turvalle asennettua tankkauslaitteistoa ja homman toteutusta.

Helikopterin leijuntatankkaus
 
Back
Top