Miehistön kuljetus

Koulutustehokkuus vielä kiinnostaa, eli onko luonnonmateriaalien oikean käytön opettaminen paljonkin pidempi prosessi kuin lämpönaven opettaminen? Ja kummalla on helpompi tehdä se pieni, huomaamaton mutta vaarantava virhe joka paljastaa koko porukan viholliselle? Vai onko näillä tuossa suhteessa mitään havaittavaa eroa?
Kiintonaamioinnin tekemiseen menee n. 1,5-2h, riippuu aika paljon auttaako jimmyt, ja miten helposti löytyy havuja. Eli aika pienestä panostuksesta puhutaan.
 
Eipas nyt menna Ranskaan eika Wikiin, vai oliko se yhdella v:llä, meillä kun on Metsähallitus:
"


VMI9:n ja VMI10:n välillä (1990-luvun lopussa ja
2000-luvulla) puuston määrä on lisääntynyt runsaat
100 miljoonaa kuutiometriä. Lisäys on ollut mäntyä
ja lehtipuustoa, sen sijaan kuusen kokonaistilavuus
on pienentynyt"

VMI9:n ja VMI10:n tuloksiin perustuva koko maan metsätaselaskelma, muutos milj. kuutio m
+99 mänty
-25 kuusi
+41 lehtipuusto"

Ei nyt laiteta yksinomaisesti kenenkään kontolle; se vain nyt on mennyt yhteen suuntaan
 
Eipas nyt menna Ranskaan eika Wikiin, vai oliko se yhdella v:llä, meillä kun on Metsähallitus:
"


VMI9:n ja VMI10:n välillä (1990-luvun lopussa ja
2000-luvulla) puuston määrä on lisääntynyt runsaat
100 miljoonaa kuutiometriä. Lisäys on ollut mäntyä
ja lehtipuustoa, sen sijaan kuusen kokonaistilavuus
on pienentynyt"

VMI9:n ja VMI10:n tuloksiin perustuva koko maan metsätaselaskelma, muutos milj. kuutio m
+99 mänty
-25 kuusi
+41 lehtipuusto"

Ei nyt laiteta yksinomaisesti kenenkään kontolle; se vain nyt on mennyt yhteen suuntaan

Miksei noitakin voisi asfaltoida jotta stadilaisten ei tarvitsisi ajella umpiskugessa? :D
 
Mitäs ku täällä e-p:llä ei oo enää varuskuntaa mutta kyllä meillä havupuita vielä olis.
 
Oliko tuo se puolalainen? Ei kai muuten, paitsi hinnan, osalta tarkea. Puhutaan koko ajan puolustusyhteistyon kehittamisesta materiaalipuolella, mutta mita sielta pain on liikkunut tanne? (Rojalteja en vastusta, tanne vaan, ja lisaakin saa tulla).
EU lainsäädäntö estää nykyään vanhan malliset vastakaupat ja Suomi noudattaa sitä pilkulleen. Eikä sillä ole väliä mistä tavara tulee jos hinta-laatu suhde on kohdallaan. PV tehtävä ei ole olla mikään kotimaisen teollisuuden tukemiseen organisaatio.
 
Viimeksi muokattu:
Usassa harrastetaan kännykkämastojen naamioimista puiksi. Alla kuva kulahtaneen Mono-Pine:n uudistamisesta (antennit selvästi näkyvissä vasemmanpuoleisessa kuvassa).

refurb1.jpg
refurb2.jpg


Periaatteena on piilottaa katseilta materiaaleilla, jotka eivät häiritse radiosignaalia.

"While it is important for the antennas to be “invisible” to people, it is just as important for the branches be “invisible” to the RF signal. That’s why Larson uses only RF friendly materials to fabricate its branches resulting in extremely low insertion and return loss properties that are needed for today’s wireless networks to function at peak performance."

Jos mänty ei oikein sovi kohteeseen, saatavana on esim. palmuja ja kaktuksia.

Tekokaarna epoksista:
Process2.jpg


http://utilitycamo.com/homepage/

Röllipuvuissa käytetään 3D-camoja, ehkä joskus tulee Mil-Spec muovikuusia ajoneuvoja varten.
 
Suomessa "keltaisella rekisterillä" olevat Puolustusvoimien autot eivät ole liikennevakuutettuja, vaan valtio maksaa suoraan omasta kassasta. Tästä arvelisin noiden vieläkin kauempana rekisterikivistä olevien kuuluvan samaan kategoriaan. Ja lienee Ruotsissa samalla lailla.

Sama kaikilla suuremmilla autojen omistajilla (lain puitteissa). Suuri autokanta vakuuttaa itse itsensä, kun "vakuutusmaksuista" otetaan sotakassa vahinkojen maksuun.
 
