Commander
Kenraali
Oli minun aikana Suomenlahden laivaston komentaja. Poika ilmeisesti myös meriupseeri muistan lukeneeni.
Toivottavasti poika on luonteeltaan hieman joustavampi kuin isänsä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oli minun aikana Suomenlahden laivaston komentaja. Poika ilmeisesti myös meriupseeri muistan lukeneeni.
En tiedä missä vaiheessa olemme olleet Österlundin kanssa tekemisissä, mutta minulle jäi hänestä asiallisen mutkaton vaikutelma. En kyllä ikinä hoitanut varsinaisia asioita, vaan kohtaamiset liittyivät tarkastuskäynteihin yms. Ihmisessä on aina monta puolta.Toivottavasti poika on luonteeltaan hieman joustavampi kuin isänsä.
En tiedä missä vaiheessa olemme olleet Österlundin kanssa tekemisissä, mutta minulle jäi hänestä asiallisen mutkaton vaikutelma. En kyllä ikinä hoitanut varsinaisia asioita, vaan kohtaamiset liittyivät tarkastuskäynteihin yms. Ihmisessä on aina monta puolta.
Näkyy kylläNäettekö kommentit uutisesta? Jos ette, niin kopion kaikki kolme tänne.
No niin. Eihän tuo sinällään yllätä. Taitaa ainakin useimmilta kenuksi tai amiraaliksi saakka yltävältä löytyä se karheampikin puoli. Osalla se tosin helpottaa kunhan ylennys on plakkarissa.Hänen osaaminen ja ammattitaito oli kyllä huippuluokkaa, mutta nuorempia kollegoita kohtaan osasi kyllä olla hyvin hyvin hankala. Siitä huolimatta hieno ura ja hieno upseeri.
Lansenin myynti takkusi ilmeisesti juurikin siihen, etteivät rutosalaiset luottaneet modernin koneen sotasalaisuuksien olevan vuotamatta itään. Suorituskyvyltään se varmasti olisi kiinnostanut Ilmavoimia ja ymmärtääkseni kauppoja hierottiinkin. Modernina ja varusteltuna koneena tietysti sen ylläpito olisi vaatinut enemmän resursseja.
Etelä-Korealaiset tarvitsevat oman kevyen tukialuksen koska Japanillakin on sellaisia nykyään.
Miksi tarvitsisivat? Vaikea nähdä että ne olisivat kustannustehokkaampaa kuin toiminta Korean niemimaalta esimerkiksi raskain hävittäjin, tankkerein, AEW-koneilla, lennokeilla ja risteilyohjuksilla. Epäilisin pippelinvenytysmotiivia.
Kylläpä Japanillekin nuo tukialukset ovat aika erikoinen investointi mutta heillä sentään rahaa on.
Pohjois-Korean ydinsuklari kuulostaa kyllä K-19:n K-Pop meets Juche -versiolta...
Molemmat kiistelevät saarista joten miten Etelä-Korea vastaa jos Japani lähettää näytösmielessä oman tukialuksen saarien läheisyyteen? Siihen tarvitaan oma tukialus.
Liancourt Rocks dispute - Wikipedia
en.wikipedia.orgJapan and South Korea ministers abandon Washington press event amid island row
US deputy secretary of state was left to answer questions alone in Washington amid simmering tensions over Takeshima/Dokdo islandswww.theguardian.com
Lentotukialuksia on yleensä mailla joilla on intressejä pitkällä omien rajojen ulkopuolella, Korean tapauksessa maa on riippuvainen meriliikenteestä niin taloudellisesti kuin energiansaannin suhteen, joten kauppareittien turvaaminen lienee yksi motivaatioista. Maa olisi myös joka tapauksessa osapuoli mahdollisessa Etelä-Kiinan meren konfliktissa, sinne asti ei maalta käsin pysty ilmavoimalla vaikuttamaan. Ei kannata ajatella asiaa pelkästään sodan ajan skenarioiden kautta, lentotukialus on myös kynnysasejärjestelmä ja diplomatian väline.
Suurin syy näiden minitukialusten uuteen tulemiseen on F-35B, joka mahdollistaa merkittävän suorituskyvyn pienellä ja verrattaen halvalla tukialuksella.
Kyse ei olekaan siitä mitä Yhdysvallat haluaa, vaan siitä haluaako Korea olla alueella aktiivinen ja itsenäinen toimija vai sivustaseuraaja. Kiinan ja Japanin tukialussuunnitelmat vaikuttavat osaltaan sen suhteelliseen asemaan alueella. Lentotukialus on tosiaan kallis, enkä osaa arvioida kannattaako Korean lähteä tuohon kisaan mukaan vai ei, mutta vastaavaa kaukovaikutteista strategista suorituskykyä ei muilla asejärjestelmillä voi saada, se on juurikin kynnysase ja diplomatian väline, ja siksi sen haikailu on ihan ymmärrettävää.En usko USA:n kaipaavan liittolaiseltaan yhtään uutta tukialusta, sen sijaan aluepuolustusilmatorjunta-aluksille, suto-kyvylle, miinanraivaukselle, sukellusveneille ym. olisi kysyntää. Etelä-Kiinan merelle Korea ei menisi yksin vaan osana liittoumaa. Liittolaisilla on parempia tukialuksia.
Lentotukialus on kynnysasejärjestelmä rahankäytön kautta. Korean CVX:n hinnaksi arvioidaan 2mrdE. Päälle tulee vielä uuden konetyypin hankinta, operointi ja kouluttaminen, lentotukialusosaston operointi ym. Lisäksi tukialuksiahan pitää olla 2-3 jotta niistä on oikesti iloa. Toivottavasti järkipoliitikot voittavat ja CVX haudataan.
South Korea's CVX Aircraft Carrier Project Faces New Budget Cuts - Naval News
South Korea's defense budget for the CVX light aircraft carrier project has been significantly decreased again.www.navalnews.com
mutta vastaavaa kaukovaikutteista strategista suorituskykyä ei muilla asejärjestelmillä voi saada, se on juurikin kynnysase ja diplomatian väline, ja siksi sen haikailu on ihan ymmärrettävää.