Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tästä tuli mieleen pätkä 80-luvulta, jossa hitaasti liikkuvasta Uiskosta ammuttiin kevyellä heittimellä. Mahtoiko noilla osua edes samalle saarelle?
Valitettavasti, kroonisen ja kriittisen rahanpuutteen aiheuttamana, on Suomen Puolustusvoimien sodanjälkeinen historia täynnä "vättämättömyyden luoman hyveen" mukaisia kaikenmaailman "eritysiolosuhde" virityksiä, joiden merkitys taistelukentällä olisi joko vähäinen tai erittäin vähäinen.
Nyt ehkä, kun budjetti saavuttaa sen 9 mrd/v, päästään asiaan ihan oikeasti. Kun vaan osaamista olisi.
 
Tuo on kuitenkin vain havainnekuva. Toimivaan kokonaisuuteen saattaisi olla yllättävän pitkä matka.

Epäonnistuneiden Jurmo-testien jälkeen Jehu on tietysti realistisempi ratkaisu NEMO-lavetiksi. Ei silti automaattisesti toimiva.
Toteutuksena NEMOa on kuitenkin myyty ainakin Arabiemiraateille 12 kappaletta Swede Ship Marinen valmistamalla 27-metrisellä Ghannatha-kuljetusveneellä. Lisäksi 12 kappaletta 25-metristä vanhempaa versiota Ghannathasta sovitettiin myös NEMOlle.
PWS5850-1024x570-1.webp
Tässä tosin näkyy tuo edellä mainittu sijoittelu lähelle painopistettä.
 
Toteutuksena NEMOa on kuitenkin myyty ainakin Arabiemiraateille 12 kappaletta Swede Ship Marinen valmistamalla 27-metrisellä Ghannatha-kuljetusveneellä. Lisäksi 12 kappaletta 25-metristä vanhempaa versiota Ghannathasta sovitettiin myös NEMOlle.
Katso liite: 125661
Tässä tosin näkyy tuo edellä mainittu sijoittelu lähelle painopistettä.
Jep. Tuo on juuri se mainitsemani 50% Jehua tukevampi vene.
 
Blocer hankintaa valmistellaan, mukana itämeren alueen Nato maita, mutta myös Norja ja Belgia.


Uutisointi on siinä mielessä harhaanjohtavasti otsikoitu, että Suomella ON JO merimiinoitusjärjestelmä. Suomi tarvitsee vain miinoja järjestelmäänSÄ. Muut maat sen sijaan aloittavat joko ihan nollasta tai lähes nollasta, ja tosiaan joutuvat rakentamaan koko järjestelmän.
Ja se ei siis ole ihan niin helposti tehty, että ostetaan muutama sata miinaa...
Tanskalla oli aikoinaan massiivinen miinoituskyky, samoin kuin Ruotsilla ja Saksalla. Sitten ne päätettiin Merkelin masinoimana lopettaa. Kyllä Moskovassa muttille shampanjaa takuulla tarjottiin.
:)
 
Uutisointi on siinä mielessä harhaanjohtavasti otsikoitu, että Suomella ON JO merimiinoitusjärjestelmä. Suomi tarvitsee vain miinoja järjestelmäänSÄ. Muut maat sen sijaan aloittavat joko ihan nollasta tai lähes nollasta, ja tosiaan joutuvat rakentamaan koko järjestelmän.
Ja se ei siis ole ihan niin helposti tehty, että ostetaan muutama sata miinaa...
Tanskalla oli aikoinaan massiivinen miinoituskyky, samoin kuin Ruotsilla ja Saksalla. Sitten ne päätettiin Merkelin masinoimana lopettaa. Kyllä Moskovassa muttille shampanjaa takuulla tarjottiin.
:)
Mainioita uutisia meikäläiselle teollisuudelle. Tuosta samaisesta miinastakin meillä on jo käytössä kaksi versiota, eli PM/16 ja PM/21. Nyt varmaan tulee niiden rinnalle PM/26 tms. Oikein hyvä niin. Herätemiinat eivät kuitenkaan ole lähes ikuisia ja palvele sataa vuotta kuten kosketusmiinat, ne foorumilla usein esillä olleet pahamaineiset reliikit, eli "sarvimiinat".

