Miehistön kuljetus

Lammiohan tuon syömisen ei-pakollisuuden niin leppoisasti joukolleen tiedotti. :)
Tuossa valmiusjoukkojen koulutuksessa mm elävää tositarinaa, että vuodenvaihteessa aloittanut valitut alokkaat eivät ensimmäisen kahden kk:n aikana syöneet kuin muutaman kerran sisätiloissa. Jo mennessään äärimmäisen pienellä rasvaprosentilla "sotaan" lähtenyt sukulaispoika laihtui tuona aikana 6kg - siis lihaksista.
 
Johtuu miinoista. BMP-1 tai BMP-2 -tyyppisissä vaunuissa miehistö istuu vaunun keskellä selät vastakkain ja jalat kohti vaunun ulkolaitoja. Kun ajetaan pohjamiinaan, niin kaikki kuolee, kun se räjähtää suoraan takapuolen alla. Siksi matkustetaan vaunun katolla. Länsimaisissa vaunuissa istutaan laidoilla ja jalat keskelle, joten jos alla räjähtää, niin vain jalat menee. Syy bemarin outoon istumajärjestykseen on ampuma-aukoissa, joista matkustajien on muka tarkoitus pystyä liikkeestä ampumaan AK-47:lla.
Syy tuossa kannella istumiseen on myös huomattavan työläs jalkautuminen, jos vaunussa on maksimikokoinen jalkaväkiryhmä. Kaikkien varusteiden kanssa se rungoltaan noin metrin korkea vaunu on hyvin ahdas, ja hidas jalkautua.

Mielestäni mukavuuden etsiminen ja ikävyyden välttäminen näyttelevät liian suurta roolia maamme sotaväen kouluttamisessa. Muutamia esimerkkejä:

Ruokaa jonotettaessa tulee olla polvella 5 m välein kypärä päässä. Yöllä nukuttaessa voidaan olla koko ryhmä 3 metrin säteellä olevassa ympyrässä ilman suojavarusteita vieläpä niin, että keskellä ympyrää korvennetaan kamiinaa jota lämpökamera ei ilmeisesti huomaa.

Järjestetään sovellettu kaksipuoleinen sotaharjoitus. Päätetään etukäteen milloin ja missä taistetellaan, sovitaan etukäteen ettei 00.00 - 06.00 välisenä aikana sodita jotta saadaan riitttävästi lepoa. Koko harjoitus kestää viikon ja senkin aikana tilanne katkaistaan useita kertoja.

Ruokaa on saatava joka saatanan neljän tunnin välein. On aivan sama minkälainen sotatoimi on kyseessä mutta homma seis heti kun vääpeli (joka ei siis ole vääpeli vaan toppatakissa pasteeraileva kapiainen joka on liian laiska harjoitellakseen taisteluvarustuksessa) tuo pakettiautolla ruokapöntöt paikalle miinakenttien läpi.

Haavoittunutta evakuoidaan 50 metriä koska kyllä se asia sillä tuli selväksi. Ei ole tarkoituksenmukaista kantaa pidempään jne.

Todettakoon kuitenkin ettei näin ole kaikkialla intissä vaan ihan toisenlaistakin touhua olen todistanut. Lisäksi suunta on ymmärrykseni mukaan ylöspäin. Ilmeisen selvää on kuitenkin se, että joukkojemme motorisointi on johtanut siihen ettei meikäläinen jalkaväki muutamia poikkeuksia lukuunottamatta oikein osaa toimia mies-rinkka-rynkky -periaatteella vaan joku polttomoottoripäristin on aina oltava saatavilla. Siihen toivon muutosta.
Toisaalta kurjuus ei ole tarkoituksenmukaista silloin, kun vasta harjoitellaan taitoja, sillä se heikentää oppimista. Vasta kun taitoja testataan tai sovelletaan, olisi se mielestäni järkevää.
 
Tuossa valmiusjoukkojen koulutuksessa mm elävää tositarinaa, että vuodenvaihteessa aloittanut valitut alokkaat eivät ensimmäisen kahden kk:n aikana syöneet kuin muutaman kerran sisätiloissa. Jo mennessään äärimmäisen pienellä rasvaprosentilla "sotaan" lähtenyt sukulaispoika laihtui tuona aikana 6kg - siis lihaksista.

Toivottavasti sukulaispoika oppii syömään.. Eihän metsässä olo sitä tarkoita ettei syötäisi?

jaa.. Silloin kun itse tuli noissa hommissa rymyttyä niin ei silloin ollut mitään ruoka-aikoja. Ei sodassakaan ole. Leirillä kun oltiin niin välillä mentiin pitkälti toista vuorokautta veden kanssa. Toki ajat muuttuu.

No kuka vaan voi olla syömättä pari päivää muttei siinä kyllä mitää järkeä ole. Itse olin myös saman verran aikaa syömättä leirillä -03, satuin vain sellaisiin hommiin ettei kerennyt syömään, meni ikävästi ohi ruokailut :/

...
Toisaalta kurjuus ei ole tarkoituksenmukaista silloin, kun vasta harjoitellaan taitoja, sillä se heikentää oppimista. Vasta kun taitoja testataan tai sovelletaan, olisi se mielestäni järkevää.

