Merivoimien kehitysnäkymät

CEA:n Ceafar(aesa-tutka) ja Ceamount (x-alueen valaisututka ESSM:lle) ovat jo integroituna 9LV Mk4 taistelunjohtojärjestelmään, ja palvelukäytössä Australian merivoimissa. Eli em kokonaisuus olisi varsin looginen ja riskitön vaihtoehto. Joku kilpailijoista saattaisi sisällyttää myös Elta:n Mfstar-tutkan tarjoamaansa taistelujärjestelmään.
Todennäköisesti liian iso ja Brittien selvitys CEA:n sopivuudesta pienempään alusluokkaan on pahasti kesken. Joten puoliheijarin saa antaa rauhassa laskea tämän osalta.

4000 tn Belh@rrasta myös potentiaalinen Thales STIR. Päiväuniosastoon toki.
https://navaltoday.com/2018/12/11/french-navy-frigates-to-feature-thales-stir-radars/
 
Todennäköisesti liian iso ja Brittien selvitys CEA:n sopivuudesta pienempään alusluokkaan on pahasti kesken. Joten puoliheijarin saa antaa rauhassa laskea tämän osalta.

4000 tn Belh@rrasta myös potentiaalinen Thales STIR. Päiväuniosastoon toki.
https://navaltoday.com/2018/12/11/french-navy-frigates-to-feature-thales-stir-radars/

Kyllä se CEROS 200 saa meille luvan riittää. STIR:n isommasta antennista ja 512 km mittausetäisyydestä ei varmaan ole mainittavaa hyötyä, kun aseistus on ESSM-luokkaa...
 
Kyllä se CEROS 200 saa meille luvan riittää. STIR:n isommasta antennista ja 512 km mittausetäisyydestä ei varmaan ole mainittavaa hyötyä, kun aseistus on ESSM-luokkaa...

Ja Ceros on sikälikin houkutteleva että niitä on jo ainakin 10kol olemassa.
 
Suomen merivoimien tärkeimpiin tehtäviin on lisätty kauppamerenkulun turvaaminen. Millaista tuo toiminta tulevaisuudessa olisi? Esitän oman veikkauksen:
Gävlestä lähtee Poriin kerran vuorokaudessa 50 aluksen saattue 2ms tapaisessa boxi muodostelmassa. Saattuetta suojaa 4 Pohjanmaa-luokan alusta, yksi joka kulmassa, tai yksi joka sivulla. Tai, mahdollisesti, yksi koilis-kulmassa, yksi lounais-kulmassa (jolloin sonarit peittävät koko alueen), ja 2 hunter-killer teamina valmiina tuhoamaan löydettyjä sukellusveneitä, tai torjumaan ilmauhkaa.
Sukellusveneuhasta ei tarvitse Pohjanlahdella juuri välittää vähäisen merensyvyyden takia, joten ASW-helikoptereita ei tarvita. Sen sijaan ilmauhka on varteenotettava, ja koska ESSM:in kantama on vain 40km, ilmassa partioi 2-4 hävittäjää valmiina ampumaan alas ohjuksia lähettävät Su-34 ja Backfire koneet. ESSM:lla ammutaan alas vain meritorjunta ohjuksia, koska yksikään lentokone ei viitsi tulla niiden kantamalle.
Kuinka lähellä tällainen kuvaus saattuetoiminnasta olisi todellista sodankuvaa teidän mielestänne? Mitkä ovat virhepäätelmiä?
 
Enemmänkin 4-6 kauppa-alusta kerrallaan joita suojaa 1 korvetti.

Ei riitä satamien kapasiteetti mihinkään Saattue Muurmanskiin-juttuihin. Niitä voi kyllä mennä useampia eri satamiin, Oulu, Pori, Rauma, Kokkola tms.

Tuossa osviittaa:

http://www.satamaliitto.fi/fin/tilastot/
 
Tuo satamainfra on osa-alue jossa pitää pohtia erilaisia alustyyppejä ja satamainfran kriisiajan laajennusmahdollisuuksia. Ro-ro -alus voi purkaa lastinsa karkeasti mille tahansa riittävän kantavalle laiturille jolle on riittävän syvä väylä. Tarvittaessa mahdollisuuksia moninkertaistaa ponttoonikaluston käyttö (eli purkauslaiturina toimii ponttooni) jolloin riittää, että syväys riittää ponttoonilaiturin päähän. Toki, jos aikaa on ja merenkäynti sallii, purku voidaan tehdä ponttoonille / pienemmälle lautalle joka sitten ajetaan sopivaan paikkaan. Talvella taas purku voidaan tehdä ääritapauksessa riittävän kantavalle jäälle.

Konttialukset ja erilainen irtorahti taas vaatii sopivaa siirrettävää nosturikalustoa, jota tulisi olla jonkinlaisella varausjärjestelyllä olemassa satamien sabotaasia, ilmaiskuja ym. ajatellen. Tai sopivan työaluksen, jolla on nosturi, käyttöä. Ellei sitten aluksella itsellään ole nostureita, tosin näitä löytyy lähinnä erilaisilta kehitysmaihin liikennöivältä kalustolta.

