Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Taistelukärjet on suunniteltu läpäisemään enemmän tai vähemmän. Se räjähde ohjuksen sisällä on tyypillisesti kapseloitu jonkinlaiseen metallikuoreen niin, että se menee läpi laivan kyljestä eikä vain lässähdä siihen kylkeen kuin panssarivaunun HESH-ammus. Tietenkään se ei ole läpäisijänä esimerkiksi panssarivaunun nuoliammukseen verrattavissa, mutta kyse ei ole vain taistelukärjen kyvystä läpäistä RHA:ta. Kyse on myös panssaroinnin rakenteesta, panssarointi ei saa pettää panssarilevyjen liitoskohdasta, kun meritorjuntaohjus tärähtää siihen valtavalla liike-energiallaan. Nopealla kalkulaatiolla esim. aika perus NSM (kevyt ja alisooninen) siirtää jo about saman verran energiaa kohteeseensa kuin 120 mm nuoliammus. Mitä tapahtuu, kun mennään raskaampiin ja nopeampiin ohjuksiin (esim. Brahmos)?

Katso liite: 69991

Lisäksi, jos joku ottaisi käyttöön panssarilaivat, niin ohjuksissa vain vaihdettaisiin taistelukärkiä. Jenkkien tuskin tarvitsisi tehdä sitäkään - LRASM:ssä on JASSM:n taistelukärki, WDU-42/B, joka on nimenomaan suunniteltu läpäisemään kovetettuja maaleja.
"Jonkinlaiseen metallikuoreen". Ymmärrätkö sinä nyt ollenkaan, että "jonkinlainen metallikuori" ei riitä edes 100 mm panssarin läpäisemiseen. Ja tuo energiavertauskin menee aivan metsään, kun et huomioi mille alalle se energia kohdistuu nuoliammus vs. ohjus, jonka läpimitta on esimerkiksi 500 mm (RBS-15). Lisäksi ohjuksessa nokka-osa on varattu sensoreille, ja panssariin osuessaan se absorboi osan em. energiasta.

Ja "kovetettu maali" on ihan muuta kuin panssaroitu maali.
 
Rantojen mies on täälläkin vaatinut merivoimien kehittämistä miehittämättömien laitteiden hankkimiseen, niin pinnan alle, pinnalle, kuin ilmaan. Näiden lisäksi suvet hankintaan, kykyä vaikuttaa rannalta ja venekalustoa paljon lisää,. Isoja tst-aluksia ei tarvita.

Mielestäni Ukrainan sota antaa aihetta lisätä tästä mölyä ja nostaa näin omaa häntää.
No Ukrainahan ei nimenomaan hallitse aluevesiään kuin rajallisen matkan sieltä rannalta. Mikään miehittämätön alusrypäs tai ohjukset eivät estä merisaartoa, jonka venäjä halutessaan voi julistaa.
Pelkillä miinoilla ei voida suojata myöskään kauppamerenkulkua vihollisen sukellusveneiltä, vaan siihen tarvitaan suto-aluksia.

Voimaa pitää olla edes jonkin verran merellä ja samoin ilmatilan hallinnassa että oman merialueen käyttö voidaan kiistää. Nyt Ukraina ei tätä hallitse, koska sillä ei ole kumpikaan näistä puolustushaaroista ajanmukainen.

Kyllä opit on osittain päinvastoin kuin väität. USV:t ja UUV:t on tärkeitä kyllä, mutta eivät ole kuin avustavia järjestelmiä, eikä niillä tee avomerellä paljoakaan jos ei ole niitä emäaluksia, joista niitä ohjataan ja lähtetellään.
 
Taistelukärjet on suunniteltu läpäisemään enemmän tai vähemmän. Se räjähde ohjuksen sisällä on tyypillisesti kapseloitu jonkinlaiseen metallikuoreen niin, että se menee läpi laivan kyljestä eikä vain lässähdä siihen kylkeen kuin panssarivaunun HESH-ammus. Tietenkään se ei ole läpäisijänä esimerkiksi panssarivaunun nuoliammukseen verrattavissa, mutta kyse ei ole vain taistelukärjen kyvystä läpäistä RHA:ta. Kyse on myös panssaroinnin rakenteesta, panssarointi ei saa pettää panssarilevyjen liitoskohdasta, kun meritorjuntaohjus tärähtää siihen valtavalla liike-energiallaan. Nopealla kalkulaatiolla esim. aika perus NSM (kevyt ja alisooninen) siirtää jo about saman verran energiaa kohteeseensa kuin 120 mm nuoliammus. Mitä tapahtuu, kun mennään raskaampiin ja nopeampiin ohjuksiin (esim. Brahmos)?

Katso liite: 69991

Lisäksi, jos joku ottaisi käyttöön panssarilaivat, niin ohjuksissa vain vaihdettaisiin taistelukärkiä. Jenkkien tuskin tarvitsisi tehdä sitäkään - LRASM:ssä on JASSM:n taistelukärki, WDU-42/B, joka on nimenomaan suunniteltu läpäisemään kovetettuja maaleja.

