Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllä Patria varmaan pystyisi tekemään ps-haupitsin ja sille jonkinlaisen tela-alustan. Olisiko hommassa järkeä on sitten kokonaan toinen asia.

Totta. Mutta kun täällä jotkut haaveilee kotimaisen perään, niin itekkin aloin ajatusleikkimään.

Samalla alustalla miehistönkuljetus, komentovaunut, ambulanssi ja telatykistö
 
Minäkin ensimmäistä kertaa AMOS:sta kuultuani hämmästelin, miksi kranaatinheitin eikä telatykki/panssarihaupitsi.
 
Nyt kun noista telatykeistä puhutaan, niin voisiko sellaisen pohjana käyttää Patrian opinnäytetyön tela-ajoneuvoa

Oliko se tarpeeksi iso kantokyvyltään tuohon hommaan? Siis oletan, että nyt puhutaan 155L52 tasoa olevasta aseesta, eikä mitään pienempien tykkien kierrätystä.
 
Minäkin ensimmäistä kertaa AMOS:sta kuultuani hämmästelin, miksi kranaatinheitin eikä telatykki/panssarihaupitsi.

Olisiko siksi, että markkinoita ei ollut? Kevyehköjä panssarihaupitseja markkinoilla jo oli, myös käytettynä. Tykit oli yleensä 155 milliä ja pienempiä käytettiin lähinnä vedettävinä.
 
Kyllä Patria varmaan pystyisi tekemään ps-haupitsin ja sille jonkinlaisen tela-alustan. Olisiko hommassa järkeä on sitten kokonaan toinen asia.


Patria on kyllä näyttänyt parasta "osaamistaan" esim. AMOS pannussa. Siinä on niin vahva kotimaisen käsityön leima, että lienee jokaisen veronmaksajan onni, ettei niitä ostettu enempää, ainakaan nykyisellä alustalla.

Tältä pohjalta jo pelkkä ajatuskin Patrian tela-alustasta nostaa kylmiä väreitä- eikä mitenkään positiivisessa mielessä.
 
Samalla alustalla miehistönkuljetus, komentovaunut, ambulanssi ja telatykistö

Noille kaikille (poislukien telatykistö, vaatii jo hieman jäykempää vääntösauvaa alustaan kuin miehistön kuljetus/ vast vaunu) on jo olemassa erittäin hyvä alusta, josta Suomella on kokemusta. Mutta se raha...
 
PSH/K kotimainen ajatus on ihan utopiaa. Patria ei osaa edes tehdä perus tykkiä enää ilman ongelmia. Siksi minusta voimavarat pitäisi keskittää Johonkin PSM missä on +300mm mörssäri....
Ai miten tämä liittyy miehistön kuljetukseen. Lisää Pasi/AMV ja ehkä Misuja.... Tai näiden upgrade versioita. Jos katsoo Ukrainaa, porukka ajelee maastureilla yms paikalle ja ottaaa tulta vastaa yms... jonka voisi vältää älli/tälli yms kalustolla.
 
Oliko se tarpeeksi iso kantokyvyltään tuohon hommaan? Siis oletan, että nyt puhutaan 155L52 tasoa olevasta aseesta, eikä mitään pienempien tykkien kierrätystä.

Miksei olisi?

Sakujen AGM MLRS:n alustalla:

1523226569300.webp
 
Oliko se tarpeeksi iso kantokyvyltään tuohon hommaan? Siis oletan, että nyt puhutaan 155L52 tasoa olevasta aseesta, eikä mitään pienempien tykkien kierrätystä.

Siitä kokeilin saaha keskustelua.

