Mikä ihmeen ohjusvene? Eikö "kelirikkoalus" voi olla aseistettu, parilla Trackfirellä ja 30mm Sea Snakella, noitahan samoja aseta on asennetti ajoneuvojen päälle.
Kyseiset aseet ovat ainoot jotka ovat kiinteesti asennettu laivaan.
Ja esim. Saabib Giraff 1x on asennettu myös pienen maastoauton päälle.
Nää asejärjestelmät ovat itsepuolustukseen.
Paljonko laitetiloja tarvitaan noille kolmelle kannelle asennettavilla aseille ja tutkalle?
Eiköhän yhden 20 jalan kontin kokoiseen tilaan ne saada sovitettua, sen voi sijoittaa vaikka komentosillan taakse.
Sähköä saadaan tuotettua asentamalla isompia generaattoreita, samalla kun isompia moottoreita jotta saadaan nopeutta lisää. Noilla aluksilla ei oo tarkoitus olla pitkiä aikoja merellä ilman huoltoa.
Mie puhuinkin Valas-luokan aluksen korvaamista suunnilleen saman kokoisella monitoimialuksella (ei millään taistelualuksella) kuten Valas-luokka, mutta nopeampana, korveteista saadaan mallia runkoon.
Suunnittelussa voidaan huomioida tuo pysyvän miehistön tarvitseman tila tarve.
Rauhan aikanahan ei tarvita aseiden (nekin vois olla modulaarisia, eli helposti irrotettavia) käyttöön tarvittavaa henkilöstöä, nehän voi olla reserviläisiä, sodassa taas ei tarvita aivan niin mukavia/väljiä oleskelutiloja, kunhan välttämättömien saniteettitilojen tarve on mitoitettu oikein suurelle henkilöstö määrälle.
Tärkeää on että alus pystyy kuljettamaan lastia, vaikka kuorma-auton, kuten kuvassa.
Toisekseen kannelle voidaan pultata (miksei vois olla jo rauhan aikana) sodan tullessa miinakiskot 2-3 kpl, jotka ulottuvat sinne lämpimän osan sisälle asti, kunhan rakennettaessa on huomioitu, että takaramppi mahdollistaa miinojen pudotuksen.
Nämä kaksi olisivat tärkeimmät tehtävät kaikki muu on sitte lisää ja tarvittaessa muokattavissa nopeasti käyttöön.
Jos kulkee kuorma-auto niin silloin kulkee myös se NEMO kontti, siinähän on kaikki tarvittava mukana, että pystyy tulitoimintaan, miehille saadaan tilaa sinne lämpimään osaan jossa on tilaa vaikka mille.
Takakannelle voi laittaa kontissa vaikka minkälaista aseviritelmää. Lämpimään osaan sitten niiden tarvittavat muut järjestelmät trukilla siirettävillä lavoilla samoin kuin niiden henkilöstön tarvitsemat tilat. Öljypuomien lasku pitäs onnistua myös, onhan kannella tilaa ja kun on kunnon nosturi.
Ne It-ohjukset kyllä voi olla ongelma, ne vaativat kyllä sen verran virittämistä ettei ehkä onnistu helposti, tosin onhan Ruotsilla TEKAan asennettuja vertikaalisti laukaistavia Iris-T ohjuksia, ehkä siitä järjestelmästä vois jotenkin kehittää takakannelle siirettävän moduulin ohjuksille, muut osat lämpimään tilaan.
Periaatteessa n.2/3 osaa aluksesta on käytössä erilaiselle tavaran kuljetukselle tai ase järjestelmille ja melkein puolet siitä on lämmintä tilaa. Eli aluksessa on avointa kansitilaa reilun kuorma-auton verran ja lämmintä muunneltavaa sisätilla lähes yhtä paljon, jotka ovat yhdistettävissä esim. miinojen kuljettamiseen ja laskemiseen kiskoilla ja sisätilaan voidaan vaikka pikkutrukilla siirtää kuormalavoja, lähes koko aluksen levyisestä autotallimaisesta nosto-ovesta.
Näin maalaisjärjellä ei pitäis olla mahdoton suunnitella. Kun kaikkea ei oo samaan aikaa aluksella.