Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei PV ole siltä yritykseltä tai muiltakaan ostamassa mitään tällä hetkellä. Eli ei ole mitään syytä laittaa mitään RFI:tä. Firmat saavat omaan piikkiinsä kehitellö mitä lystäävät ja PV ostaa jos on tarve. Ei nämä hankinnat ole mitään "nyt heti tänään" hommia vaan helposti 5-7v projekteja ennen kun yhtään on käytössä.

Ja jos joku ei tähän mennessä arvaa mikä yritys kyseessä saa melkein hävetä silmät päästään.
 
Noin 3 miljoonaa kappale. Ei saatana. Me tarvitaan todellakin joku halpa karvalakkimallin APC muille joukoille, että saadaan AMV:itä keihäänkärjille.

Meinaan reikäjuustoksi revityt kuorma-auton raadot ja silpoutuneet miehet niiden lavoilla tulevat nekin helvetin kalliiksi turhina ajoneuvotappioina.
No niin rupenee moni hahmottamaan miksi moni meistä ammattilaisista ei ole oikein innostunut näistä lisähankinnoista ja varsinkaan jos tuon tyyppisellä hinnalla tulee "poliittinen ohjaus" ostaa kotimaiselta yhtiöltä maksoi mitä maksoi. AMV on aivan järkyttävän hyvä pyörä-IFV ja varmasti meillä olisi sillekin käyttöä, mutta näillä rahoituksilla ei vaan ole varaa kaikkeen - varsinkin kun kaikki vähäinen Maavoimien rahoitus tulee menemään 2020 jälkeen ilmatorjuntaan. Reilun 100 tornillisen AMV:n hankinta olisi lottopotti ja ratkaisisi monta ongelmaa kun XA-kalustoa saataisiin jaettua nykyisin traktorivarusteisille joukoille. Ai niin edes sillä 3 milj €:lla ei saa vielä tornia AMV:n...saa heittää n. 1 milj € lisää jos halutaan AMV:stä IFV.
 
No niin rupenee moni hahmottamaan miksi moni meistä ammattilaisista ei ole oikein innostunut näistä lisähankinnoista ja varsinkaan jos tuon tyyppisellä hinnalla tulee "poliittinen ohjaus" ostaa kotimaiselta yhtiöltä maksoi mitä maksoi. AMV on aivan järkyttävän hyvä pyörä-IFV ja varmasti meillä olisi sillekin käyttöä, mutta näillä rahoituksilla ei vaan ole varaa kaikkeen - varsinkin kun kaikki vähäinen Maavoimien rahoitus tulee menemään 2020 jälkeen ilmatorjuntaan. Reilun 100 tornillisen AMV:n hankinta olisi lottopotti ja ratkaisisi monta ongelmaa kun XA-kalustoa saataisiin jaettua nykyisin traktorivarusteisille joukoille. Ai niin edes sillä 3 milj €:lla ei saa vielä tornia AMV:n...saa heittää n. 1 milj € lisää jos halutaan AMV:stä IFV.

Siksi kannattaakin panostaa niihin OIKEISIIN aselajeihin eli epikseen ;):uzi::uzi::salut:
 
Viimeksi muokattu:
No niin rupenee moni hahmottamaan miksi moni meistä ammattilaisista ei ole oikein innostunut näistä lisähankinnoista ja varsinkaan jos tuon tyyppisellä hinnalla tulee "poliittinen ohjaus" ostaa kotimaiselta yhtiöltä maksoi mitä maksoi. AMV on aivan järkyttävän hyvä pyörä-IFV ja varmasti meillä olisi sillekin käyttöä, mutta näillä rahoituksilla ei vaan ole varaa kaikkeen - varsinkin kun kaikki vähäinen Maavoimien rahoitus tulee menemään 2020 jälkeen ilmatorjuntaan. Reilun 100 tornillisen AMV:n hankinta olisi lottopotti ja ratkaisisi monta ongelmaa kun XA-kalustoa saataisiin jaettua nykyisin traktorivarusteisille joukoille. Ai niin edes sillä 3 milj €:lla ei saa vielä tornia AMV:n...saa heittää n. 1 milj € lisää jos halutaan AMV:stä IFV.

Ja joku hintalappu pitää niillekkin vaurioituneille tai tuhoutuneille ajoneuvoille laittaa, kuorma-autoille tai traktoreille, PV:n omille tai ottokalustolle, jotka menetetään epäsuoran tulen iskuissa kun niitä käytetään sellaisessa roolissa jossa APC oli perustellumpi.