Vanhasta päästä poistuu kalustoa ja uutta tulee tilalle. Ainakin PM/85:n (Stonefishin) alkuperäinen versio on jo poistunut, samoin neukkuherätemiinat. Mikään ei tietysti estäisi vanhan herätemiinankaan päivittämistä uudella herätekoneistolla. Niitäkin saa kotimaasta Forcitin nykyään omistamalta DA-Groupilta.

Poistojen perusteena onkin ollut myös joidenkin miinojen epätaloudellinen koko/muotoilu. Blocker on pystymallisena tuossakin suhteessa hyvin tehokas, kun vanhat tyypit olivat kooltaan ja malliltaan lähempänä torpedoa. Selityksenä tietysti se, että niitä tuupattiin lähtömaissa mereen myös sukellusveneiden torpedoputkista.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuo järjestelmä drone torjunnassa toimii kuten on mainostettu, niin nuo pitäs asentaa Jehu- ja Jurmo- sekä Utö-luokan aluksiin.


Kun niillä ryssän porukoilla voi olla niitä orlan-10 ja lancet droneja ja vastaavia mukana.
 
Toinen alustyyppi jota oon miettinyt...

369390.webp

Kun Valas-luokka on poistunut niin voisko , ne korvata uudemmalla suurinpiirtein saman kokoisella aseistetulla monitoimialuksella?
Runko olis samanlainen kuin korveteissa, joten pystyy kulkemaan jäissä kuten valas luokan alukset ja paremman muodon vuoksi nopeuttakin olisi n.25 solmua.

Keulaan se 30mm Sea Snake tykki (tai vastaava) airburst ominaisuudella ja kylkiäisenä 4 kpl Rannikko-ohjus 06 (Euro Spike ER) ohjusta.
Koristeeni toiseen paikkaan, sen ja veneen tilalle kulmiin 2 kpl Tracfire 12.7 kk:lla.
Jotain edellisessä viestissä ollutta miniohjusta lisäämään drone torjunta kykyä.
Tutkana vähintään Saab Giraffe 1X miksei Giraffe AMB jos on laivasto versiota.

Takakansi (se jossa kuorma-auto on) jatkuisi yhtenäisenä tuon katetun ikkunallisen osan sisälle, kannella olisi miinakiskot koko pituudelle, nostettava autotallinoven kaltainen väliseinä jotta katetusta osasta saadaan lämmitettävä.
Avonaiselle osalle voi sitten ottaa lastia, vaikka noita kuorma-autoja tai TEKO:ja yms. NEMO kontti olisi yksi vaihtoehto.
Kunnon nosturi kuormalavojen, sukelluskellon yms. nosteluun.

Tuolle laivalle vois johonkin kohtaan kehitellä tilat muutamalle 10-15km kantaman IT-ohjuksille kuten on Hamina-luokan ohjusveneissä, yhdessä NEMO kontin kanssa toimisi tulituki aluksena.
Lämmin osa voi toimia komento keskuksena, tai vaikka sukeltajien huoltotilana sisältäen siirettävän painekammion sukeltajantaudin varalta

Rauhan aikana vois toimia apuna siviiiliikenteessä rospuutan aikana.
Vois kehitellä jonkinlaista öljyntorjunta kykyäkin.
 

Liitteet

  • 1760605513853.webp
    1760605513853.webp
    86.8 KB · Luettu: 15
Entä jos erityisolosuhteissa tykkilautat otettaisiin uudestaan käyttöön ilmatorjuntaan, rannikkopuolustukseen ja kaislajääkäreiden tukemiseen?
468.jpg

Jos tuo järjestelmä drone torjunnassa toimii kuten on mainostettu, niin nuo pitäs asentaa Jehu- ja Jurmo- sekä Utö-luokan aluksiin.


Kun niillä ryssän porukoilla voi olla niitä orlan-10 ja lancet droneja ja vastaavia mukana.
Merellä ja rannikolla voi nyt lähtökohtaisesti käyttää räjähtävääkin ohjusta.
Olisihan tuo tietysti parempi kuin pelkällä haulikolla ampuminen.
 
Entä jos erityisolosuhteissa tykkilautat otettaisiin uudestaan käyttöön ilmatorjuntaan, rannikkopuolustukseen ja kaislajääkäreiden tukemiseen?
468.jpg


Merellä ja rannikolla voi nyt lähtökohtaisesti käyttää räjähtävääkin ohjusta.
Olisihan tuo tietysti parempi kuin pelkällä haulikolla ampuminen.
Niin vois, mutta kun noihin aluksiin ei näköjään voi mitään tehokkaampaa aseistusta laittaa, liian pieniä ja heikkorakenteisia kuulema.