"Jonkinlaiseen metallikuoreen". Ymmärrätkö sinä nyt ollenkaan, että "jonkinlainen metallikuori" ei riitä edes 100 mm panssarin läpäisemiseen. Ja tuo energiavertauskin menee aivan metsään, kun et huomioi mille alalle se energia kohdistuu nuoliammus vs. ohjus, jonka läpimitta on esimerkiksi 500 mm (RBS-15). Lisäksi ohjuksessa nokka-osa on varattu sensoreille, ja panssariin osuessaan se absorboi osan em. energiasta.

Ja "kovetettu maali" on ihan muuta kuin panssaroitu maali.

Ohjussuunnittelijat pitävät sotalaivoja suhteellisen (relatively hard) kovina maaleina, joiden läpäisyn mekanismi eroaa kovien maalien (taistelupanssarivaunut) läpäisystä.
Niinpä jäsen "Huhdan" viestin teksti on järkevä juuri siitä syystä, että taistelulaivan levyt (panssaroidut tai panssaroimattomat) taipuvat, repeävät tai leikkautuvat iskussa, koska ne ovat "isojen levykenttien" osia. Laivaan iskevän kappaleen (ohjuksen) kokonaisliike-energia (Esim KE~17 MJ, 400kg/290 m/s, josta osa kuluu ohjuksen muodonmuutokseen), kolauttaa suurta levykenttää. Levynpaksuudet eivät nykysotalaivoissa ole suuria, joten niiden repeily, leikkautuminen ja/tai taistelukärjen tunkeutuminen levykentästä sisälle onnistuu, vaikka näennäinen liike-energiatiheys jääkin selvästi pst-aseiden CE-taistelukärkien (esim. ontelopanokset) tai nuoliammusten paikallista liike-energiatiheyttä pienemmäksi. Laivan tapauksessa murtoenergia kohdistuu esim. ohjuksen taistelukärjen poikkileikkauksen mukaiselle laivalevyn piirille (levyrenkaan piirin alalle) tai repeilypinnoille, mutta ei poikkileikkauksen kokonaispinta-alalle kuten panssarintorjunnan paksujen levyjen läpäisytapauksessa.

Panssarivaunun läpäisyssä panssarin vaurio on paikallinen (pieni, pitkä reikä), mutta laivan tapauksessa vaurio on laaja-alaisempi, ohjuksen läpäisevän osan halkaisijasta ---> runkolevyn taipumarepeilyyn tapauksesta ja materiaaleista riippuen.

Meritorjuntaohjuksissa taistelulatauksen räjähdysainemäärä on tyypillisesti > 100 kg, joten vaikkei kokonaisläpäisyä välttämättä syntyisikään pelkästä iskusta, niin räjähdyksen (detonaation) paine taivuttaa / murtaa paksunkin levyn laajassa levykentässä.

Ohessa kuva, josta näkyy, millaisen "rivoitetun" laivan kyljen rakenteen läpäisyyn pyritään jäsen Huhdan viestin mukaisella ohjuksen taistelulatauksella ja iskunopeudella 290 m/s. Valitettavasti mittatietoja ei ole esitetty.
Kuva1_NNW_missile_target.png

Kuvat löytyvät esityksestä, johon ohessa viite:

Ymmärtääkseni kuvien norjalaisen ohjuksen taistelulatauksen (~120 kg HE, + titaanikuori) kärjen terävänurkkainen, tylppä muoto (ei kimpoa vaan tunkeutuu) ja viiveinen, iskuja kestävä, "älykäs" sytytin ovat suunniteltu sitä varten, että taistelulataus tunkeutuu pintalevyn läpi laivakuoren sisälle ja räjähtää vasta siellä.

Ohessa toinen viite iltalukemiseksi ohjusteknologiasta "Technologies for Future Precision Strike Missile Systems" (148 s/4,6 Mb):

Siellä sanotaan (s. 1-3 / pdf s. 11) ja toistetaan sama myöhemminkin, että: "A third target category is ship targets. Ships are relatively hard targets and usually require a kinetic energy penetrating warhead, followed by blast fragmentation after penetration of the hull. Anti-ship missiles are generally large size and have a large warhead.".....

Viitteiden perusteella vaikuttaa vahvasti siltä, että anti-ship missile -ohjuksien suurikokoisen taistelukärjen on tarkoitus läpäistä laivan kuorirakenteet ja räjähtää viivästettynä laiva-"kuoren" sisällä.
 
