Miehistön kuljetus

Design on 30 vuotta uudempi, joten voisi kuvitella, että jotain edistystä on tapahtunut. Liikkuvuus lienee samaa tasoa, maavaraa silmällä mitattuna ehkä aavistus enemmän ja hieman (210kw vs 185kw) tehokkaampi moottori, mutta tällä osa-alueella on tuskin mitään vallankumousta tiedossa. Suojauksessa on käytetty erittäin edistyksellistä kotimaista komposiittipanssaria Pasin perinteisen terässuojauksen sijaan. Suojamateriaali on tehokkaampi ja kevyempi, olettaisin että suojaus on Misussa parempi ja miinasuojauksen pitäisi olla hyvinkin edistyksellinen. Sitten pieniä juttuja kuten matkustamon latauspisteet nykytaistelijoiden elektroniikalle ym.

Ihan pätevän ja kustannustehokkaan oloinen laite, joka muuntunee helposti alustaksi erilaisille asejärjestelmillekin.

Tuo penkkien jousto/suojaus on isossa roolissa miinavahinkojen suhteen.
 
Tuo penkkien jousto/suojaus on isossa roolissa miinavahinkojen suhteen.

Tätä on tosiaan tuotu esille aika paljon ja selkeästi miinasuojausta on mietitty. Matkustamossa istutaan jalat irti lattiasta. Pitkää nokkaakin seliteltiin jossain sillä, että ohjaamo haluttiin etuakselin taakse parempaan suojaan. Onhan siinä eturenkaan ja ohjaamon välissä pirusti massaa suojaamassa. Niin Pasissa kuin perinteisissä KA-ratkaisuissakin etupyörä kun on käytännössä kuljettajan persauksen alla. Lisäksi pohjan miinasuojauksessa on käytetty jotain Rautaruukin varta vasten kehittämää erikoisterästä.

Olisin kovin ihmeissäni jos PV ei tosissaan Misusta kiinnostu kun se ei ole edes kallis.
 
Olisin kovin ihmeissäni jos PV ei tosissaan Misusta kiinnostu kun se ei ole edes kallis.

Tuo puoli miltsiä kuulostaa kyllä epäilyttävän halvalle kun Pasin peruskorjauskin ( jossa lähinnä säilytetään vanhaa ) on hinnaltaan lähemmäs 300 000 euroa.
 
Tuo puoli miltsiä kuulostaa kyllä epäilyttävän halvalle kun Pasin peruskorjauskin ( jossa lähinnä säilytetään vanhaa ) on hinnaltaan lähemmäs 300 000 euroa.

Paljonkohan Pasien peruskorjauksessa oli Patria-lisää? Sähköt ja penkit uusitaan ja autot maalataan. Ja mahdollisesti jotain voimansiirtoremppaa tarpeen mukaan. 300 teur kuulostaa aika järkyttävältä summalta, ei niin älyttömän teknisestä vehkeestä ole kuitenkaan kyse ja peruskorjausta tehdään isoissa erissä "liukuhihnalla".

Jos Protolab pystyy toimittamaan noita 500 teur hintalapulla, niin pistää kyllä miettimään Patrian hinnoittelun. Hyvä saada lisää kotimaista osaamista ja kilpailua tuollekin saralle. Patrian pitäisi olla olemassa PV:tä varten, ei toisinpäin.
 
Tuo puoli miltsiä kuulostaa kyllä epäilyttävän halvalle kun Pasin peruskorjauskin ( jossa lähinnä säilytetään vanhaa ) on hinnaltaan lähemmäs 300 000 euroa.
Tuskin ne markkinoi hintaa johon eivät pystyisi. Paljon alihankintatyönä ja valmiita sarjatuotantokomponentteja käyttäen versus Patrian räätälityö ja Patrian rahatpoisvaltiolta -hinnoittelu. Onhan tuo hintapuoli Patrialla välillä karannut sen verran käsistä että PV on kieltäytynyt sieltä ostamasta vaikka poliitikot välissä suhmuroikin.
 
