Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minä sain jopa aloittaa vaununkomentajan kurssin, pari viikkoa meni niin annettiin potkut, en ilmeisesti soveltunut hommaan. :)
Mutta hauskaa oli se pari viikkoa, sai ajella Pasilla aikalailla.
Itse risteilin pasilla jo -85 lehijärvellä. Noustiin jyrkähkössä kulmassa järvestä ja takaovi aukesi... (Varsinaiset työkalut tuolloin olivat btr-60pb ja bmp-1.)
 
Minä sain jopa aloittaa vaununkomentajan kurssin, pari viikkoa meni niin annettiin potkut, en ilmeisesti soveltunut hommaan. :)
Mutta hauskaa oli se pari viikkoa, sai ajella Pasilla aikalailla.
Pataljoonassa on komentaja. Yksikössä on päällikkö. Joukkueessa, ryhmässä ja vaunussa on johtaja.

Samoin bussissa on kuljettaja tai kuski ja vaunussa on ajaja.
 
Hornetissakin on kuski tai NATO -yhteensopivasti sanottuna "Driver".
Ei ole. Yhdessäkään Hornet lentäjän tehtävänkuvauksessa ei lue "kuski" vaan hävittäjälentäjä. Termit kuntoon.
 
Ei lue Hävittäjälentäjääkään :D
Kerkesit just lainamaan ennen kun muokkasin. Prkleen autocorrect. Ei varmaan luekaan - saatoin hiukan kieli poskessa todeta yllä olevan :D
 
Kerkesit just lainamaan ennen kun muokkasin. Prkleen autocorrect. Ei varmaan luekaan - saatoin hiukan kieli poskessa todeta yllä olevan :D

Lähinnä sitä ajoin takaa että virallinen termi on varmaan messerschmitt-ajoista lähtien ollut ohjaaja, koska ei se pilotti itse siellä ohjaamossa lennä vaan ohjaa konetta joka puolestaan hoitaa sen lentämisen. Mutta saivarteluksihan se ehdoton termien oikeaoppinen käyttö nopeasti menee kun moni ei välttämättä ole edes ollut missään tekemisissä niiden hilavitkuttimien kanssa mitä toinen on viettänyt palveluksessa puolesta vuodesta viiteenkymmeneen, ja osalla saattaa välissä olla niin monta vuotta että termistökin on saattanut ehtiä vaihtumaan.

http://www.fouga-team.fi/ohjaajanohje/cm170_ohjaajanohje.pdf
099030eaf793ea7bda40e3fdb1e49eb6.png
 
Mikä olisi kantavuus pyöräajoneuvolla, jolla saadaan partiolla vahvistettu ryhmä kulkemaan? Oletuksena olemme varoissamme eli meillä on kalustoa varten oma ajoneuvo. Jägsteri kilkkeineen painaa tasan 100 kiloa. Siihen ryhmäkohtainen materiaali päälle. Siihen suojauksen aiheuttama lisäpaino päälle. Siihen saattaa suosikkini Iveco riittää 5,5 tonnisena.
 
saatoin hiukan kieli poskessa todeta yllä olevan

No niin mäkin tein, kun hyppäsin lentäjien puhekieleen juhannusaaton kunniaksi...
Mutta palataksemme takaisin maanpinnalle eli asiayhteydestähän oikea termi riippuu: @Herman30 sanoi aloittaneensa kuljettajakurssin eikä ajajakurssia. Kurssin läpäisseistä tulee sitten mun ymmärtääkseni mm ajajia, kun panssarikortit on taskussa. KarPr kyllä näyttää nettisivujen mukaan kouluttavan evakuointivaunuille sekä kuljettajia että ajajia. En tiedä sitten mitä eroa näillä on.
 