Viitteiden perusteella vaikuttaa vahvasti siltä, että anti-ship missile -ohjuksien suurikokoisen taistelukärjen on tarkoitus läpäistä laivan kuorirakenteet ja räjähtää viivästettynä laiva-"kuoren" sisällä.
Jos tuollainen mt-ohjus (vaikkapa luokkaa Harpoon) osuisi isoon sotalaivan, jonka panssarivyö olisi esimerkiksi 200 mm, niin ei se sitä lävistä. Sitten jos kysytään, että miksi sitten ei panssaroida, jos se olisi niin tehokas ohjuksia vastaan, niin syy on se, että nykyiset sota-alukset ovat niin riippuvaisia sensoreistaan, että jos sensorit lamautetasn, on alus käytännössä taustelukyvytön. Ja sensoreitten antenneja jne. ei voi panssaroida. Nykyisissä sotalaivoissa kaikki munat ovat tavallaan samassa korissa. Suhteellisesti jopa 1. ms:n taistelulaiva selviää paljon pahemmista vaurioista silti jonkinlaisen taistelukyvyn säilyttäen, koska esimerkiksi jokainen tykkitorni voi ampua hätätilanteessa itsenäisesti.
 
Artemikseen liittyen. Miksi Suomi ei näe tarvetta hankkia vastaavaa kykyä? Kustaanmiekka taisi poistua 2000 vaihteessa.
 
Jos tuollainen mt-ohjus (vaikkapa luokkaa Harpoon) osuisi isoon sotalaivan, jonka panssarivyö olisi esimerkiksi 200 mm, niin ei se sitä lävistä. Sitten jos kysytään, että miksi sitten ei panssaroida, jos se olisi niin tehokas ohjuksia vastaan, niin syy on se, että nykyiset sota-alukset ovat niin riippuvaisia sensoreistaan, että jos sensorit lamautetasn, on alus käytännössä taustelukyvytön. Ja sensoreitten antenneja jne. ei voi panssaroida. Nykyisissä sotalaivoissa kaikki munat ovat tavallaan samassa korissa. Suhteellisesti jopa 1. ms:n taistelulaiva selviää paljon pahemmista vaurioista silti jonkinlaisen taistelukyvyn säilyttäen, koska esimerkiksi jokainen tykkitorni voi ampua hätätilanteessa itsenäisesti.

Olisin taipuvainen hieman eri näkemykseen koskien vanhaa taistelulaivaa ja nykyaikaista alusta. Modernin taistelualuksen sensoreista osa on veden alla (esim. runkokiinnitteinen kaikumittain + hinattava kaikumittain pitkän kaapelin perässä). Kannella olevat sensorit (esim. tutkapaneelit) voidaan hajauttaa eri puolille laivaa (kuten AEGIS-varustelluissa tehdään) ja haluttaessa optiset sensorit voidaan panssaroida. Lisäksi hangaarista voidaan laittaa ilmaan lennokkia/helikopteria tiedustelemaan maaleja niin pinnalla kuin pinnanalla.

Vaikka kaikki sensorit lähtisi kannelta, niin moderni sotalaiva olisi silti kyvykäs torjumaan pintamaaleja ja sukellusveneitä. Ilmamaalien torjujana se olisi heikohko, tosin ulkoiseen maalinosoitukseen ampumalla jotakin voitaisiin saada edelleen aikaan. (Tämä ns. "CEC" on isona kehityskohteena Yhdysvalloissa.)
 
Siinä uudessa torpeedossa ei ollut pintamaali moodia vielä tuossa moodissa, vaan oli puhtaasti suunniteltu käytettäväksi sukellusveneitä vastaan. Tälläistä muistelen kerrotun.
Luotettavuus oli vain heikko. Se oli tiedossa joten päätettiin ampua vanhalla mallilla joka tiedettiin toimivaksi.
 
Kannella olevat sensorit (esim. tutkapaneelit) voidaan hajauttaa eri puolille laivaa (kuten AEGIS-varustelluissa tehdään) ja haluttaessa optiset sensorit voidaan panssaroida.
AN/SPY-1 S-aalto tutkajärjestelmä(PESA) on sijoitettu fixed-antenneineen pääasiassa etummaiselle "saarelle" eli siihen missä on samassa komentosilta ja aluksen pääantennit. BMC / CMC on sitten syvällä aluksen sisällä ja eri tiloissa, missä noita sensoreita valvotaan ja ohjataan.

Poikkeuksena on vanha CG-47 Ticonderoga-risteilijäluokka, johon järjestelmä asennettiin ensikerran 1980-luvulla. Sitä ratkaisua ei ole enää käytetty ja syynä on ollut se että CG-47 luokka rakennettiin Spruance-luokan hävittäjän pohjalle. SPY-1 tutkan sijoitus oli hankalaa ja ratkaisu 2 saarelle lisäsi painoa, vaikeutti jäähdytystä ja lisäsi kaapelien määrää sekä läpivientejä melkoisesti. Ratkaisu oli myös kallis ja DDG-51 luokan suunnittelussa SPY-1 otettiin huomioon jo alusta alkaen.

