Venäläisillä on kyllä erikoinen näkemys tuosta jalkautumisesta...
Ehkä tuolla on tarkoitus kuljettaa erikoismiehistöä kohteisiin. Ei tuonne sisälle kovin montaa ukkoa mahdu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Venäläisillä on kyllä erikoinen näkemys tuosta jalkautumisesta...
Ehkä tuolla on tarkoitus kuljettaa erikoismiehistöä kohteisiin. Ei tuonne sisälle kovin montaa ukkoa mahdu.
Tämän mukaan 7 miestä matkustajiksi: http://www.military-today.com/apc/bmo_t.htm
On kyllä hurjaa jalkautua tuosta venpeleestä...siinä voi kirosana tai toinenkin päästä.. Ajatelkaa vaikka PKM:n kanssa jalkautumista noista luukuista... Mutta tuo onkin erioimiesten vaunu:
The BMO-T specialized heavy armored personnel carrier is a recent Russian development. It is a dedicated transporter for specialized flamethrower squads, armed with RPO series portable infantry flamethrowers. Vehicle is intended to support infantry and tank formations and its primary targets are heavy fortifications. The BMO-T was accepted to service with the Russian Army in 2001, however it is not produced in quantity. Only a small number of these vehicles have been built to date.
Ei se varmaan helppoa ole päästä ulos RPO:nkaan kanssa...
Tosi hyödyllisen oloinen vehje kun miehistö ei edes kulje sen sisällä, olkoonkin että tuo on paraati, mutta siitä huolimatta houkutus istua kannella on varmaan aika suuri.Tässä olisi videokuvaa tosta BMO-T kulkupelistä.
RPO:han on meidän kertasingon kokoinen kapistus...
Espoolaisen Protolabin MiSu-miehistönkuljetusajoneuvoa esiteltiin yleisölle toissa viikonloppuna.
PERINTEISEEN Panssari-Sisuun eli Pasiin verrattuna suomalainen Protolab PMPV 6x6 eli MiSu vaikuttaa ylelliseltä. Matkustamon jousitetuilla penkeillä mahtuu istumaan suorassa 10 henkeä. Jousitus ei tosin ole matkustusmukavuuden vuoksi, vaan miinaräjähdyksen varalta.
Vuonna 2009 alkunsa saanut projekti on nyt koeajovaiheessa. Ensimmäinen valmistunut ajoneuvo on saanut lempinimekseen Misu. Miehistönkuljetusajoneuvo on espoolaisen Protolab Oy:n työtä.
Ajoneuvon miehistö on suojattu luodeilta, sirpaleilta sekä miinoilta niin panssarilevyillä kuin muilla ratkaisuilla.
– Misun etuakseli on reilusti ohjaamon etupuolella. Miinan räjähtäessä etupyörän alla miehistö ei ole suoraan yläpuolella, Mikko Autio ajoneuvoa esittelevästä Teknavi Oy:stä kertoo.
PANSSARIAJONEUVON varustusta on helppo vaihdella ja siksi se suoriutuu monenlaisista tehtävistä. Kuormaa se voi kantaa 10 000 kiloa.
Misu on hyvin suorituskykyinen maastoajossa. Ajoneuvon kuudesta pyörästä jokainen on vetävä, ja etummaiset ja takimmaiset pyörät kääntyvät. Pohjan kaventuva muoto jättää runsaasti tilaa jousitukselle sekä ohjaa miinan räjähdysvoimaa ajoneuvosta poispäin.
– Panssaroinnista johtuen ohjaamosta on heikko näkyvyys. Näkyvyyttä on parannettu kamerajärjestelmällä sivuille ja taakse. Lämpökameralla tunnistaa etenkin jalankulkijat ajoneuvon edessä, Autio mainitsee.
Tieolosuhteissa Misun huippunopeus on 110 kilometriä tunnissa.
PMPV 6x on suunniteltu kansainvälisille markkinoille. Protolab ei vielä halua kommentoida mahdollisia tilauksia. Hinnaksi on ilmoitettu 500 000 euroa.
Ajoneuvo on moottoria vaille kotimaista tekoa. Ajoneuvon kulmakivenä toimiva akselisto on Sisun toimittama. Voimanlähteenä toimii yhdysvaltalaisen Cumminsin moottori.
Tosi hyödyllisen oloinen vehje kun miehistö ei edes kulje sen sisällä, olkoonkin että tuo on paraati, mutta siitä huolimatta houkutus istua kannella on varmaan aika suuri.
Israelin Namer on ainoa järkevästi suunniteltu tuotannossa oleva raskas miehistönkuljetuspanssarivaunu, ja sehän on jopa kestänyt Kornet-ohjuksen osumia, joten konsepti on ihan hyvä. Armata T-15 ehkä on tuotantoon tullessaan toinen järkevän oloinen.
Huippunopeus 110 km/h! Tällainen on uusi suomalainen panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo MiSu
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001953548.html
Video linkistä.
Tämän mukaan 7 miestä matkustajiksi: http://www.military-today.com/apc/bmo_t.htm
On kyllä hurjaa jalkautua tuosta venpeleestä...siinä voi kirosana tai toinenkin päästä.. Ajatelkaa vaikka PKM:n kanssa jalkautumista noista luukuista... Mutta tuo onkin erikoismiesten vaunu:
The BMO-T specialized heavy armored personnel carrier is a recent Russian development. It is a dedicated transporter for specialized flamethrower squads, armed with RPO series portable infantry flamethrowers. Vehicle is intended to support infantry and tank formations and its primary targets are heavy fortifications. The BMO-T was accepted to service with the Russian Army in 2001, however it is not produced in quantity. Only a small number of these vehicles have been built to date.
Ei se varmaan helppoa ole päästä ulos RPO:nkaan kanssa...
Muistaakseni jalkautuvan ryhmän RPO:t kuljetetaan BMO-T:n takaosassa sijaitsevissa varustelaatikoissa (telojen päällä). Muistelen nähneeni mainintoja siitä, että RPO:t eivät ole samassa tilassa miehistön kanssa turvallisuusseikkojen tähden. Tiedä sitten mikä on totuus, kun en ole nähnyt videoita, joissa ryhmä jalkautuu taistelutilanteessa. Tai kuinka taistelijat todellisuudessa toimivat, viitataanko kintaalla ohjeille?
vlad
Kyllä ne vaan jaksaa päivittää M113.U
Bradleyn pimppausehdotus BAE:ta:
Mitähän maksaisi uudistaminen kun vielä lisätään tuohon XM-813 tykki torneineen? USAlla on vaunuja tuhansittain.....tosin Venäjän uhka kasvaa Euroopassa joten jotain kaivataan kovien puheiden lisäksi.
Se Misu, onko se paljon parempi kun XA-185? (suoja, liikuvuus)
Se Misu, onko se paljon parempi kun XA-185? (suoja, liikuvuus)
Kyllä ne vaan jaksaa päivittää M113.
Ohut suoja jos ampuu nokan päin, onks se mootori siinä?