Australian Reconnaissance Vehicle -kisan taistelupari (Rheinmetall Boxer CRV ja Patria AMV-35) tässä kuvassa Abramsin ja ALAV:n (Army Light Armoured Vehicle) kanssa.
Eivät ole kumpikaan "battletaxi" kovin pieniä -ainakaan Abramsiin verrattuna o_O

Paikkana Mount Bundeyn harjoitusalue, Northern Territory.Katso liite: 14991

Tuli mieleen miksi Patria AMV-35:ssa ei ole muodikasta RWS:ää katolla...oFr7pUB.webp
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
AMV hinta suomelle oli lähteestä riippuen 1,5-1,8 milj € paikkeilla. Silloin 2004 uutisoitiin 96 milj € kokonaissummasta.

Ja tuolloin hankitut Protectorit maksoivat 125000€ kappaleelta. Lehtijutuista ei tosin aina ilmene ovatko nuo hinnassa mukana vai ei?
 
AMV hinta suomelle oli lähteestä riippuen 1,5-1,8 milj € paikkeilla. Silloin 2004 uutisoitiin 96 milj € kokonaissummasta.
Hankinnan hinta-arvio osoittautui optimistiseksi. Loppuhinta oli reipas 2,0 milj € kpl vaikka varusteista (mm. osan varustaminen tornein ja muutamia muita asioita) jouduttiin tinkimään. Lisäksi myöhäisessä vaiheessa projektiin sisällytetty .50 cal asejärjestelmä toi projektiin sitomattomia ennakoimattomia ylimääräisiä kustannuksia täysin uusien ampumatarvikkeiden ja mm. harjoitusampumatarvikkejärjestelmän myötä. Valistunut arvio lisähankinta hinnasta tällä hetkellä on noin 3 milj € kpl. Ja tällöinkin valmistus on Puolassa.
 
Viimeksi muokattu:
Et voikaan, koska kyseiseen projektiin ei ainakaan toistaiseksi ole mennyt valtion rahoja.

No tulis nyt edes joku RFI (julkisuuteen tai HILMA:an ilmoitus). Ei kai siinäkään vaiheessa vielä ole mennyt valtion rahoja, pl. työtunnit hankkeen parissa?
 
No tulis nyt edes joku RFI (julkisuuteen tai HILMA:an ilmoitus). Ei kai siinäkään vaiheessa vielä ole mennyt valtion rahoja, pl. työtunnit hankkeen parissa?

Ei mitään semmoista vielä tule, koska kyseessä on ko. yrityksen yksityinen projekti eikä se ole tietääkseni vielä millään tapaa valmis edes esiteltäväksi. Mietin jo aiemmin kerronko asiasta, mutta CV nyt avasi tämän arkun. En tiedä onko tämä mikään liikesalaisuus. Toisaalta emme tietääksemme ole tulosvastuussa ko. yritykselle.
 
No tulis nyt edes joku RFI (julkisuuteen tai HILMA:an ilmoitus). Ei kai siinäkään vaiheessa vielä ole mennyt valtion rahoja, pl. työtunnit hankkeen parissa?
Ei PV ole siltä yritykseltä tai muiltakaan ostamassa mitään tällä hetkellä. Eli ei ole mitään syytä laittaa mitään RFI:tä. Firmat saavat omaan piikkiinsä kehitellä mitä lystäävät ja PV ostaa jos on tarve. Ei nämä hankinnat ole mitään "nyt heti tänään" hommia vaan helposti 5-7v projekteja valmiiksi tuotteen kyseessä ollessa ennen kun yhtään on käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Valistunut arvio lisähankinta hinnasta tällä hetkellä on noin 3 milj € kpl. Ja tällöinkin valmistus on Puolassa.

Noin 3 miljoonaa kappale. Ei saatana. Me tarvitaan todellakin joku halpa karvalakkimallin APC muille joukoille, että saadaan AMV:itä keihäänkärjille.

Meinaan reikäjuustoksi revityt kuorma-auton raadot ja silpoutuneet miehet niiden lavoilla tulevat nekin helvetin kalliiksi turhina ajoneuvo- ja miestappioina.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top