Mie oon kyllä miettinyt noita Japanin maihinnousualuksiakin. Noihin vois lastata vaikka minkälaisia Nemo konttia tai ilmatorjunta ajoneuvoo.
Kantavuu hyvä, riittää tst-vaunun kuljetukseen 20 solmun nopeudella.

Nopeita tyhjänä tai kevyessä lastissa n.30 solmua, soveltus miinanlaskuun hiukan muutetuna, mutta ei oo jäissä kulkukykyinen.

Japan-Marine-United-New-Fast-Landing-Craft.webp
 
Haulikkoakin voisi tähän tarkoitukseen kehitellä, eli ajoneuvoasennukseen. Automaattinen ja 50mm kaliiperi, niin alkaa jo olla tavaraa ilmassa.
Joku 20mm Oerlikon pohjainen voisi toimia.
Sama voisi ampua myös nuoliammuksia.
 
Toinen alustyyppi jota oon miettinyt...

Katso liite: 125671

Kun Valas-luokka on poistunut niin voisko , ne korvata uudemmalla suurinpiirtein saman kokoisella aseistetulla monitoimialuksella?
Runko olis samanlainen kuin korveteissa, joten pystyy kulkemaan jäissä kuten valas luokan alukset ja paremman muodon vuoksi nopeuttakin olisi n.25 solmua.

Keulaan se 30mm Sea Snake tykki (tai vastaava) airburst ominaisuudella ja kylkiäisenä 4 kpl Rannikko-ohjus 06 (Euro Spike ER) ohjusta.
Koristeeni toiseen paikkaan, sen ja veneen tilalle kulmiin 2 kpl Tracfire 12.7 kk:lla.
Jotain edellisessä viestissä ollutta miniohjusta lisäämään drone torjunta kykyä.
Tutkana vähintään Saab Giraffe 1X miksei Giraffe AMB jos on laivasto versiota.

Takakansi (se jossa kuorma-auto on) jatkuisi yhtenäisenä tuon katetun ikkunallisen osan sisälle, kannella olisi miinakiskot koko pituudelle, nostettava autotallinoven kaltainen väliseinä jotta katetusta osasta saadaan lämmitettävä.
Avonaiselle osalle voi sitten ottaa lastia, vaikka noita kuorma-autoja tai TEKO:ja yms. NEMO kontti olisi yksi vaihtoehto.
Kunnon nosturi kuormalavojen, sukelluskellon yms. nosteluun.

Tuolle laivalle vois johonkin kohtaan kehitellä tilat muutamalle 10-15km kantaman IT-ohjuksille kuten on Hamina-luokan ohjusveneissä, yhdessä NEMO kontin kanssa toimisi tulituki aluksena.
Lämmin osa voi toimia komento keskuksena, tai vaikka sukeltajien huoltotilana sisältäen siirettävän painekammion sukeltajantaudin varalta

Rauhan aikana vois toimia apuna siviiiliikenteessä rospuutan aikana.
Vois kehitellä jonkinlaista öljyntorjunta kykyäkin.
Kuvailet noin 50 - 60 metriä pitkän ohjusveneen järjestelmän. Sitä ei tuollaiseen 30 metriä pitkään 10 solmua kulkevaan pulkkaaan voi, eikä edes kannata asentaa. Eihän tuossa ole laitetiloja yhdellekään järjestelmälle puhumattakaan 30 henkilön miehistöstä, joka järjestelmää ja lavettia pitää olla käyttämässä.

Ei, taistelualus ja kelirikkoalus on ihan eri asioita.
 
Entäs se 40mm krkk airburst ominaisuudella asennettuna Trackfireen?
Tuo on enemmän rauhassa hankittua kalustoa kuin sodanajan Wallace&Gromit ratkaisu.
Kun kaikki muutkin NATO liittolaiset, osa arabimaista ja Tyynenmeren USA liittolaiset tunkevat kaikki kerralla aseostoksille niin tarjolla voi olla eioota useammin kuin ei.
Niin vois, mutta kun noihin aluksiin ei näköjään voi mitään tehokkaampaa aseistusta laittaa, liian pieniä ja heikkorakenteisia kuulema.

Mie oon kyllä miettinyt noita Japanin maihinnousualuksiakin. Noihin vois lastata vaikka minkälaisia Nemo konttia tai ilmatorjunta ajoneuvoo.
Kantavuu hyvä, riittää tst-vaunun kuljetukseen 20 solmun nopeudella.

