Merivoimien kehitysnäkymät

Hyvin on ainakin mahdollisten salaisten järjestelmien antennit uteliaiden katseilta Suomen merivoimien nykyaluksissa piilotettu...
Mitä ne ”baarijakkarat” ovat joita ollut viime vuosikymmenet aluksissa? Mastossa oleva antenni joka näyttää baarijakkaralta väärinpäin.
 
Salaisten ELSO järjestelmien esittely alkaa kannelta 6 klo 0600 ja jatkuu lounaalla klo 1100 jonka jälkeen esittelyssä kaikki muut omasuojajärjestelmät. Illan päätteeksi juodaan votkaa ja täydennetään puuttuvat tiedot aluksen lopuista kriittisistä järjestelmistä.
T. Taika-Pasi
 
Salaisten ELSO järjestelmien esittely alkaa kannelta 6 klo 0600 ja jatkuu lounaalla klo 1100 jonka jälkeen esittelyssä kaikki muut omasuojajärjestelmät. Illan päätteeksi juodaan votkaa ja täydennetään puuttuvat tiedot aluksen lopuista kriittisistä järjestelmistä.
T. Taika-Pasi
Noh, ei kai ne nyt niin salaisia sentään ole etteikö niiden olemassaolosta saisi puhua. Onhan sekin että laivoissa on ohjukset ihan julkista tietoa.

https://www.google.com/url?q=https:...FjABegQICRAB&usg=AOvVaw388PlcLazvZbBLyhiaMMbp

Löysin lähteenkin sille että Hamina-luokalla ei ECM kykyä ole. Eikö sitä sitten ole katsottu tarpeelliseksi, vai onko se kustannus/ tilankäyttökysymys..
 
Löysin lähteenkin sille että Hamina-luokalla ei ECM kykyä ole. Eikö sitä sitten ole katsottu tarpeelliseksi, vai onko se kustannus/ tilankäyttökysymys..

Kumpikin varmasti. Tehot ovat suuria jolloin vaaditaan myös jäähdytystä. Lisäksi Hamina-luokka on melko pieni jos sinne pitäisi vielä kaiken tuon muun lisäksi saada ECM antenni tai useampi. Oma lukunsa on se mitä on tarjolla ja minkälaista uhkaa vastaan.
 
Jo 80 luvun Tom Clamcyn kirjoissa sukellusveneet nostivat pinnalle antennin jolla tunnistivat erilaisia aktiivisia tutkia. Noista ajoista on 30 vuotta ja luulisi tekniikan kehittyneen ja ennenkaikkea tilan tarpeen pienentyneen huomattavasti.
 
Sekoittaako porukat nyt ESM:n ja ECM:n?

Merivoimathan hakee ihan julkisesti laivojen ESM tehtäviin aliupseereita.
 
Jo 80 luvun Tom Clamcyn kirjoissa sukellusveneet nostivat pinnalle antennin jolla tunnistivat erilaisia aktiivisia tutkia. Noista ajoista on 30 vuotta ja luulisi tekniikan kehittyneen ja ennenkaikkea tilan tarpeen pienentyneen huomattavasti.

Onhan noita ESM-järjestelmiä. Erottuu selvästi esim. Uudenmaan mastossa tutkan yläpuolella.

05_FNS_Uusimaa_%2829611547274%29.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tämän näköinen nykyään.

oulu_30-6-2012_oulu_ps_1487_small-9390ddcb-d390-4506-bd63-27d8d68708fc.jpg

m/s OULU, 1963
https://www.laiva.fi/ships/189/
1963 OULU, Merenkulkulaitos, Oulun luotsipiiri (Oulu), Helsinki (OHMJ).
1979 nimeksi VALVOJA, toimi mm. poijujen huoltolaivana.
1980 nimeksi OULU.
1981 SOISALO, siirrettiin Saimaalle.
1987 VALVOJA III, toimi väylänhoitoaluksena.
1988 KUSTAANMIEKKA (99), Merivoimien Esikunta, Helsinki, muutettiin valvonta-alukseksi.
2008 OULU, Merellinen Oulu ry, Oulu (12494 / OJNR). Hyväksyttiin perinnelaivarekisteriin.
 