These ships' superstructures were a modification of that on the Spruance-class destroyers and were required to support two deck-houses (one forward for antennas forward and starboard), and the aft deck-house housed the aft and port antenna arrays. The later Arleigh Burke-class Aegis destroyers are designed from the keel up to carry the SPY-1D radars and have them all clustered together on the forward deck-house, saving space and weight and simplifying cooling requirements. Radar support equipment is closer together, minimizing cable runs and concentrating support equipment.https://www.seaforces.org/usnships/cg/Ticonderoga-class.htm

Tulenjohtoon tarvittavat X-alueen tutkat on sijoitettu kyllä hieman eripaikkaan, mutta ei niillä ole merkitystä jos itse S-alueen fixed-tutka laitteineen ottaa osuman ohjuksesta.

Enkä usko että tutka-antenneita voidaan panssaroida tai laitetiloja myöskään miltään ohjusosumalta. Sehän vaikeuttaisi säteen hallintaa ja tekisi lähetyksen/vastaanoton jopa mahdottomaksi. Lisäksi laivan painopiste muuttuisi liikaa ja tekisi aluksesta epästabiilimman tuulella ja käännöksissä.

Kuvista selviää Aegis SPY-1 tutkajärjestelmän antennien sijoitus nykyään.

Arleigh Burke AN/SPY-1D

6986545.jpg


Alvaro de Bazan AN/SPY-1D
Fragata_F-101_%22%C3%81lvaro_de_Baz%C3%A1n%22_fondeada_en_la_R%C3%ADa_de_Pontevedra_%2814694192716%29.jpg


Fridtjof Nansen AN/SPY-1F
F312-Otto-Sverdrup-27.jpg


CG-47 Ticonderoga SPY-1A+ (Lake Erie):
CG-70-USS-Lake-Erie-101.jpg
 
Olisin taipuvainen hieman eri näkemykseen koskien vanhaa taistelulaivaa ja nykyaikaista alusta. Modernin taistelualuksen sensoreista osa on veden alla (esim. runkokiinnitteinen kaikumittain + hinattava kaikumittain pitkän kaapelin perässä). Kannella olevat sensorit (esim. tutkapaneelit) voidaan hajauttaa eri puolille laivaa (kuten AEGIS-varustelluissa tehdään) ja haluttaessa optiset sensorit voidaan panssaroida. Lisäksi hangaarista voidaan laittaa ilmaan lennokkia/helikopteria tiedustelemaan maaleja niin pinnalla kuin pinnanalla.

Vaikka kaikki sensorit lähtisi kannelta, niin moderni sotalaiva olisi silti kyvykäs torjumaan pintamaaleja ja sukellusveneitä. Ilmamaalien torjujana se olisi heikohko, tosin ulkoiseen maalinosoitukseen ampumalla jotakin voitaisiin saada edelleen aikaan. (Tämä ns. "CEC" on isona kehityskohteena Yhdysvalloissa.)
Optisia sensoreita ei mainittavasti panssaroitu edes panssaroitujen sotalaivojen aikana.
Periaatteessa uusimman sukupolven AESA-tutkilla voitaisiin antenni hajauttaa useisiin eri paneeleihin ympäri alusta (toistaiseksi käytössä olevien alusten kanssa ei ole vielä näin tehty, monipaneeliratkaisuissakin antennit on aina keskitetty), mutta en tiedä kannattaako niin tehdä: voimantuotto ja antennien edullinen sijoitus mahdollisimman korkealle voi tulla esteeksi. Ulkoinen maalinosoitus taas vaatii tiedonsiirtoa, ja jos ulkoiset sensorit ammutaan tohjoksi, niin kyllä silloin on menneet myös radioantennit.

Baltimore-luokan risteilijän kaavio, varjostetut osat panssaroituja. Tulevalla projektiililla pitää käydä jo kohtuullisen hyvä tuuri että se osuu panssariin:
baltimore-class-1946-plan.jpg
 
Baltimore-luokan risteilijän kaavio, varjostetut osat panssaroituja. Tulevalla projektiililla pitää käydä jo kohtuullisen hyvä tuuri että se osuu panssariin:
Panssarin takana on ne alueet joihin osuminen voisi aiheuttaa katastrofaalisen lopputuloksen. Eli tässä tapauksessa voisi sanoa, että ilman panssaria kävisi hemmetin huono tuuri jos sinne osuisi jotakin räjähtävää.

Taitaa tosin Baltimoren "panssaroimattomatkin" osat olla kertaluokkaa paksumpaa rautaa kuin nykyisissä sotalaivoissa. Itse olen valtavien taistelulaivojen ja isojen tykkien ystävä, joten nuo voisivat tulla takaisin näiden tylsien paattien tilalle!
 
Panssarin takana on ne alueet joihin osuminen voisi aiheuttaa katastrofaalisen lopputuloksen. Eli tässä tapauksessa voisi sanoa, että ilman panssaria kävisi hemmetin huono tuuri jos sinne osuisi jotakin räjähtävää.

