Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllä Irak ainakin tulevaisuudessa voi tulla tarvitsemaan lisää panssariajoneuvoja; ovat nimittäin kuulemma menettäneet aikamoisia määriä armeijan ajoneuvoista tuhoutuneena mm. Mosulin taistelun yhteydessä tänä vuonna. Sitä tosi on vaikea sanoa, että onko niin järeä ja kallis peli kuin AMV niillä harkinnassa.

Miten niin tuhoutuneina... ISIS niillä ajelee, kiitos liukkaasti pakoon pötkivien tankkimiesten....
 
Miten niin tuhoutuneina... ISIS niillä ajelee, kiitos liukkaasti pakoon pötkivien tankkimiesten....
Kyllä niitä välillä tuhotaankin. Hummereista ei esim. jää paljoa jäljelle, kun VBIED kaasuttaa kylkeen. Ja viimeaikoina Mosulissa ISIS on ollut vastaanottavana osapuolena, vaikka onkin tuottanut tappioita Irakin armeijalle, joten sillä lienee ollut vähemmän tilaisuuksia saada sotasaalista.
 
Kyllä Irak ainakin tulevaisuudessa voi tulla tarvitsemaan lisää panssariajoneuvoja; ovat nimittäin kuulemma menettäneet aikamoisia määriä armeijan ajoneuvoista tuhoutuneena mm. Mosulin taistelun yhteydessä tänä vuonna. Sitä tosi on vaikea sanoa, että onko niin järeä ja kallis peli kuin AMV niillä harkinnassa.

En nyt tiedä onko "järeä" ja "kallis" oikeita sanoja kuvaamaan AMVtä, kun se muutenkin on pyöräpanssarimaailman Dacia. Halpa ja helppo. Stanag tason 3 ballistinen suojaus ei ole mielestäni kovin järeä. Karvalakkimallin saa reippaalla miltsillä Puolasta ja Irakissa työvoima on halpaa modata vehjettä paikan päällä. Sanoisin, että hyvä valinta Irakilaisille, jolla pääsee pitkälle. Jos tämä uutinen pitää millään tapaa paikkansa.
 
Eiköhän jenkit sanele, että irakilaiset ajelee niiden kalustosta poistoon sopivilla Strykereillä, Bradleyllä tai LAV-25:lla jatkossa(kin). M113:kin voi olla vielä aavikkoparkeissa odottamassa loppukäyttäjää. Muutama sata loppuun ajettua Humveeta ja sotilaallinen läsnäolo kunnes alue stabiloituu lopullisesti kaupan kylkiäisinä. Jenkit ostavat sitten jotain uutta ja sopivampaa itelleen siihen tilalle.

That's the way it goes. On aina mennyt.
 
Eiköhän jenkit sanele, että irakilaiset ajelee niiden kalustosta poistoon sopivilla Strykereillä, Bradleyllä tai LAV-25:lla jatkossa(kin). M113:kin voi olla vielä aavikkoparkeissa odottamassa loppukäyttäjää. Muutama sata loppuun ajettua Humveeta ja sotilaallinen läsnäolo kunnes alue stabiloituu lopullisesti kaupan kylkiäisinä. Jenkit ostavat sitten jotain uutta ja sopivampaa itelleen siihen tilalle.

That's the way it goes. On aina mennyt.

Irak on lipunut Iranin ja sitä myöten Venäjän ja Kiinan vaikutuspiiriin, Trump yrittänee kääntää kehityksen mutta voi olla myöhäistä.
 
En nyt tiedä onko "järeä" ja "kallis" oikeita sanoja kuvaamaan AMVtä, kun se muutenkin on pyöräpanssarimaailman Dacia. Halpa ja helppo. Stanag tason 3 ballistinen suojaus ei ole mielestäni kovin järeä. Karvalakkimallin saa reippaalla miltsillä Puolasta ja Irakissa työvoima on halpaa modata vehjettä paikan päällä. Sanoisin, että hyvä valinta Irakilaisille, jolla pääsee pitkälle. Jos tämä uutinen pitää millään tapaa paikkansa.
Ajattelinkin sen niin, että AMV järeämpi (paremmin suojattu) ja kalliimpi, kuin ne panssaroidut Hummerit, joita irakin armeija on pääasiassa käyttänyt joukkojen kuljetukseen, ja joita se on menettänyt paljon mm. miinoille, tienvarsipommeille ja autopommeille.
 
