Miehistön kuljetus

@Kustaanmiekka

Todetaan vielä, että oveen tuskin on päädytty, vaan eiköhän se ajoneuvo varusteta asiakkaan toiveen mukaan joko rampilla tai ovella. Ei ole iso muutos, kunhan asia on huomioitu suunnittelussa.

Protolabin PMPV:n kohdalla näin ainakin on:

Asiakkaan toiveen mukaan se voidaan korvata hydraulisesti aukeavalla rampilla.

http://www.reservilainen.fi/uutiset/misu_on_uusi_suomalainen_panssariajoneuvo


@setämies Ehdotetaan yläpuolisen keskustelun siirtämistä:

https://maanpuolustus.net/threads/panssari-sisu-gpt.6161/unread
 
Ovat päätyneet ainakin tämän kuvan mukaan oveen eivätkä ramppiin.

Katso liite: 21063

Olisikos ramppi ollut parempi ratkaisu?
Esimerkkikuva Arctoksesta (Ramppi on tasainen ja esteetön kulkuväylä verrattuna esimerkiksi askelmiin):
Katso liite: 21064
Ramppi toiminee hydrauliikalla, joten se lienee vaurioherkempi, kalliimpi ja enemmän huoltoa vaativa ratkaisu. Sujuvan jalkautumisen kannalta ramppi tietysti on parempi.
Ramppien kohdalla on myös muistettava se, että niistä ei voi jalkautua pienessäkään liikkeessä, kun taas ovet mahdollistavat pienessä liikkessä jalkautumisen.
 
Ramppien kohdalla on myös muistettava se, että niistä ei voi jalkautua pienessäkään liikkeessä, kun taas ovet mahdollistavat pienessä liikkessä jalkautumisen.
Eikö ramppia voisi avata vain sen verran, että se ei osu maahan?
Muista nähneeni jonkin videon jossa bradleyn ramppi sojottaa vaakatasossa (ei siis kosketa maahan) ja miehiä lappaa sisään vaunun jo liikkuessa eteenpäin.
 
Eikö ramppia voisi avata vain sen verran, että se ei osu maahan?
Samaa mieltä. Riittäisi, että rampin laskisi 20-30 maanpinnan yläpuolelle. Siitä voisi sitten ukot tulla ja mennä liikkuvaan ajoneuvoon.
Tuli sellainen juttu vielä mieleen, että mites jos ajoneuvo kellahtaa vaikka ojaan ajon yhteydessä kyljelleen. Jos tällaisessa tilanteessa ovi aukeaisi ylöspäin, niin loukkaantuneilla saattaisi olla vaikeuksia saada työnnettyä ovi ylös auki. Mutta mitenköhän olisi rampin kanssa? Mutta varmaankin tällaisiin ajoneuvoihin suunnitellaan muitakin poistumisteitä turvallisuuden takaamiseksi.
 
Samaa mieltä. Riittäisi, että rampin laskisi 20-30 maanpinnan yläpuolelle. Siitä voisi sitten ukot tulla ja mennä liikkuvaan ajoneuvoon.
Tuli sellainen juttu vielä mieleen, että mites jos ajoneuvo kellahtaa vaikka ojaan ajon yhteydessä kyljelleen. Jos tällaisessa tilanteessa ovi aukeaisi ylöspäin, niin loukkaantuneilla saattaisi olla vaikeuksia saada työnnettyä ovi ylös auki. Mutta mitenköhän olisi rampin kanssa? Mutta varmaankin tällaisiin ajoneuvoihin suunnitellaan muitakin poistumisteitä turvallisuuden takaamiseksi.

Äkkiseltään tulee mieleen (vähän ajoneuvosta riippuen):

-Ohjaamon ovet (sikäli kuin matkustamosta pääsee ohjaamon puolelle)
-Vaunun päällä olevat luukut (ajaja, johtaja, itkk-ampuja)
-Peräovi/-ramppi
-Luukku lattiassa (Leo 2A4:ssä, miinasuojatuissa ajoneuvoissa tällaista ratkaisua vältettäneen)

MRAP on huba ajoneuvotyyppi joutua onnettomuuteen...

There are two models of MRAP offered to public safety agencies: the MaxxPro and the Caiman. The Maxx Pro has a drop-down tailgate, while on the Caiman, the rear door opens sideways. In a rollover situation, particularly one where part of the vehicle is submerged, or on its top, the door operation limits the places anyone can get out.

