John Hilly
Ylipäällikkö
Jotain samaa kuin meidän panssarilaivoissa ulkonäöllisesti.
Tarkoitatko Majakkalaivoja?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jotain samaa kuin meidän panssarilaivoissa ulkonäöllisesti.
En vaan Ilmarista ja Väinämöistä. Tuli vaan mieleen jostain syystä. Ei kummempaTarkoitatko Majakkalaivoja?
En vaan Ilmarista ja Väinämöistä. Tuli vaan mieleen jostain syystä. Ei kummempa
Kuin s...ana tuosta noin ruma on tullut? Pysyyköhän tuo aallokossa edes pystyssä?
Kyllä panssarilaivojen ulkonäkö, vaikkakin kömpelö sekin oli, oli sentään todella sopusuhtainen tuohon tekeleeseen verrattuna. Ei voi puhua edes samana päivänä.Jotain samaa kuin meidän panssarilaivoissa ulkonäöllisesti.
Ilmavoimien kiinnostus ilmatankkaukseen perustuu siihen, että ilmatankkauksen turvin CAP:ia kyetään pitämään taivaalla valmiudessa huomattavasti pidempään ja kalustoa ja lentäviä vähemmän kuormittaen kuin käymässä jatkuvasti tankkaamassa tukikohdassa. Syvät operaatiot ei millään tavoin ollut se tankkauksen tarve.Koko ilmatankkauksen hyöty kotimaan puolustuksessa lienee hieman kyseenalainen. Meillä ei ole oikein sellaista syvyyttä jossa turvassa tankkailla, eikä toisaalta sellaista syvyyttä jonka yli pitäisi päästä syvälle vihollisen alueelle iskemään strategisiin maaleihin. KV-toiminnassa tankkaus on toki ollut erittäin hyödyllistä, mutta sinne palvelut voidaan kuten on nähty ostaa ulkopuolelta. Toiminnan harjoittelu ystävien kesken on toki hyvästä paitsi KV-toimintaa myös mahdollista avun vastaanottamista varten. Harjoittelun myötä myös ilmasotaa johtavat ja suunnittelevat tasot saavat osaamista ja tietoa siitä, mitä reunaehtoja ilmatankkaukseen tukeutuvat tehtävät asettavat. Siitä on iloa esimerkiksi, jos vaikka Norjasta saadaan lentävää apua joka ei poliittisista syistä halua tukeutua Suomen maaperälle perustettuihin tukikohtiin.
Eikä missään nimessä sinnekään tarvitse mennä, tankkeri voi hyvin kiertää Tikkakosken tasalla lenkkiään samoin kuin Rovaniemen päällä.Ilmavoimien kiinnostus ilmatankkaukseen perustuu siihen, että ilmatankkauksen turvin CAP:ia kyetään pitämään taivaalla valmiudessa huomattavasti pidempään ja kalustoa ja lentäviä vähemmän kuormittaen kuin käymässä jatkuvasti tankkaamassa tukikohdassa. Syvät operaatiot ei millään tavoin ollut se tankkauksen tarve.
Ja kyllä tuolta Pohjanlahden päältä löytyy ihan turvallisia alueita tankata kriisitilanteissakin.
Meillä saman asian hoitaa ne polttoaineproomut.
Olisipa varaa noin näyttävästi sijoittaa logistiikkaan.
Australia commissions first of two Supply-class replenishment-class ships
The Royal Australian Navy commissioned the first of two auxiliary oiler replenishment (AOR) ships in a ceremony at Fleet Base East in Sydney on April 10. HMAS Supply entered service after arriving at HMAS Stirling, Garden Island in Western Australia, for the final stage of its construction in Octdefbrief.comPerustuu siis tähän (eli Navantian tuoteperhe):Supply-class replenishment oiler - Wikipedia
en.wikipedia.org
Spanish oiler Cantabria - Wikipedia
en.wikipedia.org
Verrokkina Brittien ja Norskien ratkaisu (nämä puolestaan Daewoon kokoon naputtelemia):
Tide-class tanker - Wikipedia
en.wikipedia.org
USAn tuore:
John Lewis-class replenishment oiler - Wikipedia
en.wikipedia.org
Meillä ilmeisesti tyydytään antamaan ulosliputtaa jopa kaupalliset tankkerit.
Ei hoida. Nyt on saariston sisällä toimintaan kykenevät Halli ja Hylje, sekä Itämeren piirissä toimiva Louhi. Louhi pystyy jo nyt tankkaamaan keula-RAS:lla esim Mito-aluksia ja Hämeenmaa-luokkaa liikkeestäkin. Olen saanut käsityksen, että Pohjanmaa-projektin jälkeen tulee avomerikelpoinen huoltoalus, joka kykenee pidentämään "Pohjanmaiden" toiminta-aikaa ja -matkaa reippaastikin.Meillä saman asian hoitaa ne polttoaineproomut.