Nopeita tyhjänä tai kevyessä lastissa n.30 solmua, soveltus miinanlaskuun hiukan muutetuna, mutta ei oo jäissä kulkukykyinen.

Katso liite: 125673
Sehän riippuu siitä millainen lautta rakennetaan.
Mahdollisesti tuollainen kannattaisi suunnitella asejärjestelmän ympärille eikä päinvastoin koittaa sovittaa järjestelmää liian pieneen lavettiin.
 
Tuo on enemmän rauhassa hankittua kalustoa kuin sodanajan Wallace&Gromit ratkaisu.
Kun kaikki muutkin NATO liittolaiset, osa arabimaista ja Tyynenmeren USA liittolaiset tunkevat kaikki kerralla aseostoksille niin tarjolla voi olla eioota useammin kuin ei.

Sehän riippuu siitä millainen lautta rakennetaan.
Mahdollisesti tuollainen kannattaisi suunnitella asejärjestelmän ympärille eikä päinvastoin koittaa sovittaa järjestelmää liian pieneen lavettiin.
Miten tämän nyt sanoisi? On aika lopettaa nuo "erityisolosuhde"sekoilut ja Merivoimat voi rakentaa:
- taisteluveneitä
- korvetteja
- fregatteja
- apualuksia
- erikoisaluksia.

Kaikki tuollaiset erilaiset sekoilut tulee unohtaa ja tehdä niin kuin menestyksekkäät laivastot tekevät. Fregatti lienee suurin Suomen tarvitsema alustyyppi, 4 semmoista on nyt rakenteilla. Tai, tarkasti ottaen 3 ja yksi on tilauksessa.

Kussakin alusluokassa tulee olla ne järjestelmät, jotka se kunnialla kantaa. Ja asettaa suorituskykyvaatimukset aina sen aluksen koon mukaan.
Ei mopolla kuuhun. Edelleenkään.
 
Kuvailet noin 50 - 60 metriä pitkän ohjusveneen järjestelmän. Sitä ei tuollaiseen 30 metriä pitkään 10 solmua kulkevaan pulkkaaan voi, eikä edes kannata asentaa. Eihän tuossa ole laitetiloja yhdellekään järjestelmälle puhumattakaan 30 henkilön miehistöstä, joka järjestelmää ja lavettia pitää olla käyttämässä.

Ei, taistelualus ja kelirikkoalus on ihan eri asioita.
Mikä ihmeen ohjusvene? Eikö "kelirikkoalus" voi olla aseistettu, parilla Trackfirellä ja 30mm Sea Snakella, noitahan samoja aseta on asennetti ajoneuvojen päälle.
Kyseiset aseet ovat ainoot jotka ovat kiinteesti asennettu laivaan.
Ja esim. Saabib Giraff 1x on asennettu myös pienen maastoauton päälle.
Nää asejärjestelmät ovat itsepuolustukseen.

Paljonko laitetiloja tarvitaan noille kolmelle kannelle asennettavilla aseille ja tutkalle?
Eiköhän yhden 20 jalan kontin kokoiseen tilaan ne saada sovitettua, sen voi sijoittaa vaikka komentosillan taakse.
Sähköä saadaan tuotettua asentamalla isompia generaattoreita, samalla kun isompia moottoreita jotta saadaan nopeutta lisää. Noilla aluksilla ei oo tarkoitus olla pitkiä aikoja merellä ilman huoltoa.

Mie puhuinkin Valas-luokan aluksen korvaamista suunnilleen saman kokoisella monitoimialuksella (ei millään taistelualuksella) kuten Valas-luokka, mutta nopeampana, korveteista saadaan mallia runkoon.

Suunnittelussa voidaan huomioida tuo pysyvän miehistön tarvitseman tila tarve.
Rauhan aikanahan ei tarvita aseiden (nekin vois olla modulaarisia, eli helposti irrotettavia) käyttöön tarvittavaa henkilöstöä, nehän voi olla reserviläisiä, sodassa taas ei tarvita aivan niin mukavia/väljiä oleskelutiloja, kunhan välttämättömien saniteettitilojen tarve on mitoitettu oikein suurelle henkilöstö määrälle.

