Merivoimien kehitysnäkymät

Ei Gabrielia (tai siis Sea Serpentia) Britteihin toistaiseksi. Koko I-SSGW on tauolla kun tarpeesta keskustellaan jälleen. (muuri)
Testimony to a parliamentary committee by the UK Royal Navy's (RN's) most senior officer has cast renewed doubt on the service's plans to acquire a stopgap anti-ship missile to replace the obsolescent Harpoon.
Giving evidence to the House of Commons Defence Committee on 2 March, First Sea Lord and Chief of Naval Staff Admiral Sir Tony Radakin confirmed that the Interim Surface-to-Surface Weapon (I-SSGW) programme had been paused in order to review the investment case.
 
U.S. Navy says it plans to begin converting the first of its Zumwalt class destroyers to fire the service's future Intermediate-Range Conventional Prompt Strike hypersonic weapons, or IRCPS, in the 2024 Fiscal Year. The launchers for these missiles, which will be loaded onto the ship's inside triple-packed Advanced Payload Module canisters, will replace the 155mm Advanced Gun Systems on these stealthy destroyers. The Navy decided back in 2016 not to buy any ammunition for those guns due to ballooning costs, rendering them effectively dead weight and prompting discussions about the possibility of installing other weapons in their place.

Naval News first reported this new schedule information. The Navy's budget request for the 2022 Fiscal Year, released earlier this year, had already revealed that the service hopes to have some level of operational capability to launch IRCPS missiles from its Zumwalt class ships by the end of 2025. Chief of Naval Operations Admiral Mike Gilday had previously confirmed the basic plan for adding hypersonic missiles to these destroyers, which are also referred to as DDG-1000s after the hull number of the lead ship, USS Zumwalt, during a talk at an event hosted by the Center for Strategic and Budgetary Assessments think tank in April.The Navy is planning to integrate IRCPS onto its future Block V Virginia class submarines, likely using the Advanced Payload Module (APM) canisters, as well, and the weapon could find its way onto other vessels.
Lieutenant Aldridge said that the IRCPS launch systems would only occupy spaces previously occupied by the Advanced Gun Systems (AGS) and that there are no plans to add any additional vertical launch system (VLS) cells to the Zumwalt class destroyers. The DDG 1000s each have 80 Mk 57 VLS launch cells. At present, these cells are expected to be loaded with a mix of SM-2 Block IIIAZ and Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) surface-to-air missiles, the latter of which can be quad-packed into a single cell, as well as Tomahawk land-attack cruise missiles. Of course, other types of missiles, such as variants of the ever-more-capable SM-6 family, could be added to the destroyers' arsenals in the future, as well.
message-editor%2F1635869796892-common-hypersonic-army-navy.jpg
 

Mitäs tästä voisi mainita. No vaikka tuon, että Arktinen ja Itämeri nähdään samana operaatioalueena, jossa tapahtuva vaikuttaa molempiin.

Orgaanista kykyä tunnustetaan tarvittavan ja proaktiivisuus vs. reagointi.
 

Tuosta tornihuhun mukaan rannalle ajelehtineesta vehkeestähän meillä oli aiemmin juttua. :D


Mutta oliko tuo nyt sitten miinanraivausväline vaiko miinanraivausvälineeksi naamioitu erikoisjoukkokuljetin? :unsure:
 
Mutta oliko tuo nyt sitten miinanraivausväline
Miinanraivaukseen oli tarkoitettu. Olishan se toiminu edes teoriassa, jos meidän vesissä olis ollu yhtä hyvä näkyvyys kun Välimeren lomarannoilla. Liian lyhyt toimintamatka ja epävakaa kulku eivät silloinkaan olis miksikään muuttuneet, eli ei vehkeellä mitään tee niissäkään vesissä. Tässä korostuu, että hankittavaa sotakalustoa on kokeiltava meidän olosuhteissamme, kuten nykyään melkein poikkeuksetta tapahtuu. Suklarihanke oli aikanaan huippusalainen ja sellaiset oli meiltä kokonaan kielletty. Vehjettä ei ilmeisesti siksi uskallettu tuoda kokeiltavaksi, kun pelättiin asian liian aikaista paljastumista.

