Samses
Ylipäällikkö
Tuo Jones on kyllä kuin Hagglund, tää rillipäinen "sotaurho" ministeri.
OT: Rillipäinen sotaurho on paras puolustusministeri vuosikymmeniin. Näytöt puhuvat puolestaan.
End of OT.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuo Jones on kyllä kuin Hagglund, tää rillipäinen "sotaurho" ministeri.
Tunneli Tallinnaan maksaisi 9-13 miljardia
Mika Ranta / HS
Helsingin ja Tallinnan välistä tunneliyhteyttä käsittelevän esiselvityksen tulokset puoltavat tarkemman selvityksen teettämistä tunnelin rakentamisesta ja liikennöinnistä.
11.2.2015 12:53
Taloussanomat
Kommentteja 119 kpl
inShare
Toteuttamiskelpoisimmaksi ratkaisuksi valikoitui rautatietunneli, joka kytkeytyisi nykyisten joukkoliikennejärjestelmien solmupisteisiin molemmissa maissa. Keskeisimmäksi tekijäksi tunnelin kannattavuuden kannalta nousi mahdollisimman lyhyt matka-aika kaupunkien keskustojen välillä, Helsingin kaupunginkanslian tiedotteessa sanotaan.
Hankkeen edellytyksenä on Rail Balticin eli Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolan Varsovaan kulkevan junareitin toteutuminen ja sitä kautta nopea raideyhteys Eurooppaan.
Lue myös nämä:
Tunnelin ja sen edellyttämien liikennejärjestelyiden kustannusarvio on 9–13 miljardia euroa. Selvityksen mukaan tunnelin rakentamiseen tarvittaisiin noin 40–50 prosenttia julkista rahoitustukea. Mahdollinen toteutus- ja rahoitusmalli voisi olla osakeyhtiöpohjainen. Esiselvityksessä tunneliyhteyden valmistumisen tavoite on vuoden 2030 jälkeen.
- Tesla-hotelli uhkaa flopata: ei yhtäkään asiakasta
- Ranska puuttuu autoiluun– jopa 10 000 euron etu
- Onko tässä "uusi bensa"? Saa satojen miljoonien tuet
Tunnelihankkeen ja Rail Balticin arvioidaan tukevan Helsinki-Tallinna-kaksoiskaupungin kehittymistä. Matka-aika Helsingistä Tallinnaan lyhentyy vision mukaan puoleen tuntiin, joka vastaa nykyistä matka-aikaa Hyvinkäältä ja Järvenpäästä Helsinkiin. Rail Balticin toteutumisen myötä matka-aika Tallinnasta Riikaan on alle kaksi tuntia.
Esiselvityksen laatimisesta ovat vastanneet Swecon Suomen, Viron ja Ruotsin toimistot sekä Kohateam Oy ja Finantsakadeemia OÜ. Se on osa Viron Harjun maakunnan, Helsingin kaupungin, Tallinnan kaupungin ja Femern Belt Development Fundin yhteistä TALSINKIFIX-projektia.
Minusta tuollainen tunneli liittäisi aidosti Suomen Eurooppaan. Maantieliikenne voisi jyllätä estoitta ja kumipyörien päällä tavarat ja ihmiset kuitenkin ovat, pääosin. Onko esim. 12 mrd liikaa? Onhan se persaukiselle. Mutta ne edut, ne edut......investointi olisi kuitenkin pitkäikäinen ja voisihan tuosta liikenteestä periä jonkinlaista tulliakin. Huolto- ja kunnossapidon kulut eivät kyllä ole tiedossani, eihän se pelkkä reiän tekeminen taida riittää.
Mitä sitä tyhjää. Otetaan vaan syömävelkaa eikä tehdä mitään. Parempi olisi panna tuokin hanke tulille ja EU maksajaksi. Viro voisi maksaa yhden osan ja Suomi yhden, todennäköisesti leijonanosan.
Velanotto on miinuskorolla rikos! Mutta tunnelista vielä, tunneli Viroon on vain Helsingin siltarumpupolitiikkaa. Jos haluamme liittää Suomen nopeilla yhteyksillä Länsi-Eurooppaan pitäisi tunneli rakentaa Lounais-Suomesta Ruotsiin.
Investointien kannalta olen kanssasi samaa mieltä. Nykyiset päättäjät eivät koskaan pystyisi vaikkapa Saimaan kanavan, rautatieverkostoston, peruskoulun tai yliopistojen laajentamisen tapaiseen pitkän aikavälin ajattelua vaativiin infrapäätöksiin. Ajatusrikos, nääs. Julkinen rahankäyttö tuhlausta, yksityinen investointia.
Pöh.
Ainoa oikea ratkaisu on rakentaa tunneli Turusta Tukholmaan (ehken Ahvenanmaan kautta) JA Helsingistä/Porkkalasta Tallinnaan/Viroon. Jälkimmäinen kytkee Suomen kiinteästi osaksi Eurooppalaistan liikenneinfraa ja ensimmäinen on lisäksi reitti kaluston kuljettamiseen, mikäli kakka iskee tuulettimeen ja NATO-optio joudutaan lunastamaan. Samasta syystä tulisi vielä lisäksi rakentaa rautatie kaksiraiteiksi Tornioon saakka.
Ja yhdistää se Ruotsin rataverkkoon jollakin tavalla.
Jokatapauksessa, olipa nyt kyse sillasta kuuhun, tai tunnelista tallinnaan ja tukholmaan just oikea aika olisi käynnistää se projekti nyt justiinsa. Tällä hetkellä kaikki infran rakentamistarjoukset ja muutkin tarjoukset, jotka kulkevat pöytäni kautta hyväksyntääni varten, ovat laidastaan n. 30-50% halvempia, kuin esimerkiksi vuonna 2005-2008 välillä! Tuossa projektissa jos jossain sillä hintaerolla olisi iso merkitys!
Nyt on teille tässä tätä science fictionia oikein kunnolla:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/02/11/tunneli-tallinnaan-maksaisi-9-13-miljardia/20151823/304
Ruotsista ei taida olla raideyhteyttä muuhun eurooppaan.
Viron kautta kirskot jatkuisivat espaniaan ja britteinsaarille.
Onhan tuollainen tunnelihanke mielettömän kallis, mutta sillä olisi myös positiivisia vaikutuksia.
Se tarjoaisi töitä lukuisille ihmisille ja olisi järkevä investointi verrattuna johonkin musiikkitaloon.
Venäjä kykenisi kuitenkin häiritsemään tunnelin kautta tapahtuvia kuljetuksia merkittävästi.