Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos nyt ihan kannattaisi kuunnella ammattilaisen mielipiteitäkin joskus.
 
Kysymys teille viisaammille.

Pyörittelen mielessäni ajatuksiani APC konseptin ajoneuvoista.

Pyöräajoneuvoksi Iveco Daily stanag ykkösen tai kakkosen suojalla. Vetää ryhmän kamppeineen, etenemiskyky riittää, halpa, pääasiassa siviilikomponentteja.

Suolle eli vaikeampiin maastoihin Tekaa tai ällitälli.
 
Ammattilainen varmaan osaa myös suodattaa mielipiteet asioista ja henkilöistä erilleen.

Ihmisiä kaikki ovat ja vituttaahan se jos kaikenlaista huuhaata heitetään.

Vai vielä henkilöistä erillään...kerroppas milloin moinen on forumilla tapahtunut?

Kyllä ainakin meikä pistää kunnon "testudon" kasaan @CV9030FIN :n kanssa kun porukka alkaa vittuilemaan. Ja jopa modejen toimesta.
 
Miinuksena olematon miinasuojaus
Eikö varusmiehet voi hitsaata joku pelti sen alle?

Edit: Tuli vain mieleen silloin kun Ruotsissa oli varusmiesarmeija niin Eversti kommentoi Pioneerirykmenttin varusmiehet parantaa ja renoveerata hänen tie ja kesämökkiä, niin hän sai sen ilmaiseksi :D

Mutta siitä tuli rikosilmoitus, niin eversti väitti että ne sai harjoitella miten tehdään tie.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, eiköhän nyt palata vaan aiheeseen ja annetaan pahan olon hautua niin kuin sen kuuluukin. Eihän internetissä voi sanotuista ottaa itseensä.
 
Tappelu, tappelu, tappelu! Vai palattaisko asiaan? Asianomaiset tais päästä jo eteenpäin.

*häipyy takaisin syvyyteen kalja kädessä*

Edit: hidas
 
Pyöräajoneuvoksi Iveco Daily stanag ykkösen tai kakkosen suojalla. Vetää ryhmän kamppeineen, etenemiskyky riittää, halpa, pääasiassa siviilikomponentteja.

Periaatteessa ottoajoneuvoihinkin voisi laittaa perusmallin sirpalesuojauksen kylkiin. Mitään kovin järeää panssaria niihin ei varmaan saa, mutta sen verran että pahimmalta epäsuoralta on suojassa. Jenkithän improvisoivat usein panssareita humveen ja kuorma-autojen kylkiin Irakin päässä, ennen kuin MRAPpeja oli kunnolla saatavilla.
 
Periaatteessa ottoajoneuvoihinkin voisi laittaa perusmallin sirpalesuojauksen kylkiin.

Sirpalesuojaksi riittää pehmeät suojat, eli aramidimattoa metritavarana. Kuulat tulee läpi, mutta osittain suojaa epistä vastaan.
 
Sanotaanko nyt näin yleislinjauksena että meillä on selkeä tarve panssaroiduille tela- ja pyöräajoneuvoille. Syynä on sekä tarve korvata vanhentuvien järjestelmien suorituskyky ja toisaalta varustaa joukko joilla ei ole suojaa epäsuoralta ja ilmatulelta. Sinänsä mitään erityistä tarvetta kotimaassa ei ole Miina/IED/väijytys suojaukselle, mutta sen sijaan tarvitaan erityisesti maastoliikkuvuutta suomalaisessa maastossa myös pyörä-ajoneuvoin. Osin kuviota mutkistaa tarpeemme käyttää samaa kotimaan kalustoa niin KRIHA-tehtävissä kun Lissabonin sopimuksen mukaisissa tehtävissäkin. Toisaalta asiaan vaikuttaa myös nykyisen puolustusministerin puoluetausta ja julkilausuttu halu ostaa kotimaista kustannuksista piittaamatta.

Ymmärrän, ettet voi kommentoida asioita kovin yksityiskohtaisesti. Onko kuitenkin niin, että tämä tarve on korkeammalla prioriteeteissa kuin julkisista yhteyksistä voisi käsittää, ts. sille on/aiotaan osoittaa rahoitusta jo lähivuosina ennemmin kuin 15 vuoden kuluttua?

En muista törmänneeni viime vuosina uutisointiin, joka koskisi millään muotoa tela- tai pyöräajoneuvojen hankintoja (tai niiden suunnittelua). Toki mm. vuoden 2017 budjetin yhteydessä mainittiin tämä:

ylläpidetään ja kehitetään maavoimien taktista ja operatiivista liikkuvuutta

http://budjetti.vm.fi/indox/downloa...onKanta/YksityiskohtaisetPerustelut/27/27.pdf

Sehän nyt on hieman eri asia, sillä ainakin itse katson osittain @CV9030FIN :n saamaa palautetta hieman jo vittuiluna.

