Merivoimien kehitysnäkymät

Ei se paska kiillottamalla parane.

Et ole koskaan käynyt italiassa ja nähnyt sitä paskaa, laiskuutta ja yleistä huonoutta mitä se maa on täynnä!

Toki pitäähän sitä nyt kehua kun ollaan "EU-veljiä".
Olen eri tilanteissa työelämässä tutustunut eri tavoilla Pohjois-Italiassa oleviin High Tech yrityksiin, myös käymällä paikalla. Sinä et lmeisesti ole.
 
Oikeastiko me tarvitaan 4 pitkän toimintasäteen valtameripaattia?

Muistetaan nyt että uudelta alustyypiltä edellyttävät ominaisuudet edellyttävät luultavasti joka tapauksessa isompaa alusta kuin nykyiset miinalaivat saati ohjusveneet:
-miinoitus- ja sutokyky
-MTOt
-ilmeisesti nykyistä parempi it-kyky
-miinalaivoja parempi taktinen nopeus.

Parempi kyky osallistua kv. kriisinhallintaan tulee tuossa jo sivutuotteena. Tietysti aluksen muut ominaisuudet riippuvat sitten siitä kuinka paljon juuri tähän ominaisuuteen halutaan panostaa. Se että aluksen uppouma on x tonnia ei vielä takaa mitään: onhan Hämeenmaatkin isompia kuin Pohjanmaa ja silti merikelpoisuus on huonompi.

Puheet Atlantille sopivasta merikelpoisuudesta kuulostavat kyllä aika kunnianhimoisilta. Pohjois-Atlantti on kaikista haastavin toimintaympäristö pinta-aluksille (no ehkä joku eteläinen Jäämeri on vielä pahempi) ja edellyttää erittäin hyvää merikelpoisuutta. Jopa 50 000 tonnin taistelulaivojen merikelpoisuus osoittautui joskus riittämättömäksi ylläpitämään taistelukelpoisuutta pohjoisilla valtamerillä joten tuntuu hurjalta että tämä olisi meidän resursseillamme otettu tavoitteeksi.
 
Muistetaan nyt että uudelta alustyypiltä edellyttävät ominaisuudet edellyttävät luultavasti joka tapauksessa isompaa alusta kuin nykyiset miinalaivat saati ohjusveneet:
-miinoitus- ja sutokyky
-MTOt
-ilmeisesti nykyistä parempi it-kyky
-miinalaivoja parempi taktinen nopeus.

Parempi kyky osallistua kv. kriisinhallintaan tulee tuossa jo sivutuotteena. Tietysti aluksen muut ominaisuudet riippuvat sitten siitä kuinka paljon juuri tähän ominaisuuteen halutaan panostaa. Se että aluksen uppouma on x tonnia ei vielä takaa mitään: onhan Hämeenmaatkin isompia kuin Pohjanmaa ja silti merikelpoisuus on huonompi.

Puheet Atlantille sopivasta merikelpoisuudesta kuulostavat kyllä aika kunnianhimoisilta. Pohjois-Atlantti on kaikista haastavin toimintaympäristö pinta-aluksille (no ehkä joku eteläinen Jäämeri on vielä pahempi) ja edellyttää erittäin hyvää merikelpoisuutta. Jopa 50 000 tonnin taistelulaivojen merikelpoisuus osoittautui joskus riittämättömäksi ylläpitämään taistelukelpoisuutta pohjoisilla valtamerillä joten tuntuu hurjalta että tämä olisi meidän resursseillamme otettu tavoitteeksi.

Tällä videolla venäläinen hävittäjä (Sovremenniy class destroyer Project 956) kyntää Pohjois-Atlantilla. Osaako joku sanoa miten vaikeat olosuhteet on kyseessä ja miten tämä 156 metriä pitkä ja 6 000 - 8 000 tonnin uppoaman omaava alus siitä suoriutuu? Ja miten meidän uudet hienot alukset olisivat kenties tuolla pärjäneet?

 
Viimeksi muokattu:
omakohtaisesti voin myös vannoa että ei myöskään Autoja!

OT: Ai. Sinulla on sitten kokemusta paljonkin Ferrarista, Lamborghinista, Maseratista, Bugattista ja muista ihan susipaskoista italialaisista autoista? :D
 
Merivoimien uusista sotalaivoista paljastui puutteita – koko 250 miljoonan euron alusluokka joutuu korjattavaksi
KOTIMAA10.7.2015 20:00
Jarmo Huhtanen

HELSINGIN SANOMAT

VESA-MATTI VÄÄRÄ
1305969318634

Purunpää Pansion laivastoasemalla.
Merivoimienuusissa Katanpää-luokan miinantorjunta-aluksissa on ilmennyt teknisiä ongelmia, joiden vuoksi niihin pitää tehdä muutoksia.

