Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
sekä #3488

@setämies voi varmaan taiteilla @veeteetee :n VK JUKO -esitteen ja mahdollisen muun materiaalin saitille?
Juu. Yv:llä vaan meikäläiselle niin helpoo liittää.

Jos @veeteetee katsoo "lähetä vastaus" -napin oikealle puolelle löytyy siitä "liitä tiedosto" -nappula. Sitä käyttäen liitteen lisääminen tapahtuu suurinpiirtein samalla lailla kuin jokaiseen sähköpostiin.

Jos ei onnaa, kokeillaan vaikka sähköpostin välityksellä.
 
Juu. Yv:llä vaan meikäläiselle niin helpoo liittää.

Jos @veeteetee katsoo "lähetä vastaus" -napin oikealle puolelle löytyy siitä "liitä tiedosto" -nappula. Sitä käyttäen liitteen lisääminen tapahtuu suurinpiirtein samalla lailla kuin jokaiseen sähköpostiin.

Jos ei onnaa, kokeillaan vaikka sähköpostin välityksellä.
Juu. Yv:llä vaan meikäläiselle niin helpoo liittää.

Jos @veeteetee katsoo "lähetä vastaus" -napin oikealle puolelle löytyy siitä "liitä tiedosto" -nappula. Sitä käyttäen liitteen lisääminen tapahtuu suurinpiirtein samalla lailla kuin jokaiseen sähköpostiin.

Jos ei onnaa, kokeillaan vaikka sähköpostin välityksellä.
Vammas-vaunun esite.webp
 
Perus miehistönkuljetus Paseja on eri etunumeroilla ja isommilla jälkimmäisillä kuin tuo 45x. Voi olla ettei niistä juuri pysty mitään päättelemään.
Kun -185 Pasit joilla on eri etunumero (677) kuin -180 Paseilla (675) jatkuu tuosta -4xx lopusta päättyen jonnekin 7xx loppunumeroiseen. Mutta joo, tuskin noista hirveästi pystyy mitään päättelemään, ainakaan tuskin vanhoja paseja yli 700 kpl ole. Mutta numeroinneista tuli mieleen, Vekaralla oli KYMJP:ssä aikanaan 2010-luvun alkupuolellakin vielö XA-180 numeroltaan 675-83 jossa fontti oli tosi hieno mallia vanha, ja itse pasikin taisi olla Vekaran vanhin. Saattoi muuten mennä jopa museoon. Fonttiasiassa vähän sama kun muutamissa Dv12-vetureissakin änkyröi ns. höyryveturifontti tosi pitkään.
 
377 kpl oli Sisun tuotantomäärä vuoteen 1994 mennessä. Kaikki eivät olleet suomalaisia vaunuja.

Varsinaisia vientikauppoja ei tuolla mallilla kai kovin mittavasti tehty. Muutamia yksilöitä kummittelee eri UNIFIL-maiden listoilla. Ainakin Suomi ja Ruotsi ostivat pienen määrän uintivehkeistä riisuttuja rt-versioita mutta pääosa rt-Paseista oli ilmeisesti niitä Pv:n kautta kierrätettyjä normiversioita. Ei tuosta setistä ihan helpolla ota selvää.
 
Kyllä ja ei: paikka on Niinisalo, mutta kyseessä todellakin on ns. Tampellan rata, jonka maa-alueen yritys oli vuokrannut ja fasiliteetit rakentanut. Vasta Tampellan luovuttua radasta siitä tuli ns. laakarata.
 
XA-180 sarjan ajoneuvoja oli valmistettu vuoteen 1994 mennessä 377 kpl. Josta 85 kpl on tänään jossain muualla kuin PVn hallussa. Lukua voi varmaankin pitää luotettavana kun se tuolla 2015 panssariseminaarissa esiteltiin. Muistio löytyy netistä. Keskustelua myös pari sivua taaksepäin.

