Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Puolalaisella HSW yhtiöllä olisi valmiudet tuottaa uusia mt-lb vaunuja, patrialla paseja... Nyt firmojen insinöörit kehittämään molemmista "uusi" ajoneuvoperhe* jossa mahdollisimman paljon yhteistä: Voimapaketti (n.200kw), penkit, luukut, aseistus jne. Älliin leveät kumitelat. Panssari KE max stanag 3, miinasuoja max 2a... (ja yhteinen taka"ovi" ratkaisu ilman keskipalkkia.) Hinta alle 1 MEUR. TSTOS(H) osalle pyörä-, osalle telaversio. KARPR pasit korvataan telaversiolla. Myöhemmin telaversiolla korvataan osa bandvagneista ja vanhat älli-tällit(PSPR).
 
Foorumin vanhempi ammattimies @CV9030FIN on ainakin joskus kritisoinut Misun maastoliikkuvuutta Pasiin nähden. Toki Misun parempi suojaus (ainakin maksimissa) on oma meriitti sille. Riippuu, mistä roikkuu ja mitä painotetaan.

Varmaan jonkin verran pystyy jo ulkomuodon perusteella sanomaan maastoliikkuvuudesta, mutta muuten hieman epäilen CV:n sanomisien paikkansapitävyyttä ellei hän ole sattunut pääsemään ajamaan Misua ja todennut henkilökohtaisesti sen olevan paska. Epäilen.
 
Puolalaisella HSW yhtiöllä olisi valmiudet tuottaa uusia mt-lb vaunuja, patrialla paseja... Nyt firmojen insinöörit kehittämään molemmista "uusi" ajoneuvoperhe* jossa mahdollisimman paljon yhteistä: Voimapaketti (n.200kw), penkit, luukut, aseistus jne. Älliin leveät kumitelat. Panssari KE max stanag 3, miinasuoja max 2a... (ja yhteinen taka"ovi" ratkaisu ilman keskipalkkia.) Hinta alle 1 MEUR. TSTOS(H) osalle pyörä-, osalle telaversio. KARPR pasit korvataan telaversiolla. Myöhemmin telaversiolla korvataan osa bandvagneista ja vanhat älli-tällit(PSPR).

Miksi maksaa heikosta suojauksesta ja suhteellisen kalliista huollosta, jos älli-tällistä aiemmin kerrottu 5-6 kertainen käyttökustannus pyöräkalustoon nähden pitää paikkansa?

CV90:n pohjalta suunniteltuna olisi tarjolla CV90 Armadillo. Mikäli ei haluta olla ensimmäinen ostaja, niin israelilaisilla on Namer, joka kestää raskastakin osumaa tuhoutumatta. Jälkimmäinen on oma unelmani, mielellään vielä isolla kauko-ohjatulla tykkitornilla varustettuna. Ehkä sitten, kun Bemarit menevät Stenan majoille?
 
Näkeehän sen jo rakenteesta.

Itsellä oli Pasin ajoluvat ja vaikka en Misua ole ikänä ajanut, niin ei tarvitse olla suurempi sherlokki ymmärtääkseen, että Pasi on maastoliikkuvampi.
 
Miksi maksaa heikosta suojauksesta ja suhteellisen kalliista huollosta, jos älli-tällistä aiemmin kerrottu 5-6 kertainen käyttökustannus pyöräkalustoon nähden pitää paikkansa?

CV90:n pohjalta suunniteltuna olisi tarjolla CV90 Armadillo. Mikäli ei haluta olla ensimmäinen ostaja, niin israelilaisilla on Namer, joka kestää raskastakin osumaa tuhoutumatta. Jälkimmäinen on oma unelmani, mielellään vielä isolla kauko-ohjatulla tykkitornilla varustettuna. Ehkä sitten, kun Bemarit menevät Stenan majoille?
Noita meikäläisen ideoimia "karvalakki" vaunuja olisi tarkoitus saada 5-7 kpl yhden armadillon hinnalla:). Toki bemarit sitten korvataan esim. jollain cv90 versiolla.
 
Ei ole trolli. Kysehän on siitä, että ihan sama mistä ostamme ohjuksen ja vaikka kuinka olisi tiedossa sen suorituskyky niin Venäjä ei kehittäisi vastajärjestelmää sille. Onhan meillä E-Afrikkalaisiakin ohjuksia. Me vaan olemme poliittisista syistä sattuneet ostamaan ohjuksia, joita Venäjä joka tapauksessa tulisi kohtaamaan mahdollisessa konfliktissa.

En ymmärrä, miksi Venäjä ei kehittäisi vastatoimia ohjukselle tai järjestelmälle. Samaahan tekevät iipot, jenkit ja lukuisat muut. Ei ole kiva ottaa osumaa, jos se suinkin on vältettävissä.