Merivoimat ei kerro, millaisista korjauksista on kysymys.

"Merivoimat ei lähde yksilöimään tässä vaiheessa modifikaatioita, vaan annamme työrauhan päätoimittajalle asiassa, johon liittyy myös sopimuksen mukainen liikesalaisuuspykälä ja tietysti aluksen operatiivisten yksityiskohtien paljastaminen", kertoo neljännen miinantorjuntalaivueen komentajaKristian Isbergsähköpostitse.

Ilmeisesti havaitut puutteet eivät liity aluksien taistelujärjestelmään, sillä Isberg kehuu sen osoittautuneen erittäin monipuoliseksi ja suorituskykyiseksi.

Alusluokka on kuitenkin niin uusi, että se ei ole vielä ehtinyt edes operatiiviseen käyttöön.

Suomi tilasikolme huippumodernia miinantorjunta-alusta italialaiselta Intermarine-yhtiöltä viime vuosikymmenellä. Intermarinella on runsaasti kokemusta vastaavanlaisten alusten rakentamisesta.

Kaupan kokonaisarvo oli 250 miljoonaa euroa. Se sisälsi alusten lisäksi varaosia, koulutusta ja miinasodankäynnin tietokeskuksen.

Ensimmäisen valmistuneen laivan mukaan alukset nimettiin Katanpää-luokaksi.

Luokan alusten toimitukset ovat olleet vuosia myöhässä. Kaksi alusta, Katanpää ja Purunpää, ovat jo Suomessa, mutta kolmas Vahterpää on yhä valmistajan telakalla Italiassa.

Vahterpään kastamisesta tulee marraskuussa kuluneeksi jo neljä vuotta.

VESA-MATTI VÄÄRÄ
1305969318443

Merivoimien uusin miinantorjunta-alus Purunpää luovutettiin Pansion laivastoasemalla vuonna 2013..
"Katanpääja Purunpää ovat käyneet läpi mittavan testausohjelman Suomessa luovutuksen jälkeen. Testit ovat olleet sopimuksen mukaisia ja liittyvät omaan toimintaympäristöömme. Näissä testeissä on ilmennyt laivateknisiä asioita, joita sopimuksen mukaisesti modifioidaan toimivammaksi", Isberg kertoo.

"Tekniset asiat ratkaistaan rakentamisen yhteydessä ensin kolmannelle alukselle Italiassa ja testataan satama- ja merikokeissa. Tämä ottaa aikansa ja on viivästyttänyt Vahterpään aikataulua."

Jos Vahterpäähän tehdyt muutokset osoittautuvat toimiviksi, vastaavat muutokset tehdään Suomessa myös kahteen muuhun alukseen. Korjaukset tehdään talvella purjehduskauden ulkopuolella.

Vahterpään merikokeet alkavat Välimerellä syksyllä. Rakentajan arvion mukaan alus luovutetaan Suomen merivoimille joskus ensi vuoden aikana. Merivoimien tämänhetkisen aikataulun mukaan kaikki kolme alusta olisivat täydessä operatiivisessa iskussa vuonna 2019.

"Siihen mennessä ne ovat käyneet läpi Naton rauhankumppanuusmaille räätälöidyn evaluointiprosessin", Isberg kertoo.

Katanpää-luokallaon ollut huonoa onnea alusta alkaen. Alukset rakentanut Sarzanan telakka jäi tulvan alle kaksi kertaa vuonna 2009.

Purunpäähän on myös pitänyt vaihtaa saksalaisvalmisteinen pääkone konevian vuoksi. Vaihto meni takuun piikkiin.

Miinantorjunta-alukset ovat Merivoimissa uusi alustyyppi. Ne ovat erittäin vaativia rakentaa, koska laivojen pitää kestää räjähdyspaineen, eivätkä ne saisi aiheuttaa herätteitä merimiinoille.

RONI REKOMAA / LEHTIKUVA
1305969317823

Katanpää miinantorjunta-alus Katajanokalla Helsingissä, jossa vietettiin merivoimien vuosipäivää heinäkuussa 2012
ANTTI JOHANSSON / HS
1305969317729

Miinantorjunta-alus Katanpää.
 