Nimenomaan näin! Tämän tietää jokainen joka on jotain tosissaan harjoitellut.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti sukulaispoika oppii syömään.. Eihän metsässä olo sitä tarkoita ettei syötäisi?
Voihan se olla että ruoka ei maistu. Itsellä ainakin oli viikon vaelluksella ettei oikein ruoka erityisesti maistunut eikä kovasti ollut nälkäkään. Yhdellä kesävaelluksella laihduin 5-6 kiloa viikon aikana. Tiestysti se oli enimmäkseen nestettä.
 
Meille taottiin perille että syöminen on vain suoritus ja sen kanssa ei hierota tai nyrpistellä.
Jokainen myös vastaa ensisijassa itse ruokailustaan kuten kaikesta muustakin henkilökohtaisesta huollosta joka tähtää toimintakyvyn ylläpitämiseen.
 
Tuossa valmiusjoukkojen koulutuksessa mm elävää tositarinaa, että vuodenvaihteessa aloittanut valitut alokkaat eivät ensimmäisen kahden kk:n aikana syöneet kuin muutaman kerran sisätiloissa. Jo mennessään äärimmäisen pienellä rasvaprosentilla "sotaan" lähtenyt sukulaispoika laihtui tuona aikana 6kg - siis lihaksista.

Näin kävi aikoinaan myös itselle. Tilanteenmukainen ruokailu = ei ruokaa.

Itse selvisin lähinnä maapähkinöillä.
 
Päästiin teknikaaleihin. Orakuloin että isompi kriisi taantuu kaluston puolesta Toyotasodaksi sangen nopeasti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_War

Onnekkaat pääsevät hiluxin lavalle. Perus jv-ryhmä hiaceen johon on rälläkällä kustomoitu ikkunat...

Lisäys: wikilinkin money shot on että Ranskan lahjoittamat 400 pickuppia Milan-ohjuksilla varustettuina tuottivat Libyalle 7500 miehen ja 800 (!) panssarin menetyksen (spoiler: Ranska takasi myös ilmaherruuden)
 
Viimeksi muokattu:
Päästiin teknikaaleihin. Orakuloin että isompi kriisi taantuu kaluston puolesta Toyotasodaksi sangen nopeasti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_War

Onnekkaat pääsevät hiluxin lavalle. Perus jv-ryhmä hiaceen johon on rälläkällä kustomoitu ikkunat...

Lisäys: wikilinkin money shot on että Ranskan lahjoittamat 400 pickuppia Milan-ohjuksilla varustettuina tuottivat Libyalle 7500 miehen ja 800 (!) panssarin menetyksen (spoiler: Ranska takasi myös ilmaherruuden)

Nuo Pst-ohjukset ovatkin se vättämättömyys noille Hilux-pataljoonille.
 
Taistelukelpoisina en maastureita pitäisi vaikka olisi mikä ase lavetilla. Mutta varmaa on että ennen kuin viimeinenkin piippalakki on karkotettu pyhältä isänmaalta, jalkaväkeä kuljetetaan vielä Opel Zafiroilla ja mopoautoilla...

Haha, tätä kirjoittaessa viereiseen parkkiruutuun lipui hiiren hiljaa hybridi-Lexus citymaasturi. Joko sähköautojen stealth-ominaisuudet on mainittu!
 
Taistelukelpoisina en maastureita pitäisi vaikka olisi mikä ase lavetilla. Mutta varmaa on että ennen kuin viimeinenkin piippalakki on karkotettu pyhältä isänmaalta, jalkaväkeä kuljetetaan vielä Opel Zafiroilla ja mopoautoilla...

Haha, tätä kirjoittaessa viereiseen parkkiruutuun lipui hiiren hiljaa hybridi-Lexus citymaasturi. Joko sähköautojen stealth-ominaisuudet on mainittu!

Ei Pasikaan ole taisteluajoneuvo, ei edes AMV ilman parempaa aseistusta.
 
Edit:
En lähtisi erityisemmin aseistamaan/panssaroimaan maastoautoja. Maastoauton etuna on että voi hakea suojaa liikkeestä sekä maastosta eli ajella traktoriuria, lenkkipolkuja, kävelysiltoja, yms pitkin.

Ennemmin hakisin lisää maavaraa, isompia renkaita, vinssejä ja ketjuja.
Sekä lämpöjäljen vähentämistä.

Muutenkin mukana tulevat aseet olisi tietysti hyvä pitää käytettävissä siirtymisen ajan.

Kuvista tuli mieleeni, mikäköhän on suurin uhka suomalaisille rynnäkkövaunuille? Venäläisten ontelokärkiset taistelukärjet, vai toisten vaunujen/helokoptereiden ampumat ammukset (kineettiseen energiaan perustuva)?
Venäläisten tykistö ja kuorma-ammukset.
 
