Merivoimien kehitysnäkymät

Sinähän huumoriveikko olet. Ettäkö merivoimissa olisi lähdetty liikkeelle hattu kourassa ja vaatimattomin tavoittein? :ROFLMAO: Sitten taivaasta tupsahti rahaa LV2020:n varustamiseksi ESSM:llä? Uskoo, ken tahtoo...

Realistisempi skenaario on, että rahat loppuivat ja päätettiin niistää Haminoiden uusista ilmatorjuntaohjuksista.


Tuossa on 12.4.2018 päivätty juttu, josta käy ilmi, että Suomella on haussa 40 km kantaman ilmatorjuntaohjus.


Tässä taas on Reserviläisen 26.5.2018 päivätty juttu, jonka mukaan Umkhonto säilyy Haminoilla.


Ehkä pikemminkin niin että alkujaan haviteltiin esimerkiksi Umkhonton kehittyneempää versiota kaikille kahdeksalle alukselle. Sitten pakitettiin ohjusveneiden puolella jotta saatiin varoja vapautettua korveteille. Ehkä juuri Block 1 oli se taikasana joka vanhan Umkhonton kanssa jatkamisen ohella teki kokonaisuuden mahdolliseksi?

Ja Umkhonto-päätös oli siis jo tehty jo helmikuussa 2018 kuten tuossa edellä osoitin.
 
Hinta on osa sitä laatua. Jos on tiedossa/julkista noiden osalta joku heikkous kantaman lisäksi niin olisko siitä lisätietoja? Toki yleiset ip-ohjusten heikkoudet tiedetään. Mutta siis semmoisia, jotka koskee nimenomaan Umkhotoa?

Aiemmassa keskustelussa Lurker mainitsi uhkakuvan muutoksen. Ja onhan Umkhonto julkitiedon mukaan hidaskulkuinen, vain Mach 2. Esimerkiksi saattuesuojauksessa ilmatorjuntaohjukselle voi tulla kiire ehtiä suojattavan aluksen ja lähestyvän meritorjuntaohjuksen väliin.

Tai sitten kyse on niin yksinkertaisesta asiasta kuin uhan muutoksesta. Mikä oli kustannustehokasta 15 vuotta sitten ei välttämättä ole kustannustehokasta nyt koska suhteellinen tehokkuus laskee vastustajan kehittyessä. Voidaan ajatella että Umkhonton palvelusvuosina 2004-202? suurin uhka on ollut Su-24 valitulla aseella sekä vanhemman sukupolven pintatorjuntaohjukset. Seuraaja palvelee sitten n. 2021-2035, jolloin uhka onkin ehkä Su-34/35 eri aseilla ja tuoreemmat pintatorjuntaohjukset.
 
@Teräsvilla ongelma ei ole se, ketkä Umkhonton kehittivät, vaan se, ketkä sitä kehittävät/ylläpitävät tulevaisuudessa. Etelä-Afrikassa on..noh.. pätevyys jää siellä rotu"tasa"-arvon jalkoihin nykyään, käänteinen apartheid, kaikki menee helvettiin. Eli ongelma ei ole historia, vaan tulevaisuus, ja merivoimat tietävät sen, siksi nykyisiä ylläpidetään vielä hetki, mutta korvaavat ovat ihan muualta.
 
@Teräsvilla ongelma ei ole se, ketkä Umkhonton kehittivät, vaan se, ketkä sitä kehittävät/ylläpitävät tulevaisuudessa. Etelä-Afrikassa on..noh.. pätevyys jää siellä rotu"tasa"-arvon jalkoihin nykyään, käänteinen apartheid, kaikki menee helvettiin. Eli ongelma ei ole historia, vaan tulevaisuus, ja merivoimat tietävät sen, siksi nykyisiä ylläpidetään vielä hetki, mutta korvaavat ovat ihan muualta.