Taitaa tosin Baltimoren "panssaroimattomatkin" osat olla kertaluokkaa paksumpaa rautaa kuin nykyisissä sotalaivoissa. Itse olen valtavien taistelulaivojen ja isojen tykkien ystävä, joten nuo voisivat tulla takaisin näiden tylsien paattien tilalle!
USS New Jerseylle on suunnitelma, jos tarvii ottaa takasin käyttöön. Muistaakseni entisöinti ja uudistukset ottaisi 4 vuotta, hintalappu oli miljardeja ja työvoimaa tarvii jonkun 10-15tuhatta henkilöä :D
 
Jos tuollainen mt-ohjus (vaikkapa luokkaa Harpoon) osuisi isoon sotalaivan, jonka panssarivyö olisi esimerkiksi 200 mm, niin ei se sitä lävistä. Sitten jos kysytään, että miksi sitten ei panssaroida, jos se olisi niin tehokas ohjuksia vastaan, niin syy on se, että nykyiset sota-alukset ovat niin riippuvaisia sensoreistaan, että jos sensorit lamautetasn, on alus käytännössä taustelukyvytön. Ja sensoreitten antenneja jne. ei voi panssaroida. Nykyisissä sotalaivoissa kaikki munat ovat tavallaan samassa korissa. Suhteellisesti jopa 1. ms:n taistelulaiva selviää paljon pahemmista vaurioista silti jonkinlaisen taistelukyvyn säilyttäen, koska esimerkiksi jokainen tykkitorni voi ampua hätätilanteessa itsenäisesti.
Ei tarvitse läpäistäkkään. 120 kg räjähdysainetta kyljessä ilmaräjähdyksenä tekee tehtävänsä, vaikka pelti olisi paksumpaakin (esim 200 mm). Veden alla (torpedot) riittää vähempikin räjähdysainemäärä.
Torpedojen räjähdysainemäärät 1. ja 2. maailmansodan aikana tekivät teräspaksuuteen perustuvan panssaroinnin kyvyttömäksi torjumaan niiden uhkaa.
Jouduttiin esim. ankkuroinnissa levittämään avoveteen torpedoverkkoja suojaksi, jottei torpedo räjähdä kosketusetäisyydellä.
Nykyisin merimaaliohjusten taistelulataukset sisältävät >100 kg tehokasta (tehokkaampaa kuin TNT) räjähdysainetta, joten sen räjähtäessä levyn pinnassa rakenne murtuu.
[Huom: Esim. Bismarck:in L/4.4 380 mm panssarikranaatissa oli vain 19 kg räjähdysainetta vaikka ammus painoi ~800 kg, kantama ~36 km.]

Räjähdyspainekuormituksen (blast) karkean arvion voi laskea esim. "Yleinen ase- ja asejärjestelmäoppi, 2001" kuvan 240 /s. 323 avulla.
Oletetaan: m=120 kg (TNT) (jos on jotain muuta r-ainetta, niin sen massa muunnetaan TNT-ekvivalentin avulla TNT:n massaksi)
räjäytysetäisyys r=0,5 m (voisi olla lyhyempikin, mutta kuvan käyrästö loppuu lyhyillä ekvivalenttietäisyyksillä, :().
Lasketaan ekvivalentti etäisyys: r1=r/m^(1/3)=0,5/120^0,333=0,1m
Luetaan viitekirjan kuvasta 240: Kohta r1=0,1 m --> rintamapaine p~30 MPa, heijastumapaine ph~300 MPa.

Tai käytetään laskuria: https://unsaferguard.org/un-saferguard/kingery-bulmash
ja saadaan ehkä tarkemmat (ainakin suuremmat) lyhyen etäisyyden tulokset:
rintamapaine p=38 MPa, heijastumapaine ph=460 MPa.

Kun noilla kuormilla laskee laivan teräskyljen paikallisia rasituksia, niin jännitykset kasvavat niin suuriksi (helposti>>1000 ....3500 MPa), että levyt repeävät (tai plastisoituvat ja muokkautuvat paljon).
Malliksi: p=30 MPa, h=200 mm (levyn paksuus) ja tukien väli b=4000 mm (=laipioiden tms tukirakenteiden väli laivan kylkilevyille "hatusta").
Tekniikan käsikirja 1, (Gummerus 1981) s 154: "Tasaisesti kuormitettu, jäykästi tuettu suorakaidelaatta". Jos oikein sijoitin ja ymmärsin, niin:
Normaalijännitys keskellä (4 m*4 m) laatassa = 1650 MPa
Suurin laatan jännitys reunan keskipisteessä =3722 MPa.
Rakenneteräksen myötölujuus lienee luokkaa (300.....700) MPa ja panssariteräksen ehkä max (600...800) MPa noilla paksuuksilla eikä se ole läpilujaa, mutta on vaikeasti hitsattavaa.
---> Laatta tuskin kestää ~120 kg TNT-räjähdystä pinnassaan edes vapaan ilmaräjähdyksen mukaan laskettuna. Käytännössä kuormituksena pitäisi käyttää heijastumapainetta ja ehkä huomioda kylkiosumassa vielä vedenpinnan vaikutuskin?, jotka kasvattaisivat painetta ja rasituksia.