Tärkeää on että alus pystyy kuljettamaan lastia, vaikka kuorma-auton, kuten kuvassa.
Toisekseen kannelle voidaan pultata (miksei vois olla jo rauhan aikana) sodan tullessa miinakiskot 2-3 kpl, jotka ulottuvat sinne lämpimän osan sisälle asti, kunhan rakennettaessa on huomioitu, että takaramppi mahdollistaa miinojen pudotuksen.
Nämä kaksi olisivat tärkeimmät tehtävät kaikki muu on sitte lisää ja tarvittaessa muokattavissa nopeasti käyttöön.

Jos kulkee kuorma-auto niin silloin kulkee myös se NEMO kontti, siinähän on kaikki tarvittava mukana, että pystyy tulitoimintaan, miehille saadaan tilaa sinne lämpimään osaan jossa on tilaa vaikka mille.

Takakannelle voi laittaa kontissa vaikka minkälaista aseviritelmää. Lämpimään osaan sitten niiden tarvittavat muut järjestelmät trukilla siirettävillä lavoilla samoin kuin niiden henkilöstön tarvitsemat tilat. Öljypuomien lasku pitäs onnistua myös, onhan kannella tilaa ja kun on kunnon nosturi.

Ne It-ohjukset kyllä voi olla ongelma, ne vaativat kyllä sen verran virittämistä ettei ehkä onnistu helposti, tosin onhan Ruotsilla TEKAan asennettuja vertikaalisti laukaistavia Iris-T ohjuksia, ehkä siitä järjestelmästä vois jotenkin kehittää takakannelle siirettävän moduulin ohjuksille, muut osat lämpimään tilaan.

Periaatteessa n.2/3 osaa aluksesta on käytössä erilaiselle tavaran kuljetukselle tai ase järjestelmille ja melkein puolet siitä on lämmintä tilaa. Eli aluksessa on avointa kansitilaa reilun kuorma-auton verran ja lämmintä muunneltavaa sisätilla lähes yhtä paljon, jotka ovat yhdistettävissä esim. miinojen kuljettamiseen ja laskemiseen kiskoilla ja sisätilaan voidaan vaikka pikkutrukilla siirtää kuormalavoja, lähes koko aluksen levyisestä autotallimaisesta nosto-ovesta.

Näin maalaisjärjellä ei pitäis olla mahdoton suunnitella. Kun kaikkea ei oo samaan aikaa aluksella.
 
Miten tämän nyt sanoisi? On aika lopettaa nuo "erityisolosuhde"sekoilut ja Merivoimat voi rakentaa:
- taisteluveneitä
- korvetteja
- fregatteja
- apualuksia
- erikoisaluksia.

Kaikki tuollaiset erilaiset sekoilut tulee unohtaa ja tehdä niin kuin menestyksekkäät laivastot tekevät. Fregatti lienee suurin Suomen tarvitsema alustyyppi, 4 semmoista on nyt rakenteilla. Tai, tarkasti ottaen 3 ja yksi on tilauksessa.

Kussakin alusluokassa tulee olla ne järjestelmät, jotka se kunnialla kantaa. Ja asettaa suorituskykyvaatimukset aina sen aluksen koon mukaan.
Ei mopolla kuuhun. Edelleenkään.
Ja jos hankevaiheessa tulee mukaan alustyypin kanssa yhteensopimaton suorituskyky, niin se pitää reilusti jättää pois. Esimerkkinä sotilaallisen maanpuolustuksen optiot Turvassa. Olivat yksi haluttu ominaisuus, mutta aseistuksen osalta vasta jossain tärkeysjärjestyksen sijoilla 5-7.

Monitoimisuus ei sinällään ole ongelma, mutta kokonaisuus on rakennettava harkiten. Öljyntorjunta-alus voi olla myös huolto-alus, mutta korvetti ei taivu öljyntorjuntaan jne.

Jokainen voi tykönään arvuutella millainen on lopputulema, kun tiedetään että merivoimilla on 2030-luvulla resurssit miehittää kolme alusluokkaa: korvetit, Katanpäät ja LV2030. Tämä sillä olettamalla, että Hamina-luokalta vapautuva miehitys ei riitä tuon kolmannen alusluokan miehittämiseen, vaan tarvitaan resurssit myös poistuvilta miinalautoilta. Mitkä ovat olennaiset ominaisuudet ja mikä olisi ehkä tarpeellistakin, muttei istu kokonaisuuteen tuossa 3 tai 4 aluksen LV2030:ssa?
 
Back
Top