Muistaakseni noille Umkhontoille on ennustettu elinkaaren päättymistä joskus 20-luvun lopulla. Mitäköhän sitten, kun aika jättää? Uutta ohjusta vai Sergei takakannelle? Vaiko HX:n käyttökulujen takia alukset myyntiin johonkin pieneen ja köyhään Nato-maahan? (I am thinking of Croatia and Estonia...)
 
Muistaakseni noille Umkhontoille on ennustettu elinkaaren päättymistä joskus 20-luvun lopulla. Mitäköhän sitten, kun aika jättää? Uutta ohjusta vai Sergei takakannelle? Vaiko HX:n käyttökulujen takia alukset myyntiin johonkin pieneen ja köyhään Nato-maahan? (I am thinking of Croatia and Estonia...)

Samalla tavallahan Rauma-luokalla päätettiin pärjätä ilman it-ohjuksia viimeiset vuodet.
 
Samalla tavallahan Rauma-luokalla päätettiin pärjätä ilman it-ohjuksia viimeiset vuodet.

Niin, eihän ympäröivä maailma kehity tässä välillä kuin sellaiset ~15 vuotta... eikä Hamina-luokka ole muutenkaan yhtään kalliimpi kuin Rauma-luokka...
 
@Teräsvilla ongelma ei ole se, ketkä Umkhonton kehittivät, vaan se, ketkä sitä kehittävät/ylläpitävät tulevaisuudessa. Etelä-Afrikassa on..noh.. pätevyys jää siellä rotu"tasa"-arvon jalkoihin nykyään, käänteinen apartheid, kaikki menee helvettiin. Eli ongelma ei ole historia, vaan tulevaisuus, ja merivoimat tietävät sen, siksi nykyisiä ylläpidetään vielä hetki, mutta korvaavat ovat ihan muualta.
E-Afrikan tilanne on tiedossa ja vielä pahempaa siellä taitaa olla edessä. Se ei kuitenkaan nyt suoraan heijastu siihen miten ohjus pärjää kun se päästetään irti. Se taitaa kuitenkin olla vielä hetken hinta-laatusuhteeltaan erinomainen osa Haminoiden kykyä. Visbyillä ei ole mitään ja ne ovat varmasti potentiaalisen Vihollisen mielestä huomattavasti lihavampia maaleja.
 
Niin, eihän ympäröivä maailma kehity tässä välillä kuin sellaiset ~15 vuotta... eikä Hamina-luokka ole muutenkaan yhtään kalliimpi kuin Rauma-luokka...

Rahoitus asettaa reunaehtoja. Järkevää se ei välttämättä ole kuin taloudellisesti. Ei kuitenkaan ole realismia että haudan partaalla horjuviin paatteihin alettaisiin muutaman vuoden tarpeiksi päivittää viimeisintä avaruusteknologiaa. Tuo olisi kuitenkin iso remontti kun ohjusveneillä ei ole mitään yleispäteviä ohjuslaukaisimia. Kyllä fokus tuossa vaiheessa on jo Haminat ja Pansiot korvaavassa kevyessä monitoimialusluokassa
 
E-Afrikan tilanne on tiedossa ja vielä pahempaa siellä taitaa olla edessä. Se ei kuitenkaan nyt suoraan heijastu siihen miten ohjus pärjää kun se päästetään irti. Se taitaa kuitenkin olla vielä hetken hinta-laatusuhteeltaan erinomainen osa Haminoiden kykyä. Visbyillä ei ole mitään ja ne ovat varmasti potentiaalisen Vihollisen mielestä huomattavasti lihavampia maaleja.

Mitä väliä Visbyillä on, jos Venäjä hyökkää Suomea vastaan eikä Ruotsia?
 
Katanpäillä lienee myös kykyä osallistua jahtiin. Niissä on myös räjähdyksiä kestävät rungot ja kyky liikkua hitaasti ja hiljaa etsinnässä, koska ne on suunniteltu akustiset omainaisuudet mielessä.
Torpedot niissä edes olisi plussaa. Hekoista edes parissa voisi olla hyvä mahdollisuus dippaavan sonarin käyttöön, koska hekolla siirtyy nopeasti vekkulan havaitseman s-veneen viereen, paljon nopeammin kuin päivystysaluksilla.