Ei kai millään sotaväellä ole mielin määrin pyöräkalustoa ja niinkin tärkeitä ajoneuvoja kun maasto kuorma-autoja tai traktoreita, tuhottavaksi tai korjausvarikoilla seisotettavaksi?
 
Aika vähän on tarjolla puhdasta APC-kalustoa. Ja kun lyödään torni, niin hinta pomppaa lujasti. Pasi nyt on vielä "inhimillisissä" hinnoissa, mutta AMV-vastaavat ovat jo $3 miljoonaa kipale miltei kaikki.
 
Noin 3 miljoonaa kappale. Ei saatana. Me tarvitaan todellakin joku halpa karvalakkimallin APC muille joukoille, että saadaan AMV:itä keihäänkärjille.

Ihan vakuuttunut en ole noin kalliin pyöräajoneuvon hankinnasta edes keihäänkärjille. IFV kuitenkin huutaa rinnalleen taistelupanssarivaunuja, ja hankalammissa olosuhteissa suhtaudun kyseenalaisesti pyöräajoneuvon kykyyn tukea telakalustoa.

Optimiolosuhteissa meillä tietysti olisi pyörä-IFV:llä varustettu "reserviprikaati", jolla käytäisiin selustan maihinnousuja ja maahanlaskuja vastaan. Mutta kun toistaiseksi on vain kaksi mekanisoitua taisteluosastoa ja yksi mekanisoitu prikaati (KARJPR), niin näkisin panssarijoukkojen määrän kasvattamisen ensisijaisena.

Meinaan reikäjuustoksi revityt kuorma-auton raadot ja silpoutuneet miehet niiden lavoilla tulevat nekin helvetin kalliiksi turhina ajoneuvo- ja miestappioina.

Kuorma-autoja, Valtroja ja Hiluxeja saa pakko-ottoina käytännössä niin paljon kuin halutaan, ja sijoittamatonta reserviä on satoja tuhansia miehiä. Tosin onhan se pienoinen ongelma, jos joukko ei pysty täyttämään tehtäväänsä vaan tuhoutuu heti alkuun.

Valtiontalouden näkökulmasta varautuminen olisi tietysti silkkaa säästöä. Mutta poliitikot eivät näe asiaa siten.

Ei PV ole siltä yritykseltä tai muiltakaan ostamassa mitään tällä hetkellä. Eli ei ole mitään syytä laittaa mitään RFI:tä. Firmat saavat omaan piikkiinsä kehitellä mitä lystäävät ja PV ostaa jos on tarve. Ei nämä hankinnat ole mitään "nyt heti tänään" hommia vaan helposti 5-7v projekteja valmiiksi tuotteen kyseessä ollessa ennen kun yhtään on käytössä.

Ok, eli pitkän tähtäimen projekti kyseessä. No, toivotaan parasta. Ehkä sitten 10 vuoden kuluttua. :)
 
Ok, eli pitkän tähtäimen projekti kyseessä. No, toivotaan parasta. Ehkä sitten 10 vuoden kuluttua.

Siis koska kyse on pelkästään ko. yhtiön "katsotaan ostaisko joku tätä" eikä PV:n "no ois tämmöselle tarve" jutusta niin se saattaa jäädä pelkästään muutamaksi mallikappaleeksi. Semmoinen on yritysmaailma. Tarpeeksi monta kun suunnittelee niin jollekin lopulta löytyy ostajia.
 
Siis koska kyse on pelkästään ko. yhtiön "katsotaan ostaisko joku tätä" eikä PV:n "no ois tämmöselle tarve" jutusta niin se saattaa jäädä pelkästään muutamaksi mallikappaleeksi. Semmoinen on yritysmaailma. Tarpeeksi monta kun suunnittelee niin jollekin lopulta löytyy ostajia.

No eikö edellä ole juuri kirjoitettu, että sellaiselle olisi tarve? Siis kevyesti suojatulle, edulliselle APC:lle.
 
Kuorma-autoja, Valtroja ja Hiluxeja saa pakko-ottoina käytännössä niin paljon kuin halutaan, ja sijoittamatonta reserviä on satoja tuhansia miehiä. Tosin onhan se pienoinen ongelma, jos joukko ei pysty täyttämään tehtäväänsä vaan tuhoutuu heti alkuun.

Niinpä. Ja kyllä niille kuorma-autoille, traktoreille ja pick-upeille varmaan muutakin käyttöä löytyy, kun ammuttaa paskaksi ensimmäisessä epäsuoran tulen iskussa. En itse näe pakko-otoilla otettavia ajoneuvoja kalustona jota voi surutta hassata ja tuhota, enkä myöskään sijoittamatonta reserviä huolettomasti tapatettavana tykinruokana. Joku niitäkin jää kaipaamaan ja suremaan. En usko hetkeäkään että sinäkään ajattelisit sillä tavalla.
 