Kumpikin varmasti. Tehot ovat suuria jolloin vaaditaan myös jäähdytystä. Lisäksi Hamina-luokka on melko pieni jos sinne pitäisi vielä kaiken tuon muun lisäksi saada ECM antenni tai useampi. Oma lukunsa on se mitä on tarjolla ja minkälaista uhkaa vastaan.

Ja mitä pienen ohjusveneen muut järjestelmät tykkäisivät useammasta ECM-antennista toiminnassa ja mitä kyseinen installaatio olisi maksanut. Onhan noissa ihan maakohtaisia erojakin lähestymistavoissa. Ranska ja Italia ovat hankkineet yhteishankkeina Horizon- ja FREMM -fregatit. Silti Italian aluksissa on selvästi panostettu enemmän korkealla olevaan tutkaan ja jytäkkään tykistöön, Ranskan aluksissa taas häiveeseen ja ECM-järjestelmiin.

Edit: En tiedä kertooko nuo erot enemmän kansanluonteesta, eri maiden laivastojen erilaisesta roolista vai kotimaisen aseteollisuuden tukemista.
 
Viimeksi muokattu:
Jo 80 luvun Tom Clamcyn kirjoissa sukellusveneet nostivat pinnalle antennin jolla tunnistivat erilaisia aktiivisia tutkia. Noista ajoista on 30 vuotta ja luulisi tekniikan kehittyneen ja ennenkaikkea tilan tarpeen pienentyneen huomattavasti.
No 80luvun suurvaltojen sukellusveneet oli jättiläisiä verrattuna Haminaan. Jopa ruotsalaisten nykyinen Gotlanti on pidempi ja vain hieman kapoosempi. Kyllähän noihin asentelee vaikka mitä jos ruuheen vertaa.


LZY30N1.jpg
Hamina on lyhyempi kuin tuo losharik.
 
Aurajokirantaan 26 sota-alusta loppuviikoksi – Suomi johtaa 4 000 sotilaan harjoitusta
Turun Aurajokirantaan kiinnittyy viikon lopulla useita eri maiden sota-aluksia, kun Suomen merivoimen johtama Northern Coasts 18 -harjoitus alkaa. Yhteensä 26 alusta kiinnittyy jokirantaan. Näistä kaksi on kotimaisia. Muiden alusten kotimaat ovat Belgia, Saksa, Latvia, Liettua, Puola, Ruotsi, Viro ja Tanska. Yleisö voi tutustua joihinkin aluksiin lauantaina ja sunnuntaina. Merivoimien esikunnan tiedottajan Markus Malilan mukaan vielä ei ole selvillä, mihin aluksiin yleisölle on pääsy.
Alukset poistuvat merelle harjoittelemaan ensi viikon maanantaina.
Harjoitukseen osallistuu noin 4 000 sotilasta sekä kymmeniä pinta- ja ilma-aluksia. Aluksia saapuu harjoitukseen 13 eri valtiosta eli Suomen lisäksi Ruotsista, Tanskasta, Belgiasta, Italiasta, Alankomaista, Kanadasta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Puolasta, Saksasta ja Yhdysvalloista.
Kolmivaiheisen harjoituksen kaikissa osissa toiminta on vilkasta Varsinais-Suomessa, ja muut alueet ovat Selkämeri, Suomenlahti ja pohjoinen Itämeri.
Northern Coasts on Saksan omistama ja Itämerellä vakiintunut harjoitus. Suomi on johtanut harjoitusta kahdesti aiemmin ja osallistunut vuosittain vuodesta 2007 järjestettyyn harjoitukseen.