Crews looking to deploy in MRAPs have to undergo egress training, and according to one experienced source, “It’s not fun.”

Most of the front doors are air-assisted,” Russell told me. “Sometimes they work, sometimes they don’t. When entering an MRAP, if a crewman reaches up to the door handle to pull himself up, it can and will close the door on them.”

Malfunctions are even more likely if the vehicle has suffered a mishap and the engine is no longer running. If there is no air pressure, the functions are limited.

MRAP doors are also fitted with “combat locks” designed to keep the enemy from getting up close and personal with the crew. If these locks are engaged, it will be very difficult for rescue personnel to gain access to the interior of the vehicle.

Pitkä versio täällä:

https://www.policeone.com/police-pr...articles/6735349-The-hidden-hazards-of-MRAPs/

Tulee mieleen, kuinka Erdogan jäi jumiin panssariautoonsa (olispa sekin mulkku kuollut shokkiinsa...):

Turkey: Sick Premier Locked in Car

By AGENCE FRANCE-PRESSEOCT. 19, 2006

Continue reading the main story Share This Page

Turkey questioned the competence of Prime Minister Recep Tayyip Erdogan’s security staff after it rushed him unconscious to a hospital in Ankara on Tuesday after a drop in his blood sugar level and accidentally locked him in his car. As they arrived at the hospital, Mr. Erdogan’s driver and bodyguards jumped out of the car and slammed the doors, activating the automatic lock system, with the car key left in the ignition. As the prime minister lay unconscious inside, they reportedly struggled for about 10 minutes to break the thick window of the armored car, aided by workers at a nearby construction site who brought a sledgehammer and a chisel. The newspaper Hurriyet called it “a security scandal,” while another paper, Sabah, asked, “What if the prime minister was having a heart attack?” Mr. Erdogan, 52, above, was treated for about nine hours and discharged. Doctors said he had had a drop in blood sugar, caused by exhaustion and fasting for Ramadan.

https://www.nytimes.com/2006/10/19/world/europe/19briefs-006.html
 
Samaa mieltä. Riittäisi, että rampin laskisi 20-30 maanpinnan yläpuolelle. Siitä voisi sitten ukot tulla ja mennä liikkuvaan ajoneuvoon.
Tuli sellainen juttu vielä mieleen, että mites jos ajoneuvo kellahtaa vaikka ojaan ajon yhteydessä kyljelleen. Jos tällaisessa tilanteessa ovi aukeaisi ylöspäin, niin loukkaantuneilla saattaisi olla vaikeuksia saada työnnettyä ovi ylös auki. Mutta mitenköhän olisi rampin kanssa? Mutta varmaankin tällaisiin ajoneuvoihin suunnitellaan muitakin poistumisteitä turvallisuuden takaamiseksi.

Rampeissa on yleensä keskellä pienempi ovi hätäkulkua varten tai jos halutaan muuten vain pienempi luukku tilapäisesti auki.

MRAPeista tulee mieleen että perinteisesti vanhoissa panssareissa on ollut monenlaisia jousiavusteisia luukkuja. Hauska että pitää mennä keksimään rikkoutumisalttiimpi paineilmajärjestelmä sitä varten :) No, ihan aina ei vanhempi ole ollut parempi, osa vanhoista tankeista vaatii melkoista venkulointia että pääsee edes normioloissa ulos/sisään.
 
Kyllä jotkut käyttäjät ramppeja vieroksuu. Riski on olemassa poistumisen viivästymiseen. Ovesta syntyvä kohtuullinen hyppykorkeus ei niinkään ole ollut ongelma. Ei omakohtaista kokemusta kylläkään mutta rampeista jenkit on joitakin ongelmia raportoineet mm tievarsipommien jäljiltä. Veikkaisin siis, että yksinkertainen ovi on riskittömämpi ja mukavuusasiat tosipaikan tullen unohtuu.
 