Tuskin ne markkinoi hintaa johon eivät pystyisi. Paljon alihankintatyönä ja valmiita sarjatuotantokomponentteja käyttäen versus Patrian räätälityö ja Patrian rahatpoisvaltiolta -hinnoittelu. Onhan tuo hintapuoli Patrialla välillä karannut sen verran käsistä että PV on kieltäytynyt sieltä ostamasta vaikka poliitikot välissä suhmuroikin.

Sekin vaihtoehto on olemassa että se onkin Pasin MLU joka tässä kuulostaa epäilyttävän kalliille :)
 
Sekin vaihtoehto on olemassa että se onkin Pasin MLU joka tässä kuulostaa epäilyttävän kalliille :)

Juuri näin. Kuinka paljon uudet jakkarat ja niiden asentaminen nielee työtä ja rahaa? Sähköjä ei tuossa ole nimeksikään. Jää maalaamiseen ja akseliston vaihtoihin melkoisesti rahaa. Puolalainen upgreidasi nämä 30.000 eurolla per ajoneuvo ;)

Sisu%20XA-185%20APC_08.jpg
 
Ja tähän Pasien MLU-keskusteluun voisi laittaa verrokiksi BMP-2 päivityksen, jossa 100 vaunua päivitetään 35 miljoonalla eurolla. Bemareihin tuli sentään uusi tekninen naamiojärjestelmä, pimeänäkökyky ampujalle ja ajajalle jne. Eli ihan uuttaa tekniikkaakin ja hintalappu on sama. Pro Patria vai miten se nyt meni.
 
Ja tähän Pasien MLU-keskusteluun voisi laittaa verrokiksi BMP-2 päivityksen, jossa 100 vaunua päivitetään 35 miljoonalla eurolla. Bemareihin tuli sentään uusi tekninen naamiojärjestelmä, pimeänäkökyky ampujalle ja ajajalle jne. Eli ihan uuttaa tekniikkaakin ja hintalappu on sama. Pro Patria vai miten se nyt meni.

Ja sitten verrokiksi voisi laittaa myös Suomen Leopard 2 -päivityksen, jota ei koskaan tehty, koska oli halvempaa ostaa 200 miljoonalla 100 uudempaa käytettyä vaunua. Että ei ne asiat aina kovin yksioikoisia ole. ;)

Mitäh, minäkö pro Patria? :rolleyes:
 
Vanhan korjaamisessa kuluu aikaa purkamiseen joka on työvoimaa vaativaa hommaa, mutta ei selitä korkeaa hintaa.
Yksi selitys saattaisi olla, että PASI:t vaativat osia joita ei saa liukuhihnalta, vaan joudutaan teettämään tätä varten.
 
Vanhan korjaamisessa kuluu aikaa purkamiseen joka on työvoimaa vaativaa hommaa, mutta ei selitä korkeaa hintaa.
Yksi selitys saattaisi olla, että PASI:t vaativat osia joita ei saa liukuhihnalta, vaan joudutaan teettämään tätä varten.

Joo. Ja ne joudutaan teettämään Patrialla mikä selittää hinnan ;)

Kyllähän tuo työsuorituksen laajuus huomioiden törkyhinnalle vaikuttaa.
 
"Misu", vankka suomalaiskaunotar. Räjäytyskokeet lienee tehty. Piikkeihin menee lisälevyt. Tällä on mukava jyristellä. Kyllä siinä teronalku tai verkkaripuku hikoaa, kun kaunottaria alkaa olla kintereillä.

15094864_710492522448006_7129594592088647207_n.jpg



http://www.reservilainen.fi/uutiset/misu_on_uusi_suomalainen_panssariajoneuvo?v_443=1146

Informatiivisin artikkeli toistaiseksi. Misu kuulostaa aina vaan vakuuttavammalle. Ja täytyy edelleen sanoa, että jos ilmoitettu hinta pitää, niin on synti jos pv ei näitä isoa läjää tilaa.
 
Tuskin ne markkinoi hintaa johon eivät pystyisi. Paljon alihankintatyönä ja valmiita sarjatuotantokomponentteja käyttäen versus Patrian räätälityö ja Patrian rahatpoisvaltiolta -hinnoittelu. Onhan tuo hintapuoli Patrialla välillä karannut sen verran käsistä että PV on kieltäytynyt sieltä ostamasta vaikka poliitikot välissä suhmuroikin.