Unohdat saattuetehtävät avomerellä. Ei aina olla käpertyneenä saariston suojaan odottamassa vanjaa. Alukset kulkevat ja kauppa käy kiristyneessäkin tilanteessa. Avomerellä voidaan joutua s-veneen väijyttämäksi suuremmalla todennäköisyydellä. Asroc on hypoteettinen, kuten sanoin jo eikä siihen kannata jäädä kiinni jankkaamaan.

Sensijaan Tp 47 käyttö ja tehokkuus pitäisi maksimoida kun se kerran hankitaan. Ei parin hekon varustaminen ripustimilla ja sonarilla tai parin Katanpään modifiointi voi olla kansantaloudellisesti mahdoton tehtävä. Saattueessa esimerkiksi pitäisi olla enemmän kuin 2 alusta s-veneitä etsimään ja tuhoamaan, koska saattue ei voi pysähtyä ja sitä pitää suojata kokoajan ilmasta ja pinnalta myös.

Katanpäät ovat varmasti käyttökelpoisia vedenalaisia kohteita paikannettaessa. Ovat kuitenkin niin hitaita että mihinkään saattohommiin niistä ei ole. Niiden huippunopeus ei kuitenkaan ole kuin 12-13 solmua.
 
Rahoitus asettaa reunaehtoja. Järkevää se ei välttämättä ole kuin taloudellisesti. Ei kuitenkaan ole realismia että haudan partaalla horjuviin paatteihin alettaisiin päivittää viimeisintä avaruusteknologiaa. Kyllä fokus tuossa vaiheessa on jo Haminat ja Pansiot korvaavassa kevyessä monitoimialusluokassa

Kun Pohjanmaiden taistelujärjestelmä tulee todennäköisesti Saabilta, kuten Haminoidenkin, niin Umkhontojen korvaaminen ESSM:llä ei tuottane kohtuuttomia kuluja. Laukaisimia voi ehkä käyttää korvaavassa monitoimialusluokassa ja vähintäänkin ohjukset voidaan jatkokäyttää Pohjanmailla.

Siinä varmaan olet oikeassa, että raha tulee olemaan tiukassa. LV2020, HX, maavoimien tarpeet...
 
Se auttaa myös että Tp47 kykenee käytännössä LOAL toimintaan. Saattue saa havainnon uhasta, laukaistaan torpedot arvioituun suuntimaan, kuljetus Ruotsista lyö propellit täysille kohti Raumaa, tp47:t jäävät miniminopeudella etsimään kohdettaan. Pakottavat näin sukellusveneen itämeren pohjaan makaamaan hiljaa, kunnes saattue on mennyt ohitse ja torpedojen ajoaine loppuu. Silloin torpedot maksoivat itsensä tuhoamatta kohdetta, kun elintärkeä ammus tms kuljetus pääsi Suomen satamaan ja kohti itää.
 
Kun Pohjanmaiden taistelujärjestelmä tulee todennäköisesti Saabilta, kuten Haminoidenkin, niin Umkhontojen korvaaminen ESSM:llä ei tuottane kohtuuttomia kuluja. Laukaisimia voi ehkä käyttää korvaavassa monitoimialusluokassa ja vähintäänkin ohjukset voidaan jatkokäyttää Pohjanmailla.

Siinä varmaan olet oikeassa, että raha tulee olemaan tiukassa. LV2020, HX, maavoimien tarpeet...

Jos on rahaa niin teknisesti löytyy mahdollisuuksia. Ennakoiva hankinta seuraavaa alusluokkaa varten olisi tosiaan yksi mahdollisuus. Arvaan että mahdollinen päivitysraha käytettäisiin kuitenkin "Umkhonton suorituskyvyn korvaamiseen" ja hommattaisiin mieluummin korveteille toinen satsi ESSM-ohjuksia.
 
