Miehistön kuljetus

"Vehon mukaan Unimogiin saa runsaasti lisälaitteita, kuten traktorin perinteiset etu- ja takanostolaitteet."
- saudit lisasivat 155mm Nexter-kenttatykin
 
Hyvänä puolena meidän BMP-2M -päivityksessä haettiin vastakeinoja juuri tähän.

Totta, ja voi toivoa, että muuhunkin vaunukalustoon on tai hankitaan mahdollisimman nykyaikaiset naamioverkot. Enemmän olin huolissani jalkaväestä, vaikka lämpökamerat eivät toki sinällään ole uusi asia ja vaikka vastakeinoja onkin olemassa.

Mitenköhän muuten naamioverkkojen käyttö ajoneuvoissa suhtautuu kasvillisuudella ym. naamiointiin? Molempi parempi, verkolla rikotaan lämpöjälki ja vaunun kyljestä roikkuvilla "joulukuusilla" muoto? Äkkiseltään voisi kyllä luulla, että erinäisten epästandardinmukaisten naamiointimateriaalien käyttö heikentäisi verkon tehokkuutta.
 
Totta, ja voi toivoa, että muuhunkin vaunukalustoon on tai hankitaan mahdollisimman nykyaikaiset naamioverkot. Enemmän olin huolissani jalkaväestä, vaikka lämpökamerat eivät toki sinällään ole uusi asia ja vaikka vastakeinoja onkin olemassa.

Mitenköhän muuten naamioverkkojen käyttö ajoneuvoissa suhtautuu kasvillisuudella ym. naamiointiin? Molempi parempi, verkolla rikotaan lämpöjälki ja vaunun kyljestä roikkuvilla "joulukuusilla" muoto? Äkkiseltään voisi kyllä luulla, että erinäisten epästandardinmukaisten naamiointimateriaalien käyttö heikentäisi verkon tehokkuutta.

Eihän ne sitä verkon tehokkuutta heikennä, mikäli käytettävä luonnonmateriaali sopii vaunuun, ympäristöön eikä riko verkkoa.
 
Mitenköhän muuten naamioverkkojen käyttö ajoneuvoissa suhtautuu kasvillisuudella ym. naamiointiin? Molempi parempi, verkolla rikotaan lämpöjälki ja vaunun kyljestä roikkuvilla "joulukuusilla" muoto? Äkkiseltään voisi kyllä luulla, että erinäisten epästandardinmukaisten naamiointimateriaalien käyttö heikentäisi verkon tehokkuutta.
Luonnonmateriaaleista oikein tehty naamionti lyö lämpönaamioverkot suojassa ja samalla rikkoo muodon. Yhdessä paras, mutta mieluummin pelkkä luonnon naamio kun pelkkä lämpönaamioverkko.
 
Luonnonmateriaaleista oikein tehty naamionti lyö lämpönaamioverkot suojassa ja samalla rikkoo muodon. Yhdessä paras, mutta mieluummin pelkkä luonnon naamio kun pelkkä lämpönaamioverkko.
Miten nopeasti luonnonmateriaalia pitää uusia naamioinnissa? Jos on siis paikallaan, eikä ajaessa riiviydy pois. Lehti nahistuu nopeasti, havupuut parhaita?
 
Täällä me kommentoitiin siitä pari riviä oliko Aurora-ketjussa ja peräti pst? Mutta enpä minäkään siitä mediassa ole mitään nähnyt.
 
Miten nopeasti luonnonmateriaalia pitää uusia naamioinnissa? Jos on siis paikallaan, eikä ajaessa riiviydy pois. Lehti nahistuu nopeasti, havupuut parhaita?
Havupuista yleensä tehty, lehtipuusta tehtynä se varisisi pois lähes välittömästi. Havuilla kestää jonkin tasoinen kiintonaamointi viikonkin, tosin siihen mennessä isoin osa, eli keula- ja kylkipuut on yleensä tippunut veks, enemmän tai vähemmän väkivaltaisesti :p. Kannella tietysti kestää paremmin. Aina korjaillaan tarvittaessa, vaikka joka tauolla jos ei muuten tahdo onnistua
 
