Miehistön kuljetus

Olisiko tarkoitus kärräillä jossain taistelun laitamilla ja ampua sinne kilometriin mihin itko kantaa? Ei tuolla voi taisteluun ajaa, ikkunat ei varmaan kestä ampumista.

Suomeen lavetti sopisi koska rahaa ajoneuvon ostoon ei ole, eikä odotuksia sissisodista. Siis huonohan tuo on, mutta parempi kuin pultata se kolmijalka muttereilla tuohon lavalle.
Joskus ampunut itkk:lla pasin päältä ja heiluu koko vehje kuin heinämies :D Miten mahtaa tuollaisen kanssa olla? Ryskyttää menemään niin yksi lähtee sinne päin minne on tähdätty ja lopuilla ammutaan lokkeja :D
 
En nyt sanoisi että samanlaisia on länsimaissa.

Länsimaissa on "hiluxsissakin" makeemmat teipit.

USAF_After.jpg


cnpca21725.jpg


000_G79MW.jpg



Hyvin on mennyt propaganda läpi jos porukka kuvittelee, että kaikki huristelee länsimaisissa armeijoissa jollain päheillä panssariajoneuvoilla.

Tuonne lavalle menee niin lämpöastiat, vesikannut, posti, ammuslaatikot tai melkein mikä tahansa. Suojauksesta huolehtii ritsamies sillä aseella mikä on käytettävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus ampunut itkk:lla pasin päältä ja heiluu koko vehje kuin heinämies :D Miten mahtaa tuollaisen kanssa olla? Ryskyttää menemään niin yksi lähtee sinne päin minne on tähdätty ja lopuilla ammutaan lokkeja :D


2 versiota Syyriasta, toinen taitaa olla Toyota. Vaikuttaa vakaalle, mutta tiedä sitten mitä jousitukselle on tehty.
 
Hyvin on mennyt propaganda läpi jos porukka kuvittelee, että kaikki huristelee länsimaisissa armeijoissa jollain päheillä panssariajoneuvoilla.

En nyt sanonut noinkaan. Kulkisin jalan mielummin kuin istuisin naama aurinkoisena teknikaalin selässä. Suojaa ei ole edes illuusioksi.
 
Mikäkön tuollaisen käyttötarkoitus mahtaa olla? Aika suojatta kaveri tuolla on. Jenkitkin ottivat oppia kantapään kautta hummeriensa kanssa ja alkoivat rakentaa laatikoita ampujan ympärille. Hummerissa oli sentään sitäkin ennen 50% kropasta panssarin suojissa. Tuossa Venäjän mallissa ei yhtään.


Jos tuo onkin suunniteltu sisäisiä kriisejä varten? Mielenosoittajat pitää hyvinkin kurissa parilla tuollaisella.
 
En nyt sanonut noinkaan. Kulkisin jalan mielummin kuin istuisin naama aurinkoisena teknikaalin selässä. Suojaa ei ole edes illuusioksi.

Tuollainen avolava on paljon parempi kulkuneuvo kuin vaikka henkilö- tai pakettiauto. Näkee ympärilleen ja tuleenkin voi vastata heti. Jalkautuminen käy todella nopeasti.

Aika harva tämänkään foorumin kirjoittelijoista kulkee sodassa Pasilla tai vastaavalla ajoneuvolla.
 
Tuollainen avolava on paljon parempi kulkuneuvo kuin vaikka henkilö- tai pakettiauto. Näkee ympärilleen ja tuleenkin voi vastata heti. Jalkautuminen käy todella nopeasti.

Aika harva tämänkään foorumin kirjoittelijoista kulkee sodassa Pasilla tai vastaavalla ajoneuvolla.

Voidaan hyvin argumentoida että ryhmä on turvallisempi kuljettaa 2-3 Hiluxilla kuin yhdellä Pasilla, taktiikka pitää sovittaa käytössä olevaan kalustoon.
 
En nyt sanoisi että samanlaisia on länsimaissa.

Ei ehkä ihan samanlaisia mutta perimmäiseltä ajatukseltaan samankaltaisia

Brittien Wolf Lantikka ja WMIK

Tanskalaisten mersu. Näitä on erilaisilla aseistuksilla.

Virolaisten mersu. Tästä on luullakseni versio myös RSKK:lla varustettuna.

Itävaltalaisten Steyr Puch.

Ja paljon muita. Suomessakin on ollut käytössä UAZ josta katto pois, tuulilasi nurin ja itikka kuormaliinoilla takapenkin paikalle. Apukuskilla PKM. Oviakin yritettiin ottaa pois mutta kuljetusalan henkilöstö ehti väliin.

Eihän tuollaisilla kannata lähteä IED lottoa pelaamaan eikä panssarikärkeä vastaan tasaisella mutta paikkansa on kaikella.
 