Ja minkä verran pitäisi olla sisällä tilaa
 
Patria on kyllä näyttänyt parasta "osaamistaan" esim. AMOS pannussa. Siinä on niin vahva kotimaisen käsityön leima, että lienee jokaisen veronmaksajan onni, ettei niitä ostettu enempää, ainakaan nykyisellä alustalla.
Mutta eikös ainakin @CV9030FIN ollut sitä mieltä, että AMOS on periaatteessa hyvä laite (vaikka ei ylläkään ihan alkuperäisiin tavoitearvoihin), mutta sen ylläpitokustannukset etenkin nykyisellä kappalemäärällä ovat kohtuuttomat - ja nimenomaan lisähankinnat keventäisivät näitä AMOS:n kappalekohtaisia ylläpitokustannuksia, kun varaosien hankkiminen sujuisi isommissa erissä.
 
Mitkä kaikki päätyivät Viroon? FMV:n 10+ vuotta sitten AMOS-SWE varten ostamat 40 kpl cabriolet-CV90:iä otetaan varastosta ja käytetään BAESH Mjölnerin alustoiksi.
 
Mutta eikös ainakin @CV9030FIN ollut sitä mieltä, että AMOS on periaatteessa hyvä laite (vaikka ei ylläkään ihan alkuperäisiin tavoitearvoihin), mutta sen ylläpitokustannukset etenkin nykyisellä kappalemäärällä ovat kohtuuttomat - ja nimenomaan lisähankinnat keventäisivät näitä AMOS:n kappalekohtaisia ylläpitokustannuksia, kun varaosien hankkiminen sujuisi isommissa erissä.

Se on hyvä laite, myös käytännössä. CV9030:lla on varmasti parempi tieto elinkaaren kustannuksista (en ole paneutunut madonlukuihin), mutta etenkin alusta on ilmennyt varsin ongelmalliseksi, ja paljon huoltoa vaativaksi.

Olisi mielenkiintoista saada tietoon amoksen toiminta CV alustalla. CV:n alusta on hyvä, toimintavarma, helppo huoltaa, ja siitä löytyy pitkää kokemusta täältä suomesta. Tällöin myös kaventuisi kalustokirjo esim. KARJPR:stä.
 
Se on hyvä laite, myös käytännössä. CV9030:lla on varmasti parempi tieto elinkaaren kustannuksista (en ole paneutunut madonlukuihin), mutta etenkin alusta on ilmennyt varsin ongelmalliseksi, ja paljon huoltoa vaativaksi.

Olisi mielenkiintoista saada tietoon amoksen toiminta CV alustalla. CV:n alusta on hyvä, toimintavarma, helppo huoltaa, ja siitä löytyy pitkää kokemusta täältä suomesta. Tällöin myös kaventuisi kalustokirjo esim. KARJPR:stä.

Niinhän se alkuperäinen suunnitelma oli että Vekaralle tulee AMOS CV:n ja Säkylään Pasin päällä. Ei toteutunut ihan tuossa muodossaan. Voisi varmaan sanoa että valitettavasti ja onneksi. Pasi-AMOS on varsin huiman näköinen laite.
 
Mutta eikös ainakin @CV9030FIN ollut sitä mieltä, että AMOS on periaatteessa hyvä laite (vaikka ei ylläkään ihan alkuperäisiin tavoitearvoihin), mutta sen ylläpitokustannukset etenkin nykyisellä kappalemäärällä ovat kohtuuttomat - ja nimenomaan lisähankinnat keventäisivät näitä AMOS:n kappalekohtaisia ylläpitokustannuksia, kun varaosien hankkiminen sujuisi isommissa erissä.

Tietysti hintava laite, mutta olisihan tuo komeaa kun noita olisi jakaa kunnolla eri joukoille.
 
Tietysti hintava laite, mutta olisihan tuo komeaa kun noita olisi jakaa kunnolla eri joukoille.

Kannattaa unohtaa niin kauan kuin kaikille joukoille ei ole jakaa panssarihaupitseja. Kun niitä on riittävästi, voidaan katsoa, josko kannattaisi ostaa lisää hifi-kranaatinheittimiä.
 
Back
Top