Et kysynyt minulta, mutta pistetään vaihtoehtoja ihan listaksi asti...
- Pasi-NG (jos se pasimainen varjokuva mainosteaserissa tarkoitti Pasin uutta mallisarjaa)
Mikäs tämä oli?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Et kysynyt minulta, mutta pistetään vaihtoehtoja ihan listaksi asti...
- Pasi-NG (jos se pasimainen varjokuva mainosteaserissa tarkoitti Pasin uutta mallisarjaa)
Tuosta Arctosista vielä, niin mielestäni se vaikuttaa vähän liian väliinputoajamallilta ollakseen myyntimenestys ainakaan Suomessa. M113:n käyttäjämaissa se varmaan voisi ollakin, mutta meillä se ei oikein täytä mitään panssarivaunun roolia: on varsinaiset IFV:t/rynnäkköpanssarivaunut, joiden hankintoihin on aina panostettu kohtuullisesti, ja sitten ällit, jotka ovat tolkuttoman halpoja, ja ennen kaikkea maastoliikkuvia ja matalaprofiilisia. IFV:ksi Arctos voisi periaatteessa kelvata, jos olisi ideana luoda halpaa mekanisoitua jalkaväkeä kylmän sodan osapuolten tapaan (ja varmaan Israelissa se voisi ollakin looginen valinta M113:n jatkajaksi), mutta kun AMV:henkään ei ole hankittu niitä tykkitorneja ja raha ei kasva puissa, niin olen sitä mieltä, että idea kaipaa vielä hiomista (ja vähän sahaamistakin katosta ja siten ergonomiasta, jos ällin korvaajaksi sitä yritetään).Et kysynyt minulta, mutta pistetään vaihtoehtoja ihan listaksi asti...
Ei nuo missään todennäköisyysjärjestyksessä ole, eivätkä varmasti kaikki sen todennäköisempiä kuin jos keski-Suomeen putoaisi meteoriitti josta löytyisi riittävästi täysin uusia Leopard 2A7+-vaunuja panssarijoukkojemme vahvuuden kaksinkertaistamiseen. Saa keskustella!
- AMV XP (XP = eXtra Pricey?)
- MiSU (vaikka Protolab onkin enemmän Sisun leiriä, niin alkuperäiseen konseptiin kehuttiin kuuluvan valmistaja-agnostisuus)
- Pasi-NG (jos se pasimainen varjokuva mainosteaserissa tarkoitti Pasin uutta mallisarjaa)
- Arctos (joka toki oli ajoneuvomuotoilijan lopputyö, mutta kuitenkin nähtiin hyväksi antaa sille nimi ja tuoda konsepti julkisuuteen Patrian nimen alla)
- Jotain Ihan Muuta
No tämähän se sitten on mihin halutaan Suomi ensimäiseksi asiakkaaksi perinteiseen tapaan, ei ole mitään kuvaa muka vuotanut vielä?
Jos vuotaisi, niin pelkäisin, mitä muutakin vuotaa...
Ugandan paperit?
Koeajettu sitä toivon mukaan jossain on ennen tilauksia mutta ilmeisesti sitten vain omilla mailla.
Pitäkää nyt kuitenkin vielä mielessä, että kyse on Patrian toiveesta MYYDÄ ajoneuvoja PV:lle. Ei ole mitenkään sanottua, että PV olisi kiinnostunut ostamaan.
Eikä kannata pitää minään itsestäänselvyytenä, että kaikkea Patrian tekemää ostettaisiin. Noita kotimaisia "pakkohankintoja" on nimittäin onnistuttu torppaamaan ihan hyvin viime vuosina. Esimerkiksi lennokit hankittiin Israelista, vaikka Patrialla olisi ollut MASS. Samoin tilattiin K9, vaikka Patria ehdottelikin K98:n pulttaamista kuorma-auton lavalle. Eikä Nemojakaan ole ostettu tähän mennessä...
