Merivoimien kehitysnäkymät

Muistin syövereistä hiipii ajatus siitä että ainakin jotkut nykyaikaiset (raskaat) torpedot hakeutuisivat räjähtämään maalialuksen kölin alla eikä aluksen kyljessä. Vaikutus saman tyyppinen kuin pohjamiinoilla eli paatti banaaniksi tai parhaimmillaan jopa keskeltä poikki. Vai oliko kyseessä sittenkin video miinatestistä ja ymmärsin koko jutun väärin?
 
Muistin syövereistä hiipii ajatus siitä että ainakin jotkut nykyaikaiset (raskaat) torpedot hakeutuisivat räjähtämään maalialuksen kölin alla eikä aluksen kyljessä. Vaikutus saman tyyppinen kuin pohjamiinoilla eli paatti banaaniksi tai parhaimmillaan jopa keskeltä poikki. Vai oliko kyseessä sittenkin video miinatestistä ja ymmärsin koko jutun väärin?

Ei taida olla mitenkään uusi juttu, kun pohjoiskorea käytti tuollaista torpedoa Etelä-Korealaista hävittäjää vastaan.
 
Onhan näitä. Tämä Northrop Grummanin VLWT on vielä monikäyttöisempi eri maaleja vastaan ja voidaan pudottaa myös ilmasta.
 
Oootte te tosi tietäviä. (y)
 
Käsittääkseni yhtenä syynä se, etteivät nykyään pysty valmistamaan isoja ja paksuja panssarilevyjä. Ainakaan ei löydy "off the shelf".
Panssarithan ovat laivassa valmiina, uusia ei tarvitse tehdä (eikä voitaisikaan).
Koneiston käyttöönotto taitaisi olla se hankalin osa tuollaisessa operaatiossa. Öljykäyttöiset höyryturbiinit ovat melko lailla kadonnutta kansanperinnettä USN:ssä, ja pikkuhiljaa muuallakin.
 
Panssarithan ovat laivassa valmiina, uusia ei tarvitse tehdä (eikä voitaisikaan).
Koneiston käyttöönotto taitaisi olla se hankalin osa tuollaisessa operaatiossa. Öljykäyttöiset höyryturbiinit ovat melko lailla kadonnutta kansanperinnettä USN:ssä, ja pikkuhiljaa muuallakin.
Venäjältä voisi löytyä tämän elämänalueen osaamista?
 
Mielenkiintoista. Sukellusveneet takaisin jos muusta ei tingitä?
MT: Merivoimat on selvittänyt sukellusveneiden paluuta laivastoon https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009195760.html
Tämä on yllättävää! Luulin että moista kykyä ei edes haikailla takaisin, koska se on kovin kallista. Sukellusveneiden etu Itämeressäkin on varmasti kuitenkin huomattu. Erityisesti tiedusteluun ja tarkkailuun huomaamatta s-vene on erinomainen. Samaten toisten sukellusveneiden etsintään ja tuhoamiseen sekä miinanlaskuun.

Joku vuosi sitten unelmoin moisesta kun ruotsin 1. sukellusvenelaivueen Södermanland-luokan veneitä oltiin aikeissa myydä päivitettyinä pois. Puola ainakin havitteli kauppaa 2020. Siinä olisi ollut riittävän hyvä vene 20 vuodeksi eteenpäin.

Liekkö pohdintana ollut nyt ruotsin Gotland-luokan mahdollinen hankinta käytettynä? Kun A-26 Blekinge luokan veneet saapuvat palvelukseen 2028 (arvio), luopunee ruotsi vanhemmista veneistään. Gotland-luokka päivitettynä on varmaankin vielä ajanmukainen tuon jälkeenkin, koska on Stirling-AIP ja huippuluokan torpedot.

Ensimmäinen Blekinge on valmistumassa pikkuhiljaa Kockumsilla:
Saab-Lays-Keel-of-First-A26-Blekinge-class-Submarine-770x410.jpg.webp

Saab Lays Keel of First A26 Blekinge-class Submarine​

The Keel laying ceremony for HMS Blekinge took place on 30 June 2022 at Saab Kockums’ shipyard in Karlskrona, Southern Sweden. Blekinge is the first of two A26 type submarines on order for the Royal Swedish Navy.​

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/07/saab-lays-keel-of-first-a26-blekinge-class-submarine/

 
Mielenkiintoista. Sukellusveneet takaisin jos muusta ei tingitä?
MT: Merivoimat on selvittänyt sukellusveneiden paluuta laivastoon https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009195760.html
:ROFLMAO: Voi hyvä luoja.

Thyssengroupin 60m sukellusvene maksaa vähintään 600miljoonaa kappale. Näihin on varmasti merivoimilla rahaa fregattiprojektin jälkeen. Toisaalta voidaanhan me olla sekä itämeren ehdottomasti suurin merivoima (4 fregattia + 2-4 sukellusvenettä + 8 korvettitasolle tuunattua ohjuslaivaa), tulivoimaisin ilmavoima (päälle 60 f35 ja medium endurance lennokit) että toiseksi suurin maavoima 5 miljoonan kansalaisen rahoituspohjalla.
 
Ilmeisesti kaupat Puolaan jäivät toteutumatta, koska niistä ei ole kuulunut yli 2 vuoteen mitään. Lisäksi MHS Södermanland päivitetään äskettäin julkistetulla sopimuksella FMV:n kanssa.