HS:n juttu on erittäin harvinainen poikkeus Merivoimien tiedotuspolitiikkaan, jossa kaikista Ilmarisen uppoamista pienemmistä epäonnistumisista on tähän asti totaalisesti vaiettu. Pienoissukellusveneessä ei tosin MpNetin seuraajille ole mitään uutta, sillä epäonnistunut hanke on esitelty täällä jo viime vuonna. Alla kuva laitteesta luolaan varastoituna.

img_6328-%E2%80%93-kopio-jpg.44919
 
Miinanraivaukseen oli tarkoitettu. Olishan se toiminu edes teoriassa, jos meidän vesissä olis ollu yhtä hyvä näkyvyys kun Välimeren lomarannoilla. Liian lyhyt toimintamatka ja epävakaa kulku eivät silloinkaan olis miksikään muuttuneet, eli ei vehkeellä mitään tee niissäkään vesissä. Tässä korostuu, että hankittavaa sotakalustoa on kokeiltava meidän olosuhteissamme, kuten nykyään melkein poikkeuksetta tapahtuu. Suklarihanke oli aikanaan huippusalainen ja sellaiset oli meiltä kokonaan kielletty. Vehjettä ei ilmeisesti siksi uskallettu tuoda kokeiltavaksi, kun pelättiin asian liian aikaista paljastumista.

HS:n juttu on erittäin harvinainen poikkeus Merivoimien tiedotuspolitiikkaan, jossa kaikista Ilmarisen uppoamista pienemmistä epäonnistumisista on tähän asti totaalisesti vaiettu. Pienoissukellusveneessä ei tosin MpNetin seuraajille ole mitään uutta, sillä epäonnistunut hanke on esitelty täällä jo viime vuonna. Alla kuva laitteesta luolaan varastoituna.

img_6328-%E2%80%93-kopio-jpg.44919
No, yrittihän ne yhdet oikein kaupallista turistisukellusvenettä taannoin tonne pohjoisempaan Suomeen. Parin vuoden jälkeen siirsivät muistaakseni Kanarialle.
 
Miinanraivaukseen oli tarkoitettu. Olishan se toiminu edes teoriassa, jos meidän vesissä olis ollu yhtä hyvä näkyvyys kun Välimeren lomarannoilla. Liian lyhyt toimintamatka ja epävakaa kulku eivät silloinkaan olis miksikään muuttuneet, eli ei vehkeellä mitään tee niissäkään vesissä. Tässä korostuu, että hankittavaa sotakalustoa on kokeiltava meidän olosuhteissamme, kuten nykyään melkein poikkeuksetta tapahtuu. Suklarihanke oli aikanaan huippusalainen ja sellaiset oli meiltä kokonaan kielletty. Vehjettä ei ilmeisesti siksi uskallettu tuoda kokeiltavaksi, kun pelättiin asian liian aikaista paljastumista.

HS:n juttu on erittäin harvinainen poikkeus Merivoimien tiedotuspolitiikkaan, jossa kaikista Ilmarisen uppoamista pienemmistä epäonnistumisista on tähän asti totaalisesti vaiettu. Pienoissukellusveneessä ei tosin MpNetin seuraajille ole mitään uutta, sillä epäonnistunut hanke on esitelty täällä jo viime vuonna. Alla kuva laitteesta luolaan varastoituna.
En osaa pitää tuota erikoisena epäonnistumisena merivoimien puolelta, enemmän kuuluu sarjaan 'olisi hölmöä olla kokeilematta'. Noita minisuklareita tai vastaavia kokeilivat monet merivallat, mukaan lukien itänaapuri:

Rus_Sketches.jpg

Mokan puolelle olisi mennyt jos noita olisi ostettu heti laivueen verran ja sitten todettu että paskam_möivät, tai sitten kehitelty omasta takaa 20 vuotta ilman toimivaa lopputulosta...