On siinä kieltämättä osin v-mäisyyden makua, mutta vastaavasti CV:n ilmaisu on ollut joskus kipakkaa erimielisten kanssa keskustellessa. Tosin tässä tapauksessa tietosisällön voisi katsoa kompensoivan ilmaisua, IMHO. Jos vertaus sallitaan, niin ennemmin kultaa resuisessa muuttolaatikossa kuin paskaa sievästi paketoidussa paperissa.

Sirpalesuojaksi riittää pehmeät suojat, eli aramidimattoa metritavarana. Kuulat tulee läpi, mutta osittain suojaa epistä vastaan.

Suhteettoman kallista ja heikosti saatavissa olevaa verrattuna metallilevyyn. Kuitujen ainoa merkittävämpi hyvä puoli on nähdäkseni keveys, mikä mahdollistaa esim. telakuorma-autojen suojan pienen parantelun ilman paino-ongelmia.
 
Suhteettoman kallista ja heikosti saatavissa olevaa verrattuna metallilevyyn. Kuitujen ainoa merkittävämpi hyvä puoli on nähdäkseni keveys, mikä mahdollistaa esim. telakuorma-autojen suojan pienen parantelun ilman paino-ongelmia.

Jep jep. Kuitupaneeli sirpaleita vastaan on jotain 5 kiloa / neliömetri, rynkyn kuulaa vastaan 20 kg / neliömetri. 10 mm teräspaneeli on lie noin 80 kg neliöltä.
 
Lasikuitu ei ole hirvittävän kallista, omaa painoon nähden kohtuullisen sirpalesuojauksen ja tästä saa helposti erilaisia muotoja kuten esimerkiksi lisäsuojan polttoainetankin tai hydrauliikan ympärille.

Entä jos tehtäisiin sirpale ja painesuojattuja miehistönkuljetuskontteja jotka ovat myös tarvittaessa muutettavissa esimerkiksi korsuiksi tai muiksi rakennelmiksi?
http://defense-update.com/20060605_transprotec-armored-transportation-container.html
 
En muista törmänneeni viime vuosina uutisointiin, joka koskisi millään muotoa tela- tai pyöräajoneuvojen hankintoja (tai niiden suunnittelua). Toki mm. vuoden 2017 budjetin yhteydessä mainittiin tämä:

Et voikaan, koska kyseiseen projektiin ei ainakaan toistaiseksi ole mennyt valtion rahoja.

Jep jep. Kuitupaneeli sirpaleita vastaan on jotain 5 kiloa / neliömetri, rynkyn kuulaa vastaan 20 kg / neliömetri. 10 mm teräspaneeli on lie noin 80 kg neliöltä.

Sirpalesuojapaneeli on 20kg per neliömetri ja kaksi päällekkäin suojaa jossain määrin luodeilta.

Periaatteessa ottoajoneuvoihinkin voisi laittaa perusmallin sirpalesuojauksen kylkiin. Mitään kovin järeää panssaria niihin ei varmaan saa, mutta sen verran että pahimmalta epäsuoralta on suojassa. Jenkithän improvisoivat usein panssareita humveen ja kuorma-autojen kylkiin Irakin päässä, ennen kuin MRAPpeja oli kunnolla saatavilla.

Sirpalesuojapaneelisarjalle on olemassa kiinnikkeet ainakin tekaan ja johonkin kuorma-autoon, en muista mihin.
 
Minun ja Pasin rakkaus alkoi ensi silmäyksellä loppusodassa. Mentiin Kajaanista Pohjois-Karjalan vaaramaisemiin lämpimässä kesäyössä..

Siksi olen jäävi
Minä puolestani olin myytyä miestä, kun Santahaminan sillan kupeesta Pasi nouti tulevat alokkaat kasarmille...
 
Minä sain jopa aloittaa vaununkomentajan kurssin, pari viikkoa meni niin annettiin potkut, en ilmeisesti soveltunut hommaan. :)
Mutta hauskaa oli se pari viikkoa, sai ajella Pasilla aikalailla.
 
Sirpalesuojapaneelisarjalle on olemassa kiinnikkeet ainakin tekaan ja johonkin kuorma-autoon, en muista mihin.

Äkkiäkö soveltuviin ottoajoneuvoihinkin hitsaa kiinnikkeet joillekin sirpalesuojamattosarjalle.
 
Back
Top