Milanossa kolmekymppiset äijät pistää kaikki rahansa pinnallisiin asioihin ja loppujen lopuksi asuvat sitten mamman peräkammarissa.
 
Muistetaan nyt että uudelta alustyypiltä edellyttävät ominaisuudet edellyttävät luultavasti joka tapauksessa isompaa alusta kuin nykyiset miinalaivat saati ohjusveneet:
-miinoitus- ja sutokyky
-MTOt
-ilmeisesti nykyistä parempi it-kyky
-miinalaivoja parempi taktinen nopeus.

Parempi kyky osallistua kv. kriisinhallintaan tulee tuossa jo sivutuotteena. Tietysti aluksen muut ominaisuudet riippuvat sitten siitä kuinka paljon juuri tähän ominaisuuteen halutaan panostaa. Se että aluksen uppouma on x tonnia ei vielä takaa mitään: onhan Hämeenmaatkin isompia kuin Pohjanmaa ja silti merikelpoisuus on huonompi.

Puheet Atlantille sopivasta merikelpoisuudesta kuulostavat kyllä aika kunnianhimoisilta. Pohjois-Atlantti on kaikista haastavin toimintaympäristö pinta-aluksille (no ehkä joku eteläinen Jäämeri on vielä pahempi) ja edellyttää erittäin hyvää merikelpoisuutta. Jopa 50 000 tonnin taistelulaivojen merikelpoisuus osoittautui joskus riittämättömäksi ylläpitämään taistelukelpoisuutta pohjoisilla valtamerillä joten tuntuu hurjalta että tämä olisi meidän resursseillamme otettu tavoitteeksi.

Jonkinlainen vertikaalilauncheri alukseen varmasti tulee. Olisikin aika jännää, jos Suomessa sijoitettaisiin 2000 tonnin alukseen 8 metriä korkea mk41.

Meno Välimeren maissa on nykyään niin levotonta, ettei olisi mikään ihme, että Suomenkin merivoimille tulisi perusteltua toimintaa Välimerellä. Rajavartiostohan on siellä jo vuosien ajan tehnyt keikkaa.
 
Tällä videolla venäläinen hävittäjä (Sovremenniy class destroyer Project 956) kyntää Pohjois-Atlantilla. Osaako joku sanoa miten vaikeat olosuhteet on kyseessä ja miten tämä 156 metriä pitkä ja 6 000 - 8 000 tonnin uppoaman omaava alus siitä suoriutuu? Ja miten meidän uudet hienot alukset olisivat kenties tuolla pärjäneet?


Mikähän idea on vetää jotain pelastusvenettä perässä tollasessa aallokossa? 6:30 se taiskin lähteä omille teilleen.
 
Jospa se on ollut kannella kiinnitetty mutta myrskyssä irronnut ja jäänyt köyden päähän roikkumaan laivan kyljellä?
 
Ei se paska kiillottamalla parane.

Et ole koskaan käynyt italiassa ja nähnyt sitä paskaa, laiskuutta ja yleistä huonoutta mitä se maa on täynnä!

Toki pitäähän sitä nyt kehua kun ollaan "EU-veljiä".

Benellihän on tunnettua sontaa, samoin kuin Beretta pistoolit.
Toki Italiassa tehdään vaikka mitä sekundaa, mutta missäpä ei.

Pohjois-iltaliassa käyneenä (lomalla) ei paikka vaikuta pahalta Manjana mestalta, mitä nyt ajokulttuuri moottoritiellä on vähän "luova".
Sitä laiskuutta ja yleistä huonoutta näkee ihan täällä kotimaassa kantasuomalaisten toteuttamana, joten sen suhteen ollaan samalla viivalla italojen kanssa.
 
Benellihän on tunnettua sontaa, samoin kuin Beretta pistoolit.
Toki Italiassa tehdään vaikka mitä sekundaa, mutta missäpä ei.

Pohjois-iltaliassa käyneenä (lomalla) ei paikka vaikuta pahalta Manjana mestalta, mitä nyt ajokulttuuri moottoritiellä on vähän "luova".
Sitä laiskuutta ja yleistä huonoutta näkee ihan täällä kotimaassa kantasuomalaisten toteuttamana, joten sen suhteen ollaan samalla viivalla italojen kanssa.

Oikein käyty lomalla italiassa - rasti seinään!

Itse olen asunut italiassa eri yhteyksissä 90- ja 2000-luvulla noin seitsemän kuukautta.