Jos sitten mennään LV2040:een, jolla korvataan Haminat ja Pansiot, ehkä jopa Katanpäät... Niin itse asiassa Damenilla on jo sellainen valikoimissa, se on jo valmiiksi merivoimien päätoimialueella ja se on jo valmiiksi Paseilla varustettu!

31188


Vakavasti, tuo Landing Ship Transport 80 vaikuttaa aika mukavalta. Voidaan ajaa rantaan ja laskea esim. panssarikomppania rampilta rantahiekalle. Autokansi on läpiajettava, kannelta taas löytyy nosturi ja tilaa esim. kahdelle maihinnousuveneelle. Perästä löytyy myös helikopterikansi. 450-600 tonnia hyötykuormaa, 80 metriä pituutta, leveyttä 14 metriä ja syväys 2,9-4,0 metriä. Nopeus on vähän pienenpuoleinen, 16 solmua, mutta ehkä se riittää "kapasiteettien tukikohdalle". Toimintamatka on 2000 meripeninkulmaa.

Valmistaja mainostaa alusta ensisijaisesti maihinnousuoperaatioihin sekä siirtoihin ja kuljetuksiin. Toissijaisiksi rooleiksi mainitaan turvallisuusoperaatiot merellä, humanitaarinen apu, katastrofiapu, etsintä ja pelastus, operaation johtaminen, miinantorjunta ja vedenalainen kartoitus.

Tässä on Suomenkin merivoimien tulevaisuus! :love:
 
Jos sitten mennään LV2040:een, jolla korvataan Haminat ja Pansiot, ehkä jopa Katanpäät... Niin itse asiassa Damenilla on jo sellainen valikoimissa, se on jo valmiiksi merivoimien päätoimialueella ja se on jo valmiiksi Paseilla varustettu!

Katso liite: 31188


Vakavasti, tuo Landing Ship Transport 80 vaikuttaa aika mukavalta. Voidaan ajaa rantaan ja laskea esim. panssarikomppania rampilta rantahiekalle. Autokansi on läpiajettava, kannelta taas löytyy nosturi ja tilaa esim. kahdelle maihinnousuveneelle. Perästä löytyy myös helikopterikansi. 450-600 tonnia hyötykuormaa, 80 metriä pituutta, leveyttä 14 metriä ja syväys 2,9-4,0 metriä. Nopeus on vähän pienenpuoleinen, 16 solmua, mutta ehkä se riittää "kapasiteettien tukikohdalle". Toimintamatka on 2000 meripeninkulmaa.

Valmistaja mainostaa alusta ensisijaisesti maihinnousuoperaatioihin sekä siirtoihin ja kuljetuksiin. Toissijaisiksi rooleiksi mainitaan turvallisuusoperaatiot merellä, humanitaarinen apu, katastrofiapu, etsintä ja pelastus, operaation johtaminen, miinantorjunta ja vedenalainen kartoitus.

Tässä on Suomenkin merivoimien tulevaisuus! :love:
Minne meinasit niitä maihinnousuja tehdä?
 
Minne meinasit niitä maihinnousuja tehdä?

Vaikkapa foorumin kestosuosikki Ahvenanmaalle. Tai liittolaisten tueksi jonnekin muuallekin, mistä sitä ikinä tietää, miten kv-suhteet kehittyvät.
 
Ja kun Venäjä hyökkää vaan meitä vastaan niin me muutetaan Merivoimien vähätkin taistelualukset saaristolosseiksi tukemaan muita ihan vaan etteivät harmistuisi? La Lossataan pari Pasia sitten tukemaan isäntämaan itsetuntoa?
 
Muistaakseni noille Umkhontoille on ennustettu elinkaaren päättymistä joskus 20-luvun lopulla. Mitäköhän sitten, kun aika jättää? Uutta ohjusta vai Sergei takakannelle? Vaiko HX:n käyttökulujen takia alukset myyntiin johonkin pieneen ja köyhään Nato-maahan? (I am thinking of Croatia and Estonia...)

SERGEI! SERGEI! ;)
 
Back
Top