Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä, kuten jossakin määrin rajatusti kaikessa taitaa keskimäärin päteä seuraavankaltainen lähtökohtaolettamus; kysy ammattilaiselta miten asia on, saa vastaus joka on jossakin määrin ristiriitainen seuraavalta ammattilaiselta kysymäsi kanssa.
Itekin kuulun siihen maakrapuosastoon, tosin tutkijat käyttävät lähteitä tiukkojen (ne vasta tekee tutkimuksesta tieteellisen) sääntöjen mukaisesti. Useimmat maailman sotahistoriatutkijoista on armeijaa käymättömiä siviilejä. Mulle nyt on valtio joskus tykkien ihmettelystä oikein palkkaakin maksanu.

Olen kyllä ihnetellyt sitä, että keskusteluun nostetaan uudelleen ja uudelleen vain tykin speksit eikä lainkaan kiinnosta Merivoimien virkavastuulla laadittujen asiakirjojen mielenkiintoinen sisältö. Siitä huolimattta, että kompetenssia ja kokemusta riittäisi, kuten ihan oikein totesit.
 
Itekin kuulun siihen maakrapuosastoon, tosin tutkijat käyttävät lähteitä tiukkojen (ne vasta tekee tutkimuksesta tieteellisen) sääntöjen mukaisesti. Useimmat maailman sotahistoriatutkijoista on armeijaa käymättömiä siviilejä. Mulle nyt on valtio joskus tykkien ihmettelystä oikein palkkaakin maksanu.

Olen kyllä ihnetellyt sitä, että keskusteluun nostetaan uudelleen ja uudelleen vain tykin speksit eikä lainkaan kiinnosta Merivoimien virkavastuulla laadittujen asiakirjojen mielenkiintoinen sisältö. Siitä huolimattta, että kompetenssia ja kokemusta riittäisi, kuten ihan oikein totesit.
Kompetenssiharha, saattaa olla yksi asiantuntijuuteen liitettävä negatiivinen määre. Olla puhtaasti ulkopuolella asiakysymyksen --> esim. jossa esitettävä kysymys tai aihe-alueen käsittelytapa nonseleerataan vastapuolen statuksen ollessa riittämätön.

Tätä pyrin esiin tuomaan tuossa; "riippuu keneltä asiantuntijalta asiaa kysytään" kohdassa. Muuten, tämä olisi tavattoman yksinkertaista. Kysytään aihe-alueen asiantuntijalta ja saadaan ristiriidaton vastaus.

Esiin tuomasi asiakirjat sekä näistä hahmottelemasi, ovat mielenkiintoista näkemystä suomalaiseen sotataitoon ja sen soveltamiseen. Tuohon toki mukaan ajanjaksoihin osuva poliittinen oikeamielisyys.
 
Voidaan puhua maalinosoitustutkasta (valvontaetäisyys hävittäjäluokan maaliin 40 - 100 km) ja valvontatutkasta jonka havaintoetäisyys samanlaiseen maaliin on n. 150+ km. Turunmaa-luokan "valvonta-antenni" siis kuuluu ilman muuta maalinosoitus-kategoriaan.
Minulla ei ole mitään tietoa saattajien valvontatutkan kyvyistä, mutta vanhan Pohjanmaan DA-05 ei nyt niin kovin kummoinen tutka ollut.

Jane'sin mukaan DA-05:n kantama "2 neliömetrin maaliin" olisi ollut 75 merimailia (137km). Ainakin tältä osin kuulostaa sentään paljon paremmalta kuin saattajien "40-60km kantama hävittäjämaaliin". Mutta noissa tutkien mainostetuissa kantamissa voidaan joskus olla vähän optimistisia...
DA-05:n lähetystehoksi internet kertoo 1.2MW.


Ei verrata, kyllä kyseessä on sama HSA, joka laivoihin tuli. Tämä asiakirja on ehkä omituisin, minkä olen koskaan rauhanajan arkistoista löytänyt

Olen samaa mieltä että varsinkin tuo sähköteknillinen vertailu herättää hyvin paljon kysymyksiä. Niiden mukaan valinta olisi ollut 'no-brainer' Thomsonin eduksi. Mutta sitten herää myös sellainen kysymys, että jos se oli niin hyvä, niin miksei sitä muualle maailmaan näytetä juurikaan myydyn?? Thomsonin tutkat näyttää olleen Ranskan ulkopuolella hyvin harvinaisia, siinä missä Signaalin tuotteet olivat markkinajohtaja.