Miten nopeasti luonnonmateriaalia pitää uusia naamioinnissa? Jos on siis paikallaan, eikä ajaessa riiviydy pois. Lehti nahistuu nopeasti, havupuut parhaita?
Tossapa @ultimateidiot vastasikin. Havuista tehdään ja korjataan käytännössä aina kun liike pysähtyy. Rauhan aikana typerät säännöt tosin rajoittavat tuon harjoittelua tehokkaasti. Lehtipuita voidaan käyttää mukauttamaan vaikka tuliasemanaamionnissa perushavunaamiota vallitsevaan ympäristöön, mutta tosiaan nahistuu kesällä tunneissa ja katkotusta oksasta tuppaa lehdet kääntyilemään "väärin päin" jonka oppii harjaantunut silmä löytämään nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa "keltaisella rekisterillä" olevat Puolustusvoimien autot eivät ole liikennevakuutettuja, vaan valtio maksaa suoraan omasta kassasta. Tästä arvelisin noiden vieläkin kauempana rekisterikivistä olevien kuuluvan samaan kategoriaan. Ja lienee Ruotsissa samalla lailla.
 
Suomessa "keltaisella rekisterillä" olevat Puolustusvoimien autot eivät ole liikennevakuutettuja, vaan valtio maksaa suoraan omasta kassasta. Tästä arvelisin noiden vieläkin kauempana rekisterikivistä olevien kuuluvan samaan kategoriaan. Ja lienee Ruotsissa samalla lailla.
Suomessa SA-rekisterissä olevat ja PS-ajoneuvot ovat itseasiassa vakuutettu kuten muutkin ainoa ero on että vakuutusyhtiönä toimii Valtionkonttori. Samoin PV:n siviilirekisterisellä ajoneuvollakin vakuutus yhtiö on Valtionkonttori.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Suomessa SA-rekisterissä olevat ja PS-ajoneuvot ovat itseasiassa vakuutettu kuten muutkin ainoa ero on että vakuutusyhtiönä toimii Valtionkonttori. Samoin PV:n siviilirekisterisellä ajoneuvollakin vakuutus yhtiö on Valtionkonttori.

Jota voisi yhtä hyvin kutsua nimellä Valtion kassa, sillä sehän se on. Aiheutti ennen sen ongelman, ettei liikennevahinko aina automaattisesti jäänyt tämän "vakuutusyhtiön" vahingoksi, vaan korvausta ruvettiin joskus kyselemään ajoneuvon kuljettajalta.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
  • Tykkää
Reactions: PSS
Asiasta sivuun: mites hloston lakisaateinen? Siinahan on niin paljon prosesseja (esimerkkitapaukseen verrattuna), etta ulkoistamista puoltaisi, kustannustehokkuden nimissa? - anteeksi etta kiroilen heti aamusta:)
 
Luonnonmateriaaleista oikein tehty naamionti lyö lämpönaamioverkot suojassa ja samalla rikkoo muodon. Yhdessä paras, mutta mieluummin pelkkä luonnon naamio kun pelkkä lämpönaamioverkko.
Koulutustehokkuus vielä kiinnostaa, eli onko luonnonmateriaalien oikean käytön opettaminen paljonkin pidempi prosessi kuin lämpönaven opettaminen? Ja kummalla on helpompi tehdä se pieni, huomaamaton mutta vaarantava virhe joka paljastaa koko porukan viholliselle? Vai onko näillä tuossa suhteessa mitään havaittavaa eroa?
 
Koulutustehokkuus vielä kiinnostaa, eli onko luonnonmateriaalien oikean käytön opettaminen paljonkin pidempi prosessi kuin lämpönaven opettaminen? Ja kummalla on helpompi tehdä se pieni, huomaamaton mutta vaarantava virhe joka paljastaa koko porukan viholliselle? Vai onko näillä tuossa suhteessa mitään havaittavaa eroa?
Vaikea noita on verrata koska tuo luonnonmateriaaleista käyttö opetetaan mekanisoiduissa joukoissa kaikille vaunu miehistölle kun taas liikkuvankohteen maastouttamisjärjestelmiä on ostettu vain BMP-2M:n.
 
liikkuvankohteen maastouttamisjärjestelmiä on ostettu vain BMP-2M:n.

Oliko tuo se puolalainen? Ei kai muuten, paitsi hinnan, osalta tarkea. Puhutaan koko ajan puolustusyhteistyon kehittamisesta materiaalipuolella, mutta mita sielta pain on liikkunut tanne? (Rojalteja en vastusta, tanne vaan, ja lisaakin saa tulla).
 
Back
Top