Swedut aikovat ilmeisesti ylläpitää operatiivisten s-veneiden määrän 4 kappaleessa, koska HMS Halland päivitettiin myös äskettäin. Se oli ollut ilmeisesti poissa toiminnasta ja päivittämättä vuosia. Eli kaiketi operatiivisia veneitä on 4-5 kun Södermanland saa päivityksensä= 3 kpl Gotland-luokka ja 1-2 kpl Södermanland-luokka.
https://www.saab.com/newsroom/press...-orders-from-fmv-regarding-submarine-upgrades
 
Panssarointi ei vaan suojannut torpedoilta, eikä paljoa lentopommeiltakaan. Ja vahinko panssaroimattominkiin osiin saattoi tuottaa katastrofin pitemmän päälle mm. tulipalojen ja kelluvuuden menetyksen myötä. Tästä jossain vaiheessa tehtiin tutkimuskin jonka mukaan 2MS risteilijät olisi hyvin voinut jättää panssaroimatta. Tosin jossain määrin kiistanalainen tulos, ja ehkä turhankin tiiviillä jälkiviisaudella höystettynä. Luonnollisesti laivasto ja suunnittelijat halusivat suojata alusta kertatuholta.
Viittaatko tutkimuksella D. K. Brownin
artikkeliin Warshipissä? Tutkimushan se ei kyllä ole.

Ja kyllä se panssarointi suojasi aika paljolta. Tulipaloperuste on kuin sanoisi, ettei suojaliiveistä ole mitään hyötyä, kun kranaattihan voi katkaista käsivarren ja kuolo tulee verenhukasta.

Torpedosuojauksessa taas koko ratkaisee. Kapeaan paattiin vaan ei voi rakentaa sellaista syvää monivyöhykkeistä suojausta, jonka tehokas torpedosuoja vaatii.
 
Alkuperäinen twiitti poistettiin jostain syystä. Googlella löytyi jotain tietoa:

After signing the LOI on the Northern Naval Shipbuilding Cooperation (NNSC) two weeks a ago, representatives of the involved nations and their national defense industry associations met for the first time in a physical way to discuss concrete steps forward. Within a perfect environment (for an old marine engineer ;-), we discussed possible joined projects and necessary steps to reach our goal of safeguarding the availability of strategic important naval industries in our countries. In addition, our target is to create a successful cooperation that will lead to the delivery of effective weaponsystems. May thanks to #danishmaritime and #DALO for organizing this day! #marine #TNO #DMO #denmark #norway #finland #germany#sweden #koninklijkemarine #NNSC


Jonkunlaista teollisuuden yhteistyötä siis, varmaankin vastapainoksi Ranskan ja Italian akselille.
 
Alkuperäinen twiitti poistettiin jostain syystä. Googlella löytyi jotain tietoa:

After signing the LOI on the Northern Naval Shipbuilding Cooperation (NNSC) two weeks a ago, representatives of the involved nations and their national defense industry associations met for the first time in a physical way to discuss concrete steps forward. Within a perfect environment (for an old marine engineer ;-), we discussed possible joined projects and necessary steps to reach our goal of safeguarding the availability of strategic important naval industries in our countries. In addition, our target is to create a successful cooperation that will lead to the delivery of effective weaponsystems. May thanks to #danishmaritime and #DALO for organizing this day! #marine #TNO #DMO #denmark #norway #finland #germany#sweden #koninklijkemarine #NNSC


Jonkunlaista teollisuuden yhteistyötä siis, varmaankin vastapainoksi Ranskan ja Italian akselille.
Erääseen maahan rakennetaan juuri telakkahallia sotalaivojen tuotantoon… Mitähän sillä tekisi sen jälkeen kun jo tilatut neljä alusta on rakennettu?
 
Erääseen maahan rakennetaan juuri telakkahallia sotalaivojen tuotantoon… Mitähän sillä tekisi sen jälkeen kun jo tilatut neljä alusta on rakennettu?

Myydään venäläisille? Kuten norskit sukellusvenetukikohtansa.

Näköjään Tanskalla on investointiaikeita...


Denmark to Invest $5.5B in Navy, Build Own Ships​


Staff Writer With AFP August 18, 2022
Less than a minute





Facebook Twitter LinkedIn Reddit Share via Email Print




Denmark said Thursday it would invest 40 billion kroner ($5.5 billion) in its navy over the next 20 years and upgrade its fleet to meet new security needs following Russia’s invasion of Ukraine.
The Scandinavian country is ready to begin building its own warships, Defense Minister Morten Bodskov said as he presented a partnership with industry actors.
“We are facing a serious situation in Europe. There is war in Europe. We have just been through a corona pandemic, and common to both is that it has created problems for our security of supply,” Bodskov told reporters.
“It is not viable, especially in times of war in Europe, for the Danish defense to have problems getting ships and other equipment built,” he said.
“That is why we are taking action now” to be able to upgrade Denmark’s fleet, he added.
Bodskov did not disclose how many ships would be built over the next two decades but said a number of vessels were aging and would need to be replaced.
“It is a large part of our fleet,” he said, citing patrol ships, smaller vessels that do coastal rescues, inspection ships, and frigates.
 
Back
Top