Minulle on epäselvää, mikä tarkalleen ottaen oli Thomsonin meille tarjoama malli. Dokumentissä mainitaan että niistä olisi tilaus tehty Ranskan uusia ohjusfregatteja varten. Kysymyksessä ei lie ollut Suffren, joka oli iso ilmatorjuntafregatti. Olisiko viitattu F65/67-tyypin fregatteihin, jotka oli juuri noihin aikoihin tilattu. Ilmavalvontatutkana oli DRBV-26 joka kuulostaa sellaisenaan aivan liian isolta tykkiveneille. Tykkien tulenjohtotutka DRBC-32 (Castor 2) sen sijaan voisi olla meille tarjottu "3cm tutka". Norjalaisten Osloissa oli vähän vanhempi DRBV-22. Sen lähetystehoksi on mainittu kuitenkin vain 400kW.

@Analysti n mukaan WM22:ssa ei myöskään ollut putkitekniikkaa. Olisiko voinut käydä niin että ne olisi modernisoinnissa niin perinpohjaisesti uusittu, että putkiratkaisut olisi korvattu kokonaan? WM20-sarjan tutkia tehtiin ainakin 80-luvulle asti, kelpasivat jenkeillekin. Tuttu mollukka Perryn sillan päällä:
548px-thumbnail.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jane'sin mukaan DA-05:n kantama "2 neliömetrin maaliin" olisi ollut 75 merimailia (137km). Ainakin tältä osin kuulostaa sentään paljon paremmalta kuin saattajien "40-60km kantama hävittäjämaaliin". Mutta noissa tutkien mainostetuissa kantamissa voidaan joskus olla vähän optimistisia...
DA-05:n lähetystehoksi internet kertoo 1.2MW.
Saattajien tutkajärjestelmä on 1950-luvun lopun neukkutekniikkaa ja kantomatkaan vaikuttaa lähetystehon lisäksi antennin pinta-ala sekä antennikorkeus. Pohjanmaa valmistui 1979, kaiketi tekniikkakin kehittyi 20 v aikana niin, että kantomatkat kasvoivat.

Minulle on epäselvää, mikä tarkalleen ottaen oli Thomsonin meille tarjoama malli. Dokumentissä mainitaan että niistä olisi tilaus tehty Ranskan uusia ohjusfregatteja varten. Kysymyksessä ei lie ollut Suffren, joka oli iso ilmatorjuntafregatti. Olisiko viitattu F65/67-tyypin fregatteihin, jotka oli juuri noihin aikoihin tilattu. Ilmavalvontatutkana oli DRBV-26 joka kuulostaa sellaisenaan aivan liian isolta tykkiveneille. Tykkien tulenjohtotutka DRBC-32 (Castor 2) sen sijaan voisi olla meille tarjottu "3cm tutka". Norjalaisten Osloissa oli vähän vanhempi DRBV-22. Sen lähetystehoksi on mainittu kuitenkin vain 400kW.
Thomsonin tarjoama tutka oli mallia DRVB-13, joka tuli uuden F65 tyypin fregatin ilmavalvontatutkaksi. Tarkemmin sarjansa ainoaksi jääneeseen Aconit-fregattiin tai korvettiin, kuten sitä aluksi kutsuttiin. Alus valmistui 1973 mutta tutka sai pian mennä, sillä jo MLU ssa 1985 se vaihdettiin toiseen tyyppiin. Toinen yhtiön tutkamallisarja yksiön lattiapinta-alan kokoisine antenneineen ei olisi käynyt säästösyistä liian pieneksi puristettuun Turunmaahan. Vakautettu tavanomainen valvontatutka painoi 2,5 tn eikä sellaista massaa voi näin pieneen alukseen korkealle ripustaa purkin vakavuuden kärsimättä.