Eikö ramppia voisi avata vain sen verran, että se ei osu maahan?
Muista nähneeni jonkin videon jossa bradleyn ramppi sojottaa vaakatasossa (ei siis kosketa maahan) ja miehiä lappaa sisään vaunun jo liikkuessa eteenpäin.
Samaa mieltä. Riittäisi, että rampin laskisi 20-30 maanpinnan yläpuolelle. Siitä voisi sitten ukot tulla ja mennä liikkuvaan ajoneuvoon.
Tuli sellainen juttu vielä mieleen, että mites jos ajoneuvo kellahtaa vaikka ojaan ajon yhteydessä kyljelleen. Jos tällaisessa tilanteessa ovi aukeaisi ylöspäin, niin loukkaantuneilla saattaisi olla vaikeuksia saada työnnettyä ovi ylös auki. Mutta mitenköhän olisi rampin kanssa? Mutta varmaankin tällaisiin ajoneuvoihin suunnitellaan muitakin poistumisteitä turvallisuuden takaamiseksi.
Näistä vain sen verran, että toki täyshydraulinen tai täyssähköhydraulinen järjestelmä on ramppiin mahdollinen, mutta tällöin sitä ei voi vain vapauttaa ja tönäistä auki (koska se iskisi maahan, joka voi ajossa aiheuttaa ikäviä seurauksia rampille), vaan sen laskeminen on hitaampaa. Jos rampissa sen sijaan on vain täyshydraulinen järjestelmä, pitänee se myös avata sitä käyttäen, jos haluaa estää rampin putoamisen maahan asti.
 
Huom huom!

Vaunu ajaa aina suoja-asemaan jalkauttaessaan ja suojaa jalkautumisen. Tällöin jalkaosat saadaan suojassa ulos vaunusta ilman, että vaunu tai jalkautettavat ovat tulen alla.

Tilanteessa jossa vaunu jalkauttaa liikkeestä kadulla tai aukealla, se menettää kaiken saamansa taisteluteknisen edun:

Ensinnäkin se joutuu jalkauttaessa liikkumaan kävelyvauhtia, eli on käytännössä paikallaan oleva maali. Jos vaunu on jo tulen alla, ei ole järkeä jäädä paikalleen puhumattakaan jalkauttamisesta. Jos vaunua taas ei ole havaittu, miksi olla pidempi aika tähystettävänä?

Toisekseen se joutuu jalkauttamaan taistelijat suojattomaan paikkaan, eli pahimmillaan tulen alle. On järkevämpää ajaa suoraan lujaa metsän laitaan tai rakennuksen kulmille, kuin jäädä aukealle maaliksi.

Sen on haastavampi suojata jalkautusta. Vaunu ei jalkautuksen ajan myöskään pysty tekemään agressiivista liikettä joka toimii osaltaan vaunun suojana.

Edit.. mobiililaite ja tekstintuotto on syvältä.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.facebook.com/suomensoti...qnJYycB4scJtx6AGIy_Y0iLvj_RSDDb0Ct-eyu_ryorgw

Suomen Sotilas
Bandvagn BvS10, Paluu juurille
Olipa kerran ongelma. Runsaslumisessa maastossa joukot etenivät hitaasti ja kaluston kuljettaminen oli hankalaa. Ratkaisun ongelmaan toi pieni pintapaine. Hiihtäen joukot selvisivät kohtalaisesti, mutta kohta ohi karautti telavaunu, Bandvagn, joka kuljetti niin miehistön kuin kalustonkin nopeasti ja tehokkaasti paikasta toiseen.
Suomen Sotilas kävi tutustumassa uuteen Bandvageniin BvS10.
Palaamme asiaan artikkelin muodossa myöhemmin.

 
BMP-2M SB3-4

DazqT6iW4AEBp1C.jpg


DazqT6iWkAAOVuI.jpg


DazqT6hWsAAxTHu.jpg
 
Kuvista tuli mieleeni, mikäköhän on suurin uhka suomalaisille rynnäkkövaunuille? Venäläisten ontelokärkiset taistelukärjet, vai toisten vaunujen/helokoptereiden ampumat ammukset (kineettiseen energiaan perustuva)?

Ontelokärkiä on kaikkialla (pst-ohjukset, singot, kranaatinlaukaisimet ja kranaattikonekiväärit, konetykit, panssarivaunukanuunat), joten ne lienevät suurempi uhka kuin nuoliammukset. Taistelupanssarivaunukin ampunee rynnäkköpanssarivaunua todennäköisemmin ontelolla kuin nuolella.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top