Noiden teknikaalien ideana on niiden taktinen liikkuvuus. Toimi aika hyvin ISIS:llä. Noilla varustettun joukon liikkuvuus on aivan omalla tasolla verrattuna raskaampaa kalustoa käyttävään joukkoon. Ei noita ole suunniteltu käytettäväksi minään APC:nä panssarikärjen takana, vaan erittäin laajalla alueella operoivan joukon kalustona ISIS tyyppistä vastustajaa vastaan.
 
Ei noita ole suunniteltu käytettäväksi minään APC:nä panssarikärjen takana, vaan erittäin laajalla alueella operoivan joukon kalustona ISIS tyyppistä vastustajaa vastaan.

Niin tai kuten käytetään vaikka ilmakuljetteisia joukkoja, kevyt jalkaväki voi liikkua miten vain, meillä on perinteisesti ollut käytössä pyörät ja suksetkin.
 
En nyt sanonut noinkaan. Kulkisin jalan mielummin kuin istuisin naama aurinkoisena teknikaalin selässä. Suojaa ei ole edes illuusioksi.

Tuolla ukraina-ketjussa löytyvässä videossa äijä kertoilee miten siellä porukka kulkee kuljetusvaunun kannella, kun siinä sillipurkissa tulisi varma kuolema. Voi olla että lämpimikseen lätisee toki.
 

Tällainen pitäis olla joka reserviläisen henk. koht. taisteluajoneuvo Suomessa! Jos ei ole sijoitusta, niin voisi silti ajella torin laitaa isolla kirkolla varustelekan maastopuku päällä. Olisi myös hyvä poikkeusolojen ns. when shit hits the fan -ajoneuvo, jolla paeta kesämökille perheen kanssa, kun kaupungissa alkaa tapahtua.
 
Mikäkön tuollaisen käyttötarkoitus mahtaa olla? Aika suojatta kaveri tuolla on. Jenkitkin ottivat oppia kantapään kautta hummeriensa kanssa ja alkoivat rakentaa laatikoita ampujan ympärille. Hummerissa oli sentään sitäkin ennen 50% kropasta panssarin suojissa. Tuossa Venäjän mallissa ei yhtään.

Olisiko ns. anti-maidan-ajoneuvo, jolla kansalliskaarti kaitsee mielenosoittajia punaisella torill ja tarpeen vaatiessa laittaa konekiväärillä porukan matalaksi?
 
Tuolla ukraina-ketjussa löytyvässä videossa äijä kertoilee miten siellä porukka kulkee kuljetusvaunun kannella, kun siinä sillipurkissa tulisi varma kuolema. Voi olla että lämpimikseen lätisee toki.

Johtuu miinoista. BMP-1 tai BMP-2 -tyyppisissä vaunuissa miehistö istuu vaunun keskellä selät vastakkain ja jalat kohti vaunun ulkolaitoja. Kun ajetaan pohjamiinaan, niin kaikki kuolee, kun se räjähtää suoraan takapuolen alla. Siksi matkustetaan vaunun katolla. Länsimaisissa vaunuissa istutaan laidoilla ja jalat keskelle, joten jos alla räjähtää, niin vain jalat menee. Syy bemarin outoon istumajärjestykseen on ampuma-aukoissa, joista matkustajien on muka tarkoitus pystyä liikkeestä ampumaan AK-47:lla.
 
Niin tai kuten käytetään vaikka ilmakuljetteisia joukkoja, kevyt jalkaväki voi liikkua miten vain, meillä on perinteisesti ollut käytössä pyörät ja suksetkin.
Taktinen liikkuvuus fillarilla ja suksilla on aikalailla heikompi avolavaan verrattuna. Hiluxilla painelee helposti 200 km yhdessä yössä, mikä on varsin kunnioitettava matka painella täydessä varustuksessa fillarilla. Avolavoilla liikkuva joukko pystyy kattamaan erittäin ison alueen hyvän taktisen liikkuvuutensa takia ja on huollon kannalta helpommin ylläpidettävissä, kuin ilmakuljetteinen joukko.
 
Johtuu miinoista. BMP-1 tai BMP-2 -tyyppisissä vaunuissa miehistö istuu vaunun keskellä selät vastakkain ja jalat kohti vaunun ulkolaitoja. Kun ajetaan pohjamiinaan, niin kaikki kuolee, kun se räjähtää suoraan takapuolen alla. Siksi matkustetaan vaunun katolla. Länsimaisissa vaunuissa istutaan laidoilla ja jalat keskelle, joten jos alla räjähtää, niin vain jalat menee. Syy bemarin outoon istumajärjestykseen on ampuma-aukoissa, joista matkustajien on muka tarkoitus pystyä liikkeestä ampumaan AK-47:lla.

Epäsuoran ja ohjusten takia olen itse ymmärtänyt, haluavat jalkautua nopeasti.
 
Back
Top