Olen samaa mieltä että varsinkin tuo sähköteknillinen vertailu herättää hyvin paljon kysymyksiä. Niiden mukaan valinta olisi ollut 'no-brainer' Thomsonin eduksi. Mutta sitten herää myös sellainen kysymys, että jos se oli niin hyvä, niin miksei sitä muualle maailmaan näytetä juurikaan myydyn?? Thomsonin tutkat näyttää olleen Ranskan ulkopuolella hyvin harvinaisia, siinä missä Signaalin tuotteet olivat markkinajohtaja.
Kummallinen muistio laadittiin sekä kuskattiin pikaisesti päättäjille PV:n komentajasta alkaen hetkellä, jolloin esittelymuistiot oli jo laadittu HSA n hyväksi. Asia oli siten PE:n Sähköosaston mielestä huipputärkeä ja voidaan myös päätellä, että muistion tietojen on pakko olla pääosin paikkansa pitäviä. Ei sitä muutoin olisi koskaan uskalletu päättäjille jakaa.

WM20-sarjan tutkia tehtiin ainakin 80-luvulle asti, kelpasivat jenkeillekin. Tuttu mollukka Perryn sillan päällä:
Thomson osti pian HSA n ja säilytti WM20 mallisarjan, sillä se oli saanut suuren markkinaosuuden sukellusveneentorjunnassa. Meille tarjottiin loput valmistajan varaosavarastot edulliseen könttähintaan, joka varmaan tarkoitti myös: "Pärjäilkää!" Philipsiltä kesti kauan saada taistelujärjestelmä täyttämään vastaanottovaatimukset, mutta lopulta siinä onnistuivat ja laitteistoon oltiin meillä tyytyväisiä.

@Analysti n mukaan WM22:ssa ei myöskään ollut putkitekniikkaa. Olisiko voinut käydä niin että ne olisi modernisoinnissa niin perinpohjaisesti uusittu, että putkiratkaisut olisi korvattu kokonaan?
Tutkakauppa tehtiin 1965 ja MLU 20 v myöhemmin, joten alkuperäisistä sisuskaluista ei ehkä enää sen jälkeen paljoa ollut jäljellä. Tykkiveneitä gradussaan tutkinut Haataja epäilee poliittista ohjausta kaupan omituisten käänteiden syyksi. Olisiko sitten niin, että HSA n kumppani SKT (Suomen Kaapelitehdas, myöhemmin Nokia) olisi päässyt mukaan kehitystyöhön, ja tuloksenma syntyikin tarjoukseen verrattuna parempi järjestelmä, jossa oli isompi osuus kotimaista työtä, kun alunperin piti.

Alla kuva Agonit fregatista, komentosillan katolla näkyy tutkakupu. Esittää alusta MLU n jälkeen, kun uusi valvontatitka on ilmaantunut perään.

Acony_Frigate_1973.jpeg.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Frisk käynyt harjoituksessa kuulostelemassa.
Another key detail for the Pohjanmaa-class is that they are built with room to grow. The Finnish Navy has had some bad experiences with the Hämeenmaa- and Hamina-classes in that regard, with the fact that they had no additional room to grow making the MLUs something of a headache (most visible in the need to switch from 57 mm to 40 mm for the main gun to provide weight for new systems on the Hamina). Pohjanmaa will be delivered with a not inconsiderate amount of spare weight not allocated in the original form, making it easier to fit new systems later on.
 
Thomsonin tarjoama tutka oli mallia DRVB-13, joka tuli uuden F65 tyypin fregatin ilmavalvontatutkaksi. Tarkemmin sarjansa ainoaksi jääneeseen Aconit-fregattiin tai korvettiin, kuten sitä aluksi kutsuttiin. Alus valmistui 1973 mutta tutka sai pian mennä, sillä jo MLU ssa 1985 se vaihdettiin toiseen tyyppiin. Toinen yhtiön tutkamallisarja yksiön lattiapinta-alan kokoisine antenneineen ei olisi käynyt säästösyistä liian pieneksi puristettuun Turunmaahan. Vakautettu tavanomainen valvontatutka painoi 2,5 tn eikä sellaista massaa voi näin pieneen alukseen korkealle ripustaa purkin vakavuuden kärsimättä.