Tammen luonnonvarainen levinneisyys katkeaa liki Hämeenlinnaa eli kuitenkin Hämeessä. Ja on se nyt sentään Viron kansallispuu ja molempien kansalliseepoksessakin mainittu. (Tai molemmissa kerrotaan suuren tammen kaatamisesta...)
Jos tammista nyt vielä jauhetaan, niin sehän esiintyy runoissa Vienaa myöten, vaikka siellä tammia ei olekaan kasvanut vuosituhansiin.
 
esiintyy runoissa Vienaa myöten
Niinku vakhaa-vanha Vainamoinenkin... vaikka Vainajoki ja Vainan meri ovat ihan muualla.
- runot on liikkuvampaa tavaraa kuin tammet, Viena vaan on sellainen pussinpera, etteivat ne sielta paasseet enaa eteenpain:)
 
monkkari-320x240.jpg

Polaris RZR 570 EFI Cabin 4×4 EUT

Uusi hytillinen rinnakkain istuttava nelivetoinen traktorimönkijä koko perheen käyttöön.
Uusi Polaris RZR Cabin on hyvin erilainen mönkijä. Siinä on perusmönkijöistä poiketen valoisa, lämmityslaitteella ja tuulilasinpyyhkimillä ja pesureilla varustettu hytti. Tässä rinnakkain istuttavassa mönkijässä istutaan autojen tapaan penkeissä, sitä ohjataan ratista ja se käyttäytyy ajettaessa kuten auto. Kyseessä on siis Suomessakin ympärivuotiseen käyttöön soveltuva traktorimönkijä, jota saa ajaa maantiellä jo 15-vuotiaat T-ajokortin haltijat. Se on mainio vaihtoehto koko perheen liikkumiseen ja hyötykäyttöön.

Polaris 570 RZR Cabin on erittäin turvallinen traktorimönkijä. Siinä on automaattinen neliveto, teräksinen ROPS-turvakehikko, turvavyöt, matkustajan turvakahva ja turvaverkot. RZR Cabinia voikin suositella jo 15-vuotiaille T-ajokortin omaaville henkilöille turvalliseen liikkumiseen harrastuksiin ja kouluun.

RZR Cabin on myös tavallista mönkijää mukavuuspainotteisempi. Sen valoisa ja tilava hytti mahdollistaa laitteen käytön vuoden jokaisena päivänä. Hytissä on kätevät liukusivuikkunat, avattava etuikkuna pikalukoilla ja lisäksi ovissa lukot, lämmityslaite ja pesurilla varustettu tuulilasinpyyhkijä. Lisää käytön mukavuutta tuo IRS erillisjousitus, ohjauspyörän korkeuden pikasäätö ja kuljettajan istuimen pikasäätö.

Polaris RZR Cabinin ainutlaatuiset ominaisuudet tekevät siitä normaalia mönkijää huomattavasti monikäyttöisemmän kulkuneuvon. Tämä traktorimönkijä on varteenotettava vaihtoehto esimerkiksi mopoauton sijaan perheen nuorison käyttöön. Mopoautosta poiketen RZR Cabinia voidaan hyödyntää myös monenlaisessa hyötykäytössä. Hyttimönkijä sopii hyvin lumitöihin, metsätöihin, maatilan ja mökin askareiden hoitamisiin, peräkärryn vetoon, veneen vetoon (vetokyky 600 kg jarruttomalla peräkärryllä), tavarankuljetuksiin ja tietysti maastoajoon. Polaris RZR Cabinista hyötyy siis koko perhe.

Laitteen käyttökustannukset kuten vakuutukset ovat edullisia eikä ajoneuvoa täydy katsastaa. Kuljettamiseenkin riittää edullinen T-ajokortti.

Polaris RZR Cabin on tekniikaltaan mönkijöiden terävintä kärkeä. Laitteessa on tehokas 570 EFI DOHC -moottori Bosch Motronic –moottorinohjauksella, hydrauliset levyjarrut edessä ja takana, hidas ja nopea vaihde eteen, peruutus, vapaa ja pakki. Mönkijässä on myös automaattisesti ja nopeasti kytkeytyvä 100 % neliveto, sähköisesti kytkettävä 1×4 TURF (tasauspyörästö, 2×4 veto – lukkoperä), jonka ansiosta mönkijän kääntösäde pienenee ohjaus kevenee ja mönkijän jättämät jäljet pienenevät. Ominaisuus on erittäin hyödyllinen ajettaessa asfaltilla, ruohokentillä tai arassa maastossa.

Polaris RZR 570 EFI Cabin 4×4 EUT on saapunut tänä syksynä Suomeen. Laitetta maahantuo Brandt-Polaris Oy ja sitä myyvät Polaris jälleenmyyjät kautta Suomen

Näitä soisi kehitettävän armeijamme käyttöön. Jos tämän tapainen ajoneuvo tehdään vähän tuhdimmin, lisätään pienehkonkin toimintamatkan sähkömoottori, kehitetään miehistön tai varusteiden kuljetukseen sopiva peräkärry - niin aika pienellä rahalla saadaan joillekin kevyille jalkaväkiyksiköille mielenkiintoisia etenemismahdollisuuksia yhdessä enduroiden kanssa vahvistettuna. Sama konsepti sopisi moottorikelkoille.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top