On yhteys olemassa myös baltian kautta.
http://fifi.voima.fi/artikkeli/2011/toukokuu/taytta-hoyrya-lapi-baltian
Operaattorihinnat ovat itälinjalla merkittävästi halvempia, kuin länsilinjalla. Sitä paitsi, esimerkiksi Hector Linen kalusto ei aja tanskaa kauemmas. Tulee myös väkisin telitys kun mennään suomesta ruotsiin. Tai välilastaus, kuten Tornion Miukin asemalla on.
On olemassa myös vaunuja, joissa on sveitsiläisiä akseleita, joiden akselivälin muutos tapahtuu ilman telitystä ja ilman välilastausta, eli vain vetämällä sellaisen "pakotteen" läpi vaunut, saadaan akseliväli muutettua (lautaspyörät ovat liukuvat jotenkin, en tiedä miten) mutta vetureiden akselointeja ei voida muutella ihan helposti. Onneksi tietenkin vetokoneet vaihdetaan näppärästi, mutta silloin vaihtuu myös operaattori ja onglemat alkavat kasaantua. Hinta muuttuu konttijunalle äkkiä, kun operaattorit vaihtuvat...
Meillä on jo nyt olemassa vetokalusto vaihtuvalle jännitteelle, joten ei ole ongelma ajaa itästandardin mukaisella jännitteellä myös VR.n kalustolla.
Jos minun pitäisi lähettää vaikkapa 6000 tonnin juna eteläiseen eurooppaan, tekisin sen ehdottomasti itäisen verkon kautta.
http://fifi.voima.fi/artikkeli/2011/toukokuu/taytta-hoyrya-lapi-baltian
Operaattorihinnat ovat itälinjalla merkittävästi halvempia, kuin länsilinjalla. Sitä paitsi, esimerkiksi Hector Linen kalusto ei aja tanskaa kauemmas. Tulee myös väkisin telitys kun mennään suomesta ruotsiin. Tai välilastaus, kuten Tornion Miukin asemalla on.
On olemassa myös vaunuja, joissa on sveitsiläisiä akseleita, joiden akselivälin muutos tapahtuu ilman telitystä ja ilman välilastausta, eli vain vetämällä sellaisen "pakotteen" läpi vaunut, saadaan akseliväli muutettua (lautaspyörät ovat liukuvat jotenkin, en tiedä miten) mutta vetureiden akselointeja ei voida muutella ihan helposti. Onneksi tietenkin vetokoneet vaihdetaan näppärästi, mutta silloin vaihtuu myös operaattori ja onglemat alkavat kasaantua. Hinta muuttuu konttijunalle äkkiä, kun operaattorit vaihtuvat...
Meillä on jo nyt olemassa vetokalusto vaihtuvalle jännitteelle, joten ei ole ongelma ajaa itästandardin mukaisella jännitteellä myös VR.n kalustolla.
Jos minun pitäisi lähettää vaikkapa 6000 tonnin juna eteläiseen eurooppaan, tekisin sen ehdottomasti itäisen verkon kautta.