Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vedetäänpä yhteen majoittuminen ja miehistön kuljetus. Tiesittekö, että muinaisina aikoina suunniteltiin jalkaväkiryhmän ajoneuvoksi GAZ-66 kuorma-autoa jonka pressuun olisi tehty kaminan putken reikä ja näin lava olisi toiminut myös majoitteena? Traktorin lavalle riukujen avulla viritettyä telttaa ja sen sisällä kamiinaa käytettiin vielä 90-luvullakin eräissä joukoissa pitkien siirtymisten aikana.
 
Vedetäänpä yhteen majoittuminen ja miehistön kuljetus. Tiesittekö, että muinaisina aikoina suunniteltiin jalkaväkiryhmän ajoneuvoksi GAZ-66 kuorma-autoa jonka pressuun olisi tehty kaminan putken reikä ja näin lava olisi toiminut myös majoitteena? Traktorin lavalle riukujen avulla viritettyä telttaa ja sen sisällä kamiinaa käytettiin vielä 90-luvullakin eräissä joukoissa pitkien siirtymisten aikana.

Korotan Hiluxilla ja laavukankaalla.
 
Puolustusvoimilla on käytössä useita eri maastomoottoripyöriä, ja lähes vuosittain hankitaan uusia korvaavia moottoripyöriä poistuvien tilalle.
– Maastomoottoripyöriä testattiin neljän päivän ajan.
- Sotilaskäyttöön tarkoitetuille pyörille on erityisvaatimuksia esimerkiksi huollettavuuden ja luotettavuuden suhteen.
http://ruotuvaki.fi/-/ei-mikaan-lallaripyora

Puolustusvoimien ajoharjoittelua KymiRingillä
Hyvin PV on älynnyt hyödyntää rakenteilla olevaa KymiRingiä ajoharjoitteluun:
 
Puolustusvoimilla on käytössä useita eri maastomoottoripyöriä, ja lähes vuosittain hankitaan uusia korvaavia moottoripyöriä poistuvien tilalle.
– Maastomoottoripyöriä testattiin neljän päivän ajan.
- Sotilaskäyttöön tarkoitetuille pyörille on erityisvaatimuksia esimerkiksi huollettavuuden ja luotettavuuden suhteen.
http://ruotuvaki.fi/-/ei-mikaan-lallaripyora

Puolustusvoimien ajoharjoittelua KymiRingillä
Hyvin PV on älynnyt hyödyntää rakenteilla olevaa KymiRingiä ajoharjoitteluun:
tämä on todella hyvä asia, että pv treenaa kuljettajiaan. Pitäisi olla varusmieskuljettajille mahdollisimman paljon hallittua ja ohjattua ajoharjoittelua eri ajoneuvoilla pehmeässä hiekassa, kalliokossa, metsässä, lumessa jäällä ja kaikenlaisilla kulkineilla. Vaikkapa jopa miehistönkuljetusvaunuillakin. Myös keveät mönkijät, ja kelkat pitäisi kuulua harjoittelun kohteisiin.
Sitten kun löytyy joku heppu, joka on hyvä, niin ehdottomasti pyytää jäämään valmiusjoukkoihin ja vähintään joka toinen vuosi ajattaa kalustoa läpi viikko ressuilla.
 
Mikäs siinä, ajakoot vaikka vuorokausitolkulla mutta vain suljetulla alueella.
Mie en yhtään vm-kuskia halua yleiseen liikenteeseen, jolla ei ole riittävää lepoa takana, ne vahingot on suunnattomat mitä voidaan saada aikaiseksi, ei pelkästään varusmiehille ja pv:n kalustolle mutta sivullisille myös.

Erään vm-aikaisen kouluttajan sanoin; "Siihen malliin sitten ajat että kyydissä on miljoonan arvosta kamaa, ja noi 12 jamppaa joiden vanhemmat eivät varmaan halua vaihtaa heitä kertakorvaukseen..."
 
Erään vm-aikaisen kouluttajan sanoin; "Siihen malliin sitten ajat että kyydissä on miljoonan arvosta kamaa, ja noi 12 jamppaa joiden vanhemmat eivät varmaan halua vaihtaa heitä kertakorvaukseen..."
Ei se paljoa auta jos väsyneenä alkaa silmä luppaseen
 
Ei se paljoa auta jos väsyneenä alkaa silmä luppaseen

Ei, mutta sitä varten siinä vieressä istuu se toinen, joka pitää vaikka sitten tylsillä jorinoillaan sen kuskin hereillä.

Olen minäkin tuota sääntöä rikkonut, mutta kohteliaana olen kysynyt kuskilta että "haittaako jos nukun?".
 
Ei, mutta sitä varten siinä vieressä istuu se toinen, joka pitää vaikka sitten tylsillä jorinoillaan sen kuskin hereillä.

Olen minäkin tuota sääntöä rikkonut, mutta kohteliaana olen kysynyt kuskilta että "haittaako jos nukun?".
Vänkäri mukana pitämään kuski valveilla on kyllä yks hevonpaskaidea. Ei se vaan toimi.
 
Vänkäri mukana pitämään kuski valveilla on kyllä yks hevonpaskaidea. Ei se vaan toimi.
Ei ainakaan nykyään kun se vaan selaa kännykkäänsä, on hiljaa, nukkuu tai kertoo jotain saatanan tylsää juttua joka ei kiinnosta kuskia yhtään. Ilman kemiallisia piristeitä toisen maailmansodan tapaan,ei oikein pysy kuin audiovisuaalisilla stimulanteilla. Tai lyömällä sitä yllättäen ja pyytämättä. Tämä siis jos on todella todella väsynyt.

Kerran nevalla yksi kuskeista oli pitkän yöunettoman viikon päätteeksi kellottanut yli 30 tuntia ajoa putkeen sille "päivää", ennen sateita, lopulta nähtiin miten fiiatti jurnuttaa auman kylkeen kuski ratin päällä. Onneksi oli vain sammunut eikä kuollut.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top