Kummallinen muistio laadittiin sekä kuskattiin pikaisesti päättäjille PV:n komentajasta alkaen hetkellä, jolloin esittelymuistiot oli jo laadittu HSA n hyväksi. Asia oli siten PE:n Sähköosaston mielestä huipputärkeä ja voidaan myös päätellä, että muistion tietojen on pakko olla pääosin paikkansa pitäviä. Ei sitä muutoin olisi koskaan uskalletu päättäjille jakaa.

Tanakkaa tietoa!
Tuota Aconitissa ollutta mallia ei näy paljoa myydyn maailmalle, tosin ei noista tyyppimerkinnoistä maallikko aina tiedä mihin ne viittaa. Vaikka eihän se, ettei jotain asetta tai järjestelmää ole paljoa myyty vientiin, välttämättä tarkoita että se olisi ollut huono. Onhan Suomella, ja merivoimillakin, ollut muitakin maailmalla melko vähän käytettyjä laitteita käytössä (esim. Umkhonto).

Ehkä nuo sähköosaston näkemykset oli paikkansa pitäviä, mutta vain sähkötekniikan kannalta tarkastettuna. "Laatunormien puuttuminen" ei välttämättä tarkoita huonoutta, vaan vain sitä että joku sertifikaatti puuttuu. Mutta ihmettelen jos viisinkertaisella lähetysteholla ei katsottu olevan mainittavaa merkitystä? Vai onko ollut vielä jotain tekijöitä jotka ei noista asiakirjoista ilmene? Miten esimerkiksi tilantarve, WM lienee ollut selkeästi kompaktimpi kaikin puolin?
 
Tänään 4.6.2024 lippujuhlapäivän paraatissa Hangossa esiintyi ensimmäistä kertaa konttiasenteinen PTO2020 Mersun kuorma-auton kuljettamana. Ulkoisesti tämä ei ole kovinkaan näyttävä:
Slide1.PNG
 
Tänään 4.6.2024 lippujuhlapäivän paraatissa Hangossa esiintyi ensimmäistä kertaa konttiasenteinen PTO2020 Mersun kuorma-auton kuljettamana. Ulkoisesti tämä ei ole kovinkaan näyttävä:
Katso liite: 98075
Mielenkiintoista! Yle Areenasta katsoin jälkikäteen ja näkyy hetken Leopardien taustalla, mutta muuten tuo ohitettiin täysin vaikka mukana kommentoimassa oli myös merivoimien edustaja. Taisi kuitenkin kommentoida vain sitä mitä kuvassa näkyi vai onkohan tuo leikelty versio minkä katsoin?
 
Ei kellekään tule mieleen, että se on sitä ihan tarkoituksella? Joku on voinut keksiä semmoisen idean, että tehdäänpä kaikkiin lavetteihin käypä SSM-järjestelmä joka näyttää useimmiten ihan tavalliselta kontilta... löydä siinä sitten se tuliyksikkö heinäsuovasta.
Mistä päättelit ettei kellään tullut mieleen? Totesin vaan että se näyttää tylsältä, en mitään muuta antanut ymmärtää.
 
20 SPG:tä haussa rannikkopuolustukseen

Pyörillä kulkevalta kuulostaa. Kerkeäisiköhän "155K98 SPG" tähän, vai ostetaanko Archeria tai Caesaria?

Pistän tänne, Tykistö-ketju ei jostain oudosta syystä näy mulla Muun Sotilaskaluston alla
 
Voipi olla, että tämän ajoitus vähän sen jälkeen kun Patria kertoo tekevänsä "parhaillaan aktiivista kehitys- ja testaustyötä pyöräajoneuvoon integroitavaan kenttätykkiin liittyen" ja "Patrialla on mahdollisuus käynnistää suhteellisen lyhyenkin ajan sisällä uudelleen tykkien tuotanto" ei ole sattumaa
 
20 SPG:tä haussa rannikkopuolustukseen
Pistän tänne, Tykistö-ketju ei jostain oudosta syystä näy mulla Muun Sotilaskaluston alla

Tarkista piruuttasi onko sinulla Tykistö-ketjun aloittaja ignoressa. Hävittää käsittääkseni silloin koko ketjun näkymästäsi?
 
Back
Top