Todennäköisesti ei mitään mielenkiintoista ole tarjolla. Samat mitkä täällä jo moneen otteeseen totuttu näkemään. Ei kannata edes vaivautua. Helsinkiin menee tätä nykyä kaikki isot sotalaivat poikkeuksetta. 90 luvulla asiat olivat vielä toisin.
 
Osaavatko palstan merimiehet sanoa että liittyvätkö nuo pitkulaiset sensorit (mastoon upotettu ja isompi tutkan yläpuolella) ECM systeemeihin vai ovatko kenties tutkia? Kaikki muut levyt, erittäin pienetkin, taitavat olla ns tavallisia tutkia.
PBi2Anj.jpg
 
Onhan noita häirintäjärjestelmiä ohjusveneisiin verrattuna huomattavasti pienemmissä ja kevyemmissä lentovehkeissäkin?
 
Israelin Sa'ar 3 (poistettu käytöstä), Sa'ar 4 ja Sa'ar 4.5 ohjusveneissä on ECM-laitteisto eli häirintäjärjestelmä.

Sa'ar 3:

https://www.forecastinternational.com/archive/disp_old_pdf.cfm?ARC_ID=715

Newton Alpha is intended for use on fast-attack craft of up to 600 tons and including one ELT-211, one ELT-318 or ELT-521, and one ELT-828. This system is believed to be produced by the Israeli Elta company under the designation MN-53.

ELT-318 continuous wave noise jammer, the ELT-521 deception jammer and the ELT-211 ESM equipment. ELT-828 stabilized mushroom antennas.

Sa'ar 4 ja Sa'ar 4.5:

http://www.navalanalyses.com/2017/04/saar-45-hetz-class-fast-attack-craft-of.html

NS-9005PR MBAT

The electronic countermeasure (ECM) system that is capable of jamming and deceiving threats simultaneously in different directions, is the Rafael Digital SHARK. The system is comprised of a modern digital receiver, sophisticated DRFM based technique generators and trackers and integrated Multi-Beam Array Transmitter (MBAT). Employing the MBAT for simultaneous coincidence jamming, high transmitting power and fast beam switching, Digital SHARK sets new standards in naval ECM. This system enables the ship’s EW suite to support appropriate defensive response against all types of airborne radars, surface radars and missile seekers. Two MBATs covering 360º in azimuth, enable immediate positioning of a transmitting beam with very high effective radiated power (ERP). The Shark easily interfaces with Rafael’s C-Pearl electronic support measures (ESM) and other on-board combat and data systems. The C-Pearl-DV ESM is integrated with Digital Shark ECM system for a complete EW Suite which I might guess here, it is called SEWS-DV, a suite designed for both ESM and ECM applications. It enables automatic detection, data measurement and identification of threats. A single small antenna array handles both instantaneous frequency measurement and instantaneous direction finding with common multiple channel digital receivers. This unprecedented combination yields very high probability of intercept at full dynamic range and frequency coverage with excellent frequency filtering. Using a high performance digital receiver, the ESM system is immune to interfering signals.
 
Osaavatko palstan merimiehet sanoa että liittyvätkö nuo pitkulaiset sensorit (mastoon upotettu ja isompi tutkan yläpuolella) ECM systeemeihin vai ovatko kenties tutkia? Kaikki muut levyt, erittäin pienetkin, taitavat olla ns tavallisia tutkia.
PBi2Anj.jpg

Jostain syystä palstan spesialistit loistavat poissaolollaan kun näitä arvuutellaan. Tämä tarkoittaa että saan saaristolaivurin pätevyydellä veikata tietämättä asiasta oikeasti mitään. Voisivatko nuo pitkulaiset olla vaikka jotain omakonetunnistusjärjestelmiä tai datalinkkien antenneja? Varma ECM-järjestelmän osa on tuo leveämpi lieriö ylhäällä. Isompi levy integroidussa mastossa voisi olla vaikka tulenjohtotutka ja muut pienemmät levyt viestijärjestelmän antenneja. Tai sitten ei.
 
Back
Top