XA-185 määristä ei ole vielä julkisesti yhtä päteviä lukuja, mutta itse laskeskelin Pasien kokonaismääristä olevien hajanaisten tietojen pohjalta että niitä olisi 80-320 kpl. Tuotanto siirtyi ilmeisesti vuonna 94 XA-185 malliin

PV:n jonkin aikaa sitten julkaistuilla nettisivuilla on kalustomääriä kertova lista. Siellä on muistaakseni nätti Pasin kuva ja lukumäärä 700
 
PV:n jonkin aikaa sitten julkaistuilla nettisivuilla on kalustomääriä kertova lista. Siellä on muistaakseni nätti Pasin kuva ja lukumäärä 700

Taisi olla söpö AMV kuvassa ja todella 700 kpl. Tarkemmin panssaroituja miehistönkuljetusajoneuvoja eli siihen kategoriaan menee Pasit ja AMV. MT-LB on sitten tela-ajoneuvot lokerossa.

Netistä löytyy lukuja:
1. 425 wikipedia. Tämä voisi olla XA-180/185 kokonaismäärä. Tämä ei mene yhteen alla olevien kanssa.
2. 655 (tai 665) ja lähteenä Military Balance 02/03 (?). XA-203 on tilattu vuonna 2001 eli ne voisivat olla luvuissa mukana.
3. 700 kpl (PVn sivut). 655+62 (AMV) menee aika hyvin yhteen tämän luvun kanssa.
4. 800 kpl lehtijuttu jossa haastateltiin Materiaalilaitoksen työntekijää. Jos 655 pitäisi paikkansa voisi kaikkien ajoneuvojen (XA-202 mukaanlukien) kokonaismäärä olla 800 paikkeilla.


Minähän vuonna XA-185 tuotanto on loppunut? Se auttaisi vähän arvioimaan mahdollisia vuosituotantomääriä. Hollannin XA-188 (nämä käytännössä 200-sarjalaisia) ovat tulleet tuotantoon ilmeisesti 1998 ja jos suomalaisten tuotanto ei ole jatkunut tuon yli on mielestäni aika vaikea kuvitella että niiden määrä olisi 300 luokkaa. Tuo on siis se määrä joka vaaditaan kohtien 2.3.4.5. määriin.

Edit: Poistin kohdan 5. koska sillä ei ollut juurikaan arvoa. Oli laskettu 425+148 ja luku 148 tulee XA-202/203 määristä joka on väärä. Tämä siis oli hollannin XA-188 wiki sivulla
 
Viimeksi muokattu:
Ollaanko XA-202/203-akselilta samaa mieltä että niitä on hankittu 117+48kpl? Varmaan näistäkin on useampia erilaisia määriä liikkeellä...
 
Taisi olla söpö AMV kuvassa ja todella 700 kpl. Tarkemmin panssaroituja miehistönkuljetusajoneuvoja eli siihen kategoriaan menee Pasit ja AMV. MT-LB on sitten tela-ajoneuvot lokerossa.

Netistä löytyy lukuja:
1. 425 wikipedia. Tämä voisi olla XA-180/185 kokonaismäärä. Tämä ei mene yhteen alla olevien kanssa.
2. 655 (tai 665) ja lähteenä Military Balance 02/03 (?). XA-203 on tilattu vuonna 2001 eli ne voisivat olla luvuissa mukana.
3. 700 kpl (PVn sivut). 655+62 (AMV) menee aika hyvin yhteen tämän luvun kanssa.
4. 800 kpl lehtijuttu jossa haastateltiin Materiaalilaitoksen työntekijää. Jos 655 pitäisi paikkansa voisi kaikkien ajoneuvojen (XA-202 mukaanlukien) kokonaismäärä olla 800 paikkeilla.
5. 573 (2006 vuonna) lähde: hollannin XA-188 wikipedia. Tämäkin menee aika hyvin yhteen tuon luvun 655 kanssa kun siitä vähentää XA-203 ja XA-180 erikoisversiot (MOSTKA, Crotale).

Minähän vuonna XA-185 tuotanto on loppunut? Se auttaisi vähän arvioimaan mahdollisia vuosituotantomääriä. Hollannin XA-188 (nämä käytännössä 200-sarjalaisia) ovat tulleet tuotantoon ilmeisesti 1998 ja jos suomalaisten tuotanto ei ole jatkunut tuon yli on mielestäni aika vaikea kuvitella että niiden määrä olisi 300 luokkaa. Tuo on siis se määrä joka vaaditaan kohtien 2.3.4.5. määriin.