Viimeksi muokattu:
Haha, tätä kirjoittaessa viereiseen parkkiruutuun lipui hiiren hiljaa hybridi-Lexus citymaasturi. Joko sähköautojen stealth-ominaisuudet on mainittu!
Ei, mutta mönkijöille ja moottorikelkoille olisi hienoa saada viimeiset kilometrit ennen tulikosketusta akkukäyttöisenä.
 
Mikäkön tuollaisen käyttötarkoitus mahtaa olla? Aika suojatta kaveri tuolla on. Jenkitkin ottivat oppia kantapään kautta hummeriensa kanssa ja alkoivat rakentaa laatikoita ampujan ympärille. Hummerissa oli sentään sitäkin ennen 50% kropasta panssarin suojissa. Tuossa Venäjän mallissa ei yhtään.

Itseasiassa jenkit menivät Irakiin ilman panssaroituja hummereita. Panssarilla suojattujen mallien tuotanto alkoi vasta sitten, kun jenkit alkoivat ottaa kunnolla tappioita IED:istä.
 
Itseasiassa jenkit menivät Irakiin ilman panssaroituja hummereita. Panssarilla suojattujen mallien tuotanto alkoi vasta sitten, kun jenkit alkoivat ottaa kunnolla tappioita IED:istä.

Ja IED on tähysteinen miina joiden yleisyys oli normaalista sodasta poikkeavan korkea johtuen että kyseessä oli miehitysjoukot jotka partioivat ennalta tiedettyjä reittejä.
Erikoisjoukot ovat jatkaneet lava-autojen käyttöä kaikissa maissa.
 
Lisäksi voidaan mainita varusmiesten pakolliset ruokailut ja aika monta muutakin asiaa joista saadaan aina sopiva keppihevonen.

Jos liikutaan jalan ei kuljettajien lepoajoilla ole väliä ja vaikka ajoneuvoja käytettäisiinkin ei lepoajan tarvitse aina olla yöllä. Ruokaa voidaan syodä pöntöistäkin nautittuna muina aikoina kuin 11-12 ja 17-18 taistelumuonituksesta puhumattakaan. Majoittua voidaan partioittain laavuissa jne jne. Kysymys on ihan puhtaasti siitä halutaanko näin tehdä. Jossain halutaan ja jossain ei, se joka haluaa keksii keinon kun puolestaan se joka ei halua keksii tekosyyn.

90-luvulla suuttuvat kun sanoin haluavani puolarista laavuun nukkumaan
 
Mitä tällä "perinteisellä kevyellä jalkaväellä" tai "jääkärien tapaan sotimisella" mahdetaan tässä yhteydessä tarkoittaa?

Esimerkiksi Yhdysvalloissa on viime vuosikymmenet ollut jalkaväen osalta kaksi linjaa mekanisoitu ja kevyt. Kevyt tarkoittaa kuitenkin laskuvarjojoukkoja ja ilmarynnäkköjoukkoja.

Mitä taas tulee kastumisen välttämiseen, niin se on aika uusi juttu ja siinä on logiikkansa. 90-luvulla ei esimerkiksi niissä osastoissa joissa itse palvelin käytetty koskaan tilanteenmukaisessa harjoittelussa pressuja kuorma-autojen lavojen päällä. Tai käytettiin toki jos miehiä ei ollut kyydissä. Muutenkaan mitään varusteiden kastumista ei millään tavalla varottu, vaan ne vaatteet kuivattiin juurikin siinä lämmitetyssä teltassa. 80-luvulla intin käyneillä on myös muistoissa se, että erikseen kiellettiin suojaamasta reppujen sisältö muovilla tai vaikka foliolla. Näin varmistettiin, ettei ollut mitään kuivia varusteita, kun pelkkä kangasreppu ei sadetta pitänyt. Rannikkojääkäritkin aloittivat varsinkin kesäisin päivänsä menemällä veteen kaulaa myöten jne...

Nykyisin sitten korostetaan aivan eri tavalla joukkojen toimintakyvyn ylläpitoa. Varsinkin jos ollaan vihollisen kanssa kosketuksissa tai edes "rintamalla", niin telttoja ei voi välttämättä pystyttää kaminan käyttämisestä puhumattakaan. Missä kuivaat varusteet? Asia tuli eräässä kertausharjoituksessa todettua ihan käytännössäkin. Osa johtajista veti päivällä tätä old school "miehet ei ole sokerista" linjaa. Vettä tuli kuin aisaa koko päivän ja lämpötila oli siedettävät kahdeksan astetta. Pimeän tullessa sitten ilma kirkastui ja mentiin pakkasen puolelle. Mitään telttoja ei sitten yllättäen pystytettykkään ja toiminta jatkui, ei kuitenkaan niin intensiivisenä, että märissä tamineissa olisi pärjännyt pelkän ruuminlämmön voimin. Märät miehet menettivät sitten aika nopeasti toimintakykynsä. Vanhemman polven reserviläisjohtajat olivat vähän huuli pyöreänä, että "ei se ennen näin mennyt". Kuuntelivat kantahenkilökunnan palautteen toimintakyvyn ylläpidon tärkeydestä aika nöyrinä.

Partiossa tuon oppii moni jo ylä-asteikäisenä
 
Back
Top