Siinä on kaikessa yksinkertaisuudessaan soiva peli. Riippuen tietysti siitä millaista suojaa ja maastoliikkuvuutta tavoitellaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
VAB olisi varmaan hyvä lähtökohta. 2 tai 3 akselia, ballistinen tasoa 3+, miina 3a...
Kiitos!
Samoja piirteitä itse mietin. Noita VAB:ja olen nähnytkin harjoituksissa ja antoivat positiivisen vaikutelman pienellä koollaan ja ketteryydellään. Välittömästi heräsi kokeilun ja omistamisen halu.
Nuo ajoneuvojen suojausluokitukset olivat uusi juttu. Onko niistä listaa tai muuta referenssiä josta voisi tutustua asiaan paremmin?
Entä MT-LB joka on kohta 50-vuotias APC ja vetojuhta. Mikä sen pitää käytössä edelleen? Onko se suuri valmistusmäärä, yksinkertaisuus, muokattavuus, hyvä maastokelpoisuus vai kaikki nämä yhdessä?
Entä M113 variaatioineen?
Siinä on kaikessa yksinkertaisuudessaan soiva peli. Riippuen tietysti siitä millaista suojaa ja maastoliikkuvuutta tavoitellaan.
Kysymys teille viisaammille.
Pyörittelen mielessäni ajatuksiani APC konseptin ajoneuvoista. En siis taisteluajoneuvoista (IFV) vaan ihan perinteisista kevyesti panssaroiduista ajoneuvoista, jotka tarjoavat jalkaväkitaisteljoille suojaa epäsuorantulen sirpaleilta ja jalkaväenaseiden tulelta, tarjoavat rivakkaa liiketta huonossakin maastossa, mutta joilla ei ole tarkoitus taistella IFV:n tapaan suorassa kontaktissa vihollisen kanssa.
Mitkä ovat teidän ajatuksia ajoneuvoluokan ehdottomista minimiominaisuuksista? Mitkä ovat välttämättömät ominaisuudet ja mitä ajoneuvoista ei tarvitse löytyä, mikä olisi tavallaan turhaa rahan menoa eli "jalopuuratti Ladassa"? Ja mikä on nykypäivänä vielä olevista (=vanhimmista) APC:ista on tavallaan se ehdoton minimi, jolla voisi ajatella olevan vielä riittävän moderni ja suorituskykyinen operatiivista käyttöä ajatellen? Mikä on sellainen ajoneuvo tai ajoneuvosuku, joka on kestänyt aikaa?
Ajatus täysin vapaa ja luen vastauksianne oikein mielelläni.
Kiitos!
Samoja piirteitä itse mietin. Noita VAB:ja olen nähnytkin harjoituksissa ja antoivat positiivisen vaikutelman pienellä koollaan ja ketteryydellään. Välittömästi heräsi kokeilun ja omistamisen halu.
Nuo ajoneuvojen suojausluokitukset olivat uusi juttu. Onko niistä listaa tai muuta referenssiä josta voisi tutustua asiaan paremmin?
Entä MT-LB joka on kohta 50-vuotias APC ja vetojuhta. Mikä sen pitää käytössä edelleen? Onko se suuri valmistusmäärä, yksinkertaisuus, muokattavuus, hyvä maastokelpoisuus vai kaikki nämä yhdessä?
Entä M113 variaatioineen?
Siis mitä? Et tunne Stanag 4569:iä?!?!? https://en.m.wikipedia.org/wiki/STANAG_4569
VAB olisi varmaan hyvä lähtökohta. 2 tai 3 akselia, ballistinen tasoa 3+, miina 3a, jääkäriryhmä aseiseen eli ei kaikkine kilkkeineen, panssaroitu kehälavetti tai edes ampujalle eteenpäin panssarilevyt, jalkautuminen taakse ja yhtenäinen peräluukku kahdella ovella, vasaralla korjattavissa eli mahdollisimman vähän tietokoneesta riippuvaisia järjestelmiä. Sähköllä toki johtamisjärjestelmää ja muuta mahdollista, mutta ne eivät vaikuttaisi ajoneuvon toiminnallisuuteen eli ajamiseen vaikka kyykkäisivät.
VABeista puheen ollen, Ranskahan alkaa kohta korvaamaan VABeja uudella panssariajoneuvomallilla (Griffon VBMR 6x6), joten voisikohan niitä (VABeja) saada pian käytettynä? Tiedä sitten missä kunnossa.Samoja piirteitä itse mietin. Noita VAB:ja olen nähnytkin harjoituksissa ja antoivat positiivisen vaikutelman pienellä koollaan ja ketteryydellään. Välittömästi heräsi kokeilun ja omistamisen halu.
Telakalustosta:
Jos puhutaan teknisistä minimeistä, niin MT-LBV on edelleen kohtuullisen kurantti. Liikkuu missä vain ja suojaa (jossakin määrin) sirpaleilta ja käsiaseilta. Miinuksena olematon miinasuojaus ja huoltopuoli, mutta patarautana lienee esimerkiksi T-72:ia edullisempi huollettava.
Tiedon turvaluokittelu on aina arbitraarista. Miten edes voisit salata ilmavoimien aserepertuaarin, kun sitä lennätetään koneissa harjoitustoiminnassa jokaisen kentänlaidalle vaivautuvan bongattavana? FMS-lupia haettaessakin tieto menee julkisuuteen. Ja toisaalta, eipä huoltojoukkueenkaan kokoonpanon salaamisella paljoa tee valtiollisia toimijoita vastaan, kun osapuilleen jokainen alan varusmies tuntenee sen. Mutta toisaalta, mitä hyötyä tiedon julkistamisestakaan olisi? Kaluston esittelyllä voidaan sentään tehdä propagandaa omien joukoissa esittelemällä omia vahvuuksia ja kykyjä.