Just noin se menee. Ihan yksiselitteisesti :confused:
 
Taisi olla söpö AMV kuvassa ja todella 700 kpl. Tarkemmin panssaroituja miehistönkuljetusajoneuvoja eli siihen kategoriaan menee Pasit ja AMV. MT-LB on sitten tela-ajoneuvot lokerossa.

Netistä löytyy lukuja:
1. 425 wikipedia. Tämä voisi olla XA-180/185 kokonaismäärä. Tämä ei mene yhteen alla olevien kanssa.
2. 655 (tai 665) ja lähteenä Military Balance 02/03 (?). XA-203 on tilattu vuonna 2001 eli ne voisivat olla luvuissa mukana.
3. 700 kpl (PVn sivut). 655+62 (AMV) menee aika hyvin yhteen tämän luvun kanssa.
4. 800 kpl lehtijuttu jossa haastateltiin Materiaalilaitoksen työntekijää. Jos 655 pitäisi paikkansa voisi kaikkien ajoneuvojen (XA-202 mukaanlukien) kokonaismäärä olla 800 paikkeilla.


Minähän vuonna XA-185 tuotanto on loppunut? Se auttaisi vähän arvioimaan mahdollisia vuosituotantomääriä. Hollannin XA-188 (nämä käytännössä 200-sarjalaisia) ovat tulleet tuotantoon ilmeisesti 1998 ja jos suomalaisten tuotanto ei ole jatkunut tuon yli on mielestäni aika vaikea kuvitella että niiden määrä olisi 300 luokkaa. Tuo on siis se määrä joka vaaditaan kohtien 2.3.4.5. määriin.

Edit: Poistin kohdan 5. koska sillä ei ollut juurikaan arvoa. Oli laskettu 425+148 ja luku 148 tulee XA-202/203 määristä joka on väärä. Tämä siis oli hollannin XA-188 wiki sivulla

Entäs voiko mukana olla RG 32:t? Eikös niitäkin ole jokunen kymmenen hankittu.

Eikö joskus ole puhuttu että kaikkia Prikaati 90 mallin porukoita saatu varustettua. Tekoja kai alun perin hankittiin noin neljälle prikaatille ja reilulla kuudella sadalla Pasilla saisi kolme prikaatia.

Jolloin joku kolme prikaatia on jäänyt ilman sotilaallista kuljetusmahollisuutta.

Ja miten on noiden erikois-Pasien kanssa. Onko Crotale ja tutka-alustat sekä komentopaikat tehty erikseen. Vai muokattu valmiista?
 
Oliko noi 48 kpl ELSO ja viestivaunuja?

48 on XA-203 määrä eli miehistönkuljetusversioiden. Toinen luku koostuu about puolet ja puolet viestiasemista ja komentopaikka/tuliasemapaseista. ELSO versioita on sitten joku määrä.

Entäs voiko mukana olla RG 32:t? Eikös niitäkin ole jokunen kymmenen hankittu.

Eikö joskus ole puhuttu että kaikkia Prikaati 90 mallin porukoita saatu varustettua. Tekoja kai alun perin hankittiin noin neljälle prikaatille ja reilulla kuudella sadalla Pasilla saisi kolme prikaatia.

Jolloin joku kolme prikaatia on jäänyt ilman sotilaallista kuljetusmahollisuutta.

Ja miten on noiden erikois-Pasien kanssa. Onko Crotale ja tutka-alustat sekä komentopaikat tehty erikseen. Vai muokattu valmiista?

RG 32 voi toki olla mukana, mutta epäilen aika vahvasti että niin perusteellisesti noita lukuja olisi ryhdytty laskemaan. RG 32 on hankittu ainakin puolen sataa mahdollisesti enemmänkin.

Yhdellä PR90 taisi olla BTR-60.

MOSTKA 87 ja Crotaleen on omat versionsa. Olen ymmärtänyt että protot jotka lueteltu panssariseminaarin muistiossa olivat XA-180 ja sarjavaunut sitten XA-181 nimellä. Näitä jotain luokkaa 30 vaunua.
 