Tarkastelun puuteet:
- Ilmaräjähdys TNT-räjähdysainepallolle, todellisuudessa räjähdys rakenteen lähellä ja veden lähellä, jos osuma kylkeen --> nostavat painetta. Latauksen "sylinterimäinen" muoto ei vaikuttane kovin paljoa
- Arvaus kylkilevyn tukiväliksi 4000 mm "hatusta", jäykästi reunoilta tuettuna laattana. Tuki ei toteudu jäykkänä, koska tuenta joustaa ja myötää. Voi kasvattaa tai pienentää paikallista laatan rasitusta
- Staattinen tarkastelu lineaarisella kinematiikalla laattana. Todellisuudessa dynaaminen tehtävä, epälineaarinen kinematiikka (suuret siirtymät, kalvotilan jännitykset) ja materiaalin plastisoituminen, voivat kasvattaa tai vähentää rasituksia.

Suurien räjähdysainelatauksien teho lienee syynä, että "paksuja" levyjä ei ole käytetty 1. / 2. maailmansotien jälkeen laivojen ballistisena suojana.
Muutamia esimerkkejä brittien laivoista ennen ~1900:
Rautapanssarointi h=2*12''=24''=610 mm (kaksi rautalevyä, "Iron sandwich") [HMS Inflexible, 1878].
Teräspanssarointi (Nikkeli teräspanssari) h=9''=229 mm [HMS Majestic, 1895].
Krupp armour teräspanssari h=7''=178 mm [HMS Duncan, 1901].

Ohessa viite modernimman aluksen USS Cole:n satamavaurioon Lähi-idässä (v. 2000). Veneellä laivan kylkeen tuoto räjähde oli m~400 lb =180 kg ja laiva räjähdyksen jäljiltä telakkakorjaukseen
Vauriokuvista havaitsee kyljen repeilyn ja painumisen sisään. Tuskin olisi 200 mm:n levy vesirajassa auttanut.
Kuva kyljestä: https://www.fbi.gov/history/famous-cases/uss-cole-bombing/@@images/image
Artikkeli: https://www.fbi.gov/history/famous-cases/uss-cole-bombing

Paksujen laivapanssareiden (ja suurikaliiperisten laivatykkien) aika on ohitse (ollut jo jonkin aikaa). Sota-alusten suoja perustuu aktiivisiin suojaustoimiin, joita taas pitäisi ohjuksilla, miinoilla, torpedoilla jne kyetä kiertämään ja hämäämään riippuen siitä, kummalta taholta asiaa tarkastelee.
 
Optisia sensoreita ei mainittavasti panssaroitu edes panssaroitujen sotalaivojen aikana.
Periaatteessa uusimman sukupolven AESA-tutkilla voitaisiin antenni hajauttaa useisiin eri paneeleihin ympäri alusta (toistaiseksi käytössä olevien alusten kanssa ei ole vielä näin tehty, monipaneeliratkaisuissakin antennit on aina keskitetty), mutta en tiedä kannattaako niin tehdä: voimantuotto ja antennien edullinen sijoitus mahdollisimman korkealle voi tulla esteeksi. Ulkoinen maalinosoitus taas vaatii tiedonsiirtoa, ja jos ulkoiset sensorit ammutaan tohjoksi, niin kyllä silloin on menneet myös radioantennit.

Baltimore-luokan risteilijän kaavio, varjostetut osat panssaroituja. Tulevalla projektiililla pitää käydä jo kohtuullisen hyvä tuuri että se osuu panssariin:
baltimore-class-1946-plan.jpg

Vanhan ajan optiset sensorit lienivät joko periskooppi ja/tai MK1 Eyeball. FLIR:n suojaamiseen tarvittavan teknologian voi lainata vaikkapa panssarivaunusta.

Kommunikaatioyhteyksien luulisi olevan aika hyvin palautettavissa. Lanka-antennia voidaan vetää jo valmiiksi hieman ylimääräistä sinne sun tänne eikä sen vetäminen uusiksi liene merelläkään ihan mahdoton työ. Sähkö- ja dataliitäntöjä voidaan asentaa valmiiksi eri puolille alusta "reserviin" uusille antenneille. Satelliittiyhteyksiä palautettaessa matruusi hakee sitten Starlinkin antennin varastosta, avaa luukun kansirakenteessa ja kiinnittää johdon liitäntään. (Vähän kieli poskessa kirjoitettu, mutta noin periaatteessa. Kriisitilanteessa voitaneen sallia, että suoraa kommunikaatioyhteyttä laivojen välillä ei saada ihan niin pitkiltä etäisyyksiltä kuin asentamalla antennit mastoon.)
 