Liekö tuo Havas alkulähteenä tornihuhuille salaisessa luolassa lojuvasta sukellusveneestä?
 
Onhan Maavoimillakin ollut kaikenlaista ihmeellistä aina häkä-saippuapohjaisesta maastokaasukokeiluista ja NH-90 -kopterihankinoista lähtien. Ilmavoimat ovatkin sitten julkisuuspeliltään oma lukunsa...

Olisinpa jopa sitä mieltä että tuollaiset ovat onnistumisen merkki. Jos ei koskaan tee virheitä on se merkki ettei uskallusta ole olemassa.
 
Onhan Maavoimillakin ollut kaikenlaista ihmeellistä aina häkä-saippuapohjaisesta maastokaasukokeiluista ja NH-90 -kopterihankinoista lähtien. Ilmavoimat ovatkin sitten julkisuuspeliltään oma lukunsa...

Olisinpa jopa sitä mieltä että tuollaiset ovat onnistumisen merkki. Jos ei koskaan tee virheitä on se merkki ettei uskallusta ole olemassa.

En tiedä, tulkitsenko väärin, mutta ilmavoimista sitä kerrottavaa vasta löytyykin. Vanhentuneita konetyyppejä ja pommikoneita ennen toista maailmansotaa, lukemattomia asenneongelmista ja löysästä turvallisuuskulttuurista aiheutuneita lentoturmia kylmän sodan vuosina, Gnatien hankinta ja kirsikaksi kakun päälle alkoholiongelmaisen lentoupseerin 70-luvulla tekemä murha, jossa Hämeen lennoston komentaja sai surmansa. Eikä toki unohdeta Grobeja, joiden käyttöönotossa on ilmennyt yhtä sun toista murhetta.
 
En tiedä, tulkitsenko väärin, mutta ilmavoimista sitä kerrottavaa vasta löytyykin. Vanhentuneita konetyyppejä ja pommikoneita ennen toista maailmansotaa, lukemattomia asenneongelmista ja löysästä turvallisuuskulttuurista aiheutuneita lentoturmia kylmän sodan vuosina, Gnatien hankinta ja kirsikaksi kakun päälle alkoholiongelmaisen lentoupseerin 70-luvulla tekemä murha, jossa Hämeen lennoston komentaja sai surmansa. Eikä toki unohdeta Grobeja, joiden käyttöönotossa on ilmennyt yhtä sun toista murhetta.

Rapatessa roiskuu. Ongelmana lisäksi on, että jos vaaditaan viimeisen päälle riskien välttämistä ollaan aina askeleen jäljessä. Lisäksi voi miettiä seurauksia organisaatiokulttuurille. En usko että sotaa voidaan johtaa puimalla kaikkia vaihtoehtoja rauhassa, seuraamalla muita ja lopuksi välttämällä riskejä. Se nyt vaan pitää hyväksyä että välillä tulee konflikteja kun vahvat egot taistelevat, välillä myös virhepäätöksiä kun päätöksiä pitää tehdä.
 
En tiedä, tulkitsenko väärin, mutta ilmavoimista sitä kerrottavaa vasta löytyykin. Vanhentuneita konetyyppejä ja pommikoneita ennen toista maailmansotaa, lukemattomia asenneongelmista ja löysästä turvallisuuskulttuurista aiheutuneita lentoturmia kylmän sodan vuosina, Gnatien hankinta ja kirsikaksi kakun päälle alkoholiongelmaisen lentoupseerin 70-luvulla tekemä murha, jossa Hämeen lennoston komentaja sai surmansa. Eikä toki unohdeta Grobeja, joiden käyttöönotossa on ilmennyt yhtä sun toista murhetta.
Mitä olisi pitänyt hankkia Gnatien ja Grobien sijaan? Samalla hinnalla tietenkin. (Rehellinen kysymys, en ole ainakaan Gnatien vaihtoehtoja nähty vetailtavan.)
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top