Kokonaan toinen asia on vastatoimien tehokkuus. 100-prosenttisen varmaa keinoa ei vielä ole tainnut kukaan keksiä millekään, amerikkalaisetkin ottivat muutaman osuman Balkanilla 90-luvulla. Mutta ilman vastatoimia olisi tullut vielä paljon rumempaa jälkeä.
 
Noita meikäläisen ideoimia "karvalakki" vaunuja olisi tarkoitus saada 5-7 kpl yhden armadillon hinnalla:). Toki bemarit sitten korvataan esim. jollain cv90 versiolla.

No sanottakoon, että suunnittelun lähtökohdat ovat sitten ainakin erittäin kunnianhimoiset. ;) Realistisempaa olisi ehkä toivoa kahta älli-tälliä yhden kehittyneen länsivaunun hinnalla.
Realismin nimissä Pasien tuotantolinjat on varmasti purettu.

Joten Misu

Misullekaan ei vielä ole olemassa tuotantolinjaa, kun kukaan ei ole sitä tilannut. Misuja taitaa olla koko maailmassa se yksi esittelykappale, joka lienee koottu rakkaudella käsityönä osin hyllytavarasta ja osin mittatilaustavarasta.

Pasin tuotantolinjat on ajettu alas, mutta mikäpä estää tuotannon uudelleenkäynnistämistä? Kovin pienessä tilauksessa ei tietysti ole järkeä, mutta esim. 300-500 kpl lienee jo ihan hyvä määrä tuotannon käynnistämiseksi.
 
Varmaan jonkin verran pystyy jo ulkomuodon perusteella sanomaan maastoliikkuvuudesta, mutta muuten hieman epäilen CV:n sanomisien paikkansapitävyyttä ellei hän ole sattunut pääsemään ajamaan Misua ja todennut henkilökohtaisesti sen olevan paska. Epäilen.
Olipa yllättävä kommentti taas MiSu fanboy:lta. Hanki edes vähän kokemusta ps-ajoneuvoista ennen kun tulet huutelemaan vanhemmille. Muutenki voisit vaikka kasvattaa pari rintakarvaa ennen kun suurella rintaäänellä teet niitä linjauksiasi. Ja kyllä olen ajanut molemmilla ja pirun monella muullakin panssariajoneuvolla ja -vaunulla.
 
Toki kaikissa näissä pohdinnoissa on syytä miettiä, mitka ovat puolustusvoimien tarpeet?

En usko, että ajoneuvokalusto olisi toistaiseksi ihan niitä kärkipään hankkeita. Enemmän olisin huolissani esimerkiksi liikkeenedistämiskalustosta (pioneerivaunuja nyt hankittiin vastikään, mutta esimerkiksi siltakalustolle olisi varmaan käyttöä). Tykistö on toinen huolenaihe, MLRS:n ampumatarvikkeita voisi ostaa miljardilla ja yhtään rakettia tuskin jäisi käyttämättä sotatilassa. Ilmatorjunnalta puuttuvat kokonaan kaikista suorituskykyisimmät järjestelmät (esim. Patriot), ja NASAMS:n nykyisestä hankintamäärästä ei juuri riitä maavoimien suojaksi. Pidemmän kantaman ohjuksetkin puuttuvat NASAMS:sta toistaiseksi.
 
Olipa yllättävä kommentti taas MiSu fanboy:lta. Hanki edes vähän kokemusta ps-ajoneuvoista ennen kun tulet huutelemaan vanhemmille. Muutenki voisit vaikka kasvattaa pari rintakarvaa ennen kun suurella rintaäänellä teet niitä linjauksiasi. Ja kyllä olen ajanut molemmilla ja pirun monella muullakin panssariajoneuvolla ja -vaunulla.

No hienoa sitten, et sitä aiemmin muistaakseni ollut kertonut, että olet päässyt ko. vehjettä ajamaan.
 
Olipa yllättävä kommentti taas MiSu fanboy:lta. Hanki edes vähän kokemusta ps-ajoneuvoista ennen kun tulet huutelemaan vanhemmille. Muutenki voisit vaikka kasvattaa pari rintakarvaa ennen kun suurella rintaäänellä teet niitä linjauksiasi. Ja kyllä olen ajanut molemmilla ja pirun monella muullakin panssariajoneuvolla ja -vaunulla.
Olipa taas yllättävä kommentti sinulta, voitko jättää nuo henkilökohtaisuudet pois, vai eikö ego anna periksi?
 
Olipa yllättävä kommentti taas MiSu fanboy:lta. Hanki edes vähän kokemusta ps-ajoneuvoista ennen kun tulet huutelemaan vanhemmille. Muutenki voisit vaikka kasvattaa pari rintakarvaa ennen kun suurella rintaäänellä teet niitä linjauksiasi. Ja kyllä olen ajanut molemmilla ja pirun monella muullakin panssariajoneuvolla ja -vaunulla.
Yllätävän ad hominem komentti nimimerkiltä jonka vastauksia luen mielenkiinnolla koska vaikutat tietävän asioista.