Panssarin takana on ne alueet joihin osuminen voisi aiheuttaa katastrofaalisen lopputuloksen. Eli tässä tapauksessa voisi sanoa, että ilman panssaria kävisi hemmetin huono tuuri jos sinne osuisi jotakin räjähtävää.
Panssarointi ei vaan suojannut torpedoilta, eikä paljoa lentopommeiltakaan. Ja vahinko panssaroimattominkiin osiin saattoi tuottaa katastrofin pitemmän päälle mm. tulipalojen ja kelluvuuden menetyksen myötä. Tästä jossain vaiheessa tehtiin tutkimuskin jonka mukaan 2MS risteilijät olisi hyvin voinut jättää panssaroimatta. Tosin jossain määrin kiistanalainen tulos, ja ehkä turhankin tiiviillä jälkiviisaudella höystettynä. Luonnollisesti laivasto ja suunnittelijat halusivat suojata alusta kertatuholta.
 

Merivoimat hakee reserviläisiä EU:n taisteluosastoon vuodelle 2024​



Merivoimat asettaa vuonna 2024 toimintavalmiuteen EOD sukeltajaosaston, kansallisen tukielementin ja esikuntaupseereita osaksi EUBG24 (European Union Battle Group) monikansallista taisteluosastoa, jonka muut osapuolet tulevat Ranskasta ja Belgiasta.
Koulutus käynnistyy kesällä 2023 ja osaston valmiusvuoro kestää vuoden 2024 tammi-kesäkuun.
Haku tehtäviin on käynnissä 30.11.2022 asti.

Johtovaltiona taisteluosastossa toimii Ranska. EU:n taisteluosastot ovat unionin sotilaallisen kriisinhallinnan nopean toiminnan ja sotilaallisen suorituskykyjen kehittämisen väline. Taisteluosastojen tarkoituksena on vahvistaa EU:n yhteistä turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa ja keinovalikoimaa kriisinhallinnassa. Tämän lisäksi taisteluosastot edesauttavat jäsenvaltioiden sotilaallisten suorituskykyjen kehittämistä.

Yleisen kehyksen taisteluosastojen toiminnalle muodostaa vuonna 2004 hyväksytty EU:n taisteluosastokonsepti. Konseptin mukaan taisteluosastoa voitaisiin käyttää suhteellisen rajoitettuun ja taisteluosaston koon mukaan mitoitettuun tehtävään, jonka kesto on rajattu, enintään neljä kuukautta. Konsepti määrittelee, että taisteluosasto on keskitettävissä operaatioalueella päätöksestä kymmenen vuorokauden kuluessa. Jokainen taisteluosastoon rekrytoitu on tehnyt sitoumuksen käytettävyydestään mahdolliseen operaatioon ja he ovat viiden vuorokauden lähtövalmiudessa.

EUBG24 -koulutusjakso alkaa Kirkkonummella sijaitsevassa Rannikkoprikaatissa reserviläisten osalta 1.7.2023-31.12.2023. Tämän jälkeen on valmiusjakso aikavälillä 1.1.-30.6.2024, jonka jälkeen on noin kahden viikon mittainen purkujakso. Merivoimat rekrytoi taisteluosastoon asettavia henkilöitä Puolustusvoimien palkatusta henkilöstöstä ja reserviläisistä.

EUBG24 organisaatioon sijoitettavat henkilöt sitoutuvat viiden vuorokauden lähtövalmiuteen mahdollisen kriisinhallintaoperaatioon lähdön osalta.

Alla on lueteltu tehtävät, jotka ovat avoinna myös reserviläisille:

- Taloussuunnittelija
- Sähkönkäytön johtaja (S2 pätevyys)
- Ajoneuvoasentaja (haettavissa yhteensä kaksi tehtävää)
- Tiedottaja
- Huoltojoukkueen varajohtaja (tehtävässä hallittava Puolustusvoimien käytössä oleva sukellusmateriaali)
- Viestialiupseeri
- Kuljetusaliupseeri
- Sotilaslääkäri
- Sairaanhoitaja
- Raivaajasukeltaja / raivaaja IEDD (haettavissa yhteensä neljä tehtävää)
- Raivaajasukeltaja / raivaaja EOD (haettavissa yhteensä kahdeksan tehtävää)

Tehtäviin haetaan reserviläisiä, jotka ovat suorittaneet Suomen Puolustusvoimien varusmiespalveluksen. Kaikkien tehtäviin valittavien henkilöiden tulee läpäistä erikseen ohjeistettavat Puolustusvoimien terveystarkastukset ja suorittaa hyväksytysti 12 minuutin juoksutesti tehtävän vaativuustason mukaan joko 2300 tai 2500 metriä. Koulutuksen alkaessa kaikilla tehtäviin valittavilla tulee olla otettuna yhteensä kolme COVID19 -rokotetta.