Kannattaa tarkkailla Hylkeen ja Hallin korvaajiksi hankittavia monitoimialuksia, jotka tullevat käyttöön vuosikymmenen lopulla. Louhia kehittyneempi täydennyskyky liikkeessä on ollut niiden osalta ainakin tavoitetilana.Ei hoida. Nyt on saariston sisällä toimintaan kykenevät Halli ja Hylje, sekä Itämeren piirissä toimiva Louhi. Louhi pystyy jo nyt tankkaamaan keula-RAS:lla esim Mito-aluksia ja Hämeenmaa-luokkaa liikkeestäkin. Olen saanut käsityksen, että Pohjanmaa-projektin jälkeen tulee avomerikelpoinen huoltoalus, joka kykenee pidentämään "Pohjanmaiden" toiminta-aikaa ja -matkaa reippaastikin.
Polttoaineproomut taisi jäädä historiaan jo 1990-luvulla?
Onko noista proomuista kuvia jossain? Ei ihan nohevimmasta päästä ollut niiden miehistö.Kannattaa tarkkailla Hylkeen ja Hallin korvaajiksi hankittavia monitoimialuksia, jotka tullevat käyttöön vuosikymmenen lopulla. Louhia kehittyneempi täydennyskyky liikkeessä on ollut niiden osalta ainakin tavoitetilana.
PA-3 taisi poistua polttoaineproomuista viimeisenä joskus 2000-luvun alussa. Se myytiin huutokaupassa.
Ei taida ainakaan netistä löytyä. Olisiko jollakin foorumilaisella laittaa? Aivan kamalan näköinen keksintö se joka tapauksessa oli...Onko noista proomuista kuvia jossain? Ei ihan nohevimmasta päästä ollut niiden miehistö.
Joissain kirjoissa noita on näkynyt. Yleensä siksi että ovat jonkun laivan vieressä ja siksi päässeet kuvatekstiin. Sen voi sanoa että sanasta polttoaineproomu syntyvä mielikuva vastaa hyvin todellisuutta eikä valokuva tuo juurikaan lisäarvoa.Ei taida ainakaan netistä löytyä. Olisiko jollakin foorumilaisella laittaa? Aivan kamalan näköinen keksintö se joka tapauksessa oli...
Leijonalippu merellä-kirjassa on kuva PA-1:stä ja oikein esittely PA-3:sta. Joku jolla on kyseinen kirja käsillä voinee ojentaa auttavan käden.Joissain kirjoissa noita on näkynyt. Yleensä siksi että ovat jonkun laivan vieressä ja siksi päässeet kuvatekstiin. Sen voi sanoa että sanasta polttoaineproomu syntyvä mielikuva vastaa hyvin todellisuutta eikä valokuva tuo juurikaan lisäarvoa.
Ei ole julkaistu näköjään mitään uutta tietoa. Ehkä esim. ohjusten saapuminen on syytäkin salata tarkasti. Voi vaikka käydä kuljettavalle alukselle ikävä törmäysonnettomuus...PTO 2020 toimituksien pitäisi olla hyvässä vauhdissa. Melko varmaan tällä purjehduskaudella Tornio ja Hamina saavat ohjuksensa makasiineihin.
Luulisi että ensimmäisiä meritorjuntapattereitakin varustetaan tänä vuonna.
Onko kellään havaintoa projektin kulusta tarkemmin?
Silti laihialainen 16 siiloinen VLS
Type 45:ssäkin on Asterit, eli suorituskyky on parempi. Uusiin tuon kokoisiin aluksiin verrattuna aseistus on aivan aneeminen. Uhkakuvatkaan ei voi enää olla mitään höttöoperaatioita, ei ainakaan kellään muulla enää oleKyllä siinä näyttää olevan haasteita ihan tarpeeksi. Uskomatonta sinällään. Jotain on käynyt sotalaivainsinöörien tasolle siinäkin maassa. Vai yritetäänkö vain liikaa tunkea asioita mukaan?
Muuten, kaksi Mk-41:stä ei ole kovin laihialainen ratkaisu: siitä lähtee maksimissaan 64 it-ohjusta matkaan. Esim. UK:n Type-45 -hävittäjässä on vain 48 siiloa (Sylveristä lahtee yksi ohjus/siilo) Enkä ole kuullut aluksen kohdalla termiä "laihialainen"...