Summa summarum, tuo on aihepiiri joka vaatisi jälleen kerran jonkinlaista varautumista ponttoonikaluston, nosturien ja mahdollisesti laivoihin asennettavien nosturien rahallisen tuen muodossa. Näin amatöörin näkökulmasta. Teoreettisesti halvin, toki berneröitävissä oleva tapa, olisi tehdä jonkinlaisia varautumissopimuksia yksityisten yritysten kanssa jolloin kalustoa voisi käyttä normaalioloissa erilaiseen kaupalliseen toimintaan työaluksina ym.

Tässä esimerkki brittien Mexeflote -kalustosta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mexeflote

https://www.thinkdefence.co.uk/2010/01/what-is-a-mexeflote/

thumbnail-by-url.json


Erilaisia siirrettäviä konttinostureita (joita jo toki satamissa näkyykin)

https://www.konecranes.com/equipment/mobile-harbor-cranes
 
Viimeksi muokattu:
Suomen merivoimien tärkeimpiin tehtäviin on lisätty kauppamerenkulun turvaaminen. Millaista tuo toiminta tulevaisuudessa olisi? Esitän oman veikkauksen:
Gävlestä lähtee Poriin kerran vuorokaudessa 50 aluksen saattue 2ms tapaisessa boxi muodostelmassa. Saattuetta suojaa 4 Pohjanmaa-luokan alusta, yksi joka kulmassa, tai yksi joka sivulla. Tai, mahdollisesti, yksi koilis-kulmassa, yksi lounais-kulmassa (jolloin sonarit peittävät koko alueen), ja 2 hunter-killer teamina valmiina tuhoamaan löydettyjä sukellusveneitä, tai torjumaan ilmauhkaa.
Sukellusveneuhasta ei tarvitse Pohjanlahdella juuri välittää vähäisen merensyvyyden takia, joten ASW-helikoptereita ei tarvita. Sen sijaan ilmauhka on varteenotettava, ja koska ESSM:in kantama on vain 40km, ilmassa partioi 2-4 hävittäjää valmiina ampumaan alas ohjuksia lähettävät Su-34 ja Backfire koneet. ESSM:lla ammutaan alas vain meritorjunta ohjuksia, koska yksikään lentokone ei viitsi tulla niiden kantamalle.
Kuinka lähellä tällainen kuvaus saattuetoiminnasta olisi todellista sodankuvaa teidän mielestänne? Mitkä ovat virhepäätelmiä?

Todennäköisesti yksi tai kaksi Pohjanmaata olisi sidottu Ahvenanmaan suunnalle toimimaan etuvartioasemina etelästä tulevaa ilma- ja sukellusveneuhkaa vastaan Hamina-luokan tukemana. Sukellusveneitä ei varmasti aiota päästää Pohjanlahdelle asti. Tämä jättäisi kaksi tai kolme monitoimialusta saattuesuojaukseen Pohjanlahdelle, jossa niiden tehtävänä olisi torjua ulkokuoren lävitse päässeet meritorjuntaohjukset.
 
Ahvenanmaan pohjoispuolella on lukuisia satamia, jotka voivat toimia.

Turku alkaa sitten olla siinä ja siinä.

Suomenlahdelle ei kyllä ole mitään asiaa kauppalaivoilla, jos ollaan aktiivisesti sodassa.

Sitten jonkinverran rekkoja Torniosta ja ehken Norjastakin.
 
Yleispätevänä nyrkkisääntönä, jos uhka on jotain muuta kuin kiväärikaliiperinen ase ja suojattava kohde on jotain muuta kuin yksi henkilö, kohteen vierestä ei yleensä suojaa yhtään mitään.

Simppeli setti millä suojaamista voi kuutioida: Määritä suojattava kohde. Määritä uhka ja sen tehokas ampumaetäisyys. Piirrä suojattavan kohteen ympärille suunnikas joka on ampumaetäisyyden päässä.

Tämän jälkeen ryhmittele omat suorituskyvyt siten että voit tuhota uhan suunnikkaan ulkopuolelta. Jos suorituskykyjä ei ole tarpeeksi, päätä mitkä suunnat ovat uhkaavimpia ja toimi sen mukaisesti.
 
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005094832.html

Merivoimat hakee uutta asetta, jossa ”vain mielikuvitus on rajana” – erikoinen tietopyyntö herätti kummastusta
Merivoimat antaa asevalmistajille mahdollisuuden tarjota omia ratkaisujaan.
..

Ahh, nyt visiot valloilleen!