Maan sijainnin, luonnonvarat ja ilmaston huomioon ottaen kyseisessä maassa on potentiaalia vaikka kuinka paljon. Ja ne jotka ovat historian kirjan ehkä joskus avanneet ovat varmaan lukeneet Rooma nimisestä valtakunnasta joka ponnisti supervallaksi italian niemimaan herruuden saatuaan.

Suurin este italialle ovat italialaiset itse. Byrokratia, korruptio ja yleinen epäluotettavuus ovat aivan eri mittakaavassa kuin vaikka täällä Suomessa. Myös se "omassa paskassa istuskelu" ja muu laiskuuskulttuuri on paljon pidemmällä kuin Suomessa.

Nyt kun italialainen "työkulttuuri" on kantanut hedelmää pohjan perukoille asti, ryntää puolustelijoiden lauma kertomaan, kuinka hyviä tyyppejä italiaanot on. Kimmo j. ja adam7 ovat varmasti huomanneet vierailuillaan, että italialaiset ovat kovia seuramiehiä ja muutenkin mukavaa porukkaa. Mukavuus ei kuitenkaan tee taloa valmiiksi, valmista laadukkaita meriteollisuuden tuotteita tai voita taisteluita.

Italia tuottaa laadukkaita tuotteita pajoissa - ei tehtaissa. Kaikille edellä kehutuille tuotteille on yhteistä se, että niiden tuotantoympäristö muistuttaa enemmän pajaa kuin nykyaikaista tehdasta. Pajalle otetaan sellaisia tyyppejä töihin jotka tiedetään ja joiden epäonnistuminen tuntuu myös suosittelijoiden nahassa. Siitä huolimatta työnjälki tarkastetaan (ja se pitääkin tarkastaa paljon tarkemmin kuin Suomessa). Paja tai pajan kaltaisesti organisoitu pieni tehdas tuottaa laatua italiassa, mutta taylorismin periaatteilla organisoidut tehtaat ja telakat eivät koskaan tule laatua tuottamaan.
 
Tietääkseni ainakin Ducatilla on hyvä maine noin niiku moottoripyörä osastolla...?
Kaipa noiden luotettavuutta moni pitää kysymysmerkkinä, vaikka muuten hyvinä pyörinä niitä pitävätkin. On Ducatit ainakin komeita jos ei muuta.

Mutta eihän keskustelun kannalta olennaista ole italialaisen tuotannon yleinen laatu, vaan italialaisen meriteollisuuden tuotteiden laatu.
 
Eiköhän aika näytä katanpään luokan laadun... Ei tarvinne arvuutella...
 
Niille monitoimialuksille tulee helposti sama ongelma kuin panssarilaivoillekin: Ne ovat liian kalliita pelinappuloita menetettäväksi ja pidetään sitten sivussa kaikesta, tarkoituksena sitoa vihulaisen voimia pelkällä olemassaolollaan.

Panssarilaivoja ei uskallettu käyttää koska ei ollut niille suunniteltuja saattoaluksia. Tai no saattoraivaajat olivat, mutta aluspulan vuoksi niitä piti käyttää miinalaivoina. Ja siinä hommassa ne taisivat sen kerran kun niitä olisi todella tarvittu...

Pieni laivahan tuo on jos miettii niille kaavailtua varustusta. Ulkomaiset verrokit samassa kokoluokassa ovat huomattavasti kevyemmin kalustettuja. Ja onhan se uusi Rajan vartiolaivakin tosiaan 96-metrinen.

KriHa-tehtäviin soveltuisikin parhaiten juuri selkeästi isompi (3000 tonnia), suuren syväyksen ja helikopterihangaarin omaava alus kuten esimerkiksi Holland-luokan vartiolaivat. Ne taisivat olla jopa kaupan?
90 metrin pituus viittaisi noin 1500-2000 tonnin laivaan ja mikäli siinä on tosiaan kaikki kaavailtu aseistus (tykki, miinat, torpedot, MTOt, vähintään Umkhonto-tason it), niin siitä tulee kyllä aika raskaasti lastattu, ei varsinaisesti mikään kriha-ihme.

Aika kauan tätä on jauhettu ilman että paljon konkreettista on merivoimilta tullut ulos, ilmeisesti viittaa siihen että vaatimuksia on jouduttu pähkäilemään oikein tosissaan? Olisi mielenkiintoista tietää ovatko muutaman viime vuoden tapahtumat vaikuttaneet suunnitelmiin. Vielä 7-8 vuotta sitten varmaan haaveiltiin ihan täysiverisestä valtamerifregatista "koska eihän täällä enää sotia käydä"...
 
Back
Top