Väännetäänpä vielä kerran rautalangasta: Suomen valtio - sinä, minä, me kaikki - omistamme Patrian. Valitsemamme kansanedustajat ja sitä kautta valtionhallinto käyttävät omistajaohjausvaltaa Patriassa ja asettavat sille euromääräiset tulostavoitteet tyyliin "tänä vuonna Patria tulouttaa valtiolle 100 MEUR" tms. Ei siinä paljon ole valinnanvaraa hinnoittelun suhteen jos ja kun halutaan vielä tehdä Suomessa muutakin kuin nillittää Patrian ilkeyttä. Se, että valtion yhtiö laskuttaa valtion armeijalta valtion sille myöntämää budjettirahaa on taasen silkkaa Scheissea ja jälleen voi putket suunnata Arkadianmäelle.

Tämä riittää osaltani tästä aiheesta, joten "sen lauluja laulat jne."-osio voidaan skipata;)
 
Väännetäänpä vielä kerran rautalangasta: Suomen valtio - sinä, minä, me kaikki - omistamme Patrian. Valitsemamme kansanedustajat ja sitä kautta valtionhallinto käyttävät omistajaohjausvaltaa Patriassa ja asettavat sille euromääräiset tulostavoitteet tyyliin "tänä vuonna Patria tulouttaa valtiolle 100 MEUR" tms. Ei siinä paljon ole valinnanvaraa hinnoittelun suhteen jos ja kun halutaan vielä tehdä Suomessa muutakin kuin nillittää Patrian ilkeyttä. Se, että valtion yhtiö laskuttaa valtion armeijalta valtion sille myöntämää budjettirahaa on taasen silkkaa Scheissea ja jälleen voi putket suunnata Arkadianmäelle.

Tämä riittää osaltani tästä aiheesta, joten "sen lauluja laulat jne."-osio voidaan skipata;)

Ei ihan riitä. Sulla on vanhat rautalangat.

Maaliskuussa 2016 Suomen valtio ilmoitti myyvänsä 49,9 prosenttia Patriasta sen norjalaiselle kilpailijalle Kongsberg Defence & Aerospacelle. Myynnin jälkeen Suomen valtion osuudeksi yhtiössä jää 50,1 prosenttia. Eli puolet tuotosta menee ulkomaille.

Toki työllistämisvaikutuksen hyödyt jää kotimaahan Pasi kyseessäollen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ihan riitä. Sulla on vanhat rautalangat.

Maaliskuussa 2016 Suomen valtio ilmoitti myyvänsä 49,9 prosenttia Patriasta sen norjalaiselle kilpailijalle Kongsberg Defence & Aerospacelle. Myynnin jälkeen Suomen valtion osuudeksi yhtiössä jää 50,1 prosenttia. Eli puolet tuotosta menee ulkomaille.

Juurikin näin. Ja muutenkin pv:n budjetin peseminen takaisin valtiolle ylikalliin Patrian kautta on konseptina ihan älytön. Patrian pitäisi olla pv:lle strateginen kumppani, joka tuottaa Suomelle laadukasta ja kustannustehokasta maanpuolustusta samalla työllistäen suomalaisia ja ylläpitäen/kehittäen teknologista osaamista. Patrialla pitäisi olla volyymi, ei tulostavoite suhteessa puolustusvoimiin. Sitä kautta aukeisi ehkä markkinoita maailmallekin, millä tehdä sitä tulosta. Puolalaiset toteuttavat tätä hienosti Rosomakin kanssa. Edelleen suomalainen työntekijä ja suomalainen tuotantotehokkuus ei voi olla niin onneton kombo, että kokoonpanotyön osuus on tyyliin miljoona euroa per AMV (9 henkilötyövuotta 40€ tuntihinnalla).
 
Onkohan myöhemmin tulossa eriversioita? Voisi toimia lavettina joillekkin aseille/järjestelmille. Kanto kyky kuitenkin melko hyvä panssaroinnista ja muista suojauksista huolimatta. Vai tuleeko hinta jälleen esteeksi.
 
Back
Top