Saksasta voisi ehkä saada käytettyjä Marder ja Fuchs vaunuja EU puolustus hintaan kun nämä korvataan Puma ja Boxer vaunuilla ja näitä on muutenkin ollut asevelvollisuus armeijalle?

https://en.wikipedia.org/wiki/Marder_(IFV)
https://en.wikipedia.org/wiki/TPz_Fuchs

Kummatkin ovat ikivanhoja eivätkä enää tuotannossa, eikä fuksit toisaalta tuo mitään konkreettista parannusta esim. pasiin. En usko että on kovin kestävä, eikä välttämättä edes kovin halpa ratkaisu.

Henk koht olen sitä mieltä että pitäisi jonkun entisen itäblokkimaan kanssa mennä yhteistyöhön ja viritellä jokin ällitälli 2.0:aa muistuttava paketti jossa kustannus on huolenaihe #1 ja suorituskyky #2. Tämän näen lähes ainoana fiksuna vaihtoehtona tällä hetkellä, koska lähes kaikki muut maat joko virittelevät mrapin tapaisia hiekkamaa-autoja tai järjettömän kalliita hifistelypaketteja (amv/puma/boxer).
 
Kummatkin ovat ikivanhoja eivätkä enää tuotannossa, eikä fuksit toisaalta tuo mitään konkreettista parannusta esim. pasiin. En usko että on kovin kestävä, eikä välttämättä edes kovin halpa ratkaisu.

Ei tässä varsinaisesti ole tarkoitus saada "parempaa Pasia" vaan yksinkertaisesti päivittää APC:iksi panssaroimatonta pyöräkalustoa. Eli siinä mielessä Pasin tasoinen ratkaisu olisi jo tervetullut.

Käytettyä kalustoa hankittaessa tottakai sen kondis on keskeistä ostoa harkittaessa.

Mielenkiintoista. Onko olemassa jotain kokemuksia tai tutkimuksia, jonka perusteella voitaisiin sanoa että Fuchs olisi pasia Huonompi tai muuten heikompi Malli? Ainakin sitä on myyty ja viety jonkin verran ulkomaille, vaikka toki kv asekaupoissa tuotteen laadulla tai erinomaisuudella ei välttämättä ole niin suurta painoarvoa kun esimerkiksi... :rolleyes::p
 
Viimeksi muokattu:
Ottaisin 200 Fuchsia...MUTTA. se riippuisi kaluston kunnosta ja helposta huollettavuudesta. Kalustokirjavuus kun tunnetusti synnyttää huollollisia, koulutuksellisia ja sitä kautta rahallisia kustannuksia.
 
Ei tässä varsinaisesti ole tarkoitus saada "parempaa Pasia" vaan yksinkertaisesti päivittää APC:iksi panssaroimatonta pyöräkalustoa. Eli siinä mielessä Pasin tasoinen ratkaisu olisi jo tervetullut.

Käytettyä kalustoa hankittaessa tottakai sen kondis on keskeistä ostoa harkittaessa.

Mielenkiintoista. Onko olemassa jotain kokemuksia tai tutkimuksia, jonka perusteella voitaisiin sanoa että Fuchs olisi pasia Huonompi tai muuten heikompi Malli? Ainakin sitä on myyty ja viety jonkin verran ulkomaille, vaikka toki kv asekaupoissa tuotteen laadulla tai erinomaisuudella ei välttämättä ole niin suurta painoarvoa kun esimerkiksi... :rolleyes::p

Onhan sitä pasiakin myyty maailmalle :D

En tarkoittanut että Fuchs olisi huonompi ratkaisu, vaan lähinnä että se on about samaa luokkaa kuin Pasi. Kumpikin Kelluu vedessä, menee kohtuuhyvin metsässä ja ei kestä mitään isompaa osumaa oikeastaan mistään. Ainoina eroina Käsittääkseni pasissa on tilavuudeltaan jonkun verran suurempi takaosa (wiki sanoo 2+8 tai 10 fuksissa) mutta en ole kunnollista sisäkuvaa nähnyt missään.
 
Ottaisin 200 Fuchsia...MUTTA. se riippuisi kaluston kunnosta ja helposta huollettavuudesta. Kalustokirjavuus kun tunnetusti synnyttää huollollisia, koulutuksellisia ja sitä kautta rahallisia kustannuksia.
Jos Boxerin valmistus jatkuu nykyistä tahtia 2018 jälkeen niin tarjolle voi tulla kettuja jotka on laitettu peruskorjauksen ja modernisoinnin jälkeen suoraan halliin.
Kettujen parantelunhan pitäisi jatkua 2020 asti.
 