Veljet, täyttäkää tyhjä malja ymmärryksellä.
Meillähän on vielä Nasuja, mutta bensa-Nasutko on myyty pois/romutettu? Eli NA-140 -sarjan vehkeet? Diesel-110:ä riittää?
Onko kenelläkään käsitystä lukumääristä eri versioiden suhteen?
Erään keskustelun pohjalta heräsi tiedonjano.
 
Veljet, täyttäkää tyhjä malja ymmärryksellä.
Meillähän on vielä Nasuja, mutta bensa-Nasutko on myyty pois/romutettu? Eli NA-140 -sarjan vehkeet? Diesel-110:ä riittää?
Onko kenelläkään käsitystä lukumääristä eri versioiden suhteen?
Erään keskustelun pohjalta heräsi tiedonjano.

Joskus 90-luvun lopulla Military Balance listasi 1000+ kaikkia eri malleja ja merkkejä.
Ruotsista ja Norjasta on nyt hankittu joku määrä josta emme tiedä muuta kuin julkisuudessa ilmoitetut ja niissä on jo havaittu arvuuttelun varaa panssaroitujen sekä heitimillä varustettujen osalta.
On myös epäselvää luovutaanko kaikista nasuista vai pelkästään bensalla toimivista, sinänsä sääli että meillä ei ole suojeluskuntia joihin kierrättää ylläpidettäväksi tällaista kalustoa joka olisi hyvinkin toimivaa paikallisjoukoille.
 
Joskus 90-luvun lopulla Military Balance listasi 1000+ kaikkia eri malleja ja merkkejä.
Ruotsista ja Norjasta on nyt hankittu joku määrä josta emme tiedä muuta kuin julkisuudessa ilmoitetut ja niissä on jo havaittu arvuuttelun varaa panssaroitujen sekä heitimillä varustettujen osalta.
On myös epäselvää luovutaanko kaikista nasuista vai pelkästään bensalla toimivista, sinänsä sääli että meillä ei ole suojeluskuntia joihin kierrättää ylläpidettäväksi tällaista kalustoa joka olisi hyvinkin toimivaa paikallisjoukoille.

Tuota panssaroitua mallia on rakennettu kaikkiaan se n. 20 kpl joten kovin merkittävää roolia se ei näyttele.
 
Paljon ovat saaneet julkisuutta sitten jos ei oikeasti ole enempää.

Kyllä. Hyvin on hoidettu julkisuuspuoli. Kun valmistusmäärä kuitenkin on vain se noin 20kpl niin eipä niitä mitenkään voi enempää olla.
 
Joskus 90-luvun lopulla Military Balance listasi 1000+ kaikkia eri malleja ja merkkejä.
Ruotsista ja Norjasta on nyt hankittu joku määrä josta emme tiedä muuta kuin julkisuudessa ilmoitetut ja niissä on jo havaittu arvuuttelun varaa panssaroitujen sekä heitimillä varustettujen osalta.
On myös epäselvää luovutaanko kaikista nasuista vai pelkästään bensalla toimivista, sinänsä sääli että meillä ei ole suojeluskuntia joihin kierrättää ylläpidettäväksi tällaista kalustoa joka olisi hyvinkin toimivaa paikallisjoukoille.
Kiitän.
Tarkoitatko, että bensalla toimivista ei olisikaan kaikista vielä luovuttu? Minä luulin, että ne menivät jo luiskaan samaan aikaan T72:n ja kumpp. kanssa.
 
Kiitän.
Tarkoitatko, että bensalla toimivista ei olisikaan kaikista vielä luovuttu? Minä luulin, että ne menivät jo luiskaan samaan aikaan T72:n ja kumpp. kanssa.
No ei nyt ihan samaan aikaan bensa-Nasuista,eli NA-140 on luovuttu valtaosin 2013-2015 välisenä aikana karkeasti. Muodostihan ne PKARPR pääkalustonkin vuosikymmenen alkuun, josta siirtyivät KAIPR käyttöön.
 
Back
Top