48 on XA-203 määrä eli miehistönkuljetusversioiden. Toinen luku koostuu about puolet ja puolet viestiasemista ja komentopaikka/tuliasemapaseista. ELSO versioita on sitten joku määrä.



RG 32 voi toki olla mukana, mutta epäilen aika vahvasti että niin perusteellisesti noita lukuja olisi ryhdytty laskemaan. RG 32 on hankittu ainakin puolen sataa mahdollisesti enemmänkin.

Yhdellä PR90 taisi olla BTR-60.

MOSTKA 87 ja Crotaleen on omat versionsa. Olen ymmärtänyt että protot jotka lueteltu panssariseminaarin muistiossa olivat XA-180 ja sarjavaunut sitten XA-181 nimellä. Näitä jotain luokkaa 30 vaunua.

Olen nähnyt joskus kaavion, jossa oli myös JPR90 ajoneuvona Mt-lb. Mutta lienee hautautunut unelma
 
Entäs voiko mukana olla RG 32:t? Eikös niitäkin ole jokunen kymmenen hankittu.

Eikö joskus ole puhuttu että kaikkia Prikaati 90 mallin porukoita saatu varustettua. Tekoja kai alun perin hankittiin noin neljälle prikaatille ja reilulla kuudella sadalla Pasilla saisi kolme prikaatia.

Jolloin joku kolme prikaatia on jäänyt ilman sotilaallista kuljetusmahollisuutta.

Ja miten on noiden erikois-Pasien kanssa. Onko Crotale ja tutka-alustat sekä komentopaikat tehty erikseen. Vai muokattu valmiista?

Paseja oli varmaan periaatteessa kahdelle jääkäriprikaatille. Lisäksi varustettiin ainakin rannikkoprikaatiin yksi jääkäripataljoona. Ja niin Kuin @peelo tuolla edellä totesi niin yhdellä jpr:llä oli BTR-60-kalusto. 90-luvulla julkistettujen prikaatikokoonpanojen perusteella oli Pasitkin tosin ripoteltu eri prikaateille suunnilleen pataljoonan kalusto kullekin eli määrävahvuisia jääkäriprikaateja ei välttämättä ollut ensimmäistäkään.
 
Paseja oli varmaan periaatteessa kahdelle jääkäriprikaatille. Lisäksi varustettiin ainakin rannikkoprikaatiin yksi jääkäripataljoona. Ja niin Kuin @peelo tuolla edellä totesi niin yhdellä jpr:llä oli BTR-60-kalusto. 90-luvulla julkistettujen prikaatikokoonpanojen perusteella oli Pasitkin tosin ripoteltu eri prikaateille suunnilleen pataljoonan kalusto kullekin eli määrävahvuisia jääkäriprikaateja ei välttämättä ollut ensimmäistäkään.

Ok.

Montakohan JPR90 sai tekat?

Muistelin vain että jokus olen nähnyt 90-luvun alusta jonkun kaavion, jossa JPR90 määrävahvuus Paseissa oli joku reilut 200 kpl.

Olin itse unohtanut koko BTR-60 kaluston Suomen raskaassa
 
Savon Jääkäriprikaati oli kyseessä, ja ei kai niitä BTR:ä ollut kuin vähän reilu sata. 110? 108?
Todellinen rivivahvuus olisi sitten ollut asia erikseen. Sotaharjoituksien perusteella veikkaisin, että jos vähintään kolmasosa ei olisi ollut korjattavana koko ajan, niin se olisi ollut hyvä tilanne. Epäilemättä minkään muun prikaatin kalusto ei olisi pudonnut rivistä pois sitä tahtia pelkästään normaalilla ajamisella.
 
Ok.

Montakohan JPR90 sai tekat?

Muistelin vain että jokus olen nähnyt 90-luvun alusta jonkun kaavion, jossa JPR90 määrävahvuus Paseissa oli joku reilut 200 kpl.

Olin itse unohtanut koko BTR-60 kaluston Suomen raskaassa

Ei kai tekamäärästä ole ollut parempaa tietoa kuin epämääräisesti "noin tuhat". Tuolla olisi varustanut noin 4 jääkäriprikaatia ja neljä niitä kai oli meininki pohjoisessa perustaakin.
 
Back
Top