Mikä on suurin ongelma Misun maastokelpoisuudessa verrattuna Pasiin jos keskustellaan ajoneuvosta jonka tarkoitus on pelkästään miehistönkuljetus?
 
No sanottakoon, että suunnittelun lähtökohdat ovat sitten ainakin erittäin kunnianhimoiset. ;) Realistisempaa olisi ehkä toivoa kahta älli-tälliä yhden kehittyneen länsivaunun hinnalla.


Misullekaan ei vielä ole olemassa tuotantolinjaa, kun kukaan ei ole sitä tilannut. Misuja taitaa olla koko maailmassa se yksi esittelykappale, joka lienee koottu rakkaudella käsityönä osin hyllytavarasta ja osin mittatilaustavarasta.

Pasin tuotantolinjat on ajettu alas, mutta mikäpä estää tuotannon uudelleenkäynnistämistä? Kovin pienessä tilauksessa ei tietysti ole järkeä, mutta esim. 300-500 kpl lienee jo ihan hyvä määrä tuotannon käynnistämiseksi.

Minun ja Pasin rakkaus alkoi ensi silmäyksellä loppusodassa. Mentiin Kajaanista Pohjois-Karjalan vaaramaisemiin lämpimässä kesäyössä..

Siksi olen jäävi
 
Ehkä jäsen CV9030FIN voisi laittaa listan siitä mitä kokemuksia on ja mitä ajanut niin vastaisuudessa tiedetään. Ei tule turhia epäilyjä kelpoisuudesta.
 
Tässä säikeessä keskustelu perustuu niin paljon mutuun että en tiedä mistä päästä lähtisi sitä oikomaan.

Sanotaanko nyt näin yleislinjauksena että meillä on selkeä tarve panssaroiduille tela- ja pyöräajoneuvoille. Syynä on sekä tarve korvata vanhentuvien järjestelmien suorituskyky ja toisaalta varustaa joukko joilla ei ole suojaa epäsuoralta ja ilmatulelta. Sinänsä mitään erityistä tarvetta kotimaassa ei ole Miina/IED/väijytys suojaukselle, mutta sen sijaan tarvitaan erityisesti maastoliikkuvuutta suomalaisessa maastossa myös pyörä-ajoneuvoin. Osin kuviota mutkistaa tarpeemme käyttää samaa kotimaan kalustoa niin KRIHA-tehtävissä kun Lissabonin sopimuksen mukaisissa tehtävissäkin. Toisaalta asiaan vaikuttaa myös nykyisen puolustusministerin puoluetausta ja julkilausuttu halu ostaa kotimaista kustannuksista piittaamatta.

Jos minä saisin päättää korvaisin poistuvan TeKa-kaluston uudella MT-LBv ja MT-LBu kalustolla. Panssaroidun pyöräkaluston osalta tärkeintä on saada suojaa epäsuoralta- ja ilmatulelta mahdollisimnan halvalla maastoliikkuvuus huomioiden. Molemmista kyseisestä ajoneuvotyypeistä tarvitaan lähinnä jalkaväki-, komentopaikka, viestiasema- ja ambulanssiversiot eli iskuporras tulee saada panssarin alle. Huhujen mukaan eräs kotimainen yhtiö saattaa kehittää juuri tälläista pyörä-ajoneuvoa. Uskon myös, että poliittisista syistä joutunemme ostamaan myös jonkinlaista MRAP kalustoa ja edellyttäen että MiSu täyttää myös oikeissa elämässä nuo luvatut suojatasot voidaan noita muutamia ostaa. MiSu:sta ei muutamasta syystä ole koko panssaroidunpyöräajoneuvo tarpeen täyttäjäksi a) koska hinta on jotain ihan muuta mitä täällä arvuutellaan ja b) koska maastoliikkuvuus ei ole riittävä suurimmalle osalle joukkoja c) koska taustayhtiössä hääri väkeä jotka eivät ole onnistuneet viimevuosina PV:n kanssa tekemisissään kaupoissa ja Lgistiikkalaitoksella on norsun muisti.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä jäsen CV9030FIN voisi laittaa listan siitä mitä kokemuksia on ja mitä ajanut niin vastaisuudessa tiedetään. Ei tule turhia epäilyjä kelpoisuudesta.
Eikö täällä voisi keskustella kuten aikuiset? Jätetään toi turha nokkiminen pois ja pysytään asiassa jokainen oli sivari, korpraali tai kenraali.

PS. Itse sain korpraalin natsat aikoinnaan ainoan kertauksien jälkeen (rintaa pullistaen, Heh) Eka kertauslappu tuli kun olin Libanonissa -83 YK joukoissa, ihmetytti silloin intin tiedonkulku mutta ei sentään tarvinnut lähteä sieltä kuitenkaan kertaamaan. :)
 
Back
Top