Tuo "Patriaa halvemmin" on yksi palstan mantroja, mutta mietitäänpäs hiukan tarkemmin, vaikka ketjukin on väärä, "Tykistö" olisi oikeampi paikka.
Jos kyseessä puhdas K98:n kiinni pulttaaminen lavaan, pulttaus on yhtä kallista, tekee sen katteellisena työnä mikä tahansa suomalaista työvoimaa käyttävä laillisista velvoitteistaan vastaava yritys, on se sitten Patria, MILLOG tai Kulman Esso.
Puolivillainen yritys, jonka työvoimaon mallia mökkitalkkari Onanias Nussimas tai paikallisen VOK:in teknikaali-insinööri Allu Snackbar, voi toki päästä halvemmalla. Etenkin, jos homma tehdään periaatteella "jos ei kestä niin revetköön", jota vaikka Syyriassa on nähty.
155K98 on Patrian tuote ja Patrialla ovat edelleen töissä ainoat suomalaiset, joilla on kykyä ottaa kantaa siihen, syntyykö K98:n ja kuorma-auton yhdistelmästä toimiva aseJÄRJESTELMÄ, vaiko "ammu, etkä unohda milloinkaan" kertakäyttöase.
Ratkaistavaa / huomioon otettavaa on ainakin:
*mille alustalle tykki sopii, miten se sopii
*millainen on tykin käytettävyys: suuntausalueet, ergonomia
*mukaan tulevien laitteiden (TALIN yms.) sähköistyksen suunnittelu
*kiinnityksen suunnittelu/mallintaminen
*dynaamisten rasitusten laskenta
*osien lujuuslaskenta => mittaussuunnitelma => koeammunta => tulosten anlysointi => muutokset => uusix...
*miten kävi alustan?: millaisia rasitustasoja/kiintyvyyksiä, mitä hajosi, kestikö suupaineen => muutoksia...
*kaikki toimenpiteet on suunniteltava etukäteen ja esitettävä asiakkaalle, samoin tulokset
*yhistelmälle pitää luoda koulutus-, käyttö- ja huoltoaineisto
*kaikesta tekemisestä pitää jäädä oikeustoimikelpoinen jälki
...
*parhaassa tapauksessa yhdistelmälle saadaan tekninen hyväksyntä ja vasta sitten Nikopetteri Nönnönen pääsee ampumaan Rovalla
Kaikesta tästä pitää liiketoimintaa harjoittavassa yrityksessä syntyä voittoa, joko yksityiselle omistajalla tai Patrian tapauksessa Suomen valtiolle - sinulle, meille, kaikille - joka päättää haluamansa tuottotason.
En siis jaksa uskoa, että kukaan muu saisi (samaa vaatimustasoa noudattaen) tuollaista yhdistelmää aikaiseksi yhtään halvemmalla kuin Patria. Jos joku tietää konstin, kannattaa ilmoittautua täällä https://www.patria.fi/fi/ura/avoimet-tyopaikat
Jos joku tietää toisen Yrityksen, joka tekee tuon halvemmalla, voi kääntyä LOGLE:n puoleen.
Over & out, en ala kinaamaan.
Toki oli, mutta tuo oli Egyptin asevoimien speksauksen tulos, kuten @veeteetee kirjassaankin tuo esille.@J0h1F
Olihan Patrialla jo melkein panssarihaupitsi, mutta en ihmettele, jos PV ei osoittanut kiinnostusta,..
https://maanpuolustus.net/media/155gh52-sp-t55.378/
Keskustelua ko. vempeleestä:
https://maanpuolustus.net/threads/tykistö.283/post-255985
Kokeilu, joka ei johtanut hankintoihin. Voi olla ehkä asialistalla MLUssa?En tiennytkään että joissain suomalaisissa CV9030 vaunuisssa on kumitelat. Tuli yllätyksenä minulle.
Nyt kun noista telatykeistä puhutaan, niin voisiko sellaisen pohjana käyttää Patrian opinnäytetyön tela-ajoneuvoa