Palkkaus ja palvelussuhteen ehdot​


Koulutusjaksolla palkkaus määräytyy tehtävien vaativuudenarviointijärjestelmän mukaisesti, kaikkien tehtävien henkilökohtainen suoritusprosentti on 17%. Kultakin täydeltä koulutusvuorokaudelta laskennalliseksi työajaksi merkitään 7,39 tuntia. Koulutuskorvaus maksetaan kuukausittain sitoumuksen allekirjoittaneille koulutuksen alkamisajankohdasta alkaen ja se on 3% KRIHA -tehtävän mukaisesta palkkauksesta, kuitenkin vähintään 100 euroa kuukaudessa.

Kriisinhallintapäiväraha maksetaan jokaiselta koulutuspäivältä 25 euroa kotimaassa ja 35 euroa ulkomailla ollessa. Sotaharjoituskorvauksen suuruinen KRIHA -harjoituskorvaus, lauantailta ja aattopäiviltä 25 prosentilla sekä sunnuntailta, pyhäpäiviltä, itsenäisyyspäivältä ja vapun päivältä 50 prosentilla korotettuna.

Tehtäviin sijoitetuille tuotetaan vastikkeeton sotilasmajoitus, muonitus ja terveydenhuolto sekä matka kotipaikkakunnalta koulutuksen alkaessa ja takaisin kotipaikkakunnalle koulutuksen päättyessä. Lisäksi korvataan kotonakäyntimatkat koulutusjakson aikana halvimman matkustusmuodon mukaan kerran kahdessa viikossa ja enintään 24 kertaa vuodessa. Vuosilomat kertyvät vuosilomasopimuksen mukaisesti.

Valmiusvaiheen aikana jokaiselle viiden vuorokauden valmiuteen määrätylle reserviläiselle maksetaan 150 euroa kuukaudessa.

Mahdollisen KRIHA -operaation aikana reserviläisille korvataan KRIHA -tehtävän mukainen kuukausipalkka, KRIHA -päivärahaa operaation olosuhteiden mukaisesti 28,70 euroa päivässä ja EU:n alueella kohdemaan päiväraha. Näiden lisäksi valmiusosastokorvausta maksetaan 7,5% KRIHA -tehtävän mukaisesta kuukausipalkasta. Mahdollisen KRIHA -operaation aikana tarjotaan vastikkeeton majoitus, muonitus, terveydenhuolto sekä vaatetus. Lisäksi korvataan matkat kotipaikkakunnalta toimialueella ja kotiuttamispaikkaan Suomessa operaation päättyessä sekä kotilomamatkat kaksi kertaa edestakaisin puolen vuoden aikana. Mahdollinen kriisinhallintatehtävä päättyy kotiuttamisjaksoon, jonka pituus on vähintään kuusi kalenterivuorokautta. Lomakorvauksia reserviläisille kertyy 9,5% kuukausipalkasta.

Hae marraskuun aikana​


Hakuaika tehtäviin on aikavälillä 1.-30.11.2022. Reserviläiset voivat hakeutua EUBG24 -taisteluosastoon täyttämällä hakemuksen Merivoimien toimintavalmiuteen. Hakemuksen linkki ja täyttöohjeet löytyvät Puolustusvoimien sähköisen asioinnin kautta (asiointi.puolustusvoimat.fiLinkki toiselle sivustolle).

Hakemusten perusteella Merivoimat lähettää reserviläisille kutsun koe- ja valintatilaisuuteen, joka järjestetään Rannikkoprikaatissa Kirkkonummella vuoden 2023 alussa.

Lisätietoa tehtävistä voi kysyä hakuaikana arkipäivisin kello 09.00–11.00 välisenä aikana Merivoimien esikunnasta puhelinnumerosta 0299 301 113.
 
Oliko tämä jo täällä?

Israeli Navy test-fires Gabriel V anti-ship missile from Sa’ar 6 corvette​

The Israeli Navy (חיל הים הישראלי, Ḥeil HaYam HaYisraeli) Sa'ar 6-class corvette, INS Oz, successfully fired the Gabriel V anti-ship missile in August 2022. The Israel Defense Forces (IDF) announced the test firing with a video on Twitter on September 21, 2022.

The Israeli Navy completed a complex test of the Gabriel V anti-ship missile system in August. This was the first anti-ship missile test from the new Sa’ar 6 corvette of the Israeli Navy. The IDF announced the successful test firing yesterday. According to the IDF, the test firing was also an opportunity to test the combat systems of INS Oz, the second Sa’ar 6-class corvette.

The video indicates that the missile was fired at a mock ship and successfully hit the target. The officials didn’t share information about the details of the test fire, such as the firing area, target range, and so on.
https://www.navalnews.com/naval-new...hip-missile-from-saar-6-corvette/#prettyPhoto
 
Back
Top