Niinpä. Ja kyllä niille kuorma-autoille, traktoreille ja pick-upeille varmaan muutakin käyttöä löytyy, kun ammuttaa paskaksi ensimmäisessä epäsuoran tulen iskussa. En itse näe pakko-otoilla otettavia ajoneuvoja kalustona jota voi surutta hassata ja tuhota, enkä myöskään sijoittamatonta reserviä huolettomasti tapatettavana tykinruokana. Joku niitäkin jää kaipaamaan ja suremaan. En usko hetkeäkään että sinäkään ajattelisit sillä tavalla.

Mitäpä noista numeroista väittelemään:

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/...ittain/liikennekaytossa_olevat_ajoneuvot_2017

Kuorma-autoja on maassa lähemmäs 100 000 ja traktoreita liki 400 000. PV:n käyttöön kelpoisia pienempiä kulkineita (maastureita, pickupeja, moottoripyöriä, mönkijöitä ja moottorikelkkoja) lienee satoja tuhansia. Siviiliyhteiskunta tarvitsee toki omansa, mutta etenkin henkilöautot ja kevyemmät ajoneuvot ovat pääasiassa sotavaltion käyttöönotettavissa ilman suurta haittaa. Keskivertoperhe ei tarvitse isännän Land Cruiseria, etenkään polttoainesäännöstelyn vallitessa, rouvan Avensis välttää.

Ajoneuvot ovat siis siinä määrin hassattavia kuin teräsjyrän eteen heitettäviä joukkojakaan on varustettavissa. Se ei nimittäin lopulta ole valtavan iso porukka, jolle on tarjolla epäsuoraa, pst-aseita ja viestivälineitä, ilmatorjunnasta nyt puhumattakaan. Mutta jos tuollainen kohtalaisesti varustettu joukko kokee henkilöstö- ja ajoneuvotappioita, niin ne on korvattavissa ongelmitta. Mitään 200 000 miehen vahvuisia sijoittamattomasta reservistä koottavia RK ja Hilux -joukkoja tuskin perustetaan.
 
Jos Boxerin valmistus jatkuu nykyistä tahtia 2018 jälkeen niin tarjolle voi tulla kettuja jotka on laitettu peruskorjauksen ja modernisoinnin jälkeen suoraan halliin.
Kettujen parantelunhan pitäisi jatkua 2020 asti.

Kyse on ajoneuvoista, jotka on valmistettu pääasiassa 1980-luvun alkupuoliskolla. Ajoneuvoista, jotka ovat palvelleet enemmän tai vähemmän välittömästi sotavalmiin armeijan käytössä. Ei koulutusorganisaation käytössä, kuten Pasit Suomessa. Ja kun ajoneuvot laitetaan halliin Saksassa, niin se indikoi tässä tilanteessa, että ne ovat koulutuskäyttöä ajatellen finaalissa. Kaikista päivityksistä ja korjauksista huolimatta.

Ei kuulosta järin houkuttelevalta, kun jenkkien MRAP-tarjouksiinkaan ei tartuttu. Sitä paitsi Saksa varmaan mieluummin dumppaa nuo puskuriksi Puolaan tai lahjoittaa jonkin isomman kaupan yhteydessä kylkiäisinä. Toki, jos ne tulevat meille tarjolle suurissa määrissä eivätkä ole ihan lopussa, niin voihan niiden hankintaa harkita.
 
Saksasta voisi ehkä saada käytettyjä Marder ja Fuchs vaunuja EU puolustus hintaan kun nämä korvataan Puma ja Boxer vaunuilla ja näitä on muutenkin ollut asevelvollisuus armeijalle?

https://en.wikipedia.org/wiki/Marder_(IFV)
https://en.wikipedia.org/wiki/TPz_Fuchs

Marder olisi älytön ratkaisu. Vaunu on aseistukseltaan käytännössä vanhentunut ja suunnittelu on yli 50 vuotta vanhaa. Ainoa hyvä puoli olisi kohtuullisen hyvä ballistinen suojaus.

Hankinnassa voisi olla järkeä vain teoriassa, jos Saksalta löytyisi yhä edelleen vähän ajettuja alustoja. Mutta vaunuja on jo myyty ulkomaille useita satoja, ja käyttökulut saattaisivat myös muodostua ongelmaksi. Ennemmin lähtisin kyselemään vaikka Ruotsista, josko CV-kalustoa vanhimmasta päästä olisi saatavilla päivitysten kera. Ei varmasti halpaa, mutta Marderit lienevät vielä kalliimpi ratkaisu.
 
Back
Top