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2017-003003

"Finnish Defence Forces Logistics Command (FDF LOGCOM) is planning to procure a Littoral Engagement Weapon System (LEWS) in order to enforce the organic combat support for amphibious troops, to complement the existing coastal missile system (CMS) and partially replace mobile coastal artillery units."
Tuli nyt vain tästä mieleen, että miten tähän tehtävään sopisi MD500/OH-6, aseistettuna RO 06/Spike ER:llä? Kopterihan on sotilaskopteriksi halpa ja lisäksi helppo lentää, ja sen avulla painopisteen vaihto olisi vielä nopeampaa kuin rannikkojoukkojen ohjusmiehiä käyttämällä. Tarvittaessa MD500:aanhan saa myös 70 mm rakettikasetit, jolla rannikkojääkäreiden tukeminen voisi hyvin onnistua. Omassa saaristossa ei olisi myöskään vaarana joutua naapurin tehokkaan taktisen ja operatiivisen ilmatorjunnan maaliksi, muuten kuin Iglan ohjuksille, jolloin MD500:n moderneimpia taisteluhelikoptereita huonompi suorituskyky ei olisi lainkaan samanlainen ongelma, kuin itärajalla.

Huoltojärjestelmä MD500:llehan meillä onkin jo (tosin Maavoimien puolella), joten sekään ei tuottaisi kovin isoja ongelmia.
 
Ahvenanmaan pohjoispuolella on lukuisia satamia, jotka voivat toimia.

Turku alkaa sitten olla siinä ja siinä.

Suomenlahdelle ei kyllä ole mitään asiaa kauppalaivoilla, jos ollaan aktiivisesti sodassa.

Sitten jonkinverran rekkoja Torniosta ja ehken Norjastakin.
Ei välttämättä.
Siinä missä USA saattoi vain seurata vierestä Neuvostoliiton suojaamia saattueita jotka veivät materiaa Pohjois-Vietnamiin voi olla vastaavasti tilanne jossa Naton suojaama saattue voi kulkea venäläisten nenän alla suoraan Kotkaan.
 
Tuli nyt vain tästä mieleen, että miten tähän tehtävään sopisi MD500/OH-6, aseistettuna RO 06/Spike ER:llä? Kopterihan on sotilaskopteriksi halpa ja lisäksi helppo lentää, ja sen avulla painopisteen vaihto olisi vielä nopeampaa kuin rannikkojoukkojen ohjusmiehiä käyttämällä. Tarvittaessa MD500:aanhan saa myös 70 mm rakettikasetit, jolla rannikkojääkäreiden tukeminen voisi hyvin onnistua. Omassa saaristossa ei olisi myöskään vaarana joutua naapurin tehokkaan taktisen ja operatiivisen ilmatorjunnan maaliksi, muuten kuin Iglan ohjuksille, jolloin MD500:n moderneimpia taisteluhelikoptereita huonompi suorituskyky ei olisi lainkaan samanlainen ongelma, kuin itärajalla.

Huoltojärjestelmä MD500:llehan meillä onkin jo (tosin Maavoimien puolella), joten sekään ei tuottaisi kovin isoja ongelmia.

Tuon tyyppinen helikopterien käyttö edellyttäisi Merivoimien sisällä painotusten muuttamista laivaston ja rannikkojoukkojen välillä. En usko että moiseen muutokseen on valmiutta tai kiinnostusta.
 
Ei välttämättä.
Siinä missä USA saattoi vain seurata vierestä Neuvostoliiton suojaamia saattueita jotka veivät materiaa Pohjois-Vietnamiin voi olla vastaavasti tilanne jossa Naton suojaama saattue voi kulkea venäläisten nenän alla suoraan Kotkaan.

Missäs vaiheessa ajattelet että NATO suojaa Suomen merenkulkua Suomenlahdella?

Aika optimistinen olet. Ihan liian kiire niillä on Baltiassa jos paska on osunut tuulettimeen.
 
Missäs vaiheessa ajattelet että NATO suojaa Suomen merenkulkua Suomenlahdella?

Aika optimistinen olet. Ihan liian kiire niillä on Baltiassa jos paska on osunut tuulettimeen.

Mun mielestä optimismia on kuvitella että Iivana hajauttaisi voimiaan kahteen suuntaan yhtäaikaa ja että se luovuttaisi edullisen voimasuhteen Suomen suunnalla käydäkseen samanaikaisesti itseään 10 kertaa voimakkaamman liittouman kimppuun toisella suunnalla.
 
Mun mielestä optimismia on kuvitella että Iivana hajauttaisi voimiaan kahteen suuntaan yhtäaikaa ja että se luovuttaisi edullisen voimasuhteen Suomen suunnalla käydäkseen samanaikaisesti itseään 10 kertaa voimakkaamman liittouman kimppuun toisella suunnalla.

Eli NATO haluaisi liittyä sotilaallisesti kisaan jos ei ole siinä jo mukana. Voi herran jestas sentään. Mutta tietysti tuollaisia harhanäkyjä voi ihmisillä olla.
 
Back
Top