Mitenkähän MTLB suhtautuu tekaan käyttökustannuksissa? Mäkipirtin kirjasss oli muistaakseni maininta että teka on 5-6 kertaa kalliimpi käyttää kuin Pasi.
Tuota taustaa vasten pitäisin tela-ajoneuvojen määrän minimissään. Lapissa/Kainuussa/P-Karjalassa teka varmasti puolustaa paikkaansa.
Entä MT-LB joka on kohta 50-vuotias APC ja vetojuhta. Mikä sen pitää käytössä edelleen? Onko se suuri valmistusmäärä, yksinkertaisuus, muokattavuus, hyvä maastokelpoisuus vai kaikki nämä yhdessä?
Tuo "Liikkuu missä vaan" on ehkä olennaisin APC:lle riittävän sirpalesuojauksen lisäksi. Ja liikkumiskyvystään MT-LB:hän on tunnettu.
Kun katson näitä uusia markkinoille tulevia malleja, niin jotenkin pistää silmään että hirveän paljon raskaammaksi ja monimutkaisemmaksi tuntuu APC:t menevän ja enemmän muistuttamaan IFV:itä monilta ominaisuuksiltaan. Hinnassa tämä varmasti myös näkyy.
Allekirjoittanut toivoisi myös VAB/Fuchs/Pasin tyyppisten karvalakkimallisten "roskalavojen" pysyvän suosiossa ja ennen kaikkea edullisena hinnaltaan. Että köyhälläkin maalla jolla on iso asevelvollisuusarmeija, olisi mahdollisuus korvata mahdollisimman moni kuorma-auto miehistönkuljetusvälineenä edes jollain tavalla sirpalesuojatulla ajoneuvolla. Jos vekottimet hifistyvät ja kallistuvat koko ajan niin jo ihan rahallisten resurssien puolesta siihen ei ole mahdollisuutta.
Siinä on kaikessa yksinkertaisuudessaan soiva peli. Riippuen tietysti siitä millaista suojaa ja maastoliikkuvuutta tavoitellaan.
Miten on Pasi vs. Misu, kumpi olisi se parempi miehistönkuljetukseen?
Sori kun murskaan unelmat, mutta Fuchs nyt ei ole halpaa nähnytkään (3 milliä vaunu, osa valmistuksesta suoritetaan Algeriassa). Pasi olisi varmaan edullinen, jos tehtäisiin 80-luvun kuosissa aavistuksen ajanmukaistettuna (istuimet ym.), varmaan osapuilleen Misun luokkaa (~puoli miljoonaa euroa). Tiettävästi hinta kipusi kuitenkin melkoisesti 200-sarjaan siirryttäessä, vaikka edelleen jäätiin AMV:n alle.
Mikäli halutaan vain halpa kevyesti panssaroitu miehistönkuljetusvaunu, niin miksi maksaa (edes) Pasista?
Kelpaisiko jokin kolmannen maailman tekele? Otokar Cobra on halpa ja laajalle levinnyt. Tai löytyisikö Kiinasta jotakin sopivaa (@Teräsmies onko ehdotuksia?)?
Foorumilla usein ehdotettu (maasto)kuorma-auto panssaroidulla merikontilla on myös yksi vaihtoehto. Toisaalta, jos on olemassa edes jonkinlaiset suunnitelmat, niin sodan vähänkin kestäessähän noita voidaan tarvittaessa hitsailla kotimaassa ja iskeä ottoajoneuvojen päälle.
Siviilipuolen panssari-maasturit eivät hirveitä maksa, mutta tarjoavat vähemmän kuljetuskykyä ja maasto-ominaisuuksia. Ja toisaalta, jos tehtävä on puhtaasti puolutuksellinen, niin kuinka tärkeää panssarisuoja ylipäätään on? Välttäisikö ottokalusto ykköslähdön porukoiden ulkopuolella?
Olen tänne lankaan aikanaan laskenut inflaatiokorjatun hinnan 200-sarjalaiselle ja se taisi olla jotain 700-800K€. 180-sarjalainen taisi olla 400K€. Voin muistaa väärin ja voi koittaa etsiä.
Yhden tällaisen perus-Pasin hankintahinta oli 1980-luvulla noin miljoona markkaa eli vajaat 170 000 euroa, vielä 1990-luvullakin toisen sukupolven XA-185:n hinta oli 1,4 miljoonaa markkaa eli 235 000 euroa. Kahdenkymmenenviiden XA-180-Pasin osto on maksanut Suomelle siis noin 4,2 miljoonaa euroa.
Uusi kolmannen sukupolven XA-200 -sarjan Pasi on hinnaltaan jo kolminkertainen vanhoihin verrattuna. Patrian uusien AMV-vaunujen hinta on vielä uusista Paseistakin selkeästi korkeampi, mutta hinta riippuu myös paljon alustan päälle rakennettavasta tekniikasta. Paseja on ehditty Patrialla valmistaa yhteensä 1 200 kappaletta, joista 800 Suomelle, 200 Ruotsiin ja 200 muuhun vientiin. AMV:n tilauksia on noin 800.
Miten on Pasi vs. Misu, kumpi olisi se parempi miehistönkuljetukseen?